The Seventh Victim (1943)

Drama / Horror

geregisseerd door Mark Robson
met Jean Brooks, Isabel Jewell en Kim Hunter

Mary Gibson (Hunter) gaat naar New York om haar zuster te zoeken. Ze krijgt hulp van o.m. een cynische psychiater, en komt op het spoor van de Palladists: een sekte van duivelsbezweerders waarvan Mary's zus lid was...

avatar van Co Jackso
The Seventh Victim is een degelijke film die duidelijk niet boven de middelmaat uitsteekt. Met name het acteerwerk is matig. Verder is het script lang niet perfect en zijn een aantal karakters en plotlijnen nogal overbodig. Op zich vrij apart in een film van 70 minuten.

Toch weet deze film op een aantal momenten te verrassen. Ten eerste is er de visueel sterke scène die zich afspeelt in de douche. Deed mij lichtelijk terugdenken aan Psycho, hoewel de impact daar wel groter was. Verder is de slotscène best opvallend te noemen, vooral voor films die in deze vroege periode gemaakt zijn.

avatar van Vinokourov
Tsja, dit is toch minder goed dan je vooraf zou verwachten. Het plot en het acteerwerk verlopen allesbehalve soepel. Kim Hunter is charmant en trekt je in het eerste halve uur mee in de mysterieuze zoektocht naar haar zus. De sekte en het creepy sfeertje dromheen wil The Seventh Victim nog wel naar een voldoende trekken, maar voor de rest is het een niet noemenswaardig niemendalfilmpje.

avatar van Biosguru
Inderdaad die douche scene deed aan Psycho denken. Zijn tijd op een aantal punten vooruit, maar tempo ligt zeker voor die tijd echt veel en veel te laag.

avatar van alexspyforever
Dit was wel een erg zwak filmpje. Meestal wil ik voor oudere suspense films wat milder zijn maar hier kon ik werkelijk niets goeds uithalen. Een satanische sekte die geen geweld wil gebruiken. Een speurtocht met meer suffe dialogen dan daadwerkelijke actie naar een verdwenen zus die de sekte verraden heeft en een passie voor de dood heeft. Er zijn nogal wat karakters die er niet echt toe lijken te doen en dan nog een ongeloofwaardige liefdesverklaring. Dit vond ik echt een waste of celluloid.

avatar van John Milton
Weinig aan de vier bovenstaande berichten toe te voegen. Dekt de lading aardig.

avatar van timmienoelie
Eenzaamheid. Net als ik, helemaal alleen in het waarderen van dit wederom mooi stukje Lewton.