Genre: Drama / Horror
Speelduur: 73 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jacques Tourneur
Met onder meer: Simone Simon, Kent Smith en Tom Conway
IMDb beoordeling: 7,2 (26.777)
Gesproken taal: Servisch en Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Cat People
"SHE WAS MARKED WITH THE CURSE OF THOSE WHO SLINK AND COURT AND KILL BY NIGHT!"
Irena Dubrovna is een mooie, mysterieuze Servische vrouw die nu in New York woont. Technisch tekenaar Oliver Reed wordt verliefd op haar en ze trouwen. Hun huwelijk staat zo onder druk, dat Irene soms denkt dat ze heel lang geleden vervloekt is. Telkens wanneer ze emotioneel opgewekt wordt, krijgt ze de angst in een panter te veranderen en haar man te doden. Oliver vindt het belachelijk en kinderachtig, en stuurt haar naar de psychiatrist Dr. Judd, die haar moet genezen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Irena Dubrovna Reed
Oliver Reed
Dr. Louis Judd
Alice Moore
The Commodore
Sue Ellen (onvermeld)
Zookeeper (onvermeld)
Street Policeman (onvermeld)
Mrs. Plunkett (onvermeld)
Mrs. Agnew (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87373 berichten
- 12296 stemmen
Pover.
De film speelt op suggestie, maar suggereert betrekkelijk weinig. Less is more is altijd een stevige gok, want als de less niet werkt, is er ook niet veel meer dat er overblijft. Jammer genoeg slaagde de less opzet hier voor geen meter, waardoor het resultaat een veelal sfeerloos, soms bijna ludiek filmpje is.
Er wordt veel met schaduwwerk gespeeld, maar echt opvallend of efficient is het nergens. De klankband is dat wel, maar dan op een negatieve manier. Er worden pogingen gedaan om met wat gegrommel een beetje sfeer op te wekken, maar het enige wat omhoog ging waren m'n wenkbrauwen. Het klinkt en oog allemaal een beetje onbeholpen.
Al helemaal wanneer je het acteerwerk mee in rekening brengt, of het hortige plotje wat zich nogal mager ontvouwt. Voor een korte film valt er nog steeds opvallend weinig te beleven en de "horror" classificatie verdient ook een dik vet vraagteken, maar het bovennatuurlijke kantje zal daar wel de reden voor geweest zijn. Anno 2017 stelt het in ieder geval niet veel meer voor.
Gelukkig was het kort, da's ongeveer het enige om punten aan uit te delen.
1.0*
Wataru
-
- 279 berichten
- 717 stemmen
Pover.
De film speelt op suggestie, maar suggereert betrekkelijk weinig. Less is more is altijd een stevige gok, want als de less niet werkt, is er ook niet veel meer dat er overblijft. Jammer genoeg slaagde de less opzet hier voor geen meter, waardoor het resultaat een veelal sfeerloos, soms bijna ludiek filmpje is.
Er wordt veel met schaduwwerk gespeeld, maar echt opvallend of efficient is het nergens. De klankband is dat wel, maar dan op een negatieve manier. Er worden pogingen gedaan om met wat gegrommel een beetje sfeer op te wekken, maar het enige wat omhoog ging waren m'n wenkbrauwen. Het klinkt en oog allemaal een beetje onbeholpen.
Al helemaal wanneer je het acteerwerk mee in rekening brengt, of het hortige plotje wat zich nogal mager ontvouwt. Voor een korte film valt er nog steeds opvallend weinig te beleven en de "horror" classificatie verdient ook een dik vet vraagteken, maar het bovennatuurlijke kantje zal daar wel de reden voor geweest zijn. Anno 2017 stelt het in ieder geval niet veel meer voor.
Gelukkig was het kort, da's ongeveer het enige om punten aan uit te delen.
1.0*
Het blijft altijd verbazen hoe twee mensen die naar dezelfde film kijken ieder tot een diametraal andere conclusie kunnen komen. Ik zelf kom bijvoorbeeld tot de conclusie dat de less-factor juist uitstekend werkt in deze film of dat het schaduwwerk juist wel efficiënt werkt.
Onderhond
-
- 87373 berichten
- 12296 stemmen
Het blijft altijd verbazen hoe twee mensen die naar dezelfde film kijken ieder tot een diametraal andere conclusie kunnen komen.
Hoezo verbazen? Da's de hele basis van smaken die verschillen
Film is toch een gevoelskwestie, geen wiskunde.
