Citizen Kane (1941)

Drama / Mystery

geregisseerd door Orson Welles
met Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

volgens mij vergeet je een optie

avatar van Zavo
Jordy schreef:

volgens mij vergeet je een optie

Wat dan? Dat het gewoon de beste film is? Nee, daar zou discussie over mogelijk moeten zijn

avatar van Jordy
okee, maar het is een optie

op gebied van filmaken de belangrijkste film. (belichting, camerawerk, manier van verhaal vertellen, zelfs make-up (bij het verouder proces)

Nogmaals; voor mij de belangrijkste, niet de beste film.

avatar van FeZ
FeZ
Wat is er zo goed aan deze film? Ik heb m laatst gezien, maar ik vond hem niet zo bijzonder. Kan iemand me aub dus uitleggen wat het is, dat deze film zo goed maakt?

De manier van belichting en cameraposities waren revolutionair. de manier van verhaal vertellen (alles in flashback) was op zijn zachtst gezegd vernieuwend.
Make-up gebruik (bij het verouder proces van kane was heel goed en de film zit gewoon heel goed in elkaar...

avatar van FeZ
FeZ
Bedankt. Ik geef de film voorlopig 3,5* ,totdat ik hem binnekort nog maar eens kijk met de uitleg in gedachte.

Niet eens zozeer de flashbacks op zich, maar de 'puzzelstructuur' maken deze vertelvorm zo revolutionair. De film springt door het leven van Kane heen, waarbij puzzelstukje voor puzzelstukje uitgewerkt wordt. Het verband daartussen blijft onduidelijk; pas helemaal aan het eind, als ons duidelijk wordt wat Rosebud betekent, valt opeens alles op zijn plaats (is de puzzel compleet, zeg maar), en wordt het personage van Kane opeens rond.

Overigens dient daarbij bedacht te worden dat de onthulling wat Rosebud betekent niet het volledige antwoord is op de in het begin gestelde vraag, het is slechts het laatste 'puzzelstukje' (als ik die analogie even aan mag houden).

Natuurlijk ook de revolutionaire 'deep-focus' fotografie van Toland, wat tot een ongeziene diepte leidde binnen de shots.
Het gedurfde gebruik van de klankband, de montage (de beroemde Merry Christmas, Happy New Year overgang vb.),...

De overduidelijke allusies op toenmalig krantenmagnaat W.R. Hearst en diens eis om de film te vernietigen, samen met het feit dat deze film van een 26-jarige debutant was die al voor de nodige controverse had gezorgd in het theater- en radiowereldje hebben de faam van deze film natuurlijk alleen maar vergroot.

avatar van Redlop
Pablito, wat is een klankband?

De geluiden, dialogen, etc, maar niet de muziek.

Misschien niet de juiste term? Dit is in ieder geval wat ik bedoel.

goga
Niet alleen de manier van het filmmaken, maar ook het verhaal - wat de blauwdruk was voor The Godfahter triologie - was revolutionair. Orson Welles legde heel subtiel vast de opkomst en de ondergang van Charles Foster Kane.
In principe kun je deze film als de grondlegger van alle maffia-films beschouwen. Sommige motieven, zoals het verraad, zijn onmisbaar in dit soort films.
Maar het belangrijkste is de thematiek --> de opkomst en de ondergang
Deze thematiek kan men vinden in Scarface, The Godfarther etc.

Maar kijk ook naar de kwaliteit van de film. Afgelopen 25 jaar zijn veel 'moderne' zwart/wit films gemaakt. Denk aan Raging Bull en/of Elephant Man. Naar mijn mening is kwaliteit van die films bijna dezelfde. Als ik naar Citizen Kane kijk, krijg ik het gevoel dat die film pas gemaakt is. Dan denk je bij mezelf - "Dat is pas kwaliteit!!!" Hoewel deze film niet in mijn persoonlijke top 10 lijstje staat (omdat de thematiek me niet zo erg aanspreekt) vind ik deze film een van de beste.

let op: deze film vind ik veel beter dan Scarface, The Godfather triologie, Raging Bull etc... .

goga schreef:

Deze thematiek kan men vinden in Scarface, The Godfarther etc.

Scarface is ouder dan Kane

Maar het belangrijkste is de thematiek --> de opkomst en de ondergang

Komt toch al wel voor in vroegere films.
Bovendien is die thematiek zo ruim dat ie wel op heel veel films van toepassing is.

Wat voor opkomst en ondergang?
Van een persoon, van een familie, van een dynastie, van een rijk,... ?
Denk dat heel veel films, voor en na Kane, deze thematiek behandelen.

