Citizen Kane (1941)

Drama / Mystery

geregisseerd door Orson Welles
met Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:
Citizen Kane is zo'n titel die ik mijn hele filmleven al kende, maar die ik nooit eens op heb gezet. Ik ben niet echt een groot fan van films uit die tijd. Ik associeer de meeste van die films (heb er uiteraard wel een aantal gezien) met een hoop overacting en verhalen die veel te lang duren waardoor het niet al te boeiend blijft. Daar valt deze film ook wel onder. Geen idee waar de film z'n legendarische status door heeft gekregen, want het voelt allemaal weinig bijzonder aan. ''Rosebud'' is wel een woord van filmhistorie geworden.
Maar verder is het allemaal te traag, te oninteressant, te fragmentarisch. Het camerawerk valt me overigens wel weer positief op. Uiteindelijk goed om een keertje te hebben gezien, zeker vanuit historisch perspectief, maar de kans dat ik 'm nog eens zal bekijken is zo goed als uitgesloten.

De eerste keer zit de status altijd in de weg en verwacht je er gewoon te veel van. Maar geloof mij, het is een film die vervolgens met elke kijkbeurt beter wordt. Vandaar ook dat de film eerst slecht ontvangen werd, maar later terecht zijn status verkreeg. Ook de filmjournalistiek had er moeite mee de grootsheid op het eerste gezicht te bevatten.

En als je echt benieuwd bent waar de film zijn status aan ontleent zul je je wel in de achtergrond moeten verdiepen. Ik wil je wel een voorzetje geven, want ik kan me niet voorstellen dat je veel films uit die tijd kent met een dergelijk verhaalstructuur, montage en cinematografie. Drie vlakken waarop de film baanbrekend was.... Geef 'm over een jaar of wat toch een herkansing, zou ik zeggen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Ik ben wel redelijk bekend met het verhaal achter de film, inclusief de historische status. Alleen valt het moeilijk te geloven na een eerste kijkbeurt. En nee, ik ben niet zo iemand die oude films niks vind, mocht je dat misschien denken. Genoeg moois gezien dat al erg oud is. Het probleem is gewoon dat we nu alweer 3 kwart eeuw verder zijn en wat toen baanbrekend was is nu gewoon. Of alweer ingehaald. Kan me vaak alsnog goed inleven (neem King Kong uit 1933, erg tof) , maar vraag me af of dit bij een volgende kijkbeurt interessanter wordt. Maar wie weet, ooit...

avatar van Fisico
Citizen Kane is een naam als een klok in de filmwereld, net zoals Casablanca dat ongeveer gelijktijdig uitkwam dit bvb is. Ik kan Citizen Kane best appreciëren, maar zoals velen ga ik hel niet meteen in mijn persoonlijke top 10 plaatsen.

Citizen Kane begint lekker geheimzinnig met de mysterieuze laatste woorden van Charles Kane op zijn sterbed die niemand kan plaatsen. Wat volgt is een soort detectivefilm waarbij aan de hand van getuigengesprekken een beeld wordt geschetst van wijlen Charles Kane. Zijn flamboyante en charismatische zelf wordt trouwens in het begin van de film via nieuwsberichten al stijlvol uit de doeken gedaan. Er wordt een mooi beeld geschept van het leven van een zeer invloedrijke mediamagnaat.

Waar Citizen Kane vooral in uitblinkt zijn de technische aspecten. Montage en regie zijn bijna subliem. Ook de camerahantering zoals bijvoorbeeld het kikkerperspectief passeren de revue. Het verhaal is uit uitzonderlijk, maar kijkt behoorlijk weg. Blij hem gezien te hebben alvast.

avatar van tbouwh
Echt nooit gedacht dat ik deze nog weer eens in de cinema zou gaan (her)zien met een inleiding en nalezing van David Bordwell

avatar van Basto
tbouwh schreef:

Waar en wanneer? (Weet zeker dat je me gaat verhogen )

avatar van tbouwh
Basto schreef:

Waar en wanneer? (Weet zeker dat je me gaat verhogen )

Bordwell komt tussen 8 en 14 juli 4 dagen naar Antwerpen in het kader van het Zomerfilmcollege. Voor meer info kun je op cinea.be terecht:)

avatar van Left4Dead
Tja...gelukkig ben ik niet de enige hier die niet ondersteboven is van deze prent. Hij stond lang op het lijstje af te werken films. Ben geen echte fan van de oude film, dat zal wel een beetje beïnvloeding hebben. Maar het verhaal deed mij gewoon helemaal niets, een herziening zie ik niet snel gebeuren.