menu

D.O.A. (1950)

mijn stem
3,42 (77)
77 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Film noir
83 minuten

geregisseerd door Rudolph Maté
met Edmond O'Brien, Pamela Britton en Luther Adler

Tijdens een korte vakantie naar San Francisco krijgt accountant Frank Bigelow een dodelijk gif toegediend. Wanneer een dokter hem vertelt dat hij nog maar kort te leven heeft, gaat Frank zijn hoedanigheden van de afgelopen 24 uur na en begint hij een speurtocht naar wie hem dit heeft aangedaan.

zoeken in:
avatar van Poisonthewell
4,0
Prima noir-thriller. Het concept is erg goed, de plot eromheen wat minder, maar ach, in welke film noir is de precieze plot nu wel essentieel? Het in ieder geval allemaal flink spannend en het einde was gelukkig zoals het moest zijn ik was al bang dat ie op het einde helemaal niet vergiftigd bleek te zijn ofzo, maar dat was gelukkig niet het geval. Ik ben in een gulle bui vandaag, dus 3,76* --> 4*

avatar van Stephan
3,5
Het heeft een aardige sfeer, zoals het een film-noir getaamd. De komische noot was alleen totaal misplaatst en het plot bleef een beetje mager.
Toch prima vermaakt. 3,5*

avatar van Dogie_Hogan
4,0
D.O.A. (Dead On Arrival): helemaal weer actueel met die Russische vergiftigingen. "Life imitates art".

Prima Noir: opening is geweldig, veel gebeurt op staat. Wel flash- back, maar zonder voice-over was ff wennen. Evenals in The 3th Man en Night & the City veel sfeerbeelden uit de VS steden, begin jaren '50.
Irritant waren alleen die drammerige vriendin van O'brien en die fluitjes, wanneer O'brien vrouwen zag in 't hotel.

Luther Adler had dit keer een support-act, en kwam daardoor weinig uit de verf; vond hem n.l. erg goed als detective in Saigon (1948).
IMDB 8/10*

PS
Waarom bij een 2e beoordeling hier zoveel bijstellingen naar bene- den (en lopen we daardoor niet meer in de pas met de hogere, en naar mijn idee terechte, IMDB-score)?

jpglaarh
Dogie, The 3rd Man speelt zich niet eens af in de VS en hij is gemaakt in '49. Sfeerbeelden uit de VS van de jaren '50 zullen er waarschijnlijk niet in zitten...

avatar van Dogie_Hogan
4,0
jpglaarh schreef:
Dogie, The 3rd Man speelt zich niet eens af in de VS en hij is gemaakt in '49. Sfeerbeelden uit de VS van de jaren '50 zullen er waarschijnlijk niet in zitten...
The Third Man heeft veel (overdag) buitenopnames en je krijgt daardoor een beeld van Wenen uit 1949. Dat geld ook voor Death On Arrival, ook veel overdag buitenopnames van San Francisco 1950.
Zoveel buitenopnames was vrij ongebruikelijhk voor die tijd, ingezet met Criss Cross uit 1948 en veelvuldig toegepast in Pickup on South Street uit 1953.

Blijft overeind, dat deze vergiftigingsfilm Death On Arrival, nu weer helemaal actueel is. En nog een prima story ook. Zien

avatar van boerenpummel
3,5
Hele aardige noir. Edmond O' Brien, toch vooral bekend geworden door zijn bijrollen (The Wild Bunch, The Killers, The Longest Day, Birdman of Alcatraz) zet hier een prima hoofdrol neer. Het Interessante uitgangspunt + een spannend laatste halfuur zorgen ervoor dat D.O.A. van mij 3,5* krijgt.

avatar van Peake
4,0
Een wervelende noir met geweldige locaties, rauwe actie en een keur aan onbetrouwbare types. Het er doorheen geweven liefdesverhaal is weliswaar wat zwaar aangezet maar geeft het onvermijdelijke einde wel extra impact.

avatar van Dogie_Hogan
4,0
De gehele film staat nu op Youtube. 1 uur 23..

