Cat People (1942)

Drama / Horror

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Simone Simon, Kent Smith en Tom Conway

Irena Dubrovna is een mooie, mysterieuze Servische vrouw die nu in New York woont. Technisch tekenaar Oliver Reed wordt verliefd op haar en ze trouwen. Hun huwelijk staat zo onder druk, dat Irene soms denkt dat ze heel lang geleden vervloekt is. Telkens wanneer ze emotioneel opgewekt wordt, krijgt ze de angst in een panter te veranderen en haar man te doden. Oliver vindt het belachelijk en kinderachtig, en stuurt haar naar de psychiatrist Dr. Judd, die haar moet genezen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Pover.

De film speelt op suggestie, maar suggereert betrekkelijk weinig. Less is more is altijd een stevige gok, want als de less niet werkt, is er ook niet veel meer dat er overblijft. Jammer genoeg slaagde de less opzet hier voor geen meter, waardoor het resultaat een veelal sfeerloos, soms bijna ludiek filmpje is.

Er wordt veel met schaduwwerk gespeeld, maar echt opvallend of efficient is het nergens. De klankband is dat wel, maar dan op een negatieve manier. Er worden pogingen gedaan om met wat gegrommel een beetje sfeer op te wekken, maar het enige wat omhoog ging waren m'n wenkbrauwen. Het klinkt en oog allemaal een beetje onbeholpen.

Al helemaal wanneer je het acteerwerk mee in rekening brengt, of het hortige plotje wat zich nogal mager ontvouwt. Voor een korte film valt er nog steeds opvallend weinig te beleven en de "horror" classificatie verdient ook een dik vet vraagteken, maar het bovennatuurlijke kantje zal daar wel de reden voor geweest zijn. Anno 2017 stelt het in ieder geval niet veel meer voor.

Gelukkig was het kort, da's ongeveer het enige om punten aan uit te delen.

Onderhond schreef:
Pover.

Gelukkig was het kort, da's ongeveer het enige om punten aan uit te delen.

Het blijft altijd verbazen hoe twee mensen die naar dezelfde film kijken ieder tot een diametraal andere conclusie kunnen komen. Ik zelf kom bijvoorbeeld tot de conclusie dat de less-factor juist uitstekend werkt in deze film of dat het schaduwwerk juist wel efficiënt werkt.

Wataru schreef:

Hoezo verbazen? Da's de hele basis van smaken die verschillen

Film is toch een gevoelskwestie, geen wiskunde.

avatar van Wataru
Aah, touché daar heb je natuurlijk een punt Onderhoud, maar het verbaast mij wel dat de smaken hier wel heel erg diametraal tegenover elkaar staan. Dat maakt het natuurlijk ook wel weer interessant.

Overigens vind ik de meeste van je recensies een must voor het oog om te lezen, mijn complimenten.

avatar van alexspyforever
Wataru schreef:

Wel dat OH hier niets aan vond verbaast me ook niet, als ik zie welke films hij hoog beoordeelt. Hij is net als ik en nog een 26 anderen een lijstje af aan het werken voor een toekomstige KO
Film >> Filmgames >> Horrorfilm draft en KO

avatar van Wataru
alexspyforever, bedankt voor je reactie en tip. Je hebt gelijk natuurlijk maar ik vind het interessant dat twee mensen naar dezelfde film kijken en tot twee totaal verschillende conclusies kunnen komen. Leg zijn en mijn recencies maar eens naast elkaar. Maar zoals ik al zei dat maakt het ook erg interessant hier op Moviemeter

avatar van Collins
“She was marked with the curse of those who slink and court and kill by night”.
Volgens de tekst op de poster dan, hè. Zo sensationeel als deze wervende tekst het uitdrukt is het lijdend voorwerp in deze film niet. Nou ja, niet in grafische of expliciete zin dan. De pantervrouw zorgt op een andere manier voor opschudding. Haar sensationele inbreng bevindt zich in deze film niet direct aan de oppervlakte, maar is er wel degelijk.
Denk bij deze film aan suspense. Denk aan suggestie. Suggestieve schaduwwerking, suggestieve geluiden en suggestieve seksuele opwinding zorgen voor de spanning. Een glimpje panter is zichtbaar. Dat houdt niet over. Prima, want daarmee blijft de zorgvuldige opbouw die gebaseerd is op suggestie intact. Iets heel tegendraads als een shot met grafische horror zou die sfeer in een keer wegblazen en daarmee de angel van supense en sfeer uit de film halen.
In zwart-wit gefilmd. Dat heeft wel wat. Als een mistflard voorbij dobbert is de film meteen voorzien van een griezelige laag. Ook voor het spelen met schaduwen leent zwart-wit zich perfect. Kortom, een sfeer van beklemming is gegarandeerd.
De personages zijn net als de film nogal zwart-wit ingevuld. Met weinig laag in het karakter en weinig diepgang in de dialoog. Best jammer als veel van de beklemming is gebaseerd op suggestie. Je zou zeggen dat er uit diepere motiveringen bij personages ook nog wel wat extra supense te halen valt. Dat gebeurt echter amper. De personages zijn gewoon alledaags ingevuld. Alleen de pantervrouw is soms wat moeilijk te peilen. En ja, dat feit levert dan meteen een onbehaaglijk gevoel op. Bij de overige personages ontbreekt dat gevoel grotendeels. Hun bijdrage aan de sfeer is weinig duister.
Leuke film. Sfeervol zwart-wit. Beklemmend. De film kroop desondanks niet geheel onder de huid. Heeft toch met de oppervlakkige invulling van de personages te maken, denk ik.