Wataru
-
- 279 berichten
- 717 stemmen
Aah, touché daar heb je natuurlijk een punt Onderhoud, maar het verbaast mij wel dat de smaken hier wel heel erg diametraal tegenover elkaar staan. Dat maakt het natuurlijk ook wel weer interessant.
Overigens vind ik de meeste van je recensies een must voor het oog om te lezen, mijn complimenten.
alexspyforever
-
- 21220 berichten
- 2328 stemmen
Aah, touché daar heb je natuurlijk een punt Onderhoud, maar het verbaast mij wel dat de smaken hier wel heel erg diametraal tegenover elkaar staan. Dat maakt het natuurlijk ook wel weer interessant.
Overigens vind ik de meeste van je recensies een must voor het oog om te lezen, mijn complimenten.
Wel dat OH hier niets aan vond verbaast me ook niet, als ik zie welke films hij hoog beoordeelt. Hij is net als ik en nog een 26 anderen een lijstje af aan het werken voor een toekomstige KO
Wataru
-
- 279 berichten
- 717 stemmen
alexspyforever, bedankt voor je reactie en tip. Je hebt gelijk natuurlijk maar ik vind het interessant dat twee mensen naar dezelfde film kijken en tot twee totaal verschillende conclusies kunnen komen. Leg zijn en mijn recencies maar eens naast elkaar. Maar zoals ik al zei dat maakt het ook erg interessant hier op Moviemeter
Collins
-
- 6615 berichten
- 3932 stemmen
“She was marked with the curse of those who slink and court and kill by night”.
Volgens de tekst op de poster dan, hè. Zo sensationeel als deze wervende tekst het uitdrukt is het lijdend voorwerp in deze film niet. Nou ja, niet in grafische of expliciete zin dan. De pantervrouw zorgt op een andere manier voor opschudding. Haar sensationele inbreng bevindt zich in deze film niet direct aan de oppervlakte, maar is er wel degelijk.
Denk bij deze film aan suspense. Denk aan suggestie. Suggestieve schaduwwerking, suggestieve geluiden en suggestieve seksuele opwinding zorgen voor de spanning. Een glimpje panter is zichtbaar. Dat houdt niet over. Prima, want daarmee blijft de zorgvuldige opbouw die gebaseerd is op suggestie intact. Iets heel tegendraads als een shot met grafische horror zou die sfeer in een keer wegblazen en daarmee de angel van supense en sfeer uit de film halen.
In zwart-wit gefilmd. Dat heeft wel wat. Als een mistflard voorbij dobbert is de film meteen voorzien van een griezelige laag. Ook voor het spelen met schaduwen leent zwart-wit zich perfect. Kortom, een sfeer van beklemming is gegarandeerd.
De personages zijn net als de film nogal zwart-wit ingevuld. Met weinig laag in het karakter en weinig diepgang in de dialoog. Best jammer als veel van de beklemming is gebaseerd op suggestie. Je zou zeggen dat er uit diepere motiveringen bij personages ook nog wel wat extra supense te halen valt. Dat gebeurt echter amper. De personages zijn gewoon alledaags ingevuld. Alleen de pantervrouw is soms wat moeilijk te peilen. En ja, dat feit levert dan meteen een onbehaaglijk gevoel op. Bij de overige personages ontbreekt dat gevoel grotendeels. Hun bijdrage aan de sfeer is weinig duister.
Leuke film. Sfeervol zwart-wit. Beklemmend. De film kroop desondanks niet geheel onder de huid. Heeft toch met de oppervlakkige invulling van de personages te maken, denk ik.
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Low budget horror met Française Simone Simon als quasi weerpanter, een monster uit Europese folklore. Er wordt een verband gelegd tussen seksuele verlangens en katachtigen, hetgeen meteen ook aanzien wordt als buitenkansje om een driehoeksrelatie in het verhaal te wurmen. Het is een vrij saaie bedoening waarin te veel aan de verbeelding wordt overgelaten. Veel underacting en enkele 'cat scares', maar zelden een echte confrontatie. De scène in het zwembad haalde me eventjes uit mijn comateuze toestand, de rest is slaapverwekkend. Bordkartonnen personages, geesteloze dialogen en die typische B-lead die omschreven kan worden als "Cary Grant uit den Aldi". Niet de meest amateuristische B-film die ik heb gezien; qua sets moet het eigenlijk niet onderdoen voor The Wolf Man. Let trouwens op de trappenhal in het appartementsgebouw van Irena, een overblijfsel van Welles' The Magnificent Ambersons. Enfin, veel kijkplezier kan ik er niet uit putten.
kos
-
- 46330 berichten
- 8581 stemmen
Aardige klassieker die er vooral erg mooi uitziet.
