I Walked with a Zombie (1943)

Horror

geregisseerd door Jacques Tourneur
met James Ellison, Frances Dee en Tom Conway

Een vrouw raakt in West-Indië verstrikt met voodoo-praktijken wanneer ze een vrouw moet verzorgen die gezond lijkt maar geen enkele emotionele reacties toont en niet kan spreken. De lokale bevolking denkt dat de patiënte, Jessica genaamd, een zombie is en dat alleen hun eigen tovenaar de vrouw kan helpen. Betsy, de verpleegster laat zich door dit advies overhalen en loopt de bush-bush in om de betreffende persoon om hulp te vragen.

avatar van Hemdale
Van deze titel wordt je al bang van!

avatar van streeter
Sfeervolle horror drama. De zwarte zombie werd heel slecht nageaapt (met papieren ogen) in "I Eat Your Skin".
Interessant verhaal, goeie regie van Tourneur.

Tourneur is een held.

avatar van streeter
Frances Dee is een paar dagen geleden overleden.

avatar van bioscoopzaal
Sfeervolle griezelfilm waarin de zombie in kwestie geen vleesetende rover is, maar een ongelukkige dode vrouw die door een voodoo-priester wordt gemanipuleerd.

Tourneur tovert trouwens een paar bijzonder mooie shots uit zijn hoed. Vooral de scène waarin Jessica in haar wapperende nachtjapon door het gesloten hek naar buiten staat te staren, vond ik heel erg geslaagd. De dialogen waren soms wat stijf, en ook het einde nogal rommelig, maar over de hele lijn mag de film best gezien worden. En de titel is natuurlijk briljant.

3 sterren.

avatar van Poisonthewell
Hele mooie, sfeervolle, en zeker ook griezelige film uit de Val Lewton-stal. 4*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessant om gezien te hebben. Griezelig vond ik het nauwelijks, wel sfeervol. Het niet bepaald happy einde vond ik goed, ik had iets veel zoetigers gevreesd.

avatar van Dogie_Hogan
Gelezen, quote:
"I recommend I WALKED WITH A ZOMBIE for both chiller fans & those who don't usually care for the genre, don't let the lurid title put you off, this is one of the must-sees of the '40s.
For those who don't know this is one of a series of producer Val Lewton's arty & atmospheric Film-Noir/horror series, this particular title is a reworking of "Jane Eyre," GHOST SHIP of the next year was a reworking of the Edward G. Robinson/John Garfield "The Sea Wolf," the last three ISLE OF THE DEAD, BEDLAM & THE BODY SNATCHER were inspired by famous paintings, all are very much worth seeing.
CAT PEOPLE (there are layers upon layers of subtext in this gem) was the first and best & should be watched back to back with it's (amazingly differnt in tone)sequel CURSE OF THE CAT PEOPLE, it's follow-up THE LEOPARD MAN was a bit of a letdown but the next THE SEVENTH VICTIM about modern day witches living in NY is one of the best spooky films ever."

Film is in de VS weer herondekt en lees je links en rechts ineens weer over de film.

* Val Lewton site: link

* DVDReview

avatar van Toon1
Weer een aardige, sfeervolle film van producer Val Lewton, wederom uitstekend geregisseerd door Jacques Tourneur. Op bepaalde momenten is het zelfs echt griezelig .

Sneakerjeans29
Heb ik nu ook, helemaal mijn ding

avatar van Halcyon
Nog voor Romero een meute rottende ondoden op het publiek losliet met Night of the Living Dead, was er I Walked With A Zombie van Jacques Tourneur. Voodoo, zwarte magie en een zombie in de hoofdrol met daarnaast een zoetsappige lovestory om een breder publiek aan te spreken. Nergens is er sprake van een iconische zombie, die eer komt Romero toe, maar op z'n eigen manier is I Walked With A Zombie een interessante horrorfilm. De aandacht gaat voornamelijk naar traditionele voodoorituelen waarvan het begrip "zombie" oorspronkelijk afkomstig is. Mensen die dachten dat zombies louter een hersenspinsel waren teneinde bloedstollend horrormateriaal te construeren in de seventies en eighties krijgen hier dus wat achtergrondinfo. Voor de rest oogt het toch allemaal wat gedateerd, want behalve met het personage Carrefour valt er weinig te griezelen in deze prent. Zo zie je maar hoe relatief de term "horror" is over een periode van 65 jaar. Een klassieker, dat wel, maar toch eentje met een laagje roest op.

avatar van Ramon K
Het is inderdaad verre van horror, maar ik vind 't wel een enorm sfeervol filmpje. Ik vind dit 1 van de beste films uit de Val Lewton stal.

