ad

Alternatieve titels: Deadly Is the Female / De Man die Geen Killer Wilde Zijn

Geregisseerd door: Joseph H. Lewis

Met onder meer: Peggy Cummins, John Dall en Berry Kroeger

Over Gun Crazy

"Thrill Crazy... Kill Crazy... Gun Crazy"

Al van kinds af aan is Bart Tare gek op pistolen. Na zijn militaire dienst gaat Bart met vrienden naar de kermis. Bij een schietattractie ontmoet hij de Annie Laurie Starr. Bart mag deel nemen aan Anne's scherpschuttersact. Bart en Annie ontmoeten elkaar vervolgens vaker, maar haar baas – die verliefd op haar is – is daar niet blij mee. Anne verlaat daarom de attractie van haar jaloerse baas en trouwt niet lang daarna met Bart, maar Anne is al snel niet tevreden met hun financiële situatie.

imageimageimageimageimageimageimage

Bart Tare (age 7)

Bart Tare (age 14)

avatar van Toon1

Toon1

Essentieel voer voor elke film-noir liefhebber.

Dogie_Hogan

Prachtige film-noir. Qua sfeer zelfs beter, en minder gelikt dan BONNY & CLYDE.

Mis de eigenlijke titel GUN CRAZY.

avatar van Purmerend

Purmerend

Staat onder de titel als "Alternatieve Titel".

avatar van FisherKing

FisherKing

Nieuwe poster.

The art for 1949's Gun Crazy represents cinema's obsession with the aberrant, highlighting a thrill-killing dame. The film was originally released as Deadly is the Female with a poster featuring a more seductive Peggy Cummins splayed out across the poster sans guns. But after a new title and poster was commissioned, the femme fatale flick turned into a hit.

bron Premiere.com

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Erg vet. Bart heeft sinds zijn jeugd al een obsessie voor geweren, hij wordt bij zijn familie weggestuurd naar een kostsschool, en later gaat hij het leger in. Na een aantal jaar komt hij terug en vind hij op een kermis de liefde van zijn leven; revolverheldin Annie Laurie. De openingscène schetst gelijk een perfect beeld van de jonge Bart. Een donkere, koude nacht, niemand op straat, keiharde regen, een neon-licht dat Hotel knippert. Hij heeft geen echt thuis, niemand begrijpt hem, en verklaart dan ook zijn acties later in de film. Verder kent de film vele grootse momenten. Zoals de scène waar Bart en Annie ontslagen worden bij de kermis, de overgang van vroeger naar het heden, de overval op de slagerijgroothandel. En het absolute hoogtepunt de bankoverval. Die helemaal real time in beeld gebracht wordt, en waar je alles vanuit de achterbank (en een stukje op de passagierszetel) van de auto te zien krijgt. Genieten. Prachtig einde ook, in het moeras. Aanrader

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Dogie_Hogan schreef:

Prachtige film-noir. Qua sfeer zelfs beter, en minder gelikt dan BONNY & CLYDE.

Mis de eigenlijke titel GUN CRAZY.

Beide titels zijn representatief voor de film. Het was inderdaad een dodelijke femme fatale - een listige vrouw maakt met haar charmes heel het leven van een in wezen niet slechte man kapot - en beiden konden ze enorm goed met revolvers en geweren schieten. De prent won de National Film Registry Award van de National Film Preservation Board, USA in 1998. Naast een misdaadfilm eigenlijk ook een romantisch liefdesdrama, waarin Laurie ondanks alles toch van Bart houdt hoewel ze hem aanzet tot misdaden. Het einde is prangend. Zeker een aardige film-noir, die me ook een beetje aan Bonnie & Clyde deed denken.

Overigens een mooie alternatieve poster van Fisherking, al is de originele van Stinissen ook niet mis.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Ik zag niet echt hoe dit een film noir was, behalve misschien de femme fatale-alure van Peggy Cummins. De twee hoofdrolspelers hebben veel chemie en het verhaal is briljant. Het einde kwam als een grote verrassing, zeker voor een film uit 1950.

avatar van 606

Zeer goede jaren 50 misdaad film met uitstekende cast.

Einde is heel goed en onverwacht, verhaal is prima en spannend.

4 sterren

avatar van wibro

wibro

"Deadly is the female", een zeer toepasselijke titel voor deze prima film-noir die het vooral moet hebben van de sfeer, enkele zeer mooie scènes zoals de achtervolgingsscène in het abattoir en de scène in het moeras en uiteraard het uitstekende acteerwerk van femme fatale Peggy Cummins. Van het acteren van John Dall was ik aanzienlijk minder van onder de indruk.

Dogie_Hogan schreef:

Prachtige film-noir. Qua sfeer zelfs beter, en minder gelikt dan BONNY & CLYDE..