Ook de spanning die wordt opgebouwd met een soort van horrorsfeertje is wel iets wat erg invloedrijk is geweest op latere films.
Verder vind ik de cast buiten Simone niet al te boeiend.
Noodless
-
- 9466 berichten
- 5937 stemmen
Dit viel me toch wel tegen. Matige film met een cast die de film op geen enkel moment weet op te krikken.
Er valt weinig te beleven wat je op voorhand ook kon vermoeden van een horrorfilmpje uit 1942. De film moet het meer hebben van verbeelding en sfeervolle scènes. Vooral dat laatste weet de film wel punten te scoren. Het einde is wel heel mak uitgewerkt. 5/10
remorz
-
- 2101 berichten
- 2481 stemmen
I’ve fled from the past. From things you could never know or understand. Evil things... Evil!
Irena gelooft dat ze afstamt van een mythologisch kattenvolk en houdt manlief Ollie op afstand omdat ze vreest dat ze in een panter verandert als ze hem kust of zich anderszins opwindt. Een soort weerwolf-dilemma in microvorm, met alle thematiek van emotionele en seksuele oppressie van dien.
Ollie wuift de problematiek wat makkelijk weg, maar begint gaandeweg aan zijn standpunt én de houdbaarheid van zijn huwelijk met Irena te twijfelen. Wanneer hij zijn bedenkingen deelt met collega Alice, komt er wat schot in de zaak. Jaloezie schijnt namelijk eveneens een trigger te zijn voor Irena.
Er komt nog een psycholoog bij kijken en aan de hand van een panter in de dierentuin wordt er nog wat extra symboliek in de subtext verwerkt maar in feite is dit de reikwijdte van het plot. Misschien wat karig, maar de film lijkt meer te leunen op suggestieve sfeer (met mooie belichting, schaduwpartijen en redelijk subtiel onheilspellende muziek) dan op grootse ontwikkelingen of expliciet horrorspektakel. Een redelijk introverte insteek, zeker gezien het tijdperk. Voor mijn gevoel domineerden in de jaren ‘30-40 toch vooral de macabere en sensationele films (over mummies, dracula’s, weerwolven etc) het horrorhoekje.
Wel aardig om te zien. Geen schokkende gebeurtenissen of scenes die me lang bij zullen blijven maar toch een stijlvol geschoten film. Jaren na dato kijkt het misschien wat minder spannend weg en is veel dialoog uiteindelijk poeha om weinig; de ruimte die gereserveerd wordt voor sfeer en mysterie blijft niet zonder indruk. 2,5*
N.B. Hoorde ik daar nou (beetje aan het begin) hetzelfde melodietje als in de nursery rhyme van Elm Street?
cinemanukerke
-
- 1321 berichten
- 818 stemmen
Naar aanleiding van de blue ray criterion collection heb ik nogmaals Cat people bekeken en dat was vooral, na al die beste wensen uitgedeeld te hebben de afgelopen week, een nieuwjaars traktatie voor mezelf. En bij uitbreiding wil ik de film aan elke filmliefhebber aanraden. Duurt de film lang (er is er altijd wel ene met die vraag) en waarover gaat het ? De film duurt niet lang, nee , het duurt slechts 45 seconden want zo lang heeft Tourneur nodig om te vertellen waarover het gaat. Die geniale sleutel scene zit ongeveer 20 minuten ver in de film. Koppel komt terug van huwelijksfeest, Simon zit in de slaapkamer halfduister, sneeuw valt, haar man klopt op de deur, wil binnen en zij op haar knieën aan de deur reikend naar de deurknop tot plots het panter gehuil buiten hoorbaar is en moedeloos laat ze haar arm zakken, ze laat haar man niet binnen. Het vat perfect samen waarover het gaat. Zo, nu kunnen we bij de overige scenes puur genieten van klasse cinema. Tourneur bouwt vanaf scene 1 op naar de openbaring van een demon. Horror is immers geen seriemoordenaar die jonge meisjes verminkt en vermoord maar een donkere gedachte/impuls in de geest van een gewoon mens. Goed en kwaad zitten samen in één persoon en af en toe komt het kwaad naar boven. Subliem gevisualiseerd door de fotografie van Nick Musuraca. Laten we die opbouw nog eens onder de loep nemen : de schets – directe verwijzing naar het einde van de film, het beeld van King George en de gespietste kat op haar bureau, de panter geluid vanuit de zoo, het kleine katje dat niet wil geaaid worden door Simon, kanaries die in paniek geraken, de groet van de vrouw in het café tijdens het huwelijksfeest, spelen met het kanarie vogeltje dat plots dood ligt ... fantastisch toch. Daartussen loopt inderdaad een banale love story doorheen omdat in het ordinaire net de kiem van fataliteit kan ontluiken. Cat people is een film waarin elk detail, elke emotie, elk beeld leidt naar een onherroepelijk eindduel tussen goed en kwaad.
