All That Heaven Allows (1955)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Douglas Sirk
met Jane Wyman, Rock Hudson en Agnes Moorehead

De rijke weduwe Cary Scott wordt verliefd op de veel jongere arbeider Ron Kirby. Hun plannen om te trouwen stuiten op veel verzet, vooral van de kant van de familie van Scott, die de verschillen in leeftijd en stand onacceptabel vindt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kitsch? Sirk is toch echt ???

Prinz schreef:
Niemand maakt betere kitsch dan Sirk.

Inderdaad heerlijke tjear trekkers

avatar van Prinz
Mochizuki Rokuro schreef:
Kitsch? Sirk is toch echt ???

Maarja, zie het niet als kritiek. Maar die settings, die decors. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. Het gros van de regisseurs zou er iets wansmakelijks van maken.

Een visueel prachtige, sterke, roerende, romantische melodramatische soap over de liefde tussen een bemiddelde, aantrekkelijke weduwe van middelbare leeftijd en een veel jongere knappe tuinier en het maken van eigen keuzes. Het subtiel gebrachte verhaal speelde zich af in de jaren vijftig, in de verstikkende, onderdrukkende woonomgeving van een kleine Amerikaanse stad waar sociale controle en roddels de boventoon voerde. Tussen Jane Wyman en Rock Hudson was sprake van onderlinge chemie en ze speelden op de toppen van hun kunnen.

Zoals te doen gebruikelijk ziet dit kleurrijke melodrama van Douglas Sirk er uit als een glossy prentenboek. Het romantische verhaal is een satirisch commentaar op misplaatste zelfgenoegzaamheid en eigendunk in de hogere kringen van de Amerikaanse samenleving in de jaren ’50. Op sommige momenten zo mierzoet, dat het glazuur haast van je tanden dreigt te springen; op andere momenten best tragisch. Een onderhoudende film met een voortreffelijke Jane Wyman in de hoofdrol. Ik ben geen fan van Rock Hudson, maar zijn optreden in deze film vind ik alleszins aanvaardbaar.

avatar van Mac Hammer Fan
Dick2008 schreef:

...
De film heeft me wederom geboeid van begin tot einde en blijft dan ook terecht één van mijn favoriete films 5.0

Ben je dan niet gemist? Je gaf slechts 3.0.

Dick2008
Mac Hammer Fan schreef:

Ben je dan niet gemist? Je gaf slechts 3.0.

Dat was toen ik hem na lange tijd weer had gezien, maar toen ik hem na niet zo lange tijd weer zag, viel hij toch wel aardig tegen.

'All That Heaven Allows' van Douglas Sirk is een verfilmd boeketreeks-romannetje. Het verhaal doet dan ook totaal niet ter zake. Bovenal is het een kleuren-film. In de tijd dat zwart-wit nog maar net het onderspit aan het delven was gaf Sirk het cinematografisch kleurenpalet een extra impuls. Bomen, gras, herten, jurken, interieurs alles lijkt een extra likje verf te hebben gehad. Een jaren vijftig-voorloper van 'Blue Velvet', 'American Beauty' en 'The Tree Of Life'.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een typische romantische film, of toch lijkt het zo. Dit soort films mag dan wel omschreven worden als cliché, tegenwoordig kan zo goed als geen enkele films hier aan tippen. Ofwel zit je met een sfeerloze tv-film, ofwel wordt het kapotgemaakt met flauwe humor en komt de romantiek amper aan bod. De film straalt warmte en liefde uit. Een geloofwaardige liefde tussen twee mensen, maar in een omgeving waar een relatie niet evident is. Hollywood was er toen nog niet klaar voor, maar het had hier ook een relatie kunnen zijn tussen twee mannen of twee vrouwen kunnen zijn. Onbegrepen door de omgeving die uiteindelijk toch niet echt om je geeft. De echte liefde komt dan wel boven en moet je met beide handen aannemen.

De relatie hier is ook geen flirt. Geen avontuurtje op een vakantie. Geen relatie die gebaseerd is op dromen of een vlucht uit de realiteit. Maar wel twee mensen die van elkaar houden.

Het is op zich geen klassieker uit de filmgeschiedenis die wil opvallen, maar wel vakmanschap. Mooie beelden, warme kleuren en zelfs subtiele dingen als een hert, een open haard, een sneeuwlandschap, … komen hier voor één keer wel tot hun recht. Een film die de vooroordelen van de romantische film doet verdwijnen.

avatar van IH88
“Cary, let's face it: you were ready for a love affair, but not for love.”

Prima klassieker. All That Heaven Allows is een ouderwetse romcom/melodrama, en de film laat zien hoe het moet. De film ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en vooral de sets zijn indrukwekkend. En de kleuren spatten van het scherm. Rock Hudson en Jane Wyman hebben ook een mooie chemie, hoewel ik wel een beetje moest wennen aan het ingetogen acteerwerk van de twee. De passie spat er niet vanaf, maar dat past ook wel bij de personages en de tijdsgeest.