avatar van The One Ring
4,0
D.O.A. is een echte b-noir. Dat het allemaal vrij goedkoop gemaakt is straalt er vanaf, maar het is allemaal wel zeer creatief gedaan. Het begin is ietwat traag en daar zitten een heleboel scènes tussen die niets meer met de latere film te maken hebben (de feestvierders met wie Bigelow op stap gaat, de vrouw aan de bar die iedereen kent), maar misschien is dit trage begin expres gekozen omdat de film gemaakt lijkt te zijn alsof hij steeds in een hogere versnelling schiet. Bigelow heeft steeds minder tijd om zijn onderzoek subtiel te oden, waardoor hij steeds gehaaster te werk gaat. Dat houdt niet alleen in dat hij binnen korte tijd flink wat deuren in en uit loopt, maar ook dat hij steeds agressiever en wanhopiger wordt. En dit is erg leuk om te volgen, zelfs al is de uiteindelijke verklaring van het mysterie niet bijster interessant.

Daarbij zitten hier, zoals in wel meer goedkopere noirs, wat gekke of experimentele dingen in. Let op die vroege scène waarin Bigelow met wat hotelgenoten een jazzvoorstelling bezoekt. De manier waarop dat gefilmd is is erg levendig en rauw, met een nadruk op zweet en opgezweepte gezichten. Doet totaal niet denken aan films van rond 1950, maar meer aan iets uit een film van John Cassavetes of zo. Of Bigelow die in paniek door de straten rent, iets wat erg lang aangehouden wordt en waarbij een flink aantal voorbijgangers aan de kanten geduwt wordt. Grappig genoeg is dit opgenomen zonder iemand te waarschuwen, dus de voorbijgangers wisten niet dat ze in een film zaten. Iets anders wat grappig is dat me op viel is dat elke keer als Bigelow een gesprek beëindigt hij naar de deur loopt, maar zich telkens toch weer omdraait om een vraag te stellen of nog een oneliner te spuwen. Geen idee of dit een bewuste keuze was, maar daar zat een lekker ritme in.

Een fijne noir dus. Misschien niet een van de groten, maar zeker voor zijn budget meer dan goed.
4*

avatar van trebremmit
3,0
Originele Noir met een sterke eerste helft, helaas vond ik het tweede gedeelte nogal warrig en lang niet zo boeiend meer. Vooral de romance en het theatrale overacteren begon me erg tegen te staan.

avatar van Roger Thornhill
4,0
Frank Bigelow: "I want to report a murder."
Homicide Captain: "Who was murdered?"
Bigelow: "I was."

Kijk, dát is nog eens een begin. Ik heb deze een tijdje links laten liggen omdat ik aan de remake uit 1988 zulke matige herinneringen had, maar dit is toch wel een uitstekende noir waarvan de hectiek en de gebruikelijke onbetrouwbaarheid van zo ongeveer alle personages een mooie pendant vinden in de paniek van de steeds verder aftakelende Bigelow. En zoals Poisonthewell in het allereerste bericht bij deze film al stelt is het goed dat er geen geforceerd happy end aan is geplakt. Uitstekende hoofdrol van Edmond O'Brien.
 

avatar van Insignificance
3,5
Kolere, wat gaat dit ding tekeer. Schitterende opening, eentje die je meteen te pakken heeft en daarna, in flashback, wat er precies gebeurd is. Begint een beetje hangerig en zelfs ondeugend, maar dan is er die scène in de nachtclub. Met het jazz bandje. Intens gefilmd, net als die opening. Zodra Bigelow zich begint te realiseren wat er aan de hand is, is het alle remmen los en volle kracht vooruit. Als een kogel in een flipperkast vliegt ie door het plot heen. Je moet je best doen om hem bij te houden, bij wijze van spreken. Veel meer heeft het niet te bieden, maar als je mee bent, heb je zo wel een aardig filmpje te pakken. Met een keurig einde. Zowaar.

3,5
Goede film noir met een degelijk verhaal, spannend gebracht met de nodige actie door een cineast, mij onbekend.
O'Brien zit energiek in zijn rol en Pamela Britton doet wel erg verliefd. Nochtans die rare geluidjes (een beetje flauw) in het begin moeten aantonen dat Frank ook wat anders wil . Doet evenwel niets af van de appreciatie voor deze film, geen topper in het genre, maar zekerlijk genietbaar.

avatar van missl
3,5
Degelijk gespeelde film die je meeneemt in zijn mysterie. Ik heb me er zeker mee vermaakt.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:55 uur

geplaatst: vandaag om 20:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.