The Naked City (1948)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Jules Dassin
met Barry Fitzgerald, Howard Duff en Dorothy Hart

Jean Dexter, een aantrekkelijke blondine wordt vermoord in haar appartement. Detectives Muldoon en Halloran onderzoeken de zaak. Ze verdenken enkele vreemde personen die allen een connectie hebben met een reeks inbraken.

avatar van Dogie_Hogan
Wow... de Criterion release is uit: DVDreview.
Wat een verschil met de conventionele.

avatar van Egoistico
Prima film-noir met een niet al te ingewikkeld plot, goede acteerprestaties en een aantal geweldige scenes. Maar The Naked City weet zich te onderscheiden van andere films uit dit genre door de prachtige zwart/wit fotografie van William Daniels waarvoor hij terecht een Oscar heeft gewonnen.

avatar van Dogie_Hogan
Was vannacht op BBC2, helaas gemist; maar waarom zo'n top-film op zo''n r*ttijdstip uitzenden...

Quote uit Veronicamag.: Deze misdaadthriller werd zo invloedrijk, dat hij tussen zijn navolgers nauwelijks nog opvalt."

avatar van Mochizuki Rokuro
Opgenomen van de BBC vorige week

Een echte neo-noir: vrij hard en medogenloos, zonder verheerlijking van helden en ontdaan van romantiek. Met veel gevoel voor de opnamen in de straat en op locatie.

De voice over die het geheel in perspectief zet is zowel het sterke als het zwakke punt van de film. Sterk: de film ademt de hele tijd iets uit van alledaagsheid, dat komt het realisme ten goede. Zwak: Hij geeft namelijk ook cynisch commentaar op de ontwikkelingen in het moordonderzoek: nogal nodeloos, omdat we dat zelf ook kunnen zien.

kappeuter (moderator)
Toch wel een bijzondere film weer van Dassin.
New York is hier gewoon een van de hoofdpersonages. Erg mooi gedaan. Woody Allen deed het jaren later met Manhattan op een vergelijkbare manier.
De voice-over vond ik niet storend. Is ook niet zo dwingend aanwezig, je hoort m maar af en toe en de cynische ondertoon kon ik wel waarderen.
Barry Fitzgerald is een grappige man. Hij lijkt wel wat op Dominique Pinon.
Het verhaal is misschien niet meer zo spectaculair als het vermoedelijk in die tijd was, maar toch geef ik 4 sterren.

avatar van Baggerman
Een beetje een vroege mix van Alleman, CSI New York, Seinfeld, Smoke en NYPD. Het levert nog zeer bekijkenswaardig vlot verhaaltje op ook; ik heb me geen moment verveeld! Deze film met zijn vleugjes (New Yorkse) humor doen recht aan deze stad. Voor mij waard:
4*!

avatar van Mac Hammer Fan
Weet iemand of de Britse release Engelse ondertitels heeft?

Mac Hammer Fan schreef:
Weet iemand of de Britse release Engelse ondertitels heeft?
Nee, alleen de (restored) Criterion release.
=> Bron.

avatar van Mac Hammer Fan
Dan zal ik maar de Criterion aaanschaffen. Bedankt voor de info Dogie_Hogan.

avatar van MNV2
Komt deze nacht opnieuw op de BBC2, wordt dus opnemen.

Originele introductie en opbouw. Ook niet gesofistikeerd of vervelend, met quick-romances, zoals in meerdere Bogart- of Cagneymisdaadfilms uit die tijd.
Duidelijk verhaald met een minimum aan studiowerk. Toch wel uitzonderlijk voor die tijd. Genietbaar, ondanks de leeftijd.

Reinbo
Matige noir die eigenlijk nauwelijks boven een aflevering van Columbo uitstijgt. Kleine 3*

avatar van Esp
Esp
Van alle Film Noirs die ik tot nu toe heb gezien, is dit mijn favoriet.
Gewoon een heerlijk verhaal en een prachtige setting, 't was ook nergens saai en over het algemeen goed geacteerd.

Gewoon een fijne noir, met een niet al te bijzonder plotje. Maar de uitwerking van met name de fijne New York sfeer en scenes die zich duidelijk binnen de stad afspelen is wel een grote meerwaarde.
Prachtige beelden.

