Porky's (1982)

Alternatieve titel: Porky's Pikante Pretpark

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Bob Clark (I)
met Dan Monahan, Mark Herrier en Wyatt Knight

Porky's speelt ergens in de jaren vijftig. De scholieren van Angel Beach High hebben slechts één levensvraag: hoe raak ik mijn maagdelijkheid kwijt. Ze mogen gluren wat ze willen en er volcontinu over praten, uiteindeijk zal het er niet van komen. Hun pogingen de striptent van de redneck Porky binnen te dringen en zijn Cubaanse prostituees te bestijgen, eindigen in een fiasco.

avatar van Spetie
Wat American Pie is voor de jaren ’90, is Porky zo’n beetje voor de jaren ’80.

Ik heb de film verschillende keren gezien en hoewel het allemaal verschrikkelijk fout is en er veel zaken niet goed zijn, heeft de film toch een bepaalde charme. Natuurlijk is het allemaal enorm platvloers en draait het er eigenlijk alleen maar om, om van bil te gaan met de vrouwen, want veel meer is Porky’s in feite niet. In het eerste gedeelte gebeurt er nog niet zoveel, maar in de tweede helft gaat de film behoorlijk los. Vooral mevrouw Ballbricker en de vervelende Porky zijn bij vlagen geinig.

Als ik de film vroeger niet gezien zou hebben zou de film nu een zwaardere onvoldoende krijgen, maar vanwege het jeugdsentiment kan ik een score van lager dan tweeënhalve ster toch niet over mijn hart verkrijgen.

avatar van wimaroca
Heb nu een stem gegeven,met de gedachten nog van 1982,heb ik toen met mijn vrienden gekeken,had nog nooit zo gelachen als toen in de bios.
een week later met mijn meissie wezen kijken(eerste film samen)en nog evenveel gelachen,ik zal hem nu maar niet meer kijken,want dan zal ie vreselijk tegenvallen.

avatar van Daan258
Vond er niet veel aan.
Werd nergens grappig, heb maar 1x kunnen lachen.
Khad gehoopt op een soort American Pie film, maar dat was het helaas niet.

avatar van Sergio Leone
Nog net te doen.

Porky's als geheel is niet altijd overtuigend. Er zit mij net iets te veel 'verhaal' in; zaken zoals die gewelddadige vader passen niet in dit soort films. Ook het aandeel van de irritante Porky had mij niet gehoeven: de gedeeltes daar halen het high schoolsfeertje wat weg.

Daartegenover staan enkele scènes die wellicht als klassiekers te boek staan (en terecht ook). De gluurscène (en bij uitbreiding die bij de directeur) spant mogelijk voor velen de kroon, maar ik ben vooral fan van de hartverwarmende Kim Cattrall en haar Lassiescène.

avatar van Jawaddedadde
Why do they call her Lassie?

Er zitten inderdaad elementen in de hier misschien niet helemaal in thuishoren (het latente racisme/antisemitisme) en die een beetje contrasteren met het onschuldige studentenleventje.

Maar verder wel kunnen lachen om de übergeile mannetjes die kost wat kost willen scoren. Dit resulteert inderdaad in een aantal iconische scènes zoals mijn bovenbuur al opmerkt. Ik moet zeggen dat ik de scène op het kantoor van de directeur nog grappiger vind dan de bewuste douchescène. Mevr. Balbricker

Behoorlijk middelmatig high school filmpje, maar misschien wel een klassieker in zijn genre met enkele speciale scènes. Toch kon deze me maar bij momenten overtuigen, en heb dan ook gepast voor het kijken van Porky's II (die een week later zou uitgezonden worden).

Ik kan begrijpen dat deze vroeger (en misschien ook nu) een inspiratie was voor vele komedieregisseurs, want toegegeven; sindsdien zijn er dozijnen van dit soort films geweest. Maar buiten enkele speciale scènes zal deze me niet zo heel lang bijblijven...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na jaren geleden deze film te hebben gezien werd het weer tijd voor een herziening.
Porky's is en blijft duidelijk wel 1 van de leukere films in dit foute jaren 80 genre, al moet ik zeggen dat het wat onbekendere Screwballs hier ook niet echt aan onderdoet.

Porky's is gewoon lekker fout, ontzettend droog en een verstand op 0 kijk film.
Wat mij betreft mocht Porky zelf nog wel een grotere rol hebben in deze film, die scenes waren toch wel de leukste.
Stem blijft uiteraard het zelfde, 3,5!

Tegenvallende film over een paar tieners die maar al te graag willen scoren bij de dames. Uiterst magere verhaallijntjes die nergens echt weten te boeien, en aangezien er verder weinig geslaagde grappen zijn in deze platvloerse sekskomedie slechts 2.0 sterren.

JvB Lucas
Porky's.
alternatieve titel: Porky's Pikante Pretpark.

