The Quiet American (1958)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met Audie Murphy, Michael Redgrave en Claude Dauphin

Vietnam, begin jaren '50. Een jonge Amerikaan en een oudere Brit vechten hun verschillende visies op de toekomst voor het volk van Vietnam uit via een strijd om een jonge vrouw. De Amerikaan wil van haar een typische Amerikaanse huisvrouw maken, terwijl Redgrave haar accepteert zoals ze is.

avatar van Poisonthewell
Interessante film, met vooral een erg sterk eerste uur. Dialogen zijn scherp en in het eerste uur veelal lekker sarcastisch.

avatar van Quentin
Aardig, maar het spel in de remake is veel sterker.

Voor mij is dit een tegenvaller.
Vind dit niet echt een oorlogsfilm, maar eerder een romantisch verhaal met de oorlog als achtergrond.
Niet mijn ding dus ...

Degelijke verfilming van de roman van Graham Greene, maar onder het niveau van de 2002-versie.
Een platonisch voorgestelde (1958!) driehoeksverhouding met de Frans-Vietnam-oorlog op de achtergrond.
Toch wel stevig acteerwerk van beide hoofdrolspelers - Michael Redgrave kwam wat gepassioneerder over - in dit verhaal waar filosofische opvattingen en de strijd om een vrouw de hoofdbrok uitmaken. Claude Dauphin zorgt voor de Franse toets.