Citizen Kane (1941)

Drama / Mystery

geregisseerd door Orson Welles
met Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

avatar van Jordy
Deze film wordt alom gezien als de beste film ooit gemaakt. Ik wil niet zeggen dat het mijn favoriete film is, maar ik vond 'm wel erg goed. Het verhaal wordt erg "modern" verteld, door de flashbacks springen we kriskras door het leven van Kane heen, waarbij de puzzelstukjes langzaam op hun plaats vallen. Ook is de 'ie prachtig gefilmd: 4,5 ster.

Ik geef toe dat het geen slechte film is maar voor mij toch iets te oud, vond het soms wat saai.

avatar van Jordy
wat heeft saai en oud met elkaar te maken? ik heb ook dat ik oude films vaak wat minder vind (als deze film nu was uitgekomen had het vast 5 sterren geweest), omdat ik me minder goed in kan leven in een oude film... kweenie precies waarom

maar saaier vind ik films niet worden..

Well man oude films zijn altijd stuk langzamer.

Iedereen moet buigen hier voor deze film: 5 sterren. Elke 10 jaar houden critici een enquete: al sinds '51 staat deze film op nummer 1.

Ik heb het genoegen beleefd deze film in de bioscoop te zien. Dat was ter ere van 100 jaar cinema en er verschillende klassiekers opnieuw vertoond werden in de filmhuizen in NL.

Had van deze film veel verwacht, maar ik vond hem een beetje tegen vallen. Het verhaal wordt goed verteld, maar ik vond het hier en daar een beetje saai. 3*

avatar van Ralfke
Eerste keer dat ik deze all-time classic gezien heb. Zeer goed geacteerd, (voor 1941) hele mooie camerashots en -technieken en een heel complexe manier van 'storytelling'. Ik wil de film alleen nog een keer met NL'se ondertiteling zien, omdat ik - denk ik - toch nog wat aspecten/details 'gemist' heb, waardoor ik mijn (waarschijnlijke) uiteindelijke waardering nog niet voldoende kan onderbouwen. Maar nu toch zeker al **** waard.

1) Citizen Kane...2) Apocalypse Now...3) Strangers on a train...4) The usual suspects...5) Wizard of Oz...6) Schindler’s List...7) Shawshank Redemption Fellowship of the Ring (was Casablanca) 9) Festen 10) Raise the Red Lantarn

Dit is dus mijn persoonlijke Top 10. Citizen Kane staat al heel lang bovenaan. Een meesterlijk verteld verhaal dat door de jaren heen alleen maar aan kracht heeft gewonnen. Uiteraard wordt dit nog eens versterkt door hetgeen zich buiten de film heeft afgespeeld.
Even in het kort voor de 'onwetenden' :
het karakter van Charles Foster Kane was losjes gebaseerd op de schatrijke William Randolph Hearst. Die was uiteraard niet zo blij met de manier waarop "hij" er vanaf kwam dat hij al zijn macht misbruikte om te zorgen dat het genie Orson Welles (C.K. was zijn bioscoop-debuutfilm) nooit meer succes zou hebben in Hollywood.

Maz

avatar van Goodfella
Volgens een enquete gehouden door het British Film Institute onder critici en regisseurs weer verkozen tot beste film ooit.

Moet 'm toch 's opnieuw kijken dan, want ik vond het de eerste keer niet al te denderend...

Ik heb trouwens (geloof ik) over deze film op een ander forum een kleine recensie geschreven. Zal die 's even opzoeken...

De beste film ooit gemaakt is Citizen
Kane uit 1941.Dat blijkt uit een
internationale enquete onder regisseurs
en filmcritici,opgezet door de British
Film Institute.De twee groepen werden
apart ondervraagd,maar 144 van hen
kozen voor de Orson Welles-klassieker.

Bij de critici kwam Alfred Hitchcocks
Vertigo op de tweede plaats,gevolgd
door La regle du Jeu van Jean Renoir.De
regisseurs verkozen The Godfather tot
een goede tweede,The Godfather II werd
bij hen derde.

Citizen Kane staat al veertig jaar
bovenaan de lijst van critici.De
enquete vindt iedere tien jaar plaats.

avatar van NERD
Ik vind het zo'n ongelooflijke onzin dat bij al die "beste film" vekiezingen het altijd de oudere films zijn die gekozen worden.

