ad

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Arnold Glassman, Todd McCarthy en Stuart Samuels

Met onder meer: Allen Daviau

Over Visions of Light

In deze documentaire komen een aantal gerenommeerde cameramensen aan het woord over hun vak. Zij bespreken tal van technieken aan de hand van honderden films, van 'Birth of a Nation' tot 'Do the Right Thing'.

image

avatar van aegron

aegron

Interessante documentaire. Het is vooral leuk om te zien wat het effect is van een bepaalde manier van filmen. Het valt mij namelijk vaak niet op als ik in een film zit, maar hier zie je het des te beter omdat het alleen een scene is, met alle focus op de filmhandeling.

Jammer is alleen wel dat de aziatische cinema volledig buiten beeld blijft en europese cinema bijna helemaal.

Alle grote hollywood namen komen dan wel weer voorbij.

3,5 *

avatar van gotti

gotti

Je zult maar cameraman van deze docu zijn geweest, met al die grote namen die precies weten wat je aan het doen bent...

Interessante docu overigens...

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Prachtige en heel leerzame docu over de directors of photography en cameramensen die een sturende rol hebben gespeeld in de Amerikaanse cinema vanaf het begin totaan de negentiger jaren. Heel inzichtgevend, en je gaat met andere ogen kijken. Tjokvol interessante observaties. Ik zal niets verklappen, gewoon kijken. Vette aanrader.

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Een niet al te boeiende documentaire. Het is dat ik het leuk vind om al die mooie fragmenten te bekijken, maar ze gaan er nergens echt diep op in. Leuk voor de beginner?

avatar van MatthijsGr00t

MatthijsGr00t

Interessante documentaire. Boeiend en leerzaam om te zien en te horen hoe vakmensen tegen bepaalde manieren van filmen aankijken. Helaas ging het niet echt de diepte in en bleef het allemaal wat oppervlakkig. Ondanks dat wel erg leerzaam.

Heeft iemand tips voor films met een vergelijkbaar thema wat meer de diepte in gaat?

avatar van John Milton

John Milton

Had er iets meer verwacht, blijft iets te oppervlakkig naar mijn smaak en de gebruikte beelden waren niet van de beste kwaliteit, aspect ratio leek ook weinig rekening mee gehouden. Wel leuk en wel interessant, maar had nog wel wat meer in gezeten. Nu die Jack Cardiff documentaire nog zien

avatar van jono

jono

Interessante documentaire, waarin cameramensen vertellen over hun vak en door welke ze filmmakers ze zijn beïnvloed. Vreemd genoeg worden de Russische (Eisenstein) en Japanse (Kurosawa) films geheel buiten beschouwing gelaten. Dat is toch op zijn minst merkwaardig voor een documentaire over de geschiedenis van de cinematografie.