- Home
- Films
- Cat People
- Filtered
Genre: Drama / Horror
Speelduur: 73 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jacques Tourneur
Met onder meer: Simone Simon, Kent Smith en Tom Conway
IMDb beoordeling: 7,2 (25.871)
Gesproken taal: Servisch en Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Cat People
"SHE WAS MARKED WITH THE CURSE OF THOSE WHO SLINK AND COURT AND KILL BY NIGHT!"
Irena Dubrovna is een mooie, mysterieuze Servische vrouw die nu in New York woont. Technisch tekenaar Oliver Reed wordt verliefd op haar en ze trouwen. Hun huwelijk staat zo onder druk, dat Irene soms denkt dat ze heel lang geleden vervloekt is. Telkens wanneer ze emotioneel opgewekt wordt, krijgt ze de angst in een panter te veranderen en haar man te doden. Oliver vindt het belachelijk en kinderachtig, en stuurt haar naar de psychiatrist Dr. Judd, die haar moet genezen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Irena Dubrovna Reed
Oliver Reed
Dr. Louis Judd
Alice Moore
The Commodore
Sue Ellen (onvermeld)
Zookeeper (onvermeld)
Street Policeman (onvermeld)
Mrs. Plunkett (onvermeld)
Mrs. Agnew (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Suggestieve horror is niet echt mijn genre. Op zich kan ik het wel waarderen, en heb ik mij ook niet verveeld, maar echte spanning voel ik niet. Daarbij zijn de karakters ook niet echt boeiend, net als het verhaal zelf. Tourneur weet wel een goede sfeer te creëren.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Stijlvolle horrorfilm die ietwat traag op gang komt wegens de stroperige, doch verplichte lovestory. Verplicht, want ze legt een basis voor de psychoanalyse waarmee het verdere verloop van het verhaal geïnjecteerd wordt. Op het halfuur gooit Tourneur het tempo erin en ook de cameravoering gaat steeds beter worden. Sterke contrasten, ditto belichting en suggestieve camerabewegingen maken deel uit van een knappe stilering die het verhaal van de juiste slagkracht voorziet. De toegepaste tracking shots tijdens de achtervolging op Alice zijn een uitstekend voorbeeld van hoe Tourneur via visuele weg een goede spanningsboog opbouwt. Dit kunstje werd zo'n 40 jaar later trouwens succesvol overgedaan door Lustig in Maniac, in wat een van de spannendste scènes uit de culthit zou worden.
Een sterke film die Tourneurs andere klassieker volledig in de schaduw plaatst.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Erg mooi. Ontzettend sfeervol gedraaid. Een prachtig schaduwspel, waardoor de twee spannendste scènes uit de film ( de eerste achtervolging op straat en de scène in het zwembad) nog beter werken. Bizar eigenlijk dat er in dat zwembad eigenlijk niets gebeurd, maar dat ie wel enorm spannend en zélfs beangstigend is.
Dik 4*
En snel eens meer van die Tourneur zien. Iemand iets aan te raden?
fakeplasticmax
-
- 3 berichten
- 4 stemmen
Erg sfeervolle 'horror'-film, waarbij er erg veel mooi onder de oppervlakte bleef. Ik was vooral onder de indruk van het prachtige schaduwspel, maar ook Simone Simon is inderdaad een van dé attracties van 'Cat People'. Narratief stelde het echter niet al te veel voor, en ook het acteerwerk van de meeste andere personages (Kent Smith voorop) was meer dan een beetje over the top - wat natuurlijk alleen maar bijdraagt aan het cultgehalte.
Al bij al best genietbaar, maar ik snap niet helemaal waarom Roger Ebert hem opneemt in zijn 'Great Movies'-pantheon.
3*
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Erg goed stukje horror. Ik was vooral gecharmeerd van de zeer geslaagde sfeer en het lekker verteldje stukje psychologie. Door een geweldig spel met schaduw en geluid en het briljant bouwen rondom een mythe krijgen we een heerlijk spannend stukje film. Alhoewel de Paul Schrader-versie vanwege haar seksuele ondertoon en waanzinnige muziek absoluut niet slecht is, verslaat deze originele versie haar vanwege het psychologische karakter en goedlopende verhaal. Jacques Tourneur levert met Cat People een sfeervol stukje horror.
TinkerTex
-
- 312 berichten
- 312 stemmen
Deze film gaat over een man die een van oorsprong Oost-Europese vrouw trouwt met rare trekjes die langzaam maar zeker de overhand beginnen te krijgen.
Cat People is een uitstekende film waarin relatief weinig gebeurt - drama neemt een groot deel van de film in - maar de spanning flink wordt opgevoerd in sommige scènes. Voor de kijker blijft veel onduidelijk en dat doet de mysterie ten goede.
namingway24
-
- 1117 berichten
- 1403 stemmen
Dit is een intrigerende film die door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden.