En die titel...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervolle Voodoo.

Dit oude griezelwerk omtrent een vrouwelijke zombie kent weinig spanning, maar is uiterst sfeervol en stijlvol geschoten.

Het met romantiek doorspekte verhaal is simpel doch doeltreffend. Ook de muziek is erg prettig, met name Sir Lancelot's aangepaste versie van 'Shame and Scandal'. Het nummer zou later een veel gecoverde ska-klassieker worden, waarmee Shawn Elliott een behoorlijke hit scoorde.

Goed.

avatar van handelaar
Is deze classic ergens met nl subs te verkrijgen?

avatar van Brix
Geweldig sfeervolle film van een van mijn favoriete regisseurs (Tourneur )
Dee en Conway kunnen bij mij ook nooit kwaad.

Ellison ken ik eigenlijk alleen van westerns, maar doet het niet verkeerd hier.

Nederlandse release in zicht?

avatar van namingway24
Mooi sfeervol werkje.

Als je de titel ziet denk je heel wat anders te krijgen, maar zo werkte Val Lewton niet; hij speelde altijd met verwachtingen om er uiteindelijk iets totaal unieks van te maken. Het is geen actiespektakel maar een subtiele film, een liefdesverhaal met horrortrekjes. De shots van het eiland zijn prachtig om naar te kijken, en het hele voodoo-gebeuren is een uiterst interessant.

avatar van 606
Prima filmpje maar jammer genoeg niet altijd even spannend.
Mooie titel ook en goed geacteerd.

3 sterren

Meneer Bungel
Neem het me niet kwalijk, maar ik proefde hier af en toe een sfeertje dat me meteen deed denken aan de Coens' TMWWT. Verder niet te vergelijken natuurlijk...

-edit- En nog maar eens een compliment voor die titel, één van de mooiste, zo niet de mooiste (horror)titel ever.

avatar van Cellulord
Het beste aan deze film is zijn titel.
Had hem al een tijdje liggen maar toen tijdens de opening credits de naam Jacques Tourneur verscheen moest ik mijn verwachtingen wat bijstellen. Had eerder wat leuke campy pulp verwacht.
Maar ja, niets aan de hand denk ik dan want Jacques Tourneur levert wel mooie plaatjes en leuk schaduw werk, meen ik me te herinneren (Cat People). Dat zit dus wel goed.
Integendeel! dit was verre van goed. Buiten enkele mooie shots had deze film totaal niets. Niet één spannend moment. Romantiek uit een stationsroman. En voodoo taferelen uit een antropologisch museum.

Cellulord schreef:
Niet één spannend moment.
Als je niks kan met het eerste stukje uit de trailer houdt het natuurlijk op, maar ik wil het bij deze toch graag even van harte oneens zijn. Verder inderdaad deels romantiek / drama, zodat het niet altijd even spannend maakt (voor mij ook niet per se nodig, zoals namingway24 al aangaf is dit gewoon een uniek werkje - ook vanwege de mix van genres), maar een lekker mysterieus sfeertje heeft het wel zeker. Bovendien prachtig geschoten (nog een voorbeeldje).

Maar verder een prima recensie hoor, lekker gechargeerd zodat men het gevoel krijgt wel te móeten reageren...

avatar van Cellulord
Kijk nooit trailers vóór de film, doe dat soms wel achter af. Goede trailer deze. Had ik hem vooraf gezien had ik had ik er nóg meer van verwacht. Zeker op gebied van campy/pulp .
Eigenlijk was ik op zoek naar een oudere Amerikaanse film die de Cinematografie van Aziatische films zoals Onibaba of Kuroneko kunnen evenaren (voor mij).

