• 10.612 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Robert Siodmak

Met onder meer: Victor Mature, Richard Conte en Fred Clark

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Plot Cry of the City

"From the heart of its people comes the ... cry of the city."

Na een diamantroof, waarbij Martin Rome een politieagent heeft neergeschoten, wordt Rome naar een ziekenhuis gebracht. Agent Candella doet verwoede pogingen hem zover te krijgen de identiteit van zijn handlanger te onthullen. De problemen beginnen pas echt als Rome erin slaagt te ontsnappen en op zoek gaat naar de diamanten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Teena Riconti

Rose Given

Uitgesteld tot.......

Dogie Hogan

Nu ook een R-2UK release (met subs): review.

Jammer van de matige transfer. Maar wachten op een R-1 release.

avatar van stephan73

stephan73

Dogie_Hogan schreef:

Eindelijk een R-2 release (met subs): review.

Maar geen al te goede versie zo te zien.. Ik denk dat ik wel wacht tot hij in de Fox Noir serie wordt uitgebracht!

stephan73 schreef:

Eindelijk een betere transfer: R-2 (UFA).

avatar van stephan73

stephan73

Klopt, ziet er prachtig uit..

Denk toch dat ik wacht voor de "nog betere?" versie van Criterion die aangekondigd is.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Is weinig bekeken hier op MM en dat is best zonde want het is een heel goede film die ik wil aanraden niet alleen aan de noir liefhebbers maar aan de liefhebbers van oude Hollywood films in het algemeen. Knap scenario dat meteen met de deur in huis valt door met een scene te beginnen waarvan de actie reeds voorbij is. De misdadiger (Richard Conte) is in feite het hoofdpersonage en vanuit zijn perspectief is doem en fatalisme volop aanwezig. Hij is immers zelf het slachtoffer van de gangsters want er wordt hem een roof in de schoenen geschoven waar hij niks mee te maken had. Hij krijgt zelfs het aanbod van een advocaat (zo eentje die in veel noirs voor komt nl corrupt, arrogant en uitstekend geschikt om het eerste slachtoffer te zijn van de verleiding van rijkdom) om in ruil voor geld zich schuldig te verklaren. De misdadiger wordt dan ook in de eerste helft sympathiek voorgesteld maar in de tweede helft ontpopt hij zich tot een tiran en psychopaat zodat de morele code gerespecteerd wordt (gangster is slecht moet boeten voor zijn misdaden). De film verlegt zeker geen grenzen maar het scenario stipt toch wel twee thema's aan die in de neo noirs van de jaren '70 meer zullen voorkomen nl thema dat de cop en gangster elkaar respecteren en het thema dat er in de stad New York corruptie heerst in hoge kringen en accent van marginaliteit in de lage kringen. Regisseur is Robert Siodmak en bewijst met 1 shot (nl wanneer de verpleegster de deur opendoet gefilmd met haar silhouet ver weg dat dichter bij komt) dat hij de maker is van andere klasse film noirs (The killers, Phantom lady). Cry of the city is een rauwe gangster prent met een urban feel in de beelden en fotografie.