Ook Barry Fitzgerald, die ik verder niet kende, is een leuke ervaren, Ierse politie-inspecteur die inderdaad wat aan Columbo doet denken.

avatar van wihu61
Prima rechttoe-rechtaan-verhaaltje met sfeervolle beelden.

avatar van Vinokourov
Dit is niet de gebruikelijke film-noir die in de typische noir-decors afspeelt, want The Naked City speelt zich voornamelijk op klaarlichte dag op de New Yorkse straten af. Dat maakt de film wel aangenaam om te zien, want New York blijft een gave stad die nooit verveelt. Het verhaal en dan vooral de uitwerking van een detectiveplot vond ik alleen niet zo denderend. Een vertelstem commentarieert veel te veel, terwijl dat echt niet altijd overal nodig is. De twee detectives, een ouwe ervaren rot en een suffige jongeman, konden ook niet op mijn sympathie rekenen. Denk dat hier wel wat meer ingezeten had.

avatar van Roger Thornhill
Het is volgens mij moeilijk voor te stellen wat een impact de semidocumentaire stijl van deze film (beïnvloed door het Italiaanse neorealisme?) indertijd moet hebben gehad, zo gewoon is het idee van de politieprocedures en de "eight million stories in the naked city" in honderden (zo niet duizenden) afleveringen van televisieseries inmiddels geworden. Gelukkig blijft deze film ook los daarvan nog fris, mede vanwege het redelijk hoge tempo en de boeiende visuals. Minpuntje is voor mij de constante Irish brogue van Barry Fitzgerald, die na verloop van tijd net zo irritant gaat worden als de lolly van Kojak en de regenjas van Columbo twee decennia later. De geheel ondertitelloze Arrow Films-DVD uit 2009 heeft bovendien een slechte geluidsband waardoor de dialoog dikwijls overstemd wordt door de filmmuziek en/of het achtergrondgeluid, hetgeen het beoogde realisme van deze film juist tegenwerkt.

Een sfeervolle misdaadfilm (persoonlijk vond ik het geen film noir) over een politieonderzoek gedurende zes dagen, in documentair-achtige stijl (de regie zag er zelfverzekerd uit). Deze zwart-wit productie werd geheel op locatie opgenomen (waardoor de stad New York zelf en haar aantrekkingskracht centraal stonden) en dat was een bijzonderheid voor die tijd.

avatar van missl
Misdaadfilm over een moord die opgelost moet worden, in het begin hebben ze geen aanknopingspunten maar op enig moment begint de zaak toch te lopen. Leuke film met verschillende wendingen.

Mijn tweede Dassin binnen drie dagen leidt opnieuw tot een lichte teleurstelling. Allicht was het destijds heel bijzonder dat de film op locatie in New York werd opgenomen, maar je kunt ook overdrijven. In dit verband wordt vaak verwezen naar het Italiaanse neorealisme. Dat zie ik er toch niet aan af.
Het misdaadverhaal zelf is redelijk aan de magere kant. Daarnaast valt het acteerwerk van hoofdzakelijk B-acteurs nogal tegen. Barry Fitzgerald is gewoon miscast. Hij lijkt als politie-inspecteur op herhaling van zijn beminnelijke priesterrol in Going My Way. Wat Dassin betreft laat ik het hier (voorlopig) maar bij.

avatar van Insignificance
Gave classic. De stad is een personage en de voice over even wennen, maar dat cynische ondertoontje wordt leuker en leuker. Sowieso is het wel op de nodige humor te betrappen. Midden in de zaak krijg je ineens een hele melige, idyllisch scène met een gezinnetje van een van de agenten voor de kiezen. Het slaat eigenlijk nergens op, past niet, maar ik kon er wel om lachen. Net als om Lt. Muldoon. Inderdaad, een snuf Columbo. Met wat peper erbij. Luchtigheid die mooi matcht met het houterige karakter van de docu stijl en het procedurele aspect. Het mysterie stelt niet zo gek veel voor, maar genoeg om het aan de praat te houden en de smakelijkste krent in de pap bevindt zich in het slot. Qua actie, qua fotografie en qua decor. De naakte stad.

Wat een tegenvaller.