Genre: Film noir / Drama
Speelduur: 64 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Boris Ingster
Met onder meer: Peter Lorre, John McGuire en Margaret Tallichet
IMDb beoordeling: 6,8 (4.578)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Stranger on the Third Floor
De verklaring van een ambitieuze verslaggever is doorslaggevend voor de veroordeling van een van moord beschuldigde jongeman. De journalist komt echter op andere gedachten als hij in zijn dromen zelf door een krankzinnige moordenaar wordt achtervolgd.
Externe links
Acteurs en actrices
The Stranger
Michael Ward
Jane
District Attorney
Joe Briggs
Albert Meng
Mrs. Kane
Martin
The Judge
Briggs' Defense Attorney
Video's en trailers
Reviews & comments
ichi
-
- 756 berichten
- 6814 stemmen
Wordt soms beschouwd als de eerste film-noir. Heerlijk bedreigend sfeertje, hier en daar wat overdreven acteerwerk, maar Peter Lorre is weer een genot om te zien. Wat kan die gast je de rillingen op het lijf brengen, maar net als in M weet hij toch weer een soort van sympathie op te wekken.
neo
-
- 15405 berichten
- 9540 stemmen
Wordt soms beschouwd als de eerste film-noir.
Soms? Door wie? Waarom? Er waren natuurlijk al zoveel eerdere film-noirs.
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3551 stemmen
Het is maar welke richtlijnen je hanteert. Je kan de Fritz Lang films uit de jaren '30 (Fury, You Only Live Once of zelfs M) ook film-noirs noemen. Ook Franse films uit de jaren '30 als Quai des Brumes en La Bete Humaine kunnen als film-noir gedefinieerd worden.
Velen vinden echter deze film de eerste film-noir, vanwege de voice over, veel gebruik van schaduwen en expressionistische vormgeving. Ook in het prachtige film-noir boek van Alain Silver en James Ursini wordt hier melding van gemaakt.
Zie ook wikipedia:
The 1940s and 1950s are generally regarded as the "classic period" of American film noir. While City Streets and other pre-WWII crime melodramas such as Fury (1936) and You Only Live Once (1937), both directed by Fritz Lang, are considered full-fledged noir by some critics, most categorize them as "proto-noir" or in similar terms. The movie now most commonly cited as the first "true" film noir is Stranger on the Third Floor (1940), directed by Latvian-born, Soviet-trained Boris Ingster.[5] Hungarian émigré Peter Lorre, who played secondary roles in bigger-budgeted movies, was top-billed, though here too he did not play the lead. Stranger on the Third Floor was not recognized as the beginning of a trend, let alone a new genre, for many decades. Indeed, even though modestly budgeted—at the high end of the B movie scale—it still lost its studio, RKO, $56,000, almost a third of its total cost.[6] Variety found Ingster's work "too studied and when original, lacks the flare to hold attention. It's a film too arty for average audiences, and too humdrum for others.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Een film die af en toe wat onevenwichtig lijkt. Maar vooral het laatste deel van de film is sterk. Het is duidelijk waarom Peter Lorre bovenaan de loonlijst stond, want dat is hij zeker waard.
Pieter Montana
-
- 6630 berichten
- 2181 stemmen
Heerlijke film-noir. Peter Lorre is, ondanks zijn korte speelduur, erg angstaanjagend als de stranger. De voice-over paste perfect bij de gehele sfeer. Kortom, maar 8 stemmen voor deze film is te weinig !
4*
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
De officieus eerste film noir (Al is dat wat mij betreft La Bete Humaine) is een felle sneer naar het rechtssysteem, en indirect tegen de doodstraf.
De film start als een vuurpijl (ik zie er toevallig een vliegen ),
maar de aanklacht is bij weilen zo ongenuanceerd (vooral in de droom scenes) dat het een beetje belachelijk word.