Meneer Bungel
Yabu no Naka no Kuroneko (1968) vond ik dan weer tegenvallen, al is die zeker ook mooi geschoten.

avatar van Spetie
Een redelijk sfeervol filmpje, waarbij de nachtelijke wandeling van de vrouwelijke hoofdrolspeler in het bos, duidelijk het hoogtepunt is, waarbij erg mooi gebruik wordt gemaakt van de schaduwen en het zwart-wit gebruik.

Maar verder vond ik het toch best tegenvallen. Dat het niet eng is, is niet zo erg. Dat zijn de meeste oude horrors niet. Maar I Walked with a Zombie, heeft afgezien van het aardige sfeertje, niet zo heel veel meer te bieden. De soundtrack en acteerwerk is ook niet slecht, maar het verhaaltje zelf kon me niet zo heel erg bekoren. Het romantische gedeelte vond ik niet echt werken en daarnaast zijn er ondanks de korte speelduur ook net wat teveel momenten, waarbij het allemaal wat te weinig boeit.

Vanuit historisch oogpunt, is dit leuk om een keer gezien te hebben, maar verder is het weinig memorabel en tevens een film, die de tand des tijds niet helemaal goed heeft doorstaan.

avatar van Vinokourov
Ai, de titel is leuker dan de film zelf doet vermoeden. Het is een erg mager horrorfilmpje, dat als enige pluspunt nog de sfeer heeft met wat bizarre voodoo-taferelen. Regisseur Tourneur heeft her en der nog wat mooie shots geschoten, maar verder heeft het erg weinig om het lijf.

avatar van fun in acapulco
Ik zag deze in mijn tienerjaren (zo'n 30 jaren geleden) en nog kan ik me er scenes van herinneren. Als die op tv komt, kijk ik zeker.

avatar van The One Ring
Net als Cat People is I Walked with a Zombie niet de briljante film die ik verwacht had, maar niettemin komt Tourneur hier toch weer erg ver met de sfeer. Het is moeilijk om na te gaan in hoeverre dit eng was in de jaren '40, maar nu speelt het meer als een mysterieus drama met een bovennatuurlijk randje. Het heeft wel iets, dat Jane Eyre op een tropisch eiland met voodoo. De hoogtepunten zitten wel allemaal in de tweede helft. Bijna alle sfeer (met Tourneurs bekende prachtige werk met schaduwen en licht) zitten daar, met vooral ook een knap slot.

De eerste helft is wel wat minder, zelfs vrij taai om doorheen te komen. Vond alleen dat liedje van Sir Lancelot een sterke toevoeging. Buiten dat om wordt echter de opbouw erg suf gebracht en de hele film verloor spanning van mij doordat de acteurs een wat ongeïnteresseerde indruk maken. Ze waren niet zozeer houterig, maar hadden weinig emotie, alsof de gedachtes ergens anders waren. Maakt het toch al meteen een stuk minder spannend allemaal. Daar komt nog eens bij dat dit opvallend genoeg een film is waarbij karakter wel de ontwikkeling en emoties van personages een grote rol speelt, dus je hebt toch wel betere acteurs nodig.

Niettemin, leuk om eens gezien te hebben, maar die Lewtons vallen me toch wat tegen. De echte intensiteit mist gewoon wat. Dit is ook een beetje een curiosum, met zijn voodoo en vroege gebruik van zombies (de term moet nog uitgelegd worden!). Maar wel een sfeervol curiosum.

avatar van alexspyforever
Zonder de voodootaferelen was deze horrorfilm toch maar mager. De dramatiek en romantiek omtrent de hele familie vond ik niet bijster interessant. Ik geef hem een krappe voldoende omwille van de voodoo en die zwarte man met zijn uitpuilende ogen, die zou ik echt niet 's nachts willen tegenkomen!

avatar van joolstein
Als Horrorfilm zakt deze film op veel punten, echter doordat er nog redelijk wordt geacteerd is het drama/romantiek gedeelte wat de film nog enigszins het bekijken waard maakt. Ook op visueel gebied is er nog wat moois te bleven, er wordt namelijk veel met schaduwen en licht gewerkt. Qua Horror zijn er alleen wat voodoo taferelen, weliswaar zijn die wel mooi in beeld gebracht. Maar verder van ondergeschikt belang in het liefdesverhaaltje.

lezertje
Moi relatie/noodlotsdrama gevat in een horror jasje. Geen echte horror, maar wel een contant aanwezige broeierige en dreigende sfeer.