De vraag of Irena daadwerkelijk behoort tot de Cat People of dat het zich allemaal in haar hoofd afspeelt blijft eigenlijk gedurende de hele film overeind, zelfs tijdens de "horror"-scènes, waarin nadrukkelijk een zwarte panter in beeld komt. Of dit nu gedaan is om Irena's waanideeën visueel te ondersteunen of niet blijft voor eenieder om zelf te bepalen; zelf heb ik meer met de eerste optie, hoewel je het laatste shot van de film in dat geval beter kunt negeren.
De film heeft een prettige sfeer. Het fascinerende verhaal wordt rustig uit de doeken gedaan, waardoor de meer spannende scènes nog beter tot hun recht komen. Deze scènes zijn overigens briljant in hun eenvoud en bouwen geweldig naar een climax toe; vooral over de eerste achtervolgingsscène is al genoeg geschreven, en dit is ook mijn favoriet. Het geluid is hier van cruciaal belang.
De acteurs zijn allemaal goed. Simon is sterk in de hoofdrol en ze weet je toch wel te intrigeren gedurende haar neerwaartse spiraal. De rest van de cast speelt eigenlijk zeer standaard rollen; ze zijn nu niet bepaald fascinerende personages (om niet te zeggen saai), maar niemand is slecht. Maar het draait nu eenmaal om Simon, en het is echt haar film.
Dit is de eerste film uit de Val Lewton Horror Collection, en het is een goede start; Lewton's fascinatie voor psychologische ondertonen schijnt als een rode draad door de cyclus te lopen, en hopelijk weten ook deze films mij te grijpen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Cat People is vooral een erg sfeervol filmpje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem niet bijzonder spannend vond. De drie thrillerscènes (de achtervolging, het zwembad en de confrontatie met de psychiater in het appartement) hebben een effectief duistere sfeer, mede dankzij de schaduwen. Verder is het een erg goed opgebouwd verhaal met leuke details, zoals die bloederige kattensporen die in de voetsporen van een mens veranderen. Daarnaast scoren horrorfilms waarin het monster sympathie opwekt altijd wel bij mij. Ik had meer te doen met Irena dan dat ik bang voor haar was. Misschien is dat ook wel de reden waarom ik de laatste scène met de psychiater niet echt eng vond. Die vent was een naar mannetje die zijn patiënt slecht behandelde. Zelfs haar geduldige man verloor mij sympathie nadat hij op het slechtste moment aankondigde te willen scheiden. De echte horror van Cat People zit in het hoofd van Irena: de lage eigendunk samen met het gevoel nergens thuis te horen en door niemand echt serieus genomen te worden. Dit alles leidt tot seksuele onderdrukkingen waar de panter symbool voor staat en waarbij het stiekem jammer is dat uiteindelijk wordt onthuld dat Irena echt in een panter verandert.
Dit is allemaal bijzonder interessant en levert een gedenkwaardige film op, maar een echt meesterlijke score zit er niet in, omdat tussen de sterke momenten er toch ook weer heel veel houterige scènes zitten, vol met gekunstelde dialogen en vlakke acteerprestaties (Simone Simon acteert vreselijk en overtuigd meer met haar katachtige gezicht; over Kent Smith zal ik helemaal al zwijgen). Het loopt vaak niet helemaal lekker en wordt soms wat vervelend, al is de tweede helft gelukkig wel een stuk sterker dan de eerste.
3,5*
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Redelijk filmpje met een aardige spanning opbouw maar met een wat minder bevredigend einde.
Cat People is een film die vandaag de dag nog goed te kijken is, en dat is vooral te danken aan het acteerniveau en natuurlijk de suggesties die de film wekt.
Jammer genoeg blijft het grotendeels bij suggesties en zijn er eigenlijk maar 3 vrij korte maar spannende momenten in de film.
Voor 1942 kan ik me voorstellen dat deze film indruk heeft gemaakt, maar nu mist de film op bepaalde punten toch wel de enige spanning.
Leuke wegkijker, niet super spannend maar ook geen doorn in het oog.
3*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Beetje lauwe horrorthriller is dit hoor. Actrice Simone Simon, die de hoofdrol vervult, vond ik niet altijd overtuigen als hoofdpersonage. En dat terwijl ze meent in een panter te kunnen veranderen als het allemaal een beetje te intiem wordt! Daar moet toch wel iets gaafs uit te halen zijn zou je zeggen. Ook denk ik dat een Hitchcock deze film nog beter had kunnen maken, alhoewel Jacques Tourneur ook nog een aardig sfeertje neer weet te zetten.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
I Walked with a Zombie vond ik maar matig, maar met deze Cat People scoort Jacques Tourneur bij mij in ieder geval een heel stuk beter.
