Escape from the Planet of the Apes (1971)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Don Taylor
met Roddy McDowall, Kim Hunter en Bradford Dillman

De twee apen Cornelius en Zira vluchten terug in de tijd naar de 20ste eeuw op de aarde. Daar aangekomen worden ze in een dierentuin geplaatst. Omdat ze kunnen praten worden ze al snel beroemd. De autoriteiten vrezen dat deze 2 apen een bedreiging vormen voor de mensheid.

avatar van RuudC
Weer een vreemd deel...

Na het ijzersterke begin, weten de makers zich blijkbaar geen raad met de populairiteit van Planet of the Apes. Charlton Heston stapt er wijselijk snel uit en de films zijn gewoon raar. In Escape wordt besloten dat het leuk zou zijn als drie apen in de moderne wereld van 1971 rond zouden lopen. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet. Het ene moment draait het om spanning en geheimzinnigheid, dan weer om humor om vervolgens om de oren geslagen te worden met een ethisch-ecologische boodschap. De film kent eigenlijk slechts een sterk moment en dat is wanneer Zira onder hypnose ondervraagt wordt. De rest is vooral te luchtig, maar hier ontstaat een nare situatie. De ontsnapping en actie die volgt, is vooral erg gedateerd. Dit is misschien leuk voor de liefhebbers, maar voorlopig is de meest recente Apes-reeks verreweg de beste.

avatar van John Barry
Het is leuk bedacht om de rollen om te draaien en om de intelligente apen in onze wereld te laten rond lopen. Het levert vooral in de eerste helft van de film veel humor op. Het acteerwerk is behoorlijk goed, evenals de muziek van Jerry Goldsmith.

Naar het einde toe wordt de film wel een stuk minder. De apen willen uit handen van de mensen blijven, maar pakken dit wel erg dom aan. Ongelooflijk stom dat Zira haar spullen laat rondslingeren en dat Cornelius heel leuk op het dek van de tanker loopt. Ze vragen er bijna om ontdekt te worden. Het einde van de film als blijkt dat de baby’s verwisseld zijn is dan weer wel een leuke twist, al zag ik die wel van te voren aankomen.

Al met al een degelijke film, maar toch wat minder dan diens twee voorgangers.

avatar van clubsport
origineel idee om de rollen om tr draaien maar naar mijn idee had met dit gegeven meer gedaan kunnen
worden , hoe het word uitgewerkt komt nogal amateuristisch en goedkoop over , al zijn enkele scenes
leuk bedacht .

avatar van alexspyforever
Deze was qua verhaal beter dan deel 2, maar omdat de film zich eigenlijk geheel op aarde afspeelt begin jaren 70 is er van het avontuurlijke van de voorgaande delen geen sprake meer. Dit is meer een standaard drama geworden met de voorspelbare verwondering die mensen zouden hebben als ze te maken zouden krijgen met pratende dieren . Fijn dat er op Zira en Cornelius wordt gefocusd, hun liefde voor elkaar is aandoenlijk. Er is echter teveel gepraat, er gebeurt gewoon te weinig boeiend. De aarde vind ik ook geen goede setting voor dit soort film. Ok je krijgt wel enkele antwoorden die in deel 1 en 2 onbeantwoord bleven maar dat rare gedoe met die aliens met hun vreemde krachten uit deel 2 wat was daar nu mee? . Moet ik nu deel 4 en misschien ook 5 zien om het volledige plaatje te krijgen? Gezien deze reeks steeds minder lijkt te worden, is dat niet zo een leuk vooruitzicht.

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Mocht je de reboots hebben gezien dan zul je in 4 en 5 al meer herkennen. Die gaan namelijk over hoe de intelligente aap Ceasar de aarde veroverd op de mensheid (en zijn dus geen vervolgen maar prequels, tenminste ze zijn in deel 3 nu eenmaal terug in de tijd gereist). Overigens heel lang geleden dat ik deze films allemaal gezien heb.

avatar van alexspyforever
baspls schreef:

Neen vriend, ik heb lang geleden enkel Planet of the Apes volledig gezien en stukken van de 2de film, film 3 was voor mij de eerste keer en reboots heb ik helemaal niet gezien. 4 jaar is natuurlijk niet zo lang nuja voor jou dan wel jij bent nog jong
Uiteindelijk is het wel duidelijk wat er gaat gebeuren en weet ik dus wat ik moet weten. Dat deel met die rare mensen met hun telepathische krachten hoef ik niet meer te weten wat daar nu mee is.

avatar van Phantasm
Dit deel vond ik een stuk slechter dan zijn voorganger, ook een hoop gepraat, dat moet je leuk vinden.

avatar van rep_robert
baspls schreef:

Ik heb maar een kritiek punt; Hoe is het mogelijk dat de aarde er in 2177 nog net zo uitziet als in 1968? Ze proberen niet eens futuristisch te zijn

De film speelt zich helemaal niet af in 2177. Er wordt gevraagd naar de timer in de shuttle en ze antwoord dan 1973.

avatar van rep_robert
Wat een verademing ten opzichte van het tweede deel, dat richting het einde steeds bespottelijker werd. De film begint erg luchtig en met de kennismaking van de apen op aarde en haar inwoners. Dit was het gedeelte van de film die mij het meeste beviel.
Richting het einde wordt het iets teveel een run and hide principe, wat af en toe erg knullig uitgewerkt wordt, laat staan het laatste shot. Het zou niet misstaan als een Instagram filter.
Maar gelukkig wordt het nergens zo ridicuul als het vorige deel, dat echt bezopen werd.