• 8.231.380 stemmen

Releasedatum: 5 februari 1948

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Citizen Kane

"It's terrific!"

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Herbert Carter

Jerry Thompson/Narrator

avatar van Warp

Warp

Ik zal hier wel te dom voor geweest zijn want wat een saaie bedoening is dit.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film die toch wel sterk verouderd is. De film is vrij episch en heeft mooie shots, maar het verhaal en acteerwerk is toch gedateerd. Orson Welles (als je van de stijl houdt) doet het best goed als Kane. Ik mis een interessante tegenspeler. Daardoor krijg je veel scènes die weinig interessant zijn. Als concept is het wel goed, zeker voor die tijd. En als je de film voor het eerst bekijkt, ga je nog wel mee in het mysterie van Rosebud. Citizen Kane is geen slechte film, maar teert misschien wel iets te veel op de voormalige heiligverklaring als één van de beste films ooit.

avatar van Traiannnn

Traiannnn

Wow die shot van al die zooi op het einde lijkt net op een stad als New York van boven met wolkenkrabbers en zendmasten en compleet volgebouwde zooi. Werkelijk geniale shot. Het einde is een mooie boodschap. De vrouw van Kane kan niet zingen maar krijgt toch geweldige recensies wat veel lijkt op tegenwoordig waarin waardeloze Netflix films vol lof worden geprezen en 5/5 sterren krijgt en de hele bevolking trapt er in. Media is te machtig geworden. Terwijl middelmatigheid alle lof krijgt hebben genieën als Welles totaal geen succes geboekt.

kappeuter (crew films)

• 61943 berichten

Orson Welles on Getting The Hays Office to Approve CITIZEN KANE - YouTube

American Film Institute schreef:

During an AFI event in 1979, Orson Welles tells a story about how he got the Hays office to approve the release of Citizen Kane.

De Grenzen van het Toelaatbare ~ De Hollywood Production Code en andere vormen van filmcensuur : Rozenberg Quarterly