Het is allemaal erg sfeervol en Tourneur maakt hier erg goed gebruik van schaduwen en het zwart-wit spel. Hoewel ik het niet heel spannend vond, is de scene in het zwembad dat wel. Erg mooi hoe daar op een suggestieve, maar uiterst effectieve wijze de spanning langzaam maar zeker wordt opgevoerd. Overigens is het wel jammer dat dit in de rest van de film allemaal wat minder lukt.
Qua verhaal zelf is het op zich ook best interessant. Het wordt rustig en redelijk goed uitgewerkt en Irena is een aardig hoofdpersonage en weet ondanks haar gedrag ook de meeste sympathie en uiteindelijk zelfs mijn medelijden op te wekken. Los daarvan is het acteerwerk overigens niet al te best, wat ook voortkomt uit de niet al te best geschreven dialogen. Hierdoor loopt het soms wat houterig, waarmee vooral Kent Smith totaal geen raad lijkt te weten. Los daarvan heeft Cat People in ieder geval genoeg sterke ingrediënten, om er toch een interessante en behoorlijk boeiende film van te maken.
3,5*
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Suggestief spannend.
Sfeervolle horror uit de oude doos. Een klassieker die inmiddels nogal achterhaald is. Niet omdat de special effects heden ten dag vooral lachwekkend zijn. Een beetje filmliefhebber laat zich daardoor namelijk niet uit het veld slaan. Suggestie is hier sowieso het toverwoord. Dit soort prenten van weleer ontlenen hun klassiekerstatus voornamelijk aan de griezeligheidsfactor. Echter, meer dan zeventig jaar na dato moet toch gezegd dat de film iets te oubollig is en de voorspelbaarheid er vanaf druipt. Iets wat de spanning in elk geval niet ten goede komt. Ook het acteerwerk is helaas niet zo sterk.
Redelijk.
rcuppen79
-
- 712 berichten
- 1606 stemmen
Uitstekende horrorfilm die destijds zijn tijd ver vooruit was. De spanning wordt langzaam opgebouwd en vanwege budgettaire redenen werden veel gruwelijke scènes niet in beeld vertoond, maar laat de film dit over aan de fantasie van de kijker. Dat is ook de kracht van deze film die maar eens aantoont dat je geen gore effecten nodig hebt om een goede horrorfilm af te leveren.
Oh ja en Simone Simon was ook een oogverblindende schoonheid.
Sir Djuke
-
- 337 berichten
- 947 stemmen
Niet te missen horror waarin de suggestie belangrijker is dan de daadwerkelijke gebeurtenissen. Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest en zo is het ook hier. Een paar inventieve op het verkeerde been-zettingen zorgen er voor dat de spanning de hele film in stand blijft. Een katachtig vrouwtje is natuurlijk ook best een beetje spannend, maar daarover een andere keer meer.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"You can fool everybody, but laudie dearie me, you can't fool a cat. They seem to know who's not right."
Katten zijn altijd al mijn lievelingsdieren geweest, een film met de titel Cat People kon ik dan ook niet aan me voorbij laten gaan.
Een man ontmoet een mysterieuze vrouw in de dierentuin. Al snellen trouwen ze, maar het huwelijk is helaas niet zonder problemen. De vrouw is bang door de legendes van de Kattenmensen, vrouwen die in panters veranderen...
De eerste film van Val Lewton die ik zie. De suggestieve manier waarop spanning wordt gecreëerd bevalt me wel. Lekker langgerekte spanning die op het laatste moment wordt afgebroken, een stijl die hem later zou gaan kenmerken. De productie verliep vrij moeizaam, maar de film was een groot succes destijds.
Het acteerwerk is prima en het verhaal lekker mysterieus en intrigerend. Uiteindelijk zat er mischien iets teveel drama in de - toch al vrij korte - film, maar de spannende momenten en legendes maakte de film het bekijken meer dan waard. Meest memorabel waren de scènes bij het zwembad, de achtervolging en het einde.
