Deadly Is the Female (1950)

Alternatieve titel: Gun Crazy

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Joseph H. Lewis
met Peggy Cummins, John Dall en Berry Kroeger

Al van kinds af aan is Bart Tare gek op pistolen. Na zijn militaire dienst gaat Bart met vrienden naar de kermis. Bij een schietattractie ontmoet hij de Annie Laurie Starr. Bart mag deel nemen aan Anne's scherpschuttersact. Bart en Annie ontmoeten elkaar vervolgens vaker, maar haar baas – die verliefd op haar is – is daar niet blij mee. Anne verlaat daarom de attractie van haar jaloerse baas en trouwt niet lang daarna met Bart, maar Anne is al snel niet tevreden met hun financiële situatie.

avatar van Toon1
Essentieel voer voor elke film-noir liefhebber.

avatar van Dogie_Hogan
Prachtige film-noir. Qua sfeer zelfs beter, en minder gelikt dan BONNY & CLYDE.

Mis de eigenlijke titel GUN CRAZY.

avatar van Purmerend
Staat onder de titel als "Alternatieve Titel".

FisherKing
Nieuwe poster.

The art for 1949's Gun Crazy represents cinema's obsession with the aberrant, highlighting a thrill-killing dame. The film was originally released as Deadly is the Female with a poster featuring a more seductive Peggy Cummins splayed out across the poster sans guns. But after a new title and poster was commissioned, the femme fatale flick turned into a hit.

bron Premiere.com

Erg vet. Bart heeft sinds zijn jeugd al een obsessie voor geweren, hij wordt bij zijn familie weggestuurd naar een kostsschool, en later gaat hij het leger in. Na een aantal jaar komt hij terug en vind hij op een kermis de liefde van zijn leven; revolverheldin Annie Laurie. De openingscène schetst gelijk een perfect beeld van de jonge Bart. Een donkere, koude nacht, niemand op straat, keiharde regen, een neon-licht dat Hotel knippert. Hij heeft geen echt thuis, niemand begrijpt hem, en verklaart dan ook zijn acties later in de film. Verder kent de film vele grootse momenten. Zoals de scène waar Bart en Annie ontslagen worden bij de kermis, de overgang van vroeger naar het heden, de overval op de slagerijgroothandel. En het absolute hoogtepunt de bankoverval. Die helemaal real time in beeld gebracht wordt, en waar je alles vanuit de achterbank (en een stukje op de passagierszetel) van de auto te zien krijgt. Genieten. Prachtig einde ook, in het moeras. Aanrader

avatar van Mac Hammer Fan
Dogie_Hogan schreef:
Prachtige film-noir. Qua sfeer zelfs beter, en minder gelikt dan BONNY & CLYDE.

Mis de eigenlijke titel GUN CRAZY.

Beide titels zijn representatief voor de film. Het was inderdaad een dodelijke femme fatale - een listige vrouw maakt met haar charmes heel het leven van een in wezen niet slechte man kapot - en beiden konden ze enorm goed met revolvers en geweren schieten. De prent won de National Film Registry Award van de National Film Preservation Board, USA in 1998. Naast een misdaadfilm eigenlijk ook een romantisch liefdesdrama, waarin Laurie ondanks alles toch van Bart houdt hoewel ze hem aanzet tot misdaden. Het einde is prangend. Zeker een aardige film-noir, die me ook een beetje aan Bonnie & Clyde deed denken.
Overigens een mooie alternatieve poster van Fisherking, al is de originele van Stinissen ook niet mis.

avatar van matthijs_013
Ik zag niet echt hoe dit een film noir was, behalve misschien de femme fatale-alure van Peggy Cummins. De twee hoofdrolspelers hebben veel chemie en het verhaal is briljant. Het einde kwam als een grote verrassing, zeker voor een film uit 1950.

avatar van 606
Zeer goede jaren 50 misdaad film met uitstekende cast.
Einde is heel goed en onverwacht, verhaal is prima en spannend.