Shadowed
-
- 9837 berichten
- 5917 stemmen
Een oudje.
Was al snel erg blij dat deze film een beetje op Sisters begon te lijken. Qua film totaal niet, maar beide films hebben een hoofdrolspeelster met een schattig Frans accent waarmee het dotjes worden. En dan slik ik al snel een film, zodra de hoofdrolspeelsters een schattige uitstraling te hebben. Het kijken wordt in ieder geval aardig prettig zo. Al blijft Kiddler wel mijn voorkeur krijgen.
Deze film kent zo zijn momenten, maar mist echter wel de impact een beetje. Vooral zo'n einde. Waarbij Simon besluit haarzelf om te leggen door de kooi te openen. Het mist impact, ik voelde met niemand mee, terwijl het einde best sentimenteel is denk ik zo.
De film duurt totaal niet lang en vermaakt degelijk. Maar voornamelijk door Simon, want de horror vond ik niet bepaald indrukwekkend. Hier en daar een klein momentje (dat bijna onbewust) angst weet in te boezemen. Zo hard schreeuwen in het zwembad was toch wel angstaanjagend maar het voelde wel nep.
Bovendien mist de film vaak wat pit. De moorden zijn weinig indrukwekkend en missen wat gedurfdheid. Ik zag bijna geen enkele druppel bloed terwijl de film erg schokkend schijnt te zijn. Maar ik vond het vooral een best tamme bedoening die echt die gaspedalen in moet trappen soms.
Maar het vermaakt wel. Vooral het tweede deel is iets krachtiger. Soms lijkt het echter wel wat gehaast te gaan en dan kan je ook wel verwachten als een film zoals deze maar 73 minuten duurt. Maar het maakt weinig uit, want zo is het wel een snelle hap.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30682 berichten
- 5290 stemmen
Dubbel gevoel bij deze film. Het was toch wel wat een teleurstelling met iets te veel blabla dan een echte horrorfilm. Het is pas in de 2e helft van de film dat het wat op gang geraakt. Tegelijk werkt het veel met suggestie en zijn sommige shots best wel mooi gemaakt. Maar het is niet zo verfijnd of doordacht allemaal. Tegelijk heeft de film wel wat mysterieus. Maar echt genieten is het ook niet, de film is wel wat verouderd. Je ziet wel de invloed op latere films, maar dat is leuker voor die films dan voor de kijker.
ikkegoemikke
-
- 3106 berichten
- 4500 stemmen
Dit viel nogal tegen. Veel gepalaver en weinig actie. Dan moet ik toch bekennen dat ik de remake uit 1982 toch iets beter vond. Maar dat zal dan wel liggen aan het feit dat ik me kon vergapen aan het sensuele lichaam van Nastassja Kinski en dat deze filmversie de transformatie toch wel degelijk in beeld bracht. Toegegeven, in 1942 waren de technieken nog niet zo vergevorderd dat men dit kon verwezenlijken. Voor mij was het meer liefdesproblematiek dan horror nu.
2*
ZAP!
-
- 5216 berichten
- 3579 stemmen
Prachtfilm, elke keer kijk ik weer anders tegenaan lijkt het wel. Waarschijnlijk omdat het een film is die veel aan de verbeelding overlaat qua verhaal. Waar draait het nu echt om? Er wordt van alles aangehaald en gesuggereerd, maar weinig lijkt definitief (kan ook aan mij liggen - ik ben er wat verschillende zaken nog niet uit. Bv.: Oliver verjaagt Irena met een gereedschap dat enerzijds een symbool van wetenschap is, anderzijds werpt het een schaduw op de muur in de vorm van een crucifix, voor mij niet bepaald een wetenschappelijk symbool. Maar vergelijk je het met het zwaard dat een eerder aangehaalde koning ooit gebruikte om de inlanders van Servië te onderwerpen, dan zou je het christendom moeten koppelen aan de wetenschap, en daar kan ik me slechts tot op zekere, niet al te hoge, hoogte in vinden). Het einde blijft vooralsnog al even mysterieus.