Een aanrader deze horror klassieker. Binnenkort ook eens de jaren '80 remake met David Bowie bekijken.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Aardige film die rustig begint en waar heel langzaam het horrorelement zijn intrede doet. Over sfeer en acteerwerk valt er niets te klagen, dat geldt ook voor de techniek en het camerawerk, al had ik eerlijk gezegd wel meer verwacht gezien de relatief hoge score van de film op MM. Met een duur van slechts 73 minuten had ik wel verwacht/gehoopt dat de spanning vrij snel opgebouwd ging worden, maar dat gebeurt pas in de tweede helft, en die helft vind ik ook een stuk beter dan het begin. Vooral de zwembadscene is een vermelding waard, en ook de manier waarop bepaalde scenes zijn gefilmd; waar men tegenwoordig naar CGI grijpt bij 'bovennatuurlijke' gebeurtenissen schakelde deze film over op het filmen van schaduwen, waardoor je nog steeds alles meekrijgt, en dat zonder gebruik van special effects. 3*
Wataru
-
- 279 berichten
- 659 stemmen
Dr. Louis Judd: There is in some cases a psychic need to lose evil upon the world. And with all of us carry within us a desire for death. You fear the panther, yet you're drawn to him, again and again. Couldn't you turn to him as an instrument of death?
Alice Moore: I know what love is. Its understanding. It's you and me and let the rest of the world go by. It's just the two of us living our lives together, happily and proudly. No self torture and no doubt. Its enduring and everlasting. Nothing can change it.
Oliver 'Ollie' Reed: Alice, you're very swell.
Alice Moore: That's what makes me dangerous. I'm the new type of other woman.
Irena Dubrovna: I like the dark. It's friendly.
In dat wat niet wordt getoond zit de echte horror. Cat People is een door RKO geproduceerde subtiele horrorfilm uit 1942 waarin Irena Dubrovna (Simone Simon) lijdt onder een eeuwenoude vloek die haar in een panter verandert zodra ze lustgevoelens krijgt voor een man. RKO maakte deze film als B-film om snel geld te verdienen, iets dat na ze hard nodig had na de lange worstelpartij met William Randolph Hearst over Citizen Kane (1941) en het mislukken van The Magnificent Ambersons (1942) (beide van Orson Welles).
Filmmakers worden bewust of onbewust beïnvloedt door bepaalde kunststromingen die tijdens het gistingsproces van de productie van de film voor een deel min of meer bepalen hoe het eindresultaat eruit zal zien. In de praktijk betekend dit dat er meestal twee of drie kunststromingen de sfeer van een film gaan bepalen. In het geval van Cat People kunnen we spreken van een prachtige combinatie van noir, Duits expressionisme, en een brokje constuctivisme. Alle drie de elementen geven gestalte aan de subtiele horror en sfeer van Cat People.
Om met het laatste element, constructivisme, te beginnen: constructivisme is een in de jaren tien van de twinstigste eeuw in Rusland ontstane kunststroming die een enorme invloed heeft gehad op kunstromingen zoals Bauhaus en de Stijl, industriële ontwerpen en uitvoerende kunsten. Zoals uit de naam valt af te leiden betekent constructivisme het "construeren van kunst" en is een objectieve studie en het streng doorvoeren van een vereenvoudiging van kunstzinnige middelen tot een vierkant zwart vlak en vanuit deze basis worden basale kunstzinnige elementen opnieuw geconstrueerd zonder dat hieruit subjectieve kunstuitingen aan te pas komen. Constructivisme heeft als definitie dat het een combinatie is van de specifieke materiële eigenschappen van een object (faktura) en de ruimtelijke aanwezigheid van dat object (tektonika).
In de derde kantoorscene waarin Oliver Reed (Kent Smith) en Alicia Moore (Jane Randolph) door de panter worden bedreigt is de invloed ervan duidelijk aanwezig: de fel verlichte vierkante ontwerptafels en de relatief snellere opeenvolging van cuts in deze scene in vergelijking met de rest van de film. Dit alles wordt nog eens geaccentueerd door de geometrische vormen van het meetkundig gereedschap en de schaduwen daarvan aan de muur. Ook in andere scene's is de invloed van constructivisme te zien, maar dit is de krachtigste vertoning ervan.
Noir daarentegen creëert een spel van schaduw en licht en laat veel zaken, in dit geval een panter, slechts vaag of als schaduw zien. Tevens heeft noir als wezenlijk element een toekomstbeeld dat over het algemeen pessimistisch van aard is en waarin karakters ogenschijnlijk niet aan hun lot kunnen ontsnappen. In Cat People loopt het huwelijk tussen Irena en Oliver spaak en is de eerstgenoemde niet in staat haar lot te ontlopen.
Uiteraard waren er ook platvoerse elementen zoals een heel klein B-filmbudget (tussen de $134.000 en $150.000, de bronnen verschillen over het precieze bedrag) dat ervoor zorgde dat Lewton en Tourneur heel creatief moesten zijn met wat ze daadwerkelijk op het witte doek konden tonen, met als gevolg dat veel in de schaduw verborgen bleef en dat alleen onder druk van RKO er een scene is waarin we de bedreigende panter heel kort te zien krijgen.
