• 8.251.860 stemmen

The Mouse on the Moon (1963)

Komedie | 82 minuten

Genre: Komedie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Richard Lester

Met onder meer: Margaret Rutherford, Ron Moody en Bernard Cribbins

Plot The Mouse on the Moon

"Stop shooting at our moon!"

Het piepkleine hertogdom Grand Fenwick kan zich dankzij een explosieve wijn toeleggen op de ruimtevaart. Met behulp van de V.S. en de Sovjet-Unie staat het hertogdom op het punt als eerste een raket te lanceren.

imageimage

Bracewell - U.S. Delegate

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

Is dit een vervolg op The Mouse That Roared ?

Yep.

avatar van Kuck-x

Kuck-x

De film wordt hier en op IMDb nogal laag gewaardeerd, maar zo zie je maar. Ik heb me er uitstekend mee vermaakt. Deze humor ligt mij en het verhaal wordt in een zeer prettig tempo verteld. Margaret Rutherford is ook hier weer magistraal, wat een heerlijke actrice was dat toch. De maanlanding komt uiteindelijk ook nog vrij herkenbaar bij de werkelijkheid van zes jaar later uit.

Ik vond het uitgangspunt ook wel grappig: hoe je de oorzaak van een dreigende economische ramp aan weet te wenden voor 'een gigantische stap voor de mensheid'. En ik moet zeggen: de heerlijke rust van de professor werkte op mij heel weldadig.

Misschien is de lage waardering ingegeven door een gevoel van verouderdheid, maar tussen alles door geeft deze film wel een mooi beeld van de verhoudingen in de politieke en diplomatieke wereld van destijds en vooral ook de Britse rol daarin - de uitzending van de BBC Home Service is tekenend en werkelijk schitterend.

Het interieur van de ruimtecapsule deed mij denken aan de Puntnik, de raket waarmee professor Punt de ruimte in wilde in het boek Puntnik en andere verhalen van Jean Dulieu (met in de hoofdrol onze held Paulus de boskabouter).

Al met al: een voor mij zeer geslaagde terugkeer naar Grand Fenwick.