De hiervoor beschreven scène met de confrontatie tussen Oliver (en Alice) met Irena viel dit keer extra op (ook de nummers 1 t/m 10 op een andere muur). Maar de film zit vol met prachtscènes, zoals de achtervolging van Alice, die in het zwembad, of een aantal met de grote (soort van) wenteltrap (die ook gebruikt werd in 'The Magnificent Ambersons', zo leerde ik uit de docu die ook op mijn blu-ray stond). Maar het meest sprong dit keer de animatie van de zwarte panters er uit, schitterend!
Simone Simon is betoverend als de ongrijpbare schone, maar de rest van de cast doet in principe niet voor haar onder. En snel maar weer op zoek naar meer van Tourneur, maar ook van Val Lewton, want dat was een interessante docu over een interessant filmfiguur.
De dikke 9 blijft staan.
clubsport
-
- 3385 berichten
- 6699 stemmen
Teveel suggestie en te weinig echte spanning en horror , dat is eigenlijk in een notedop hoe ik deze film wil samenvatten .
Het begint aardig maar het horrorgedeelte wil maar niet echt loskomen en het blijft een beetje hangen in enkele suspense momenten .
De acteurs en actrices doen hun best maar het red de film niet echt
Flavio
-
- 4635 berichten
- 4921 stemmen
Aardig drama met thriller-en noir-elementen kent een paar uitstekende scenes, maar verloopt daartussen soms met horten en stoten. De film ziet er wel mooi uit, en de beperkte financiële middelen noopten de makers tot inventiviteit. Echt spannend wordt het echter nooit, de scenes tussen de twee vrouwelijke rivalen kwamen nog het meest in de buurt. Griezelig is de film al helemaal niet, maar dat mag gezien het jaartal ook niet verwacht worden.
Simone Simon was misschien niet de beste actrice aller tijden, ze speelt de katachtige Irena met verve. De andere acteurs waren nogal inwisselbaar. Aan de psychiater ergerde ik me vooral. Waarschijnlijk schreef de Hays code voor dat hij een lul van een vent moest zijn aangezien hij het loodje legt. Naast een duidelijke verwijzing naar onderdrukte seksualiteit weerklinkt trouwens ook een niet zo subtiele waarschuwing voor het exotische: de mysterieuze vrouw van het Oude Continent blijkt toch niet zo geschikt als huwelijkspartner, in tegenstelling tot de doodnormale Amerikaanse collega.
ibendb
-
- 4523 berichten
- 2719 stemmen
Cat People staat al een paar jaar in m'n bibliotheek en om de een of andere onverklaarbare reden ben ik er nu pas aan toe gekomen om hem te bekijken. De reputatie van de allereerste jumpscare ooit in een horrorfilm is me allang bekend en de scène heb ik al meermaals ontleed en zien opduiken in essays.
Gelukkig is de rest van de film ook even opmerkelijk. Het valt op dat Cat People erg donker en creepy materiaal behandelt als plot. Het is niet wat ik verwacht had maar het is een fijne verrassing. Er zijn enkele scènes met onder andere een zwembad en een wandeling in de mist die me echt op het puntje van mijn stoel lieten zitten. Zelfs de zeldzame kriebel in de buik kwam even naar boven.
Niet alles werkt want jammer genoeg is het acteerwerk soms over de top. De score kan iets te bombastisch zijn en met een speelduur van slechts 73 minuten kan het soms wat voortkabbelen.
Desalniettemin een enorm gezellige avond gehad met deze Cat People.
Pre- en sequels
The Curse of the Cat People
1944
15 reacties
Het laatste nieuws
Volgende maand al op Netflix: serie 'One Hundred Years of Solitude' naar Colombiaans literair meesterwerk
Thriller 'Disturbia' met Shia LaBeouf verdwijnt komende week uit het Netflix-aanbod
Nicolas Cage legt uit waarom hij graag Egghead zou spelen in 'The Batman'-vervolg
Recensie 'Out' van Dennis Alink: Een coming of age darkroom drama
Bekijk ook
What Ever Happened to Baby Jane?
Horror / Thriller, 1962
101 reacties
A Face in the Crowd
Drama, 1957
17 reacties
The Incredible Shrinking Man
Fantasy / Drama, 1957
92 reacties
Repulsion
Thriller / Horror, 1965
196 reacties
The Train
Thriller / Oorlog, 1964
54 reacties
Scarface
Misdaad / Drama, 1932
231 reacties
Gerelateerde tags
driehoeksverhoudingjaloeziekatzootransformatiecanary zwembadpantherfilm noirvloekzwart en witval lewtonfolklorezwarte filmfear of intimacyunconsummated marriage turned into animal
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.