Het tempo word halverwege wat lager en de film krijgt pas weer een push als Peter Lorre in beeld komt die, ondanks zijn theatrale handelen (die sjaal :S) een ontzettende dreiging en ziekelijkheid uitstraalt door het gebruik van zijn toch al freaky gelaatsuitdrukking. 4*
alex____94
-
- 68 berichten
- 202 stemmen
net gezien op BBC 4, prachtige film met een ijzersterke rol van Peter Lorre!
4*
rick@themovies
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
Peter Lorre had nog wat laatste contractverplichtingen voor RKO en daar kwam deze rol uit.
Hij is nauwelijks te zien maar de weinige minuten dat hij in beeld is blijkt weer hoeveel charisma hij heeft. Dat heeft ook als gevolg dat de overige acteurs er nog slechter uitzien dan ze al zijn.
Dit is dan ook als geheel geen hele sterke film, vooral het gevolg van het povere acteren van de echte hoofdrolspelers John McGuire en Margaret Tallichet. Met name de scenes waarin ze samen als geliefden optreden zijn ronduit waardeloos.
En toch is deze film absoluut de moeite waard. Zoals gezegd, vanwege de korte maar perfecte rol van Peter Lorre, maar ook vanwege de nachtmerrie scene. Deze scene, waarin McGuire droomt dat hij onschuldig veroordeeld wordt voor moord is werkelijk fantastisch vormgegeven. De van oorsprong Europese regisseur Ingster haal alle expressionistische trucs uit de kast en het resultaat is echt geweldig.
Wie geen trek heeft in de hele film kan de scene hier bekijken.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Stranger on the Third Floor is niet alleen dankzij zijn korte speelduur een vrij beknopte film. De verhaalwereld is vrij klein en er zijn maar weinig locaties. En dat werkt in het voordeel van de film, die zowel op inhoudelijk vlak iets lijkt te willen zeggen over de terloopsheid van een gerechtssysteem en zijn slachtoffers en stilistisch sterk expressionistische uitspattingen kent. Vond alleen het bijna beestachtige karakter - in ieder geval de mimiek - van Peter Lorre niet goed werken. Maar misschien heeft dat weer te maken met mijn haat/liefde verhouding met het expressionisme (waar dat acteerwerk toch erg uit lijkt geïnspireerd).
Mescaline
-
- 6988 berichten
- 2732 stemmen
Leuk en vermakelijk film-noir filmpje die vooral door de korte speelduur boeiend blijft om naar te kijken.
De droom scene is zonder twijfel het beste gedeelte van de film, het is ook als of de film is onder verdeeld in 3 stukken.. 1 is natuurlijk de rechtzaak en de onschuldige verdachte, deel 2 is de droomscène en deel 3 is de finale met de echte moordenaar.
Voor liefhebbers van het genre is dit zeker de moeite waard!
3,5*
John Milton
-
- 21534 berichten
- 11706 stemmen
Niet onaardig en redelijk vlot noirtje, wat je uiteraard al snel krijgt met 64 minuten.
Blijft leuk om Lorre aan het werk te zien, zelfs als hij alleen even op komt draven omdat zijn contract het nou eenmaal vereiste.
Bobbejaantje
-
- 1830 berichten
- 1823 stemmen
Erg genoten van deze film noir. Het is een vrij korte film (net onder 64 min.) waarin het verhaal wordt afgewerkt aan een stevig tempo. De finale met Peter Lorre wordt misschien wel wat snel afgehandeld. Daar zat meer in. De hoofdrolspelers John McGuire en Margaret Tallichet vond ik erg naturel spelen met een geloofwaardige chemie tussen beiden.
Het grootste deel van de plot bestaat uit flash-backs, en een geweldig expressionistische droomsequens. Ook de rest van de film blinkt visueel uit in creatief gebruik van licht en schaduw zoals dat hoort bij een film noir. Een kleine search op internet leert ons dat de cinematograaf van dienst niemand minder is dan Nicholas Musuraca, die eveneens meewerkte aan de Jacques Tourneur klassiekers Out Of The Past en Cat People.
Samengevat. Ik vind het een spannende film - door bepaalde kenners beschouwd als één van de eerste noirs - die voor mij boven het pak uitsteekt wat betreft het uitstekende camerawerk en belichting.
