• 8.352.733 stemmen

Escape from the Planet of the Apes (1971)

Sciencefiction / Actie | 98 minuten

Genre: Sciencefiction / Actie

Geregisseerd door: Don Taylor

Met onder meer: Roddy McDowall, Kim Hunter en Bradford Dillman

Plot Escape from the Planet of the Apes

"Meet baby Milo who has Washington terrified."

De twee apen Cornelius en Zira vluchten terug in de tijd naar de 20ste eeuw op de aarde. Daar aangekomen worden ze in een dierentuin geplaatst. Omdat ze kunnen praten worden ze al snel beroemd. De autoriteiten vrezen dat deze 2 apen een bedreiging vormen voor de mensheid.

imageimageimageimageimage

Committee Chairman

avatar van RuudC

RuudC

Weer een vreemd deel...

Na het ijzersterke begin, weten de makers zich blijkbaar geen raad met de populairiteit van Planet of the Apes. Charlton Heston stapt er wijselijk snel uit en de films zijn gewoon raar. In Escape wordt besloten dat het leuk zou zijn als drie apen in de moderne wereld van 1971 rond zouden lopen. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet. Het ene moment draait het om spanning en geheimzinnigheid, dan weer om humor om vervolgens om de oren geslagen te worden met een ethisch-ecologische boodschap. De film kent eigenlijk slechts een sterk moment en dat is wanneer Zira onder hypnose ondervraagt wordt. De rest is vooral te luchtig, maar hier ontstaat een nare situatie. De ontsnapping en actie die volgt, is vooral erg gedateerd. Dit is misschien leuk voor de liefhebbers, maar voorlopig is de meest recente Apes-reeks verreweg de beste.

avatar van John Barry

John Barry

Het is leuk bedacht om de rollen om te draaien en om de intelligente apen in onze wereld te laten rond lopen. Het levert vooral in de eerste helft van de film veel humor op. Het acteerwerk is behoorlijk goed, evenals de muziek van Jerry Goldsmith.

Naar het einde toe wordt de film wel een stuk minder. De apen willen uit handen van de mensen blijven, maar pakken dit wel erg dom aan. Ongelooflijk stom dat Zira haar spullen laat rondslingeren en dat Cornelius heel leuk op het dek van de tanker loopt. Ze vragen er bijna om ontdekt te worden. Het einde van de film als blijkt dat de baby’s verwisseld zijn is dan weer wel een leuke twist, al zag ik die wel van te voren aankomen.

Al met al een degelijke film, maar toch wat minder dan diens twee voorgangers.

avatar van clubsport

clubsport

origineel idee om de rollen om tr draaien maar naar mijn idee had met dit gegeven meer gedaan kunnen

worden , hoe het word uitgewerkt komt nogal amateuristisch en goedkoop over , al zijn enkele scenes

leuk bedacht .

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19877 berichten

Deze was qua verhaal beter dan deel 2, maar omdat de film zich eigenlijk geheel op aarde afspeelt begin jaren 70 is er van het avontuurlijke van de voorgaande delen geen sprake meer. Dit is meer een standaard drama geworden met de voorspelbare verwondering die mensen zouden hebben als ze te maken zouden krijgen met pratende dieren . Fijn dat er op Zira en Cornelius wordt gefocusd, hun liefde voor elkaar is aandoenlijk. Er is echter teveel gepraat, er gebeurt gewoon te weinig boeiend. De aarde vind ik ook geen goede setting voor dit soort film. Ok je krijgt wel enkele antwoorden die in deel 1 en 2 onbeantwoord bleven maar dat rare gedoe met die aliens met hun vreemde krachten uit deel 2 wat was daar nu mee? . Moet ik nu deel 4 en misschien ook 5 zien om het volledige plaatje te krijgen? Gezien deze reeks steeds minder lijkt te worden, is dat niet zo een leuk vooruitzicht.

avatar van baspls

baspls

alexspyforever schreef:

Mocht je de reboots hebben gezien dan zul je in 4 en 5 al meer herkennen. Die gaan namelijk over hoe de intelligente aap Ceasar de aarde veroverd op de mensheid (en zijn dus geen vervolgen maar prequels, tenminste ze zijn in deel 3 nu eenmaal terug in de tijd gereist). Overigens heel lang geleden dat ik deze films allemaal gezien heb.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19877 berichten

baspls schreef:

Neen vriend, ik heb lang geleden enkel Planet of the Apes volledig gezien en stukken van de 2de film, film 3 was voor mij de eerste keer en reboots heb ik helemaal niet gezien. 4 jaar is natuurlijk niet zo lang nuja voor jou dan wel jij bent nog jong

Uiteindelijk is het wel duidelijk wat er gaat gebeuren en weet ik dus wat ik moet weten. Dat deel met die rare mensen met hun telepathische krachten hoef ik niet meer te weten wat daar nu mee is.

avatar van Phantasm

Phantasm

Dit deel vond ik een stuk slechter dan zijn voorganger, ook een hoop gepraat, dat moet je leuk vinden.

avatar van rep_robert

rep_robert

baspls schreef:

Ik heb maar een kritiek punt; Hoe is het mogelijk dat de aarde er in 2177 nog net zo uitziet als in 1968? Ze proberen niet eens futuristisch te zijn

De film speelt zich helemaal niet af in 2177. Er wordt gevraagd naar de timer in de shuttle en ze antwoord dan 1973.

avatar van rep_robert

rep_robert

Wat een verademing ten opzichte van het tweede deel, dat richting het einde steeds bespottelijker werd. De film begint erg luchtig en met de kennismaking van de apen op aarde en haar inwoners. Dit was het gedeelte van de film die mij het meeste beviel.