Bullshit!

Die gast van Sight & Sound verwoordde het heel goed op de BBC. Iets als: die oude films die je altijd bijblijven zijn de films waar ja andere films aan afmeet.

En de tijd heeft de mode eraf gefilterd, en geeft een gemodereerde consensus. Films jonger dan 10 jaar zijn daarom wmb so wie so lastig in een all-time top 100 te plaatsen.

avatar van NERD
Dit gaat misschien een beetje offtopic, maar bij films als o.a. Shawshank Redemption, Magnolia en Fight Club is (naar mijn mening) nu ook wel duidelijk dat het klassiekers gaan worden.

Dit is dus mijn persoonlijke Top 10.
Zeg Mazdalfa, als je die mening eens uit geen drukken in sterren!

nu ook wel duidelijk dat het klassiekers gaan worden.

'Gaan worden', zeg je al. Pas echt zeker weten doe je dat een paar jaar verder.

Je kan zeggen dat je dat vermoedt. Zeker weten doe je dat pas over een jaar of 20. Je kan er donderd op zeggen dat je er met een paar gevallen vast naast zat.

neo (crew)
ben ik het mee eens. ik bestempel films als fight club liever als een moderne klassieker.

Mag van mij, maar dat vind ik vrij snel. Ik zie Terminator als een moderne klassieker....

Bullshit!

Oja? Wedden dat geen van de door jou genoemde films over tien jaar in de top 10 staat dan?
Kane staat al op nummer 1 sinds '52....

avatar van Macmanus
4.5 sterren

neo (crew)
de film is opgenomen in het moviezone programma, dus verspreid over het hele land zal de film in de bioscoop te zien zijn.

tovenaar
Vandaag voor de eerste keer gezien, maar het is voor mij toch wel duidelijk dat zoveel mensen dit één van de beste films aller tijden vinden.

Bij mijn eerste viewing goed voor 4 sterren. Zeer mooi gefilmd, lekker werk met zwart-wit. Helaas was het niet op elk moment even boeiend.

Wedden dat je minimaal een halve stem omhoog gaat als je de film over een jaar nog een keer kijkt? (Een hele ster als het in de bioscoop is)

tovenaar
Zou goed kunnen Jos2. Ik was aardig onder de indruk. Ik zou deze inderdaad wel graag in de bios willen zien. Zoals Neo zei was Kane inderdaad opgenomen in het Moviezone programma, maar hier in Breda hebben ze hem er buiten gelaten.

avatar van Jordy
Had ik ook. Eerste keer 4, tweede 4.5 en ik verwacht dat ie de volgende keer wel de volle 5 sterren gaat krijgen

avatar van herman78
Ik heb hem net gezien, maar door vermoeidheid mijnerzijds en het ontbreken van ondertiteling heb ik wel veel nuances gemist. Voorlopig geef ik hem 3 sterren, maar deze film heeft voor mij wel de potentie uiteindelijk hoger uit te komen. Ik zal 's zien of ik hem bij MovieZone mee kan pikken.

deze film heb ik (filmliefhebber) nog nooit gezien (en daar schaam k me voor :s). zou deze (blijkbaar) beste film allertijden zeker eens moete kijke binnenkort en dan reply k wel.

avatar van herman78
Hij staat geloof ik al sinds 1961 op 1 in de lijst van Sight and Sound. Vertigo staat sinds 2001 op 2. Ik heb de afgelopen 2 weken beide films voor het eerst gezien. Nu nummer 3, La Regle Du Jeu, nog.

avatar van Zavo
Ik heb hem eindelijk weer eens gezien en verhoogt naar 4 sterren, toch wel echt een goede film dit.
Dat hij altijd door de critici op 1 wordt gezet begrijp ik echter niet helemaal. Het lijkt wel of er een ongeschreven afspraak is dat dit de beste film is en het altijd zal blijven, het is onmogelijk ooit nog een betere film te maken. Wat is dat? Lullen ze elkaar maar wat na, lezen ze allemaal dezelfde boeken over film en hebben ze daarom hetzelfde oordeel of zijn ze gewoon rasconservatief die critici (altijd heel veel films van voor 1960 in die lijstjes)?