In dat wat niet wordt getoond zit de echte horror, en juist dat is de kracht van Cat People. Nooit zien we Irena transformeren in een panter, we zien wat bomen schudden, de schaduw ervan in een zwembad, een verscheurde badjas en wat bloedsporen die van een panter transformeren in die van een vrouw. Het meest treffend is wat dat betreft wel de scene waarin we eerst enkele gedode schapen zien gevolgd door een shot van Irena die haar lippen droogt.
Ook op een metafysisch niveau zit horror verborgen en dan met name in de hints die we krijgen over het niet consumeren van het huwelijk tussen Irena en Oliver en dat in feite de aanjager wordt van de gebeurtenissen in de film. Laten we niet vergeten dat Cat People gemaakt werd in een tijd waarin nog een strikte censuur gold voor het noemen van dergelijke zaken. Dit was de tijd waarin de Hayes Code de filmwereld helemaal overheerste en het mag dan ook verbazing wekken dat Cat People met het benoemen van dergelijke zaken door de censuur is gekomen.
Duisternis en onderdrukte vrouwelijke seksualiteit. Als er twee termen zijn die deze film karakteriseren, dan zijn het wel deze twee. Beide worden, zij het ieder om verschillende redenen, als een bedreiging gezien. De duisternis vanwege haar onontdekte geheimen en (instinctieve) gevaren die het verbergt en onderdrukte vrouwelijke seksualiteit vanwege haar bedreiging voor de bestaande orde en sociale structuur. Val Lewton en Jacques Tourneur weten van beide elementen goed gebruik te maken.
Tourneur slaagt er heel goed in de spanning op te bouwen tot een hoogtepunt om deze daarna snel maar nooit helemaal te laten zakken. Een van de meest effectieve scene's is die waarin Alicia door Irena wordt achtervolgd waarbij door de simpele combinatie van weglaten en suggestie een spanningsboog wordt opgebouwd die plotseling in een knal eindigt. Ook in de zwembadscené wordt de spanning goed opgebouwd zij het dat deze scené niet eindigd met een schrikreactie maar een langdurig crescendo.
Het was niet de eerste keer dat de producent Val Lewton en de Franse regisseur Jacques Tourneur met elkaar samenwerkten. Reeds in 1935 deden ze dit al metA Tale of Two Cities (1935), en ook na Cat People zou dit duo nog films produceren zoals I Walked with a Zombie (1943) en The Leopard Man (1943) (beide van RKO). Beide zouden daarna apart van elkaar nog een uitstekende carrière hebben maar niet meer de magie behalen van hun magnifieke samenwerking tussen hen in de jaren veertig.
Cat People bleef veel langer in de bioscoop draaien dan oorspronkelijk de bedoeling was en was daarom een kassucces voor RKO, dat na de eerder genoemde problemen met Orson Welles (wiens trapportaal uit The Magnificent Ambersons overigens ook in deze film te zien is), wel een succes kon gebruiken.
Dit verhaal over Cat People zou natuurlijk niet compleet zijn zonder de acteerprestaties van Simone Simon te vermelden. Na kritiek te hebben gekregen over haar prestaties in eerdere Hollywood-producties leverde ze hier een prestatie die volgens velen haar beste is. Het is duidelijk te zien dat ze zich het personage Irena helemaal eigen heeft gemaakt, tot zelfs de katachtige lichaamsbewegingen en houdingen aan toe, nog eens extra geaccentueerd door de kleding die ze later in de film draagt, waarbij je gerust mag spreken van een subtiele en sublieme transformatie van haar personage door de film heen. Het is dan ook terecht de rol waarvoor ze het best wordt herinnerd.
Dankzij de bovengenoemde elementen heeft Cat People heeft veel invloed gehad op het horrorgenre.
De film was zo'n succes dat RKO besloot om in 1944 een vervolgfilm te maken waarbij bijna de hele cast uit deze film terugkeerde: The Curse of the Cat People (1944). Ook deze keer was het Val Lewton die als producent fungeerde, zij het dat dit keer Jacques Tourneur niet in de stoel van de regisseur zat. In 1982 werd zelfs een remake van de film onder regie van Paul Schrader gemaakt.
