Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 119 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Orson Welles
Met onder meer: Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead
IMDb beoordeling:
8,2 (490.864)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 februari 1948
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Citizen Kane
"Some called him a hero...others called him a heel."
De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.
Externe links
Acteurs en actrices
Charles Foster Kane
Jedediah Leland
Susan Alexander Kane
Jim W. Gettys
Walter Parks Thatcher
Mary Kane
Raymond
Emily Norton Kane
Herbert Carter
Jerry Thompson/Narrator
Reviews & comments
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
volgens mij vergeet je een optie
Wat dan? Dat het gewoon de beste film is? Nee, daar zou discussie over mogelijk moeten zijn 
mister blonde
-
- 12697 berichten
- 5831 stemmen
op gebied van filmaken de belangrijkste film. (belichting, camerawerk, manier van verhaal vertellen, zelfs make-up (bij het verouder proces)
Nogmaals; voor mij de belangrijkste, niet de beste film.
FeZ
-
- 460 berichten
- 3174 stemmen
Wat is er zo goed aan deze film? Ik heb m laatst gezien, maar ik vond hem niet zo bijzonder. Kan iemand me aub dus uitleggen wat het is, dat deze film zo goed maakt?
mister blonde
-
- 12697 berichten
- 5831 stemmen
De manier van belichting en cameraposities waren revolutionair. de manier van verhaal vertellen (alles in flashback) was op zijn zachtst gezegd vernieuwend.
Make-up gebruik (bij het verouder proces van kane was heel goed en de film zit gewoon heel goed in elkaar...
FeZ
-
- 460 berichten
- 3174 stemmen
Bedankt. Ik geef de film voorlopig 3,5* ,totdat ik hem binnekort nog maar eens kijk met de uitleg in gedachte.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Niet eens zozeer de flashbacks op zich, maar de 'puzzelstructuur' maken deze vertelvorm zo revolutionair. De film springt door het leven van Kane heen, waarbij puzzelstukje voor puzzelstukje uitgewerkt wordt. Het verband daartussen blijft onduidelijk; pas helemaal aan het eind, als ons duidelijk wordt wat Rosebud betekent, valt opeens alles op zijn plaats (is de puzzel compleet, zeg maar), en wordt het personage van Kane opeens rond.
Overigens dient daarbij bedacht te worden dat de onthulling wat Rosebud betekent niet het volledige antwoord is op de in het begin gestelde vraag, het is slechts het laatste 'puzzelstukje' (als ik die analogie even aan mag houden).
Pablito
-
- 180 berichten
- 813 stemmen
Natuurlijk ook de revolutionaire 'deep-focus' fotografie van Toland, wat tot een ongeziene diepte leidde binnen de shots.
Het gedurfde gebruik van de klankband, de montage (de beroemde Merry Christmas, Happy New Year overgang vb.),...
De overduidelijke allusies op toenmalig krantenmagnaat W.R. Hearst en diens eis om de film te vernietigen, samen met het feit dat deze film van een 26-jarige debutant was die al voor de nodige controverse had gezorgd in het theater- en radiowereldje hebben de faam van deze film natuurlijk alleen maar vergroot.
Pablito
-
- 180 berichten
- 813 stemmen
De geluiden, dialogen, etc, maar niet de muziek.
Misschien niet de juiste term? Dit is in ieder geval wat ik bedoel.
goga
-
- 33 berichten
- 0 stemmen
Niet alleen de manier van het filmmaken, maar ook het verhaal - wat de blauwdruk was voor The Godfahter triologie - was revolutionair. Orson Welles legde heel subtiel vast de opkomst en de ondergang van Charles Foster Kane.
In principe kun je deze film als de grondlegger van alle maffia-films beschouwen. Sommige motieven, zoals het verraad, zijn onmisbaar in dit soort films.
Maar het belangrijkste is de thematiek --> de opkomst en de ondergang
Deze thematiek kan men vinden in Scarface, The Godfarther etc.
Maar kijk ook naar de kwaliteit van de film. Afgelopen 25 jaar zijn veel 'moderne' zwart/wit films gemaakt. Denk aan Raging Bull en/of Elephant Man. Naar mijn mening is kwaliteit van die films bijna dezelfde. Als ik naar Citizen Kane kijk, krijg ik het gevoel dat die film pas gemaakt is. Dan denk je bij mezelf - "Dat is pas kwaliteit!!!" Hoewel deze film niet in mijn persoonlijke top 10 lijstje staat (omdat de thematiek me niet zo erg aanspreekt) vind ik deze film een van de beste.
let op: deze film vind ik veel beter dan Scarface, The Godfather triologie, Raging Bull etc... .
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Deze thematiek kan men vinden in Scarface, The Godfarther etc.
Scarface is ouder dan Kane
Pablito
-
- 180 berichten
- 813 stemmen
Komt toch al wel voor in vroegere films.
Bovendien is die thematiek zo ruim dat ie wel op heel veel films van toepassing is.
Wat voor opkomst en ondergang?
Van een persoon, van een familie, van een dynastie, van een rijk,... ?