Ik denk dat vooral, zoals Queto al schreef, de puzzel-achtige manier waarop Welles zijn onderwerp benadert revolutionair was.
De these dat waarheid niet op een manier te onthullen is, dat een mysterie (zoals Kane) slechts bij deeltjes te benaderen is, en nooit in zijn geheel kan worden omvat (want weten we op het einde van de film nu echt veel meer over Kane?).
Is dit niet in de eerste plaats een film over waarheid en mysterie, en hoe die te benaderen, meer dan over Kane of diens opgang en ondergang?

goga schreef:

kom op zeg... omdat het om de opkomst en de val van iemand gaat, is dit de blauwdruk voor de godfather???? Dit is misschien het enige raakvlak dat die films hebben. wat een kortzichtige opmerking.....

avatar van Phooze
mister blonde schreef:

Gelukkig maar, ik was al bang dat de film over de banden van Kane met de mafia ging. En als dat dan TOCH zo is, wil ik het niet weten, ik heb de film nog niet gezien....

Jordy schreef:

Scarface is ouder dan Kane

Huh?

De eerste Scarface dateert alweer uit 1932, 9 jaar voor Citizen Kane.

cornelis schreef:

Huh?

jawel

aha.

mister blonde schreef:

wat een kortzichtige opmerking.....

Nee kortzichtig is dat jij de stelling meteen als onzinnig afdoet. Misschien kun je beter een uitleg afwachten en dan kijken of je het er mee eens bent of niet.

Een uitleg afwachten??? ik denk toch wel dat goga zijn mening redelijk uitgebreid heeft toegelicht. normaal spring ik er ook niet zo fel in, maar hier kon ik het helemaal niet mee eens zijn. volgde je de discussie eigenlijk wel?

Ja, zojuist nog eens teruggelezen.
Jij bedoelt dat je het ergens niet mee eens bent, en noemt dat kortzichtig. Dat is wat anders.
Sterker: je vindt het eerder te ruimzichtig; er wordt een verband gelegd dat jij te dun en te vergezocht vindt.

ik weet heel goed de definitie van kortzichtigheid. toch om citizen kane de blauwdruk van bijv. the godfather te noemen, vind ik kortzichtig. een overeenkomst vinden tussen twee films de oudste van de twee bestempelen als de blauwdruk van de ander daar heb ik moeite mee. dus vrij kortzichtig...

Wat jij wil.

je hebt gelijk, lekker boeiend.

avatar van as
as
Wat zijn we weer gek in het kopke MR Blonde!
Als je een beetje normaal zou doen en eens goed zou nadenken dan zou je misschien eens tot de conclusie kunnen komen dat Citizen Cane wel degelijk een grote invloed heeft gehad op de hedendaagse cinema. Camera standen,(revolutionar was bv dat sommige shots heel erg laag zijn opgenomen, er zijn zelfs delen van vloeren uitgesloopt om het zo laag mogelijk op te kunnen nemen)verteltrant( en INDERDAAD de Godfather is zeker wel 1 van de vele films die misscien niet direct maar zeker wel indirect een grote invloed heeft gehad van "Kane") Het is algemeen bekend dat deze film een grote invloed heeft gehad op de hedendaagse cinema. Het is dan ook niet zo moeilijk om die daarin terug te vinden. Ook in de Godfather! Er zijn ellenlange essays geschreven over het belang van deze film. Persoonlijk is het ook niet mijn favoriete film van Welles maar heb hem wel op waarde weten te schatten in verhouding tot cinema in het algemeen.

avatar van Zavo
Opvallend is ook het hoge tempo van de film, vergeleken met andere films uit die tijd.

avatar van as
as
Idd. Zo zijn er nog wel meer verschillen te noemen in de cinema ervoor en erna.

Wat een discussie.
Ik denk dat niemand ontkent dat Kane een grote invloed heeft (gehad) op de hedendaagse cinema, ook mister blond niet.
En dus ook op The Godfather, net als op duizenden andere films.

Maar om te zeggen dat Kane de blauwdruk was van The Godfather, omdat er de thematiek van opgang en ondergang in voorkomt, is toch wat overdreven.

Wat die camerastandpunten betreft (meer bepaald van de plafonds), dat was een obsessie van cameraman Gregg Toland.
En die was al heel wat jaren bezig toen hij Kane filmde. Als ik mij niet vergis komen dergelijke shots (hoewel minder opvallend) ook al voor in vroegere films waaraan hij werkte.