The Pumpkin Eater (1964)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jack Clayton
met Anne Bancroft, Peter Finch en James Mason

Jo Armitage voelt zich gevangen in haar huwelijk en heeft als moeder van zeven kinderen vele herinneringen aan haar (ex-)man(nen) en het huis waar ze nu woont én waar ze eerder woonde. Haar man kan maar moeilijk omgaan met haar lusteloosheid en roept de hulp van een dokter in, die haar (en hem) op zijn beurt naar een psychiater doorverwijst.

avatar van Koos
Heb gehoord dat dit een prima film is, woensdag maar even kijken!!

avatar van Mochizuki Rokuro
Anne Bancroft, de actrice met de mooiste glimlach (?). Wel in de ze film, ook al is er niet veel te lachen. In diverse naslagwerken vergeleken met de emotionele ontreddering die Antonioni kernmerkte. Dat is deels waar, want ook het typische Engelse kitchen sink (ook al speelt dit in sjieker milieu) drama dat in deze jaren hoogtij vierde (films van Karel Reisz, Tony Richardson, John Schlesinger) is duidelijk herkenbaar.

Het begint erg sterk, maar het tweede uur begint het toch wel wat te kabbelen. James Mason heeft maar een bescheiden roleltje trouwens en als je oplet zie je nog een jonge Maggie Smith voorbij komen.

De BBC heeft de hele zomer Britse classics en ander fraais. In de gaten houden dus!

avatar van Mac Hammer Fan
Anne Bancroft schittert door haar sterke vertolking maar het einde van de film begrijp ik niet goed.

avatar van Uzza_Sparta
deze film is nu te zien op BBC2 maar er is een andere film vermeld onder mm televisie

Meneer Bungel
@ Uzza_Sparta: dat was een last minute change van de BBC.

Meneer Bungel schreef:
@ Uzza_Sparta: dat was een last minute change van de BBC.

en wat wil je hier mee zeggen?

Meneer Bungel
Dat MM niet altijd correct kan zijn wanneer blijkt dat een zender op het laatste moment een andere film besluit uit te zenden. Een soort van toelichting van mijn kant, zeg maar.

Meneer Bungel schreef:

bij deze toevalig op het laatste moment, maar in het algemeen zit MM 1 of 2 keer per week fout met het melden van films dat helemaal niet op tv komen, of van films dat wel op tv komen maar worden door MM niet vermeldt onder televisie.

Vandaag heb je al twee films, Dark Water (met Jennifer Connolly) en Cool Hand Luke (met Paul Newman) die wel op televisie komen maar worden niet door MM onder televisie vermeld

Meneer Bungel
Ik wist niet dat MM er zo vaak fout mee zat, en hoe dat komt weet ik evenmin. Wel weet ik dat crewlid / user stinissen het televisie-overzicht beheert ( Crew - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl ).

avatar van Roger Thornhill
Mocht het nog iemand interesseren, de titel van de film (en van het boek van Penelope Mortimer waarop het script van Harold Pinter gebaseerd is) komt van een Engels kinderrijmpje: "Peter, Peter, pumpkin eater / Had a wife and couldn't keep her. / He put her in a pumpkin shell / And there he kept her very well." Dit verwijst naar het centrale thema van de film, hoe de hoofdpersoon op zoek is naar liefde en geborgenheid maar terecht komt in een situatie die ze als gevangenschap ervaart. Goed gespeeld door Peter Finch, met een aardige bijrol van James Mason en een bizar optreden van Yootha Joyce (later beroemd dankzij George and Mildred!) als de psychotische vrouw in de kapsalon, maar de film behoort verder geheel en al de bovennatuurlijk mooie Anne Bancroft toe, en die grijpt de haar geboden kansen met beide handen. (Voor haar intense vertolking kreeg ze een zeer terechte Oscarnominatie, maar ironisch genoeg –of, aangezien het om Hollywood gaat, tekenend genoeg– verloor ze van, hou je vast, Julie Andrews als Mary Poppins. Nou ja, ze had 'm twee jaar eerder al eens gewonnen.)

Als minpunt kan genoemd worden dat het verhaal zich wel èrg constant op hetzelfde hoogspaninngsniveau beweegt – iets meer luchtige scènes zouden de film misschien wel goed hebben gedaan. Zoals de Britse filmcriticus George Perry het formuleerde, The pumpkin eater is een acteursfilm die het pad van Antonioni volgt maar "failed to keep its cool." Desalniettemin een sterke en soms nog steeds aangrijpende film.