• 13.078 nieuwsartikelen
  • 169.658 films
  • 11.128 series
  • 31.871 seizoenen
  • 630.507 acteurs
  • 196.361 gebruikers
  • 9.179.601 stemmen
Avatar
 
banner banner

Citizen Kane (1941)

Drama / Mystery | 119 minuten
3,74 1.787 stemmen

Genre: Drama / Mystery

Speelduur: 119 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Orson Welles

Met onder meer: Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead

IMDb beoordeling: 8,3 (477.639)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 februari 1948

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Citizen Kane

"It's terrific!"

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Charles Foster Kane

Jedediah Leland

Susan Alexander Kane

Jim W. Gettys

Walter Parks Thatcher

Emily Norton Kane

Herbert Carter

Jerry Thompson/Narrator

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Warp

Warp

  • 953 berichten
  • 2805 stemmen

Ik zal hier wel te dom voor geweest zijn want wat een saaie bedoening is dit.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30768 berichten
  • 5337 stemmen

Een film die toch wel sterk verouderd is. De film is vrij episch en heeft mooie shots, maar het verhaal en acteerwerk is toch gedateerd. Orson Welles (als je van de stijl houdt) doet het best goed als Kane. Ik mis een interessante tegenspeler. Daardoor krijg je veel scènes die weinig interessant zijn. Als concept is het wel goed, zeker voor die tijd. En als je de film voor het eerst bekijkt, ga je nog wel mee in het mysterie van Rosebud. Citizen Kane is geen slechte film, maar teert misschien wel iets te veel op de voormalige heiligverklaring als één van de beste films ooit.


avatar van Traiannnn

Traiannnn

  • 70 berichten
  • 196 stemmen

Wow die shot van al die zooi op het einde lijkt net op een stad als New York van boven met wolkenkrabbers en zendmasten en compleet volgebouwde zooi. Werkelijk geniale shot. Het einde is een mooie boodschap. De vrouw van Kane kan niet zingen maar krijgt toch geweldige recensies wat veel lijkt op tegenwoordig waarin waardeloze Netflix films vol lof worden geprezen en 5/5 sterren krijgt en de hele bevolking trapt er in. Media is te machtig geworden. Terwijl middelmatigheid alle lof krijgt hebben genieën als Welles totaal geen succes geboekt.



avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74377 berichten
  • 5925 stemmen

Orson Welles on Getting The Hays Office to Approve CITIZEN KANE - YouTube

American Film Institute schreef:

During an AFI event in 1979, Orson Welles tells a story about how he got the Hays office to approve the release of Citizen Kane.

De Grenzen van het Toelaatbare ~ De Hollywood Production Code en andere vormen van filmcensuur : Rozenberg Quarterly


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1028 berichten
  • 1053 stemmen

Citizen Kane. Een film (of moet ik zeggen; dé film der films) die bij voorbaat hoogdrempelig aanvoelt, of in ieder geval bij naamassociatie alleen al torenhoge verwachtingen oproept. Verwachtingen die, zou je denken, onmogelijk waar te maken zijn. Het label 'beste film allertijden' zal Citizen Kane over het algemeen geen goed doen, want dat creëert uiteindelijk verwachtingen die geen enkele film die ooit gemaakt is, kan inlossen. Citizen Kane dus ook niet. Maar vond ik dit, de hele status daargelaten, een sterke film? Het antwoord daarop is zonder twijfel een volmondige ja. De eerste tien minuten waren even doorzetten; druk, schreeuwerig, onduidelijk. Ik had al even bang dat het een vermoeiende twee uur zou gaan worden. Maar na die snelle intro vindt regisseur Orson Welles het juiste tempo (hoewel de pacing niettemin snel blijft, zéker voor een film uit 1941). Niet alleen qua tempo voelt de film modern aan, maar vooral ook op vlak van de verhaal- en vertelstructuur. Sterker; veel moderne films zijn hier een stuk minder sterk in dan Kane. Het verhaal wordt opgezet als een soort van mysterie/detective-plot, wat de overkoepelende raamstructuur vormt. Via deze structuur wordt er niet-chronologisch door het leven van Kane gesprongen, en wordt het verhaal en het leven van Kane steeds verder vervolledigd vanuit verschillende perspectieven. Het plot springt heel wat heen en weer en de kijker wordt niet bij het handje genomen, maar toch wordt alles heel helder en duidelijk in beeld gebracht. Ik was in ieder geval écht verbaasd over hoe sterk en modern dit aspect in elkaar zat. Het Rosebud mysterie wordt hélemaal op het einde nog net subtiel onthuld aan de kijker terwijl de personages in het ongewisse blijven; de onthulling is tegelijkertijd simpel en sterk, waardoor het geen verrassing is dat dit ook tachtig jaar later nog blijvende indruk maakt. Bovendien wordt de interessante plotstructuur erg goed ondersteund door een prima spelende Orson Welles, die Kane zowel als jonge, middelbare en oude man geloofwaardig neerzet.

