The Mouse That Roared (1959)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Jack Arnold
met Peter Sellers, Jean Seberg en William Hartnell

De hertogin van Grand Fenwick besluit dat de enige manier om uit de economische problemen in haar land te komen, de oorlog te verklaren aan de VS is, deze te verliezen en buitenlandse hulp te aanvaarden. Ze sturen een invasie macht naar New York, welke aankomt tijdens een nucleaire oefening waardoor de straten zijn ontruimd. Rondzwervend op zoek naar iemand om zich aan over te geven, komen ze een wetenschapper tegen met een speciaal ultiem wapen dat de wereld kan vernietigen. Als zij hem gevangen nemen en zijn bom hebben worden ze geconfronteerd met een nieuwe mogelijkheid... Wat doe je als je een oorlog wint?

Peter Sellers speelt drie rollen in deze satire. Best leuk.

Geniaal idee, leuk uitgewerkt.

Is hij goed of niet??
Ik ben een grote Peter Sellers fan, maar deze heb ik niet gezien? Kopen of niet?

avatar van SaintOfKillers
Kort samengevat: ja.

orbit
Fantastische film!! Sellers in een triorol, hilarisch!

Absoluut niet mijn humor , en al helemaal geen fan van Sellers.

avatar van eltorro
Echt zo lang geleden dat ik deze film heb gezien was hem al weer helemaal vergeten
maar toch kan ik me herineren dat de film wel leuk was verzonnen
en ook wel orgineel is
alleen het is gewoon niet mijn soort film

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een van de mindere films van Sellers. Met name omdat er bitter weinig te lachen valt in deze komedie. De paar grappen zijn zo ontzettend flauw dat er amper een glimlach van af kan. Ook de zoveelste keer dat Sellers dubbelrollen speelt (wie zien we dat tegenwoordig ook al weer doen?) voegt nauwelijks iets toe aan de film. Wie echt wil genieten van Sellers is beter af met A Shot In the Dark, Dr. Strangelove, Murder By Death of Being There (en nog vele anderen). Dit is, ondanks het succes destijds, niet echt de moeite waard. Gemiddeld filmpje.

avatar van Betamax
Leuke film, niets mis mee.
Orgineel verhaal.

avatar van Quentin
Is dit op DVD?

avatar van wendyvortex
Heel grappig plot, maar het tempo en venijn-gehalte liggen helaas wat laag. Toch een paar keer flink gegrinnikt.

avatar van 606
Aardig concept maar niet bijzonder.
Film sleept wat traag voort.
Acteren was wel goed.

3 sterren

avatar van WillemC
stinissen schreef:
Absoluut niet mijn humor , en al helemaal geen fan van Sellers.

Stem dan ook niet!

Dick2008
Waar slaat dat op. Je hoeft toch niet alleen maar te stemmen op films die je leuk vindt?

avatar van apolicum
WillemC schreef:

Stem dan ook niet!

Hij stemt op alles, ook al heeft hij slechts enkele minuutjes (of de trailer?) van de film gezien.
Tjah, het is niet verboden en niet te controleren zeker?

Spetterende satirische komedie waarbij heel wat op de korrel wordt genomen, de politiek in het bijzonder en die eigenlijk in dat opzicht best nog actueel is.
Al gaat de intensiteit van het intrige en de humor naar het einde toe wat verflauwen - het is practisch niet mogelijk in een film het verrassend komisch element over de ganse lengte aan te houden - toch wordt de film nooit echt dwaas.
Absoluut genietbaar en zoals gezegd, nog actueel.
Hoed af voor Peter Sellers.

Griffon
A mouse that roared heeft de tijd even goed doorstaan als pijl en boog als wapen

Tjah, het enigste spetterende aan mouse is natuurlijk de verschijning van Jean Seberg die zelf ook een erg matige rol neer zet. De film laat zijn scenes niet te lang duren maar daarmee is het wel gedaan met het positieve gedeelte, alle grappen zijn verouderd of te kluchterig(de alien grap was wel het diepte punt..

Tully Bascombe is bij verre de meest onnodige personage dat Sellers ooit heeft gespeeld. Hij is niks behalve een loop jongen voor het leger en zelfs zijn 'vriendelijke' manier van met dingen om gaan komt bizar matig uit de verf. Het verhaal is vreselijk voorspelbaar en oudbollig, de grappen zijn niet veel beter.

Veel verzuipen in heel gemakkelijke taal komedie of saaie visual gags(de bom met de rot geluid waardoor ik er zelfs door de korte speelduur moeite had om hem af te kijken.

De film ziet er nog redelijk mooi uit en dat is vooral zijn redding van een 1* ster.

avatar van Biosguru
Koude oorlog satire, die eigenlijk alleen maar onderstreept dat "The Russians Are Coming" uit '66 wel heel leuk is. Dit is echt een snoozefest. Mischien is Benny Hill nog wel grappiger / minder oudbollig.