The Big Combo (1955)

Alternatieve titel: Ik Was de Vriendin van een Gangster

Film noir

geregisseerd door Joseph H. Lewis
met Cornel Wilde, Richard Conte en Lee Van Cleef

Gangsterbaas 'Mr. Brown' wordt op zijn huid gezeten door inspecteur Leonard Diamond. Wanneer Brown vermoedt dat zijn vriendin Susan Lowell met hem wil breken, laat hij haar door zijn criminele handlangers Fante en Mingo bewaken. Intussen gaat Diamond op zoek naar Browns mysterieuze geliefde "Alicia".

avatar van Poisonthewell
Op de bbc werd deze film aangekondigd als 'sleazy and vicious', en die woorden bieden misschien ook wel de beste omschrijving voor deze gritty film noir. Hoewel The Big Combo dan misschien de vlotte dialogen en onnavolgbare plottwists van de Chandler, Cain en Hammett noirs mist biedt ie toch erg veel kijkplezier. De sfeer zit er goed in, en Richard Conte zet met Mr. Brown voor 1955 een buitengewoon schofterige bad guy neer (die martelscene met het gehoorapparaat en de drank was erg bruut voor zijn tijd). Ook leuk: Lee Van Cleef in een bijrolletje voordat hij beroemd werd met zijn westernwerk. 4*

neo (crew)
Was niet erg onder de indruk van deze redelijke film-noir. Corneld Wilde speelt goed. Vond een afrekening waarbij Raksin's muziek uitmondt in een explosie waarbij dan bij het doden het gehele geluid wegvalt, uitermate geslaagd. 3 steren

avatar van Co Jackso
Film die het naar mijn mening niet echt om zijn verhaal moet hebben, maar vooral om een aantal prachtige shots. Zeker een aanrader voor iedere liefhebber van het genre.

avatar van Dogie_Hogan
Hmmm.. deze "Noir"nog niet gezien; prima recensies ook (elders).
Maar de prijs voor een goede transfer...

avatar van Dogie_Hogan
* Trailer, ( halverwege pagina).

avatar van Dogie_Hogan
Niet zo'n sterk verhaal, maar dat wordt zeer zeker goed gemaakt door de prachtige beelden. Heel veel Noir: veel avondopnames, veel schaduw-effecten, veel mist, etc. Kortom, prachtige shots en kamerawerk... "shades of grey"!
Een still van die prachtige showdown staat ook op veel Film-Noir -sites.

Vond ik Cornel Wilde in LEAVE HER TO HEAVEN, 10 jaar eerder wat mat, in die tussenliggende periode heeft hij aardig bijgeleerd. Wilde zette nu een prima cop neer.
Richard Conte was ook excellent als gangsterbaas.
Ook grappig om een jonge, nog niet besnorde Lee van Cleef in 1 van zijn eerste rollen te zien.
Brian Donlevy vond ik wat tegenvallen, maar komt misschien ook, vanwege zijn geringe bijdrage ditmaal. Cornel Wilde's toenmalige hoogblonde vrouw Jean Wallace levert ook een prima bijdrage als femme-fatale. Ook de camaraman was dat opgevallen...

De DVD-transfer had iets beter gekund, en subs was ook meege- nomen; daarnaast heb ik voorkeur voor een keep-case ipv een slim-case, maar desondanks heb ik van de film genoten: 4* (IMDB 8*)

@Dogie_Hogan

Ik ben voor de Alpha Video release gegaan (nog geen 4 Dollar). De transfer waar jij naar linkt is iets beter, maar volgens dvdbeaver zijn alle bestaande releases slecht.

avatar van Ramon K
Ook al was de dvd matig, toch heb ik genoten van deze geweldige noir die net een beetje verder lijkt te gaan dan de film noirs uit de jaren 40. Killer Van Cleef en zijn maatje zijn duidelijk homoseksueel, Conte daalt in een vrijscene met Jean Wallace overduidelijk af naar een erogene zone en ook Helene Stanton's revuepakje laat weinig aan de verbeelding over. Ook zit er vrij veel geweld in de film (oa marteling) en wordt er in een bepaalde scene geweldig met geluid gespeeld. Verder zijn alle acteurs goed op dreef (vooral Conte) en zijn de visuals strak.

