His Kind of Woman (1951)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door John Farrow
met Robert Mitchum, Jane Russell en Vincent Price

Nick Ferraro is een verbannen misdaad-baas die de V.S. weer in tracht te komen. Daarvoor heeft hij de gokker Dan Milner op het oog, die hij naar Mexico laat komen en daar een leuke vrouw laat ontmoeten. Dan komt er snel achter dat zijn leuke uitstapje misschien niet zo leuk is als hij aanvankelijk dacht.

avatar van Co Jackso
Laatste half uur is zeker de moeite waard.

avatar van Dogie_Hogan
Wat trage start met Howard Huges invloeden (vliegtuigen, zenders). Prima dialogen en een gekuiste, maar toch imposante Jane Russell.
Met nog een (later ingevoegde) jonge Raymond Burr (Perry Mason).
Inderdaad laatste half uur is perfekt.

avatar van Dogie_Hogan
Eigenlijk meer een film-noir-comedy, mede door de inbreng van Vincent Price.
Na de 2e keer kijken, wordt Price irritant en maakt er zoals gezegd een Noir-comedy van. Score herzien: 3.5*.

Vanwege laatste 1/2 uur ("Vincent Price Show"): 2.5*

Het begint nog vrij normaal als Robert Mitchum wordt ingezet als pion in een mysterious plot maar naarmate de film vordert wordt het allebehalve typisch noir. Mitchum belandt op een gegeven moment op een exotisch resort waar hij wat flirt met Jane Russell en nogal eigenaardige types ontmoet. Als Vincent Price op het toneel verschijnt verandert de film compleet van toon. Geen hard-boiled noir maar bijna slapstick-achtige taferelen ontstaan er als hij getooid met zwarte vampierencape en hilarische one-liners Mitchum letterlijk en figuurlijk te hulp schiet. Erg schizofreen allemaal maar wat een entertainment!

avatar van BASWAS
Dan Milner: Well, you see how it is: fools get away with the impossible.
Lenore Brent: That's because they're the only ones who try it.

In "His Kind of Woman" worden serieuze scènes afgewisseld door stukjes parodie. Dit komt echter nogal onevenwichtig over. Voor de kijker is het soms nauwelijks duidelijk, wat in het verhaal wel of niet serieus genomen moet worden. Gedeeltelijk zal dit opzettelijk zijn, want in de film wordt o.a. ook gespeeld met de grenzen tussen de werkelijkheid van alledag en die van film. Dit laatste gebeurt voornamelijk door Vincent Price in een rol als filmster. Op het witte doek is hij de gevierde held, in het 'gewone' leven is hij echter een wat klunzig personage.

In de film zitten helaas meer zaken die wat vaag in de lucht blijven hangen. In het begin wordt het plot van de film namelijk ook niet onmiddellijk duidelijk gemaakt. Waar draait het nu eigenlijk om? Om een soort spanning opwekkende vaagheid? Het duurt een klein uurtje voor er gelukkig wel duidelijkheid komt. Het is dankzij het spel van Robert Mitchum en Jane Russell dat je als kijker toch geboeid wordt. Ook sommige spitsvondige dialogen helpen daarbij een handje.

De vraag zou gesteld kunnen worden of "His Kind of Woman" bedoeld is als een Film Noir of als een parodie op het genre. Nergens in de film komt hierop een duidelijk antwoord en door al die vaagheid valt de film enigszins tegen.

avatar van Mac Hammer Fan
Komt traag op gang maar het tweede deel van de prent is erg genietbaar.

avatar van trebremmit
Ik vond juist het laatste half uur de film helemaal naar beneden halen met die kolderieke onzin.
Mitchum en Russell zorgen ervoor dat dit nog enigzins genietbaar is door de scherpe dialogen en de looks van Russell (zeer aantrekkelijke vrouw). Maar de film mist samenhang en is met zijn twee uur te lang om te boeien.

Een zonderlinge, sfeervolle en grappige film noir thriller over een uit de gevangenis ontslagen gokker. Het plot is wel vergezocht en vooral het derde gedeelte is minder sterk. De dialogen klinken vermakelijk (later werd bekend dat er het nodige geïmproviseerd was).
Robert Mitchum was in die tijd een echte hunk, Jane Russell "hot" en Viincent Price speelde groots en hilarisch.

Vooral door de rol van Vincent Price een leuke film, leuke humor aan het einde van de film. Buiten om dit gegeven kabbelt de film zich maar langzaam voort.. Natuurlijk is Jane Russell altijd aangenaam om te zien, en ook Mitchum pas prima in zijn karakter.