The Big Clock (1948)

Film noir / Drama

geregisseerd door John Farrow
met Charles Laughton, Ray Milland en Maureen O'Sullivan

Earl Janoth (Laughton) zwaait de scepter bij een grote uitgeverij, waar George Stroud (Milland) werkte als redacteur van een misdaadtijdschrift. Als Earl uit jaloezie zijn vriendin vermoordt, is hij ten einde raad. Hij schakelt George in om de zaak op te lossen en de enige getuige op te sporen, maar deze merkt al snel dat hij de misdaad zelf in de schoenen geschoven dreigt te krijgen.

Mooie poster!

Een van de betere film-noirs, die na een rustig begin de spanning aardig weet op te voeren. Ray Milland is uitermate geschikt voor dit soort rollen en in Charles Laughton vindt hij zijn onderkoelde evenknie. Diens vrouw Elsa Lanchester zorgt voor de komische noot als de overspannen kunstenares.
De in een modern jasje gestoken remake uit 1987 (No Way Out) is eveneens de moeite waard.

avatar van missl
Rustige misdaad over een man die een moord onderzoekt en een bazige baas heeft. Acteurs spelen goed, verhaal is prima.