Wat mij betreft een juweeltje. Ik begin voorzichtig met een 4*.

avatar van 606
Leuke jaren 50 film met sterk acteerwerk.
Verhaal is goed en boeiend.

3,5 ster

avatar van louisvf
Waar vind ik deze? Alvast niet op play.com en amazon.com (daar staat hij op mijn wish list)

louisvf schreef:
Ik heb de DVD ooit gekocht bij DVDPacific.

Kijk ook eens HIER.

avatar van louisvf
Ja maar die is jammer genoeg regio 1. Ben nog altijd niet zeker of ik dat aankan of niet . Alvast bedankt.

avatar van Ramon K
Deze Amerikaanse dvd heb ik in bezit en is regiovrij (volgens de site, op de dvdhoes staat helemaal niets vermeld). De beeldkwaliteit is heel behoorlijk en de prijs is ook redelijk.

Ramon K schreef:
Deze Amerikaanse dvd (edit: zelfde dvd als in de post van Dogie zie ik nu, maar in die link staat toch weer vermeld dat 't om een regio 1 dvd gaat. Zo word je niets wijzer)
Let eigenlijk nooit op regio's, maar Ik heb deze R-1 release via DVDPacific. Prima transfer, geen subs.

HIER regio info The Big Combo.
Jammer, dat er nog steeds geen fatsoenlijke transfer is van deze Noir-topper.

avatar van Mac Hammer Fan
Dogie_Hogan schreef:
Hmmm.. deze "Noir"nog niet gezien; prima recensies ook (elders).
Maar de prijs voor een goede transfer...

Jammer, en dan nog geen subtitles.
Heb eens vergeleken en de transfer van de Image DVD is duidelijk beter dan die van Alpha.

avatar van Filmkriebel
Het verhaal liet te wensen over... eigenlijk viel het echt tegen. Maar ik heb het vooral bekeken voor de film noir sfeer, en die is daarentegen top en hoort misschien wel tot de schoolvoorbeelden van dit genre. Een gewelddadig kantje, bitsige dialogen en heel wat beelden die typisch zijn voor dit soort politie vs gangster-films. Ik vond het toch een ervaring om eens in de échte film noir te zitten. Nu nog 's eentje vinden met een wat beter plot. Op de erg jonge Lee Van Cleef na als Browns hitman kende ik de acteurs niet.

Filmkriebel schreef:
. Op de erg jonge Lee Van Cleef na als Browns hitman kende ik de acteurs niet.

Oei! Naast Lee v. Cleef toch een bekende top-cast als Brian Donlevy, Cornel Wilde en Richard Conte!
Alle vier spelen ook geregeld in goede Film-Noirs. Brian Donlevy is meestal getype-cast als the-bad-guy.

avatar van Filmkriebel
Misschien zijn die bekend bij film-noir fanaten, maar ik ben niet zo vertrouwd met acteurs uit die periode.

avatar van beavis
Een van de "verkooppunten" van alles wat onder noir wordt samengevat is toch wel het camera werk; scenes waarin met rook en schaduwen een grimmige stemming neergezet wordt. En hoe vaak zit je dan gewoon naar een in zwart-wit geschoten misdaadfilm te kijken waarin eindeloze dialogen ipv beelden de hoofdrol hebben? Dat is ongetwijfeld een budget kwestie en het ook gekomen doordat het label noir pas vele jaren later op deze films werd geplakt, maar hier hebben we zo'n zeldzame film die wél alle verwachtingen op het visuele gebied inlost. Er zijn geen héle grote set-pieces of iconische beelden aan te wijzen, maar wel een prachtige stijl die gedurende de hele film wordt aangehouden. Naast dit expressionistische beeldgebruik, wordt er in een slot scene nog goed gespeeld met het geluid ook; een zeer cinematische misdaadfilm dus zo alles bij elkaar. Ook de karakters, het verhaal en de acteurs zijn solide, geloofwaardig, spannend en behoorlijk hard-boiled. Hoewel ik recent enkele grotere klassiekers uit het noir canon zag, films die op hun eigen manier zeker interessant zijn, voldoet deze het beste aan wat je van een noir mag verwachtten. Grote aanrader!

