Come Back, Little Sheba (1952)

geregisseerd door Daniel Mann (I)
met Burt Lancaster, Shirley Booth en Terry Moore

Doc en Lola hebben een onuitgesproken, moeilijk huwelijk. Ze hebben een kind verloren en Doc geeft haar ook nog de schuld dat hij zijn studie niet af heeft kunnen maken. Wanneer een jonge studente een kamer in hun huis huurt, voelt Doc voor het eerst in twintig jaar weer passie, terwijl Lola haar behandelt als haar eigen dochter.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Booth

avatar van henkula
jordybeukeboom schreef:
Oscar voor Booth

geen wonder, ze speelt de sterren uit de hemel.

avatar van matthijs_013
Ongetwijfeld een goed optreden, maar wat een verschrikkelijk personage speelt ze. De slachtofferrol die ze zichzelf toewijst is tenenkrommend en verpest nagenoeg de gehele film. Het had een averechts effect op me: haar lijdensweg kon me niet meeslepen. Het einde was verwarrend.

Het is voor ons als toeschouwer bijzonder jammer, dat toneelactrice Shirley Booth maar een handvol films gemaakt heeft. In deze tour-de-force –naar het toneelstuk van de gelauwerde William Inge– geeft zij een staaltje acteerwerk weg van de buitencategorie, destijds terecht beloond met een Oscar. Op zeer herkenbare wijze zet zij een hypernerveuze, gedienstige huisvrouw neer, die enkel in een telefoontje met haar moeder durft te bekennen dat ze zeer ongelukkig is. Ik moest onwillekeurig denken aan A Woman under the Influence.

Helaas doet ook Burt Lancaster mee. Zijn gebruikelijke, stijve manier van acteren doet de film geen goed, zulks in tegenstelling tot Terry Moore als de opgewekte en zorgeloze kostgangster. Overigens zou het turbulente levensverhaal van Miss Moore ook best een aardig onderwerp zijn voor een film, maar dat terzijde.

Sterk Amerikaans drama van Daniel Mann, over een echtpaar met een zware psychologische last uit het verleden dat niet weggewerkt geraakt en liefst niet besproken wordt.
Shirley Booth en Burt Lancaster schitteren, elk in hun totaal uiteenlopende rol.
Vooral Shirley Booth - zag voorheen nooit een film met haar - is verbluffend als de vrouw die zich een ogenschijlijk imago van gelukkig zijn aanmeet, maar dat in geen geval is.