• 8.560.314 stemmen

Releasedatum: 5 februari 1948

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Citizen Kane

"It's terrific!"

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Herbert Carter

Jerry Thompson/Narrator

avatar van Warp

Warp

Ik zal hier wel te dom voor geweest zijn want wat een saaie bedoening is dit.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film die toch wel sterk verouderd is. De film is vrij episch en heeft mooie shots, maar het verhaal en acteerwerk is toch gedateerd. Orson Welles (als je van de stijl houdt) doet het best goed als Kane. Ik mis een interessante tegenspeler. Daardoor krijg je veel scènes die weinig interessant zijn. Als concept is het wel goed, zeker voor die tijd. En als je de film voor het eerst bekijkt, ga je nog wel mee in het mysterie van Rosebud. Citizen Kane is geen slechte film, maar teert misschien wel iets te veel op de voormalige heiligverklaring als één van de beste films ooit.

avatar van Traiannnn

Traiannnn

Wow die shot van al die zooi op het einde lijkt net op een stad als New York van boven met wolkenkrabbers en zendmasten en compleet volgebouwde zooi. Werkelijk geniale shot. Het einde is een mooie boodschap. De vrouw van Kane kan niet zingen maar krijgt toch geweldige recensies wat veel lijkt op tegenwoordig waarin waardeloze Netflix films vol lof worden geprezen en 5/5 sterren krijgt en de hele bevolking trapt er in. Media is te machtig geworden. Terwijl middelmatigheid alle lof krijgt hebben genieën als Welles totaal geen succes geboekt.

kappeuter (crew films)

Orson Welles on Getting The Hays Office to Approve CITIZEN KANE - YouTube

American Film Institute schreef:

During an AFI event in 1979, Orson Welles tells a story about how he got the Hays office to approve the release of Citizen Kane.

De Grenzen van het Toelaatbare ~ De Hollywood Production Code en andere vormen van filmcensuur : Rozenberg Quarterly

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Citizen Kane. Een film (of moet ik zeggen; dé film der films) die bij voorbaat hoogdrempelig aanvoelt, of in ieder geval bij naamassociatie alleen al torenhoge verwachtingen oproept. Verwachtingen die, zou je denken, onmogelijk waar te maken zijn. Het label 'beste film allertijden' zal Citizen Kane over het algemeen geen goed doen, want dat creëert uiteindelijk verwachtingen die geen enkele film die ooit gemaakt is, kan inlossen. Citizen Kane dus ook niet. Maar vond ik dit, de hele status daargelaten, een sterke film? Het antwoord daarop is zonder twijfel een volmondige ja. De eerste tien minuten waren even doorzetten; druk, schreeuwerig, onduidelijk. Ik had al even bang dat het een vermoeiende twee uur zou gaan worden. Maar na die snelle intro vindt regisseur Orson Welles het juiste tempo (hoewel de pacing niettemin snel blijft, zéker voor een film uit 1941). Niet alleen qua tempo voelt de film modern aan, maar vooral ook op vlak van de verhaal- en vertelstructuur. Sterker; veel moderne films zijn hier een stuk minder sterk in dan Kane. Het verhaal wordt opgezet als een soort van mysterie/detective-plot, wat de overkoepelende raamstructuur vormt. Via deze structuur wordt er niet-chronologisch door het leven van Kane gesprongen, en wordt het verhaal en het leven van Kane steeds verder vervolledigd vanuit verschillende perspectieven. Het plot springt heel wat heen en weer en de kijker wordt niet bij het handje genomen, maar toch wordt alles heel helder en duidelijk in beeld gebracht. Ik was in ieder geval écht verbaasd over hoe sterk en modern dit aspect in elkaar zat. Het Rosebud mysterie wordt hélemaal op het einde nog net subtiel onthuld aan de kijker terwijl de personages in het ongewisse blijven; de onthulling is tegelijkertijd simpel en sterk, waardoor het geen verrassing is dat dit ook tachtig jaar later nog blijvende indruk maakt. Bovendien wordt de interessante plotstructuur erg goed ondersteund door een prima spelende Orson Welles, die Kane zowel als jonge, middelbare en oude man geloofwaardig neerzet.

De vernuftige verhaalstructuur is wat mij betreft anno 2021 het sterkste aspect aan Citizen Kane. Ik ben er van op de hoogte dat het op technisch vlak ook een revolutionaire film was, die vele filmtechnieken introduceerde of in ieder geval gangbaar maakte; maar daar heb ik wat minder boodschap aan. De zwart-witfotografie (en het schaduwgebruik) is prima, en vooral de scènes in kasteel Xanadu met de enorm weidse en langgerekte ruimtes maken indruk. Visueel dus allesbehalve achterhaald, maar intussen natuurlijk wel ingehaald. 4*, en tegen mogelijke herzieningen kijk ik zeker niet op.