avatar van Dogie_Hogan
24 sept. a.s.: Blu-ray release, maar helaas door Olive Films.

avatar van The One Ring
Zo noir als The Big Combo komen ze bijna nooit. Het ontbreekt misschien wat aan een femme fatale (Jean Wallace is goedaardig), maar niet alleen is dit visueel een soort model voor het genre, ook inhoudelijk is het zo hard als het kon in die tijd, met wat elementen waar je waarschijnlijk alleen mee weg kon komen als je een b-film maakte.

De meest opvallende elementen zijn hier eigenlijk genoemd, inclusief de schitterende belichting, de sterke martelscène en de bijna open homoseksuele relatie tussen de twee handlangers van de maffiabaas. Richard Conte verdient een speciale vermelding als gangsterbaas. Het verhaal op zich is niet het beste dat het genre te bieden heeft, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de sfeer, het geweld en enkele memorabele scènes. Het is waarschijnlijk onmogelijk dat dit niet zal werken voor een liefhebber van film noir.

avatar van Inland Rabbit
Big Combo vind ik denk ik wel de sterkste pure noir uit dit lijstje.
zei beavis me nadat ik hem een lijstje presenteerde van noirs die ik nog had staan. Eerder zei ik hem
er is er geen 1 zo narcistisch en lomp als Kiss Me Deadly tot nu toe. Vaak is de uitkomst zelfs wat veilig. Tips? Ik mis iets gemeens zeg maar.

Dat hij bij deze uit komt is deels merkwaardig, maar anderzijds ook gewoon goed ingeschat. Lomp wat betreft fysiek geweld is deze film niet. In tegendeel, het is waarschijnlijk de meest dialoog gedreven noir die ik al zag. Laat ik nu net van dialoog houden, zeker met de verbitterde intonatie die deze film kenmerkte, Narcistisch en lomp is deze film dan wel, want zelfs meneer detective is een klootzak. Daar hou ik dus van haha. Geen sentiiment, weinig romance en gewoon recht-door-zee plot met veel sarcasme en weinig hoop. More please!

Hoewel de film dan audiovisueel niet het budget had van een eh The Big Sleep, om maar wat te noemen, vond ik dat juist fijn. Vooral qua muziek minder bombastisch, maar ook visueel lekker groezelig. Fijn!

Dusja, meer van dit. Naast Kiss Me Deadly (ben al bijna geneigd een komma te zetten. Mickey Spillane heeft ooit boeken uit de handel genomen omdat de komma er niet stond tussen Kiss Me en Deadly) is dit tot nu toe toch wel mn favoriet.

avatar van beavis
ik geloof dat ik pickup on southstreet noemde toen je om iets gemeners vroeg
in je lijstje daarna vond ik een mengeling aan stijlen waaronder ook Franse titels die ik geen noir zou kunnen noemen (en ook zéker niet gemeen zijn), en daar vond ik dit de beste 'pure noir' van... goed dat die inschatting dan wel klopte dus

avatar van wihu61
Minder: ik vond het verhaal vrij verwarrend, en Mr. Brown op een of andere manier niet overtuigend.

avatar van trebremmit
Krijgt een blu-ray release bij Arrow!

The Big Combo Blu-ray | Arrow Films - arrowfilms.com