Corran
-
- 336 berichten
- 381 stemmen
Degelijke voorloper van het film noir genre, maar persoonlijk vond ik het idee achter de film beter dan de uitwerking. Onze hoofdrolspeler is overtuigd wie de schuldige is in een moordzaak door een hoop indirecte bewijzen, maar beseft dat hij zelf ook wel eens aan de verkeerde kant van zo'n zaak kan eindigen. Goede insteek, maar de uitwerking vond ik nogal houterig. Ook het einde is iets te gemakkelijk. Gelukkig maakt de altijd toffe, maar iets te sporadisch aanwezig Peter Lorre nog wel wat goed.
clubsport
-
- 3173 berichten
- 6558 stemmen
En toch is deze film absoluut de moeite waard. Zoals gezegd, vanwege de korte maar perfecte rol van Peter Lorre, maar ook vanwege de nachtmerrie scene. Deze scene, waarin McGuire droomt dat hij onschuldig veroordeeld wordt voor moord is werkelijk fantastisch vormgegeven. De van oorsprong Europese regisseur Ingster haal alle expressionistische trucs uit de kast en het resultaat is echt geweldig.
Helemaal mee eens de scene is erg sterk neergezet , wat mij in de film zelf verder wel bevreemd is de rare keuze om bij het begin bijna de komedie kant op te gaan met die rechtbankscene waarin zowel de rechter als eerste in slaap sukkelt en daarna 1 van de jury leden hetzelfde doet waarna de rechter hem een reprimande geeft .
Voor de rest is de film dankzij die nachtmerrie scene zeker de moeite waard .
starbright boy (moderator films)
-
- 21266 berichten
- 4450 stemmen
Heel lang en nog steeds heel vaak wordt The Maltese Falcon uit 1941 gezien als startfilm van klassieke film noirperiode. Maar net als bij mijn eerste film deze maand is ook dit een alternatieve keuze voor de eerste noir. Beide zijn uit 1940. They Drive By Night was een grotere film en kwam net wat eerder uit. Stranger On The Third Floor bevat echter nog veel meer noiringredienten.
De film is zeer expressionistsch en gaat daar vaak verder in dan de meeste noirs. Hij heeft daarin echt een stevige tik gekregen van oudere Europese films. Met name in het hoogtepunt uit de film: de droomsequentie (ook een noirelement) Verder wemelt het van de noirstijlelementen: Schaduwen en de beliuchting in het algemeen. Een voice over die de gedachten verteld van een van de karakters, bijrolfiguren met excentrieke trekjes, geen femme fatale hier maar wel het andere vrouwelijke noirprototype de dame die de onschuld aantoont van de hoofdpersoon, onschuldige man moet zijn onschuld aantonen.
Dit is een voorbeeld van een film die stilistisch zo wild kon zijn omdat het voor RKO maar een kleine film (van iets meer dan een uur) was. Er zitten geen sterren in (Lorre komt het dichtst bij en heeft first billing, maar hij was nooit echt een ster), Tallichet in de vrouwelijke lead was getrouwd met William Wyler en stopte niet lang na deze film met acteren.
Ingster was een regisseur die assistent was geweest van Sergei Eisenstein. In hollywood begon hij als schrijver, zijn bescheiden regisseurs oeuvre bestaat uit drie films (twee noirs en een komedie) en daarna werd hij producent voor de Amerikaanse TV.
Zwakke plek is het plot dat wel een paar toevalligheidjes te veel kent, maar dit is essentieel als vroeg noirvoorbeeld dat iedereen met interesse hierin zou moeten zien.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
The Big Clock
Film noir / Drama, 1948
9 reacties
Murder, My Sweet
Thriller / Film noir, 1944
44 reacties
The Big Combo
Film noir, 1955
33 reacties
The Letter
Film noir / Drama, 1940
38 reacties
D.O.A.
Film noir / Drama, 1950
16 reacties
Duck Soup
Komedie / Muziek, 1933
146 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.