A Time to Love and a Time to Die (1958)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Douglas Sirk
met John Gavin, Keenan Wynn en Liselotte Pulver

Ernst Graeber is een Duitse soldaat die in 1944 na twee jaar vechten eindelijk een kort verlof krijgt. Eenmaal thuis ontdekt hij echter dat van zijn ouderlijk dorp niets meer over is. In de zoektocht naar zijn ouders ontmoet hij al snel de cynische Elizabeth Kruse, die op zoek is naar háár ouders. Ze worden verliefd, maar de harde realiteit van de oorlog belemmert hun geluk.

avatar van Dogie_Hogan
Eindelijk op DVD verschenen, DVDreview (R-2)!

avatar van Toon1
Verschijnt binnekort op het Masters of Cinema-label.

Ik ben er helemaal van ondersteboven, misschien wel de beste Sirk die ik tot nu toe gezien heb. De sets! John Gavin ! Liselotte Pulver! Het grimme van de oorlog en het warme haast onwerkelijke van de liefde tussen Ernst en Elisabeth (wat weer zo typisch Sirk is) dat samengaat. Prachtig!

avatar van BASWAS
In een bespreking in de NRC van de dvd "A Time to Love and a Time to Die" stonden kortgeleden de volgende regels: Hyperromantiek en oorlogsrealisme zouden gemakkelijk kunnen botsen, zouden dat misschien wel móéten doen, maar Sirk komt ermee weg. Alles in deze film is zowel kunstmatig en opgeblazen als diep doorvoeld en echt, theatraal én subtiel - een raadselachtige film tot het einde.

De import-dvd onmiddellijk besteld. Vandaag kwam hij binnen. Het is een dubbel dvd met optionele engelse ondertiteling. Als extra's zit er een gevisualiseerd essay over deze film bij, het is geschreven voor Les Cahiers du Cinema door Jean Luc Godard. Verder een docu van 19 min. van scenarioschrijver Wesley Strick over het geheim van Douglas Sirk. En ook nog een 49 min. durend portret van Douglas Sirk. Alsof het allemaal niet op kan, zit er ook een mooi booklet bij. En dat voor minder dan 19 euro, de verzendkosten vanuit Engeland inbegrepen. Besteld via Marketplace van amazon.co.uk.

Nu nog tijd om van al dit prachtigs te genieten.

avatar van trebremmit
Eerste film die ik zie van Sirk en doet mij zeker verlangen naar meer. Wat een typische stijl die je maar weinig ziet, haast on-Amerikaans, in iedergeval niet zoals Hollywood toen films maakte.
Een raadselachtige film is het inderdaad, bijna surrealistisch door de kitscherige settings en de harde realiteit.

Laat ik met het positieve beginnen: een intens dramatisch liefdesverhaal in de vorm van een overweldigend melodrama met prachtige fotografie. Daarnaast een portret van ontmoedigde Duitse soldaten en de worsteling van gewone mensen om in oorlogstijd een zo normaal mogelijk leven te leiden en wat er met hen in buitengewone omstandigheden kan gebeuren. De drie bloeiende takken staan symbool als anti oorlogsboodschap. Een nadeel is dat de Duitsers Engels (Amerikaans) praten. Ik begrijp wel dat ik het heb over een productie uit 1958. Maar toch: John Gavin is door en door Amerikaans: ik kon met de beste wil van de wereld geen Duitse soldaat van hem maken. De Duitse soldaten zijn klip en klaart Amerikanen in Duitse uniformen. Bij Liselotte Pulver onderken je onmiddellijk het verschil: zij is Zwitserse.

N.B. Ik kan me voorstellen waarom John Gavin (vurig en knap) werd gezien als de nieuwe Rock Hudson.

Dick2008
Maandag 23 februari Arte 13.50 - 15.55

Film waarin ik eigenlijk twee gedeelten onderscheid : het eerste, het beste, met het harde frontleven en daarna de romantiek (vond ik minder) die bombardementen en deportaties overstijgt en zelfs het hoofdpersonage van de zoektocht naar zijn ouders afleidt.
Het is goed gemaakt, laat eens onder de bevolking van het tanende Duitsland kijken en behoudt een einde voor die in de titel vervat zit...
Eigenaardig, Liselotte Pulver vond ik een beetje te veel netjes opgesmukt en bij momenten al te gelukzalig ondanks de oorlogsmiserie. Verliefd ja, maar heb Liselotte al veel subtieler zien acteren.

Douglas Sirk heeft gemeend op de hem vertrouwde wijze het moraliserende, antioorlogsverhaal van Erich Maria Remarque (speelt zelf de professor) te moeten voorzien van een Hollywood behandeling, allicht om het Amerikaanse publiek te plezieren. Het eindresultaat is een naar surrealisme neigende film, die er veel te glossy uitziet en een karikatuur is van Duitsland tijdens het laatste oorlogsjaar. De slotscène is haast een kopie van die andere Remarque-verfilming “All Quiet On The Western Front”. Hoewel er op het verhaal weinig aan te merken valt, kan ik over de film niet enthousiast worden.

Redelijke film over een Duitse soldaat met verlof die op zoek gaat naar zijn ouders. Destijds ongetwijfeld enigszins gewaagd hoe de Duitsers hier geportretteerd werden. Op zich wel een goed verhaal, maar de film is wat aan de lange kant. Het ziet er wel allemaal goed uit, vooral de buitenopnames met de gebombardeerde gebouwen.