In dat wat niet wordt getoond zit de echte horror, en Cat People weet, zoals het een goede horrorfilm betaamd, daar goed gebruik van te maken. Cat People is aanrader voor liefhebbers van subtiele horrorfilms die weten dat juist dat wat niet zichtbaar is het meest angstaanjagend is.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Val Lewton, de producent en schrijver van Cat People was van mening dat: Dat de kracht van de camera om suspense te creëren lag in de kracht van de suggestie. En in deze film komt dat fantastisch na voren! Er wordt een web van suggesties geweven. Terwijl de kijker maar weinig tot niets te zien krijgt. Daarnaast wordt er gespeeld met de vraag of Irene alleen maar haar hoofd op hol heeft laten brengen door eeuwenoude mythes? In de film worden wel "aanwijzingen" gegeven dat er toch wel wat meer aan de hand is, maar deze aanwijzingen zijn subtiel en dienen vooral verder ingevuld te worden met eigen fantasie. Nu had het aan het werk zetten van de fantasie van de kijker nog een fijne bijkomstigheid want de film had een beperkt budget. Maar ondanks de afwezigheid van die dure special effects zijn het vooral de creatieve kwaliteiten van regisseur Jacques Tourneur die deze film tot een prachtige sfeervolle film maken. Er wordt knap gebruik gemaakt van licht en donker en is er sprake van een zeer sterk cameravoering. En dan is er nog Simone Simon in de rol van de Servische Irena Dubrovna. Ze is geheimzinnig, frivool maar tevens gaat ervan haar ook een bepaalde katachtige spannende aantrekkingskracht van haar uit. Kortom zij zet de perfect Catwoman neer. Werkelijk waar een prachtige film!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Pover.
De film speelt op suggestie, maar suggereert betrekkelijk weinig. Less is more is altijd een stevige gok, want als de less niet werkt, is er ook niet veel meer dat er overblijft. Jammer genoeg slaagde de less opzet hier voor geen meter, waardoor het resultaat een veelal sfeerloos, soms bijna ludiek filmpje is.
Er wordt veel met schaduwwerk gespeeld, maar echt opvallend of efficient is het nergens. De klankband is dat wel, maar dan op een negatieve manier. Er worden pogingen gedaan om met wat gegrommel een beetje sfeer op te wekken, maar het enige wat omhoog ging waren m'n wenkbrauwen. Het klinkt en oog allemaal een beetje onbeholpen.
Al helemaal wanneer je het acteerwerk mee in rekening brengt, of het hortige plotje wat zich nogal mager ontvouwt. Voor een korte film valt er nog steeds opvallend weinig te beleven en de "horror" classificatie verdient ook een dik vet vraagteken, maar het bovennatuurlijke kantje zal daar wel de reden voor geweest zijn. Anno 2017 stelt het in ieder geval niet veel meer voor.
Gelukkig was het kort, da's ongeveer het enige om punten aan uit te delen.
1.0*
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
“She was marked with the curse of those who slink and court and kill by night”.
Volgens de tekst op de poster dan, hè. Zo sensationeel als deze wervende tekst het uitdrukt is het lijdend voorwerp in deze film niet. Nou ja, niet in grafische of expliciete zin dan. De pantervrouw zorgt op een andere manier voor opschudding. Haar sensationele inbreng bevindt zich in deze film niet direct aan de oppervlakte, maar is er wel degelijk.
Denk bij deze film aan suspense. Denk aan suggestie. Suggestieve schaduwwerking, suggestieve geluiden en suggestieve seksuele opwinding zorgen voor de spanning. Een glimpje panter is zichtbaar. Dat houdt niet over. Prima, want daarmee blijft de zorgvuldige opbouw die gebaseerd is op suggestie intact. Iets heel tegendraads als een shot met grafische horror zou die sfeer in een keer wegblazen en daarmee de angel van supense en sfeer uit de film halen.
In zwart-wit gefilmd. Dat heeft wel wat. Als een mistflard voorbij dobbert is de film meteen voorzien van een griezelige laag. Ook voor het spelen met schaduwen leent zwart-wit zich perfect. Kortom, een sfeer van beklemming is gegarandeerd.
De personages zijn net als de film nogal zwart-wit ingevuld. Met weinig laag in het karakter en weinig diepgang in de dialoog. Best jammer als veel van de beklemming is gebaseerd op suggestie. Je zou zeggen dat er uit diepere motiveringen bij personages ook nog wel wat extra supense te halen valt. Dat gebeurt echter amper. De personages zijn gewoon alledaags ingevuld. Alleen de pantervrouw is soms wat moeilijk te peilen. En ja, dat feit levert dan meteen een onbehaaglijk gevoel op. Bij de overige personages ontbreekt dat gevoel grotendeels. Hun bijdrage aan de sfeer is weinig duister.
Leuke film. Sfeervol zwart-wit. Beklemmend. De film kroop desondanks niet geheel onder de huid. Heeft toch met de oppervlakkige invulling van de personages te maken, denk ik.