Denk dat heel veel films, voor en na Kane, deze thematiek behandelen.
Ik denk dat vooral, zoals Queto al schreef, de puzzel-achtige manier waarop Welles zijn onderwerp benadert revolutionair was.
De these dat waarheid niet op een manier te onthullen is, dat een mysterie (zoals Kane) slechts bij deeltjes te benaderen is, en nooit in zijn geheel kan worden omvat (want weten we op het einde van de film nu echt veel meer over Kane?).
Is dit niet in de eerste plaats een film over waarheid en mysterie, en hoe die te benaderen, meer dan over Kane of diens opgang en ondergang?
mister blonde
-
- 12697 berichten
- 5831 stemmen
Niet alleen de manier van het filmmaken, maar ook het verhaal - wat de blauwdruk was voor The Godfahter triologie - was revolutionair.
kom op zeg... omdat het om de opkomst en de val van iemand gaat, is dit de blauwdruk voor de godfather???? Dit is misschien het enige raakvlak dat die films hebben. wat een kortzichtige opmerking.....
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
kom op zeg... omdat het om de opkomst en de val van iemand gaat, is dit de blauwdruk voor de godfather???? Dit is misschien het enige raakvlak dat die films hebben. wat een kortzichtige opmerking.....
mr.Frielink
-
- 744 berichten
- 0 stemmen
De eerste Scarface dateert alweer uit 1932, 9 jaar voor Citizen Kane.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
wat een kortzichtige opmerking.....
Nee kortzichtig is dat jij de stelling meteen als onzinnig afdoet. Misschien kun je beter een uitleg afwachten en dan kijken of je het er mee eens bent of niet.
mister blonde
-
- 12697 berichten
- 5831 stemmen
Een uitleg afwachten??? ik denk toch wel dat goga zijn mening redelijk uitgebreid heeft toegelicht. normaal spring ik er ook niet zo fel in, maar hier kon ik het helemaal niet mee eens zijn. volgde je de discussie eigenlijk wel?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ja, zojuist nog eens teruggelezen.
Jij bedoelt dat je het ergens niet mee eens bent, en noemt dat kortzichtig. Dat is wat anders.
Sterker: je vindt het eerder te ruimzichtig; er wordt een verband gelegd dat jij te dun en te vergezocht vindt.
mister blonde
-
- 12697 berichten
- 5831 stemmen
ik weet heel goed de definitie van kortzichtigheid. toch om citizen kane de blauwdruk van bijv. the godfather te noemen, vind ik kortzichtig. een overeenkomst vinden tussen twee films de oudste van de twee bestempelen als de blauwdruk van de ander daar heb ik moeite mee. dus vrij kortzichtig...
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Wat zijn we weer gek in het kopke MR Blonde!
Als je een beetje normaal zou doen en eens goed zou nadenken dan zou je misschien eens tot de conclusie kunnen komen dat Citizen Cane wel degelijk een grote invloed heeft gehad op de hedendaagse cinema. Camera standen,(revolutionar was bv dat sommige shots heel erg laag zijn opgenomen, er zijn zelfs delen van vloeren uitgesloopt om het zo laag mogelijk op te kunnen nemen)verteltrant( en INDERDAAD de Godfather is zeker wel 1 van de vele films die misscien niet direct maar zeker wel indirect een grote invloed heeft gehad van "Kane") Het is algemeen bekend dat deze film een grote invloed heeft gehad op de hedendaagse cinema. Het is dan ook niet zo moeilijk om die daarin terug te vinden. Ook in de Godfather! Er zijn ellenlange essays geschreven over het belang van deze film. Persoonlijk is het ook niet mijn favoriete film van Welles maar heb hem wel op waarde weten te schatten in verhouding tot cinema in het algemeen.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Opvallend is ook het hoge tempo van de film, vergeleken met andere films uit die tijd.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Idd. Zo zijn er nog wel meer verschillen te noemen in de cinema ervoor en erna.
Pablito
-
- 180 berichten
- 813 stemmen
Wat een discussie.
Ik denk dat niemand ontkent dat Kane een grote invloed heeft (gehad) op de hedendaagse cinema, ook mister blond niet.
En dus ook op The Godfather, net als op duizenden andere films.
Maar om te zeggen dat Kane de blauwdruk was van The Godfather, omdat er de thematiek van opgang en ondergang in voorkomt, is toch wat overdreven.
Wat die camerastandpunten betreft (meer bepaald van de plafonds), dat was een obsessie van cameraman Gregg Toland.
En die was al heel wat jaren bezig toen hij Kane filmde. Als ik mij niet vergis komen dergelijke shots (hoewel minder opvallend) ook al voor in vroegere films waaraan hij werkte.
Gerelateerd nieuws

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Dit is de top 5 in deze editie van de 'Sight and Sound' top 100

'Mank' van David Fincher krijgt releasedatum op Netflix
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
727 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
640 reacties
Gerelateerde tags
journalistkrantfloridacapitalistamerican dreambankermedia tycoon art collectorsleigh failuregeldzwart en wittold in flashbacksnowglobes kindseriousbased on real person
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









