Macao (1952)

Film noir / Avontuur

geregisseerd door Josef von Sternberg
met Robert Mitchum, Jane Russell en William Bendix

Nick Cochran is een Amerikaan in ballingschap die op het eiland Macau woont. Hij kan zijn naam zuiveren als hij een belangrijk figuur in de internationale misdaad kan ontmaskeren, die hij op Macau hoopt te vinden. Tevens wordt hij verliefd op nachtclubzangeres Julie Benson, die met de boot uit Hongkong arriveert.

avatar van Dogie_Hogan
Een veel betere dan de Franse R-2Fr DVD-transfer is nu, met Engelse subs, uit in R-1: DVDReview/comparison.

avatar van xgogax
Deze film van Josef von Sternberg ( en Nicholas Ray ) staat in mijn film-noir top10. Deze schitterende film-noir is nu op YouTube te zien!

YouTube - Kanaal van thethinman4u

avatar van Dogie_Hogan
xgogax schreef:

YouTube - Kanaal van thethinman4u
TNX. Alleen al vanwege Gloria Grahame; ziet er (weer) onweerstaanbaar uit!

Middelmatige film-noir die ten onder gaat door de onnodige flauwe humor , persoonlijk vind ik Gloria Grahame ook vele male mooier als Jane Russell die ik altijd al een lelijk hoofd vond hebben daarintegen is het lichaam wel weer mooi. Verder ook prima rollen van William Bendix en Robert Mitchum.

avatar van Mochizuki Rokuro
De film ademt veel meer Nicholas Ray (die naar zeggen de film voltooide) dan Von Sternberg - al is het maar door de aanwezigheid van Grahame. Maar het zal Howard Hughes die met zijn vamp Jane Russell wel geweest zijn die het meeste bepaalde aan het eindresultaat. Geen vliegtuigen dit keer, maar een aan Casablanca herinnerend gangster verhaal dat best boeit, maar zich nergens echt onderscheidt.

avatar van The One Ring
Eens met Mochizuki Rokuro (dankzij wie ik deze film heb kunnen zien). Macao is gewoon een degelijke, goed gemaakte film-noir met een lekker tempo, een luchtig, tropisch sfeertje en vermakelijke performances van de cast. Robert Mitchum is sowieso een van de weinige acteurs die nauwelijks iets hoeft te doen om te vermaken en Gloria Grahame is altijd een plus, al wordt ze hier beperkt gebruikt (ze was ook kwaad op producent Howard Hughes die haar verplichte in deze film een ondankbaar bijrolletje te spelen, terwijl ze een rol in A Place in the Sun aangeboden had gekregen).

Dit is de eerste film die ik van Von Sternberg zie, maar hij heeft maar een-derde ervan geregisseerd. Geen idee dus of dit erg representatief is voor zijn stijl, maar waarschijnlijk niet. Overigens herken ik de hand van Nicholas Ray er ook niet in. Dit is toch wel een ander sfeertje.

avatar van Biosguru
Matige noir. Keek hem om Bendix en Gloria Grahame. Weinig bijzondere film ondanks Sternberg & Ray bemoeienis.

Dick2008
Lijkt me toch meer een avonturen misdaadfimpje, die goed begint en hier en daar ook nog wel zijn goede momenten heeft, maar ook veel steken laat vallen en nogal opgeblazen. Het is er bij herkijken niet beter op geworden maar ook niet echt slechter. Verder zijn er mooie locatie-opnamen, maar door het zwartwitte gaat dat weer verloren. Jane Russell zingt twee liedjes. Het was misschien met een andere cast beter geweest. Matig. 2.0