De vernuftige verhaalstructuur is wat mij betreft anno 2021 het sterkste aspect aan Citizen Kane. Ik ben er van op de hoogte dat het op technisch vlak ook een revolutionaire film was, die vele filmtechnieken introduceerde of in ieder geval gangbaar maakte; maar daar heb ik wat minder boodschap aan. De zwart-witfotografie (en het schaduwgebruik) is prima, en vooral de scènes in kasteel Xanadu met de enorm weidse en langgerekte ruimtes maken indruk. Visueel dus allesbehalve achterhaald, maar intussen natuurlijk wel ingehaald. 4*, en tegen mogelijke herzieningen kijk ik zeker niet op.


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

Basto schreef:

(quote)

De eerste keer zit de status altijd in de weg en verwacht je er gewoon te veel van. Maar geloof mij, het is een film die vervolgens met elke kijkbeurt beter wordt. Vandaar ook dat de film eerst slecht ontvangen werd, maar later terecht zijn status verkreeg. Ook de filmjournalistiek had er moeite mee de grootsheid op het eerste gezicht te bevatten.

En als je echt benieuwd bent waar de film zijn status aan ontleent zul je je wel in de achtergrond moeten verdiepen. Ik wil je wel een voorzetje geven, want ik kan me niet voorstellen dat je veel films uit die tijd kent met een dergelijk verhaalstructuur, montage en cinematografie. Drie vlakken waarop de film baanbrekend was.... Geef 'm over een jaar of wat toch een herkansing, zou ik zeggen.

Geweldige reactie Bastootje. Je schrijft als een Kenner. Ik was jong toen ik de film bij toeval zag op Arte Duitsland) in het Amerikaans . Het was al laat en de volgende dag moest ik weer voor de klas. In het begin wist ik niet wat er van te vinden , - is dit nou goed of een flop?- maar het boeide , niet veel later besefte ik dat ik naar ""iets heel groots zat te kijken, iets fascinerends. Nee geen spektakel , maar allemachtig wat zet die Welles een karakter neer, zo overtuigend dat hij iedereen weg speelde.

Bij "Once upon a time in America" had ik hetzelfde, maar op een nadere manier.

Ook iets groots, iets memorabel.... Daarna nooit meer bij een film gehad.

Je hebt gelijk . Citizen Kane kreeg veel negatieve reacties , Welles werd uitgelachen zelfs...tot jaren later men ontdekte dat de film ehhh "'groots was. Welles was , wat jij al aangaf , ver voor uit in zijn tijd.



avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

  • 509 berichten
  • 507 stemmen

Een film die al lang op mijn verlanglijst stond en nu eindelijk heb gezien. Niet 1 maar gelijk 2 keer achterelkaar wat veel zegt over hoe deze film je kan beetpakken. Natuurlijk kan je beginnen over het camerawerk en hoe men de tijd vooruit was en het acteren van Orson Welles (meesterlijk), maar laten we ook het verhaal zelf niet onderschatten dat ook meesterlijk inelkaar steekt. De film zet behoorlijk aan het denken en iedereen kan eruit halen wat hij/zij wil als het gaat over een mensenleven (je diepste drijfveren, deel je die met anderen etc) en hoe anderen het ervaren (in hoeverre ken je iemand echt), Uiteraard is dat in het geval van Kane behoorlijk uitvergroot (larger than life in de film etc), maar in de kern slaat het op iedereen. Natuurlijk is de opening (Rosebud) gelijk iets wat nieuwsgierig maakt en wat kijkers vasthoudt, maar er zit zoveel meer in de film dan alleen "het antwoord" op die ene mysterieuze vraag. De film had wat mij makkelijk langer kunnen duren om het leven van Kane nog verder te belichten, maar het is goed zoals het is. Het einde en de link naar het begin had ik niet gelijk door geef ik toe (wel bij de 2e kijkbeurt uiteraard), maar het maakt de cirkel rond en laat tegelijkertijd ook veel vragen onbeantwoord.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9458 berichten
  • 4376 stemmen

Ik dacht een top 250 film te kunnen afvinken, maar tot mijn verbazing zit die heel bekende classic er helemaal niet in! Deze film mag dan wel vanuit filmtechnische of academische hoek gezien worden als één van de beste films, ik vond het gezien de reputatie behoorlijk tegenvallen. Citizen Kane heeft wel wat te vertellen ja : dat mensen het beste van zichzelf verliezen door de complexe loop van hun bestaan, dat je eenzaam wordt als je liefde en erkenning probeert af te dwingen bij anderen. Want Kane is in essentie een man die voortdurend wil geliefd worden; kritiek en conflict maakt hem ongelukkig. De politieke chantage tijdens zijn campagne als gouverneur en de onpopulaire opera-carrière van zijn tweede vrouw horen duidelijk tot de donkerste hoofdstukken van zijn bestaan. De karakterschets wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, en toont dat achter de schermen, het leven van de grote bekende mediamagnaat ook een tirannieke, ongevoelige en angstige man verbergde.

Er viel wel wat te rapen in deze klassieker, maar het was ook een praterige biografische film met weinig tempo. Maar biografieën over fictieve personages vind ik niet boeiend. Op een gegeven moment verloor ik mijn interesse wat in Citizen Kane en zat ik te wachten of er een verklaring zou komen voor het Rosebud mysterie... Fenomenaal wel dat Orson Welles als prille twintiger zo'n complexe film maakte. Zoiets verwacht je van oudere regisseurs met de nodige levenswijsheid en psychologisch inzicht, niet van een jonge snaak. Welles was duidelijk een ambitieuze vroegbloeier...