Beneath the Planet of the Apes (1970)

Alternatieve titel: Terugkeer naar de Apenplaneet

2,71

Sciencefiction

geregisseerd door Ted Post
met James Franciscus, Kim Hunter en Maurice Evans

De astronaut Brent reist zijn verdwenen collega's achterna en maakt een tijdssprong in de ruimte naar het jaar 3955. Hij landt op een door een atomaire ramp verwoeste aarde, waar vervaarlijke chimpansees het voor het zeggen hebben. Tweede deel van de Planet of the Apes-serie.

37 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van Herculaas
Onnozele sf-pulp met niets van de maatschappelijke en filosofische kwesties die in de andere (oude) films wel aan de orde komen. Wat mij betreft het minste deel van de serie. Dat neemt niet weg dat de film best vermakelijk is.

Dit 2e deel uit de The Planet of the Apes cyclus detoneert nogal met het 3e en het fameuze
1e deel. Ze pakt de draad op van deel 1, om gaandeweg alsmaar onzinniger te worden. De
ondergrondse decors fraai, en je wordt ook wel weer meegenomen door de film, maar
vergaloppeert zich in malligheid en gemakzuchtige actie aan het slot. Is deel 3 dan weer
beter.

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg sterk vervolg op deel 1. De eerste helft van de film vond ik zeker niet slecht, maar het voelt toch als aan als een mindere versie dan deel 1. De tweede helft van de film vindt ik veel sterker.

Het keerpunt volgt zodra als Brent het oude metrostation in de grond ontdekt. Dat oude metrostation vond ik een erg mooi decor. De andere decors onder de grond zijn ook mooi gemaakt. Het is overigens wel jammer dat de decors een beetje low budget overkomen. Met andere woorden, het had er nog mooier uitgezien als er nog wat meer geld aan was uitgegeven.

De scene in met metrostation waar Brent ontdekt dat hij op aarde is vind ik erg sterk. Onder de grond wordt de film eigenlijk enorm absurd. Mutanten die een kernbom als een god aanbidden, hoe verzin je het! Ik zie hier dat sommige de scenes onder grond niks vonden, ik zelf vond de scenes erg sterk. Hoogtepunten vond ik scene waarin Brent door de mutanten onder vraagt werd en de scene waarin de mutanten liederen zongen ter ere van de atoombom.

Wat dan weer wel jammer was is het gevecht tussen Brent en Taylor. Dit vond ik er nep en houterig uit zien.

Wat het absurde betreft slaat het einde waarin de hele planeet aarde wordt vernietigd alles. Toch vond ik dit een sterk einde wat zeker indruk maakte.

Het acteerwerk van de gehele cast vond ik behoorlijk goed. De muziek komt deze keer van Leonard Rosenman. De muziek van Rosenman vind ik op zich niet slecht, maar ik vond de muziek van Goldsmith in de vorige film toch een stuk beter. Toch past de muziek van Rosenman wel redelijk goed bij de film.

Al met al toch wel een goede film. Haalt het zeker niet bij deel 1, maar dit is toch een erg goede vervolgfilm.

avatar van clubsport
Jammer dat dit toch een matig vervolg is geworden want er had best meer uit dit verhaal gehaald kunnen worden .
De verafgoding van de bom was best origineel bedacht maar het word naarmate het eind nadert steeds meer afgeraffeld helaas .

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
Grote tegenvaller. Veel slechter dan het geweldige eerste deel. De apen kostuums zijn slechter. De monden van de apen lopen totaal niet synchroon. Er is matig geacteerd. Er zit te veel mate painting in (en dan ook nog slechte). De muziek van Leonard Rosenman is wel erg mooi. En het is goed dat veel acteurs uit de originele film terug komen.

De film begint nog wel goed. Het hele stuk tot dat ze ondergronds krijgt van mij een 5,0. het stuk daarna een 0,5 gemiddelde maar op 2,5 sterren gebracht. Bovengronds zijn de legers mooi gemaakt en zijn de gebouwen van de apen nog mooier gemaakt. Maar als ze eenmaal ondergronds zijn barst de hel los. Vreselijke irritante geluidseffecten. Rare mensen, die later lelijke aliens blijken, die een atoombom aanbidden in een Amerikaans-protestantse kerk?? Maar het hele idee van dat Tayler de enige was is dan een beetje om zeep geholpen. Aan het einde als de apen die rare aliens uitroeien word het wel weer goed totdat Brent, Nova en Tayler sterven en de planeet opblazen met de atoombom. Gaat dus uiteindelijk nergens over. en Brent lijkt veel te veel op Tayler (behalve dat ie minder kan acteren).

Kan me eigenlijk best wel vinden in deze recensie. Eerste half is nog best te pruimen maar vanaf het moment van de ontsnapping van Brent en Nova wordt het redelijk flauw en absurd. Het einde is echt wel afgeraffeld en zegt weinig, daar waar die van het origineel toch vrij sterk is. Teleurgesteld dat Zira en Cornelius zo weinig in de film voorkomen, wat mij betreft de beste karakters. Brent vond ik maar een flauwe dubbelganger van Taylor. Uiteindelijk zijn er meer vragen dan antwoorden. Hopelijk is deel 3 beter want anders kap ik met de reeks.

avatar van Phantasm
Beter dan zijn voorganger, kijkt lekker weg, prima vervolg.

avatar van rep_robert
Theunissen schreef:
Ondanks het niet meer meespelen van Charlton Heston was dit vervolg niet onaardig.
Hij heeft gewoon een rol in deze film hoor, voornamelijk in de tweede helft van de film.

Ik vind deze film verder maar een gedrocht ten opzichte van deel 1. Het valt te prijzen dat ze direct verder gaan waar deel 1 eindigt, alleen zal dit vast om budgettaire redenen gedaan zijn. Helaas kampt de film ook met dezelfde problemen. Je hebt helemaal niet het idee dat ze echt op een apenplaneet zijn, het gaat om 1 kleine nederzetting met een aantal Flintstone huizen. Dit probleem had (in beide films) voorkomen kunnen worden door bv nog een nederzetting met apen te laten zien. Hierdoor krijg je gelijk het idee dat het puur gemakzucht is wat de klok slaat. Helemaal als het verhaal in eerste instantie nergens naartoe lijkt te gaan en gewoon een kopie is van deel 1. Er had zoveel meer met dit concept gedaan kunnen worden.

Dan denk je dat de film de goede kant opgaat wanneer ze in het oude metrostation belanden, maar de film gaat dan van kwaad tot erger tot een punt dat de onnozelheid de klok slaat. Dat condoomvolk slaat echt nergens op. De ene na de andere belachelijke scene komt voorbij. Van de hoofdrolspeler die gekke bewegingen doet op geluidjes tot aan gospelkoor nog aan toe. De apen verdwijnen volledig uit beeld, om vervolgens in de laatste 8 minuten terug te keren. Hier volgt wederom het ene na het andere belachelijke moment; de dood van Nova raakt kant noch wal (die gorilla had pas door dat er mensen waren toe ie midden tussen hen in) , het neerschieten van Heston gaat gepaard met hilarisch gekreun en op het moment dat de makers volledig zonder ideeën komen te zitten drukken ze letterlijk de (atoom) knop in en is de film voorbij.

Vraag me af hoe ze deel 3 willen verantwoorden, aangezien de aarde opgeblazen wordt. Het beste is gewoon om dit deel compleet te negeren en te doen alsof dit niet bestaat.