Jeez!

Waardeloze film en een dieptepunt van het 'tiener'-filmgenre.

Het voornaamste probleem van deze film is dat, bijvoorbeeld bij een film Fast Times At Ridgemont High, de personages gewoon lekker los gaan en een komische bepaalde persoonlijkheid met zich meedragen. Bij deze film lijkt het voor elk van de karakters wel een heilig moment als ze al een vulgair dingetje of grof woordje uit hun mond kunnen krijgen. Vergelijkbaar met een kind die zijn eerste vieze woordjes leert.

Om die reden vond ik de film ook echt saai. Misschien dat er inderdaad wel wat komische momenten in zitten (ik denk zelfs dat de meest waardeloze komedie nog wel een grappig momentjes heeft), maar op begeven moment ben je de poep en pies grappen behoorlijk zat en kwam het behoorlijk kinderachtig in beeld. Mijn aandacht zat niet meer in de film.

Voor de 15-jarigen die genieten van een leuke school reputatie, leef je uit.
Voor de rest een waardeloze film.

*1,0

avatar van Richard_Voorhees
Ondanks dat de film voor tegenwoordige begrippen natuurlijk wat gedateerd is, moet ik zeggen dat ik er nog steeds van kan genieten. De foute typetjes en de heerlijke sfeer en tijdsgeest van die tijd zorgt voor voldoende vermaak.
Daarnaast lijkt de film gemaakt te zijn door en met mensen die duidelijk plezier hadden in wat ze deden en dat straalt eigenlijk wat over op de kijker.

avatar van Phantasm
Leuke, grappige komedie die lekker wegkijkt.

avatar van dutchtuga
Dit was een erg aangename herziening op de nieuwe blu-ray van Arrow. Porky's kent leuke personages en weet de glimlach die het al snel creëert de hele film lang vast te houden. Nergens wordt de film zoetsappig of moralistisch maar houdt ie het gewoon bij schunnigheid en geile tieners, zoals het hoort.

Langere recensie:

Porky’s (Bob Clark) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Bacon
Het valt me nu eigenlijk pas op wat een laag cijfer deze film hier heeft. Het is misschien geen kwalitatief hoogstaande film, maar ik kan me geen film herinneren waar ik meer om heb moeten lachen dan bij Porky's.

avatar van PEN15
unit publicist: Orin Borsten

zeker met een nederlandse titel pikante pretpark lijkt het spannender dan dat het is. Heeft de makers een berg geld en goede publciteit opgeleverd. Zeker in Nederland, al dankzij die bijnaam. Ik vind er echt geen reet aan. Werd een keertje tijdens een uitvaluur op school gedraaid nadat bijna de hele klas daarvoor stemde. Zo populair was het nog in het begin van de jaren negentig en ik was toen dertien. Net zoals toen heb ik me een beetje zitten afvragen wat hier nou zo leuk aan moet zijn. Door het geschreeuw van dat meisje in de gymzaal weet ik weer dat het deze geweest is. Ik wil dat andere deel met die blote lerares die een flink bos hout voor de deur had en dan een hartaanval krijgt nog wel eens herzien, die was in mijn herinnering beter.

Oh, en er bestond zelfs een computerspel van gebasseerd op de douche-scene.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 22 januari te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

avatar van Elchapo
Ha ha ha,leuk was ie in de eighties....3.5 stars.

avatar van Boneka
Ten tijde van het uitbrengen van Porky's pikante pretpark was ik 15 jaar oud. Dolle pret op school naderhand in een tijd zonder internet, dus al het bloot kwam via de tv zullen we maar zeggen. Opmerkelijk de dames komen poedelnaakt in beeld anno 1981 in Amerika. Vond de film toen best wel grappig, maar het is echt zo'n film van die tijd. Een aantal scenes zijn nog steeds leuk. Het begin waar ze allemaal gefopt worden en naked eruit rennen, de bewuste gluurscene en trekmoment plus de gymzaal met op de achtergrond Lassie Nu kent Lassie niemand meer maar dat was toen ook al zo'n hit op tv. Veel minder vond ik nu de bespreking over het detail met vlek op penis met op de achtergrond die vreselijke overdone gymleraar. Even daarvoor nog achter het gordijn pfff.

Porky's tent vond en vind ik ook nog steeds schitterend op het eind al is de verassing er wel af. Moet zeggen na al die tijd herkende ik nog veel details. Kennelijk toch indruk gemaakt.

De vervolgen heb ik niet meer bekeken. Hoe dan ook Porky is vooral leuk als je hem al kent, want ik kan het mij bijna niet meer voorstellen dat de jeugd dit nog leuk vindt. Daarvoor zijn ze nu veel te rijp!

avatar van Grindhouse62
Ik heb vreselijk gelachen bij deze film en is dan als komedie voor mij geslaagd. Je moet gewoon van de humor houden.