4 sterren

avatar van wibro
"Deadly is the female", een zeer toepasselijke titel voor deze prima film-noir die het vooral moet hebben van de sfeer, enkele zeer mooie scènes zoals de achtervolgingsscène in het abattoir en de scène in het moeras en uiteraard het uitstekende acteerwerk van femme fatale Peggy Cummins. Van het acteren van John Dall was ik aanzienlijk minder van onder de indruk.
Dogie_Hogan schreef:
Prachtige film-noir. Qua sfeer zelfs beter, en minder gelikt dan BONNY & CLYDE..
Daar ben ik het dus niet mee eens. B & C vond ik toch aanzienlijk beter. Ik vraag mij trouwens af of je B & C wel met deze film kunt vergelijken. B & C is zo totaal anders.

avatar van simonvinkie
Niet de absolute top Film-Noir waarop ik hoopte, maar dit Deadly Is the Female was zeker een uitstekende in elkaar gezette film. Het sterkste punt van de film was zeker het tempo, want de film vloog erg snel voorbij. Verder zat het met de spanning ook wel goed. Echt heel veel minpunten heeft deze film dan ook niet. Ja, het acteerwerk was niet echt van hoog niveau, maar het was allemaal wel erg lekker in elkaar gezet en dan is voor mij een film goed. Deze was behoorlijk goed.

avatar van Spetie
Fijne film, met een oh zo toepasselijke titel.

Peggy Cummins zet een indrukwekkende goede rol neer als de femme fatale en de vrouw die wel weet hoe je met een revolver overweg moet. Een mooie vrouw ook, met erg veel charme en een geweldige uitstraling. John Dall is de mannelijke hoofdrolspeler. Hij speelt minder goed dan Cummins, maar de scènes met de twee samen zijn vaak wel erg goed.

Daarnaast wordt er een uitstekende sfeer gecreëerd, met mooi zwart-wit gebruik en enkele erg goede scènes, die eigenlijk al genoemd zijn. Persoonlijk vind ik de moerasscène het allermooist. Sfeervol, spannend en ook best tragisch tegelijk.

Ik snap de vergelijking met Bonnie en Clyde wel, maar afgezien van een man en vrouw die samen overvallen plegen zijn er verder weinig overeenkomsten. Wel grappig trouwens dat de hulpsheriff in deze film Clyde heet.

Maar over het geheel gezien dus een prima film. Veel vaart, goed acteerwerk, leuk verhaal en redelijk wat spanning, maken dit tot een aangenaam werkje.

avatar van Dogie_Hogan
Frankrijk komt met een Blu-ray release in december 2013.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray release is fantastisch: review (regiovrij).

Film uit de studio van de King Brothers, die ik tot voor kort helemaal vergeten was tot het zien van de film over Dalton Trumbo. Het is een alleszins onderhoudende film noir. Min of meer een light-versie van Bonny & Clyde, die evenwel te veel leunt op de acteerprestatie van Peggy Cummins, want de harkerige John Dall bakt er niet veel van.

avatar van Mochizuki Rokuro
De film was voor mij onder het stof vandaan gehaald door Mark Cousins, die hem behandeld in zijn marathon-docu: The Story of Film: An Odyssey (2011). Ik had dus een kleine herkenning bij Trumbo. Die titel, kom daar nog maar 'ns om: "Deadly Is the Female"...

avatar van Insignificance
Thrill crazy, kill crazy, gun crazy. Je kan er een actueel onderwerp in vinden, als je wilt. Je kan er ook een fetish in vinden, want beide tortelduifjes zijn erg gek op wapens. Het manifesteert zich bij de ene alleen wat anders dan bij de andere. Net daar dat de film nog wel eens lomp van leer wil trekken. Het wordt er af en toe wel erg ingepeperd. Daar komt nog bij dat die John Dall wel erg sullig en naïef overkomt. Haalt het scherpe randje tussen de twee er toch wat af. Verder goed te doen, vooral wanneer ze op pad gaan en de boel op stelten zetten. Mooi slot ook, zeker qua setting.

avatar van Flavio
Sterke film met de -ook zeker in 1950- wat absurde premisse van een goeie jongen die het slechte pad opgeraakt door zijn gewelddadige vriendin. Goed geacteerd en opvallend camerawerk, de bankoverval en de scène in de mist vielen vooral op, in positieve zin. Terecht opgenomen in de filmcanon door Scorsese en Cousins.