Daar ben ik het dus niet mee eens. B & C vond ik toch aanzienlijk beter. Ik vraag mij trouwens af of je B & C wel met deze film kunt vergelijken. B & C is zo totaal anders.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Niet de absolute top Film-Noir waarop ik hoopte, maar dit Deadly Is the Female was zeker een uitstekende in elkaar gezette film. Het sterkste punt van de film was zeker het tempo, want de film vloog erg snel voorbij. Verder zat het met de spanning ook wel goed. Echt heel veel minpunten heeft deze film dan ook niet. Ja, het acteerwerk was niet echt van hoog niveau, maar het was allemaal wel erg lekker in elkaar gezet en dan is voor mij een film goed. Deze was behoorlijk goed.

avatar van Spetie

Spetie

Fijne film, met een oh zo toepasselijke titel.

Peggy Cummins zet een indrukwekkende goede rol neer als de femme fatale en de vrouw die wel weet hoe je met een revolver overweg moet. Een mooie vrouw ook, met erg veel charme en een geweldige uitstraling. John Dall is de mannelijke hoofdrolspeler. Hij speelt minder goed dan Cummins, maar de scènes met de twee samen zijn vaak wel erg goed.

Daarnaast wordt er een uitstekende sfeer gecreëerd, met mooi zwart-wit gebruik en enkele erg goede scènes, die eigenlijk al genoemd zijn. Persoonlijk vind ik de moerasscène het allermooist. Sfeervol, spannend en ook best tragisch tegelijk.

Ik snap de vergelijking met Bonnie en Clyde wel, maar afgezien van een man en vrouw die samen overvallen plegen zijn er verder weinig overeenkomsten. Wel grappig trouwens dat de hulpsheriff in deze film Clyde heet.

Maar over het geheel gezien dus een prima film. Veel vaart, goed acteerwerk, leuk verhaal en redelijk wat spanning, maken dit tot een aangenaam werkje.

Dogie_Hogan

Frankrijk komt met een Blu-ray release in december 2013.

Dogie_Hogan

De Blu-ray release is fantastisch: review (regiovrij).

BBarbie

Film uit de studio van de King Brothers, die ik tot voor kort helemaal vergeten was tot het zien van de film over Dalton Trumbo. Het is een alleszins onderhoudende film noir. Min of meer een light-versie van Bonny & Clyde, die evenwel te veel leunt op de acteerprestatie van Peggy Cummins, want de harkerige John Dall bakt er niet veel van.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

De film was voor mij onder het stof vandaan gehaald door Mark Cousins, die hem behandeld in zijn marathon-docu: The Story of Film: An Odyssey (2011). Ik had dus een kleine herkenning bij Trumbo. Die titel, kom daar nog maar 'ns om: "Deadly Is the Female"...

avatar van Insignificance

Insignificance

Thrill crazy, kill crazy, gun crazy. Je kan er een actueel onderwerp in vinden, als je wilt. Je kan er ook een fetish in vinden, want beide tortelduifjes zijn erg gek op wapens. Het manifesteert zich bij de ene alleen wat anders dan bij de andere. Net daar dat de film nog wel eens lomp van leer wil trekken. Het wordt er af en toe wel erg ingepeperd. Daar komt nog bij dat die John Dall wel erg sullig en naïef overkomt. Haalt het scherpe randje tussen de twee er toch wat af. Verder goed te doen, vooral wanneer ze op pad gaan en de boel op stelten zetten. Mooi slot ook, zeker qua setting.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Sterke film met de -ook zeker in 1950- wat absurde premisse van een goeie jongen die het slechte pad opgeraakt door zijn gewelddadige vriendin. Goed geacteerd en opvallend camerawerk, de bankoverval en de scène in de mist vielen vooral op, in positieve zin. Terecht opgenomen in de filmcanon door Scorsese en Cousins.

avatar van clubsport

clubsport

• 2038 berichten

Flavio schreef:

Zo vergezocht is dat helemaal niet , het haalt in ieder geval het Cliche van criminele man , onschuldig prinsesje flink onderuit .

Maar dat is zeker niet het enige sterke originele punt van de film , verder is de film gewoon goed opgebouwd , zit het tempo er lekker in en werkt het ondanks de relatieve korte duur goed naar de climax toe .