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Low budget horror met Française Simone Simon als quasi weerpanter, een monster uit Europese folklore. Er wordt een verband gelegd tussen seksuele verlangens en katachtigen, hetgeen meteen ook aanzien wordt als buitenkansje om een driehoeksrelatie in het verhaal te wurmen. Het is een vrij saaie bedoening waarin te veel aan de verbeelding wordt overgelaten. Veel underacting en enkele 'cat scares', maar zelden een echte confrontatie. De scène in het zwembad haalde me eventjes uit mijn comateuze toestand, de rest is slaapverwekkend. Bordkartonnen personages, geesteloze dialogen en die typische B-lead die omschreven kan worden als "Cary Grant uit den Aldi". Niet de meest amateuristische B-film die ik heb gezien; qua sets moet het eigenlijk niet onderdoen voor The Wolf Man. Let trouwens op de trappenhal in het appartementsgebouw van Irena, een overblijfsel van Welles' The Magnificent Ambersons. Enfin, veel kijkplezier kan ik er niet uit putten.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Dit viel me toch wel tegen. Matige film met een cast die de film op geen enkel moment weet op te krikken.
Er valt weinig te beleven wat je op voorhand ook kon vermoeden van een horrorfilmpje uit 1942. De film moet het meer hebben van verbeelding en sfeervolle scènes. Vooral dat laatste weet de film wel punten te scoren. Het einde is wel heel mak uitgewerkt. 5/10
remorz
-
- 1930 berichten
- 2379 stemmen
I’ve fled from the past. From things you could never know or understand. Evil things... Evil!
Irena gelooft dat ze afstamt van een mythologisch kattenvolk en houdt manlief Ollie op afstand omdat ze vreest dat ze in een panter verandert als ze hem kust of zich anderszins opwindt. Een soort weerwolf-dilemma in microvorm, met alle thematiek van emotionele en seksuele oppressie van dien.
Ollie wuift de problematiek wat makkelijk weg, maar begint gaandeweg aan zijn standpunt én de houdbaarheid van zijn huwelijk met Irena te twijfelen. Wanneer hij zijn bedenkingen deelt met collega Alice, komt er wat schot in de zaak. Jaloezie schijnt namelijk eveneens een trigger te zijn voor Irena.
Er komt nog een psycholoog bij kijken en aan de hand van een panter in de dierentuin wordt er nog wat extra symboliek in de subtext verwerkt maar in feite is dit de reikwijdte van het plot. Misschien wat karig, maar de film lijkt meer te leunen op suggestieve sfeer (met mooie belichting, schaduwpartijen en redelijk subtiel onheilspellende muziek) dan op grootse ontwikkelingen of expliciet horrorspektakel. Een redelijk introverte insteek, zeker gezien het tijdperk. Voor mijn gevoel domineerden in de jaren ‘30-40 toch vooral de macabere en sensationele films (over mummies, dracula’s, weerwolven etc) het horrorhoekje.
Wel aardig om te zien. Geen schokkende gebeurtenissen of scenes die me lang bij zullen blijven maar toch een stijlvol geschoten film. Jaren na dato kijkt het misschien wat minder spannend weg en is veel dialoog uiteindelijk poeha om weinig; de ruimte die gereserveerd wordt voor sfeer en mysterie blijft niet zonder indruk. 2,5*
N.B. Hoorde ik daar nou (beetje aan het begin) hetzelfde melodietje als in de nursery rhyme van Elm Street?
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Een oudje.
Was al snel erg blij dat deze film een beetje op Sisters begon te lijken. Qua film totaal niet, maar beide films hebben een hoofdrolspeelster met een schattig Frans accent waarmee het dotjes worden. En dan slik ik al snel een film, zodra de hoofdrolspeelsters een schattige uitstraling te hebben. Het kijken wordt in ieder geval aardig prettig zo. Al blijft Kiddler wel mijn voorkeur krijgen.
Deze film kent zo zijn momenten, maar mist echter wel de impact een beetje. Vooral zo'n einde. Waarbij Simon besluit haarzelf om te leggen door de kooi te openen. Het mist impact, ik voelde met niemand mee, terwijl het einde best sentimenteel is denk ik zo.
De film duurt totaal niet lang en vermaakt degelijk. Maar voornamelijk door Simon, want de horror vond ik niet bepaald indrukwekkend. Hier en daar een klein momentje (dat bijna onbewust) angst weet in te boezemen. Zo hard schreeuwen in het zwembad was toch wel angstaanjagend maar het voelde wel nep.
Bovendien mist de film vaak wat pit. De moorden zijn weinig indrukwekkend en missen wat gedurfdheid. Ik zag bijna geen enkele druppel bloed terwijl de film erg schokkend schijnt te zijn. Maar ik vond het vooral een best tamme bedoening die echt die gaspedalen in moet trappen soms.