Richting het einde wordt het iets teveel een run and hide principe, wat af en toe erg knullig uitgewerkt wordt, laat staan het laatste shot. Het zou niet misstaan als een Instagram filter.

Maar gelukkig wordt het nergens zo ridicuul als het vorige deel, dat echt bezopen werd.

avatar van Metalfist

Metalfist

May I measure your inside leg, sir?

Mijn score voor Beneath the Planet of the Apes (het 2e deel uit de cyclus) werd vorige week met een halfje verlaagd van 4* naar 3.5* en als slotzin in mijn review schreef ik het volgende: "Escape heb ik ook nog 4* gegeven, ik vrees dat dat ook een beetje hoog gegrepen zal zijn." In mijn herinnering werd de reeks per deel altijd minder (hoewel ik ze tot mijn verbazing allemaal 4* heb gegeven, zo zie je maar hoe bedrieglijk herinneringen kunnen zijn) maar kijk: dit derde deel is opnieuw een stap in de goede richting en die 4* blijven gewoon staan.

Er moet weliswaar een hele kunstgreep aan te pas komen om dit verhaaltechnisch nog wat te laten passen aangezien de aarde in het vorige deel werd opgeblazen, dus krijgen we nu eigenlijk het omgekeerde uit de eerste film. Waar je toen nog een intelligente mens had die op een planeet geregeerd door apen terecht kwam, heb je nu intelligente apen die op een planeet geregeerd door mensen terecht komen. Uiteraard moet daar het nodige tijdreizen aan te pas komen en het is best om daar niet te veel te stil bij te staan of de film zakt als een kaartenhuis in elkaar. Het resulteert echter wel in een erg vermakelijke film. Don Taylor maakt er sowieso een film van die meer de kaart van de humor trekt en juist daardoor onderscheidt dit zich voldoende van de twee voorgangers. Het stukje maatschappijkritiek (onder andere de tirade van Hasslein over het klimaat maar vooral ook de tegenstrijdigheid in hoe wij met dieren omgaan en tegelijkertijd gechoqueerd zijn als blijkt dat wij in de toekomst het slachtoffer zijn) is een goede kapstok voor dit plot en natuurlijk interessant om te zien hoe de eerste aanloop naar de fameuze apenplaneet wordt gegeven.

Al had dat hier en daar wel iets beter uitgewerkt kunnen zijn. Zo is dat loopje van kleine baby Milo die mama zegt werkelijk tenenkrommend slecht gedaan (hadden ze nu echt geen vloeiender beeld kunnen vinden?) maar qua personages is dit een leuke mix van nieuwe figuren en vertrouwde gezichten. Beetje vreemd wel hoe Sal Mineo bijna meteen uit de film wordt geschreven (blijkbaar had hij teveel problemen met zijn claustrofobie om de make-up die nodig was om de derde aap Milo tot een goed einde te brengen) maar gelukkig keert Roddy McDowall terug als Cornelius. Kim Hunter blijft ook een ideale Zira en met Bradford Dillman en Natalie Trundy heb je twee goede nieuwkomers, hoewel je dat over Trundy moeilijk kunt zeggen omdat ze in de voorganger al de rol van Albina speelde. Als je echter getrouwd bent met de producer, dan mag je blijkbaar meerdere personages spelen.

Volgende week alleszins deel 4 opzetten, ik heb er nu al zin in. Het blijft toch fijn dat de reeks na al die jaren nog altijd overeind blijft staan, hoewel ik blijkbaar één van de weinigen ben die hier echt plezier aan lijkt te beleven. Hopelijk blijft Conquest ook op dezelfde score als hij nu staat staan. Qua filmposter lijkt het in ieder geval al de moeite te zijn. Wordt vervolgd!

avatar van Noodless

Noodless

Herziening !

Weer een uitstekend vervolg, maar ik moet bekennen dat ik ook wel een fan ben van hele deze franchise.

Altijd goed gevonden, nu nog

Deze film is het eerste deel heel luchtig opgevat met de kennismaking dat zowel voor de mensen als voor de apen een hele omwenteling is. Maar gaandeweg krijgt dit luchtig opgevat verhaal een donker kantje wanneer een wetenschapper van de autoriteiten vaststelt dat de apen een bedreiging voor de mensheid vormen. Heerlijk om erover te discussiëren als je de gedachtegangen van verschillende personages hoort. Zelfs de kerk voelt zich bedreigd. De éne vat het ludiek ( denk aan de president ) op, de ander gaat er heel ver in om ze tegen te houden. Wie zijn wij om de toekomst te veranderen zegt de president op een bepaald moment. Toch worden ze op een bepaald moment vastgehouden en uitgevraagd. Vanaf dat moment zien de apen geen uitweg meer en moeten ontsnappen met nare gevolgen. Ook hier weet de film weer voor een prachtig einde te kiezen dat ervoor zorgt dat de hele franchise goed opeen volgt. 8/10