Acteerwerk van beiden is prima maar Peggy Cummings steelt toch wel stilletjes de show .

scorsese

Goeie film over een man en vrouw die beiden goed kunnen schieten en verliefd op elkaar worden. Deze film-noir die qua verhaal veel weg heeft van Bonnie en Clyde bevat een aantal goeie scenes (zoals hun eerste ontmoeting en de bankoverval gefilmd vanuit een auto). Peggy Cummins en John Dall doen het beiden goed, maar het is toch vooral die eerste die er in positieve zin uitspringt.

avatar van pjmj

pjmj

Heeeeeerlijke film noir zoals die moet zijn. De beginscene is fotografisch bijzonder mooi met een groot scala aan diepe zwarte, witte en grijze tinten. De blu-ray disc met hoge beeldkwaliteit is verkrijgbaar via Warner Archive Collection, is regiovrij en heeft Engelse ondertitels, die helaas niet wit maar geel van kleur zijn. Verder zorgt ook in deze film noir een zalig acterende, dominante femme fatale er weer voor dat een man die in haar web verstrikt is geraakt, op een verrukkelijke manier regelrecht de afgrond in gaat. Er zitten enkele autoachtervolgingen in die gefilmd zijn vanaf de achterbank in de auto. De acteurs waren dan alleen van achteren zichtbaar zonder dat hun gezichten zichtbaar waren. Ik vond dat daardoor de wanhoop waarin de hoofdrolspelers steeds meer terechtkwamen, erg sterk en knap tot uitdrukking kwam. Het was alsof ik zelf bij hen achterin de auto zat. Voor mij was dit alles een dikke vijf sterren waard.

avatar van Brix

Brix

pjmj schreef:

Dat hoeft geen probleem te zijn...

Hé, er zit een knop op je TV !

Om de kleuren uit te schakelen

avatar van missl

missl

Leuke crime film over 2 mensen die goed kunnen schieten, elkaar ontmoeten en verliefd worden. En die daarna voornamelijk meer willen. Acteurs spelen goed.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Goede misdaadfilm/roadmovie/kraakfilm avant la lettre waarin een koppel in een destructieve relatie à la Bonnie & Clyde overvallen pleegt rond het land. Volledig verteld vanuit het standpunt van de hoofdrolspelers, wiens gezichten vaak in close-up worden afgebeeld. Cummins speelt een haast psychotische femme fatale, Dall een twijfelende domoor verblind door liefde. Opmerkelijk is de long take tijdens de eerste bankoverval waarin dus géén rear projection wordt toegepast. Het is een doorgaans boeiend verhaal met een spannende en mooi vormgegeven klopjacht op het einde. De voorspelbare afloop die is gekoppeld aan dit soort films wordt deels omzeild door Bart op zijn vriendin te laten vuren. De film wordt tevens vaak als 'noir' omschreven, maar naar mijn mening ontbreken er te veel kenmerken om hem in deze categorie te plaatsen. Zo kan je honderden films onterecht als noir gaan bestempelen... Zou een inspiratiebron zijn voor Godard's À bout de souffle, dat tien jaar later verscheen.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19657 berichten

Haalt het net niet bij zijn reputatie, maar is toch een fijne noir (absoluut wel trouwens, geen twijfel mogelijk). De eerste film van Lewis die ik zie. En dat is een van die b-film-regisseurs die net na zijn carrière een flinke herwaardering uit Frankrijk kreeg. Hoogtepunt is de long take tijdens de bankoverval. Ondanks het lage budget van de film is er een duidelijke dynamiek en energie waarmee de film zijn tijd een wel enigszins vooruit was,

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Briljant. Inhoudelijk graaft de film naar de innerlijke demonen van de mens. Wat maakt hen nu om zich tot de misdaad te wenden? De slechte economische situatie ? Toegeven, wordt aangehaald maar ze vinden in de loop van de film werk voor weliswaar karig loon. Hun materialistische wens ? Het zijn niet echt luxe beesten. Lewis doelt volgens mij op het slechte binnen de mens. Vooral bij Cummmings. Zij had in het verleden al iemand vermoord dus zij is reeds vanaf minuut 1 slecht. Maar Dahl niet. Daarom die lange inleiding in zijn jeugd. Het wordt gesteld dat hij niemand kan doden ondanks de fascinatie voor vuurwapens. Cummings is de oorzaak en Dahl het gevolg. Bij Dahl is het de passie voor een vrouw dat tot zelfdestructie zal leiden. Want de verleiding is er steeds om slecht te zijn (in de vorm van wapens, vrouw, geld) maar Dahl blijft er tegen vechten. Op het einde zelfs ook. Cummings zal schieten en Dahl wil dit verhinderen dus doodt hij de vrouw wie hij van houdt. Door zijn actie sterft hij ook. Als dat geen noodlot is. Zo wordt het visueel en narratief verteld, Vanuit een vaststaand lot. Het verhaal kon niet anders dan zo eindigen. Cineast Lewis brengt dit geniaal in beeld. Die fantastische, wat zeg ik, meesterlijke scene (top tien beste scenes in filmgeschiedenis) waarin in een take de volledige spannende bankoverval wordt gefilmd in pov van Cummings. De mist (die symboliek) op het einde, die deep focus in het begin bij de rechtszaak en wanneer de jongens op een poema schieten. Het is allemaal efficiënt en boeiend gebracht. Gun crazy brengt een misdaad verhaal in functie van maatschappelijk en psychologische motieven in een verrukkelijke cinematografische invulling.