There's Always Tomorrow (1956)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Douglas Sirk
met Barbara Stanwyck, Fred MacMurray en Joan Bennett

Clifford Groves is een succesvol speelgoedfabrikant, maar thuis bij zijn vrouw en kinderen voelt hij zich niet gewaardeerd. Zich alleen en depressief voelend komt hij zijn oude vlam Norma tegen en van het één komt het ander. Terwijl hun affaire nog vrij onschuldig is, worden ze gezien door Clifford's zoon en deze vermoedt het ergste.

avatar van Dogie_Hogan
DVD release (R-2): 22 febr. a.s.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dogie_Hogan schreef:
DVD release (R-2): 22 febr. a.s.

Ik las het net pas op de Eureka! site. Wat een fantastisch nieuws (geweldig label toch, zoals stephan73 recentelijk al aangaf, inmiddels qua releases beter dan Criterion). Nog een ontbrekende late film van Sirk in mijn collectie!

avatar van Mochizuki Rokuro
Fred MacMurray is niets minder dan schitterend in dit claustrofobisch huwelijksdrama (Stanwyck en Bennett (wat een trut!) doen er trouwens nauwelijks voor onder). Goedaardig, eerlijk en oprecht en toch gaat het enkele reis naar de afgrond.

En zoals het Sirk betaamt blijft het netjes en discreet. Het morele verval, de leugen: Alles is zo ingehouden en gedoseerd dat het haast niet opvalt hoe fataal het persoonlijk drama zich langzaamaan voltrekt. Niks nieuws onder de zon dus - maar wat een meester is het toch! Die laatste drie minuten je krijgt het er koud van. Hij werd slechts overtroffen door zijn leerling.

O ja: Discretie van hotel personeel is duidelijk gewenst - zo zie je maar weer.

avatar van Flavio
Donker Amerikaans drama waarin een op het oog all-american family in werkelijkheid de hel op aarde is, voor de echtgenoot wel te verstaan. De goeierd heeft te kampen met een vrouw die werkelijk geen greintje romantiek in haar lijf heeft en kinderen die een curieuze mix vormen van vroeg-volwassenheid en kinderlijk egocentrisme. Even lijkt het geluk hem toe te lachen in de vorm van Barbara Stanwyck maar dat wordt in de kiem gesmoord, waarop de man braaf zijn rol als 'rex the robot' weer inneemt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Eerste keer Douglas Sirk voor me en als dit ongeveer het niveau is ben ik om, gigantisch om, meteen. Geweldige film. 50's Hollywood op zijn allerbest.

avatar van trebremmit
Prachtig melodrama, geweldig camerawerk ook.
Wat ik wel apart vind is de poster, Joan Bennett in het zwart-wit in een hokje geplaatst die opkijkt naar Stanwyck en MacMurray. Erg typerend voor de film wel.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bij Sirk viel het kwartje inderdaad meteen bij de eerste film die ik van hem zag. Wat een geweldige film is dit toch. Wat een bijtende en bittere film vermomd als zakdoekenmelodrama.

De briljant spelende Fred McMurray is een ogenschijnlijk gelukkig getrouwde man met twee kinderen en een vrouw. Er is geld, er zijn bezigheden. Er is een volledig ingericht comfortabel huis en een aangeharkt tuintje. Maar dan komt er iemand uit zijn verleden langs en wordt zijn wereldje keihard ontleed.

Het bijtende van de film zit al in het begin van de film als we van de titelkaart "Once upon a time. in sunny California" (het ideaalbeeld) meteen naar een verregend straatbeeld gaan. Het gaat zo snel dat je het bijna niet doorhebt, maar het zet de toon voor de film. We maken dan kennis met het werk van Clifford Groves. Daarna zien we zijn gezinsleven en wordt in een lange scene met geweldig camerawerk zijn hele gezinsleven geschetst. Groves die zijn best doet om passie in zijn leven te brengen en de rest van zijn gezin gaat er keihard aan voorbij.

De volgens mij altijd erg goede Barbara Stanwyck (ik heb eigenlijk nog te weinig gezien voor deze conclusie, maar ach...) speelt een dame met wie Clifford een verleden heeft. Bij de eerste blik voel je het verleden en de charme die deze dame voor Clifford heeft.

Het einde is fantastisch en greep me echt naar de keel. Alles is glad voor het gezin en de buitenwereld, maar elke ontsnappingsmogelijkheid is weg. Clifford weet wat hij heeft en wat hij mist tot het einde van zijn bestaan. Het perfecte gezinnetje is gedurende de film een monsterlijke nachtmerrie geworden.

Ook de titel had niet beter gekund. Het ideaal en de bitterheid in een titel. Je kunt 'm enthousiast of fatalistisch uitspreken. (Overigens heeft Sirk meer fraaie titels: All That Heaven Allows bijvoorbeeld).

Er zijn meer films in de jaren '50 die relaties ontleden. Van Nicholas Ray tot Mikio Naruse deden dat ook vaak scherp. Maar deze film verslaat ze allemaal. Beste Hollywoodfilm van de jaren '50 die ik zag.

4.5*, maar misschien moet ik nog eens een halfje omhoog. Wat een film!

avatar van Dogie_Hogan
't Double Indemnity duo na 12 jaar weer samen: Barbara Stanwyck, Fred MacMurray.

Ik kan er niet echt warm of koud van worden. Dat heb ik wel meer bij films van Douglas Sirk. Met uitzondering van de duo’s Powell/Loy en Tracy/Hepburn zijn er natuurlijk weinigen die als koppel zo op elkaar ingespeeld zijn als Barbara Stanwyck en Fred MacMurray, maar dat komt naar mijn mening deze keer veel minder van de grond dan in de twee voorafgaande films (Remember the Night, Double Indemnity). Daarnaast is de rol van Joan Bennett veel te braaf ingekleurd en het (amateuristische) gekibbel van de tieners is op d’n duur alleen maar vermoeiend. Het blijft bovendien allemaal wel heel erg binnen de lijntjes (van de jaren ’50).

Een ironische, melodramatische soap, in prachtig zwart-wit, onder het mom dat het echte geluk niet voor iedereen beschikbaar is en dat je je moet schikken in je lot. Een brave huisvader (zonneklaar van een gezin uit de betere klasse) was niet bijster gelukkig met zijn bestaan en werd verliefd op een oude vlam. De cast speelde uitstekend.

avatar van Prinz
Al jaren op de kijklijst, maar niet zo makkelijk te vinden. Iemand een goede kopie?

avatar van trebremmit
Er staat gewoon een versie van Eureka te koop op bol.com, dus zo moeilijk is het toch niet?

avatar van Prinz
Los naast gekeken

Bedankt!

avatar van Bélon
Op hetzelfde niveau als All That Heaven Allows (1955) en Written on the Wind (1956) maar ik mis de Technicolor kleuren dus valt de score iets lager uit.