Maar het vermaakt wel. Vooral het tweede deel is iets krachtiger. Soms lijkt het echter wel wat gehaast te gaan en dan kan je ook wel verwachten als een film zoals deze maar 73 minuten duurt. Maar het maakt weinig uit, want zo is het wel een snelle hap.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Dubbel gevoel bij deze film. Het was toch wel wat een teleurstelling met iets te veel blabla dan een echte horrorfilm. Het is pas in de 2e helft van de film dat het wat op gang geraakt. Tegelijk werkt het veel met suggestie en zijn sommige shots best wel mooi gemaakt. Maar het is niet zo verfijnd of doordacht allemaal. Tegelijk heeft de film wel wat mysterieus. Maar echt genieten is het ook niet, de film is wel wat verouderd. Je ziet wel de invloed op latere films, maar dat is leuker voor die films dan voor de kijker.
ikkegoemikke
-
- 2872 berichten
- 4250 stemmen
Dit viel nogal tegen. Veel gepalaver en weinig actie. Dan moet ik toch bekennen dat ik de remake uit 1982 toch iets beter vond. Maar dat zal dan wel liggen aan het feit dat ik me kon vergapen aan het sensuele lichaam van Nastassja Kinski en dat deze filmversie de transformatie toch wel degelijk in beeld bracht. Toegegeven, in 1942 waren de technieken nog niet zo vergevorderd dat men dit kon verwezenlijken. Voor mij was het meer liefdesproblematiek dan horror nu.
2*
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Teveel suggestie en te weinig echte spanning en horror , dat is eigenlijk in een notedop hoe ik deze film wil samenvatten .
Het begint aardig maar het horrorgedeelte wil maar niet echt loskomen en het blijft een beetje hangen in enkele suspense momenten .
De acteurs en actrices doen hun best maar het red de film niet echt
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Aardig drama met thriller-en noir-elementen kent een paar uitstekende scenes, maar verloopt daartussen soms met horten en stoten. De film ziet er wel mooi uit, en de beperkte financiële middelen noopten de makers tot inventiviteit. Echt spannend wordt het echter nooit, de scenes tussen de twee vrouwelijke rivalen kwamen nog het meest in de buurt. Griezelig is de film al helemaal niet, maar dat mag gezien het jaartal ook niet verwacht worden.
Simone Simon was misschien niet de beste actrice aller tijden, ze speelt de katachtige Irena met verve. De andere acteurs waren nogal inwisselbaar. Aan de psychiater ergerde ik me vooral. Waarschijnlijk schreef de Hays code voor dat hij een lul van een vent moest zijn aangezien hij het loodje legt. Naast een duidelijke verwijzing naar onderdrukte seksualiteit weerklinkt trouwens ook een niet zo subtiele waarschuwing voor het exotische: de mysterieuze vrouw van het Oude Continent blijkt toch niet zo geschikt als huwelijkspartner, in tegenstelling tot de doodnormale Amerikaanse collega.
ibendb
-
- 4144 berichten
- 2412 stemmen
Cat People staat al een paar jaar in m'n bibliotheek en om de een of andere onverklaarbare reden ben ik er nu pas aan toe gekomen om hem te bekijken. De reputatie van de allereerste jumpscare ooit in een horrorfilm is me allang bekend en de scène heb ik al meermaals ontleed en zien opduiken in essays.
Gelukkig is de rest van de film ook even opmerkelijk. Het valt op dat Cat People erg donker en creepy materiaal behandelt als plot. Het is niet wat ik verwacht had maar het is een fijne verrassing. Er zijn enkele scènes met onder andere een zwembad en een wandeling in de mist die me echt op het puntje van mijn stoel lieten zitten. Zelfs de zeldzame kriebel in de buik kwam even naar boven.
Niet alles werkt want jammer genoeg is het acteerwerk soms over de top. De score kan iets te bombastisch zijn en met een speelduur van slechts 73 minuten kan het soms wat voortkabbelen.
Desalniettemin een enorm gezellige avond gehad met deze Cat People.
Pre- en sequels
The Curse of the Cat People
1944
15 reacties
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Bekijk ook
What Ever Happened to Baby Jane?
Horror / Thriller, 1962
101 reacties
A Face in the Crowd
Drama, 1957
17 reacties
The Incredible Shrinking Man
Fantasy / Drama, 1957
90 reacties
Repulsion
Thriller / Horror, 1965
196 reacties
The Train
Thriller / Oorlog, 1964
52 reacties
Scarlet Street
Film noir / Drama, 1945
64 reacties
Gerelateerde tags
driehoeksverhoudingjaloeziekatzootransformatiecanary zwembadpantherfilm noirvloekzwart en witval lewtonfolklorezwarte filmfear of intimacyunconsummated marriage turned into animal
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.