My Name Is Julia Ross (1945)

Film noir / Mystery

geregisseerd door Joseph H. Lewis
met Nina Foch, Dame May Whitty en George Macready

Julia Ross wordt in dienst genomen bij de rijke weduwe Mrs. Hughes en gaat daar ook wonen. Twee dagen later wordt ze wakker in een ander huis, met andere kleren en met een nieuwe identiteit. Er wordt haar verteld dat ze de schoondochter is van Mrs. Hughes en dat ze een zenuwinzinking heeft gehad. Ze moet haar uiterste best doen om erachter te komen wat er precies aan de hand is.

avatar van Dutchfan
Huiveringwekkende thriller over een vrouw (Nina Foch),die wanhopig,maar zonder succes haar omgeving probeert te overtuigen van haar ware identiteit,nadat ze is ontvoerd.

Opgesloten in een groot landhuis,dreigt ze het slachtoffer te worden van een moordcomplot,opgezet door een aristocratische oude dame (Dame May Whitty) en diens zoon (George Macready).

Uiterst spannend en fantastisch geacteerd.

Hoofdrolspelers Nina Foch & Roland Varno zijn overigens allebei Nederlandse acteurs,die veel succes hadden in Hollywood.

avatar van Dogie_Hogan
DVD release: februari 2012 (in boxset van Sony/Columbia)

Jammer dat het slot al te plots en niet zo evident komt.
Voor de rest, een kleine maar degelijke thriller waarvan het waarom van het mysterieus gedoe pas kort voor het slot wordt prijsgegeven.
Prima sfeerschepping evenals de weergave van het Brits decor en figuren en bovendien kan de film rekenen op zeer goede vertolkingen.
Arthur Penn's "Dead of Winter" uit 1987 met Mary Steenburgen is op nagenoeg hetzelfde gegeven gebaseerd.

avatar van mrklm
Hoewel het basisidee van deze lowbudget thriller veelvuldig is gekopieerd, heeft hij de tand des tijds behoorlijk goed doorstaan. Julia Ross [Nina Foch] vindt via een uitzendbureau een permanente baan in dienst van de vriendelijke, volstrekt ongevaarlijk ogende Mrs Hughes [Dame May Whitty]. Ze neemt per direct intrek in diens afgelegen woning, maar na haar eerste nachtrust heeft ze opeens een andere identiteit: Marion Hughes, de schoondochter van Mrs Hughes en de echtgenote van Ralph [George Macready]. Marion zou een zenuwinzinking hebben gehad. Marion/Julia probeert te ontdekken wat er precies aan de hand is - en waarom ze wordt vastgehouden - maar ontsnappen lijkt onmogelijk.
Dame May Whitty (die vooral bekend als 'The Lady' in 'The Lady Vanishes') is slim gecast tegenover de sinistere Macready als de schurken en Foch zet een goed portret van psychologische verwarring neer in deze stijlvol gefilmde en intrigerende, kleine thriller.