I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale (1973)

Alternatieve titels: The Bodies Bear Traces of Carnal Violence | Torso | Carnal Violence

Italië
Horror / Mystery

geregisseerd door Sergio Martino
met Suzy Kendall, Tina Aumont en Luc Merenda

Wanneer er in Rome vrouwelijke studenten worden vermoord, raakt de politie op een dood spoor. De enige aanwijzing die ze hebben is een roodzwarte sjaal. De Amerikaanse studente Jane en haar vrienden houden na een lange studieperiode vakantie. Ze gaan naar Danielle's oom die in een klein plaatsje een villa bezit. Helaas is de moordenaar bij hen in de buurt.

Reinbo
Ik ken er nog wel een paar. (5-10) Maar niet heel veel, moet me er maar eens verder in verdiepen. Nog tips?

Vind dat die qua sfeer wat minder is, maar met de dames, kills en bodycount compenseert die weer wat.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zal proberen vanavond of morgen wat overzichtjes in de topics van Italiaanse genre-cinema te plaatsen (giallo, spaghetti western en horror etc).

Reinbo

Meneer Bungel
Film >> Genres en landen >> Giallo

En gallio (=gallium) is het ook niet.

avatar van Mochizuki Rokuro
Inmiddels mijn overzichtje (20 titels) in het door Meneer Bungel aangegeven topic geplaatst, je moet dus wel zoeken op giallo en niet op gallo of gallio

Cinefiel87
I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale blijft gewoon een prachtige film. Met name het giallo artistieke punt is erg waardeerbaar. Deze film is erg ondergewaardeerd naar mijn persoonlijke mening. Deze film bevat sfeer die als zenuwslopend kan worden en vind de score van Guido en Maurizio De Angelis daar ook echt in aandeel in hebben. Acteerwerk vind ik gemiddeld wel goed, wat voor mij, eerlijk gezegd, een beetje tot een verassing kwam.

Persoonlijk vind ik I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale een van Sergio Martino's betere films.

avatar van jordandejong
Heb mezelf voorgenomen me een beetje op Giallo's te gaan richten en met Torso als starter begint dat best wel lekker.

Af en toe lekker spannend en het blijft tot het einde gissen wie de killer nou is. De score is prima en lekker sfeervol.
De scene in dat moeras is echt lekker creepy. De gore vond ik echter wel wat tegenvallen, het was wel aanwezig maar wel wat braafjes. Heb een versie van 89 minuten gezien. Er is er ook een van 85 en van 92, dus ik denk dat er bij mij inderdaad wat gore miste.
Vanaf het moment dat ze naar het huis gaan vond ik het wel een beetje minder worden, al zijn de stukken waar zij alleen met de killer in huis is wel lekker spannend, en ook de sleutelscene was leuk gedaan.

Er zat trouwens ook nog een geniale scene in waar een gozer op z'n crossmotor heel stoer een stunt maakt waarna hij terecht komt in een enorme modderpoel waar hij over de kop slaat.

Al met al is het best een vermakelijk filmpje met het bekende concept waar mooie vrouwen het afleggen tegen een gemaskerde killer met een razor.

Meneer Bungel
jordandejong schreef:
Heb mezelf voorgenomen me een beetje op Giallo's te gaan richten
Dan is dit topic misschien wel wat voor je: Film >> Genres en landen >> Giallo Als je het niet al kende.

avatar van jordandejong
Had ik al gezien ja. Leuke lijsten met hele interessante titels.

ipman-99
"I Corpi Presentano Tracce Di Violenza Caranale." ... " !!!

Italiaanse Giallo gaat er altijd in !!! 'I Corpi Presentano Tracce Di Violenza Carnale' aka
'Torso' is een heerlijke Giallo in zijn genre.
Het verhaal is opbouwend spannend en bevat de juiste sfeer om te scoren.
De gore is gedoseerd aanwezig met het speciaal rood kleurtje van bloed.
De moordenaar heeft het gemunt op vrouwelijke studenten ...vaak achtervolgt hij
zijn slachtoffers terwijl de vrouwen er veel bij lopen met hun hemdje open met hun
borsten bloot. Typisch in genre .... schaars geklede chicks, veel naakt en seks !
De moordenaar is gemaskerd ..., wat altijd dat speciale sfeertje meegeeft.
Suzy Kendall en Tina Aumont laten het beste van zichzelf tonen.
De hele film ademt prachtig de jaren '70 uit met een geweldige soundtrack op de koop toe.
Deze film is duidelijk één van de inspiratie bronnen voor de latere Slashers a la
'Halloween' en 'Friday The 13Th' !

avatar van Insignificance
Niet alleen handschoenen, maar ook een masker dit keer. Ziet er spooky uit. Een verknipte killer die het op allerlei snel ontblote meisjes heeft gemunt. Het had allemaal wel wat viezer gekund qua moorden, maar wat hij direct daarna uitspookt, is, zeg maar, in het oog springend. De hele scène in het moeras is gaaf en Martino weet ook een aardig mysterie op te bouwen, maar z'n film komt pas echt tot bloei in de grote villa. Pure giallo suspense daar. Jammer dat het een beetje lomp afloopt, al heb ik me werkelijk kapot gelachen om die flashback. Zie 'm vliegen!

avatar van mikey
Herzien: een Martino die net ietsjes gortiger is dan zijn andere giallo's. Een boel meisjes worden gestalkt en vermoord plus enkele onschuldige omstanders, die wel op de juiste plek waren maar op het verkeerde tijdstip. Of op de verkeerde plek.... I dont know!

Omdat er geen goeie make up expert in de buurt was, kwam de gore na de moord. De killer bewerkt dan paspoppen gevuld met biefstuk en ketchup... making believe dat het het lichaam is van een mooi, jong meisje. Nou vooruit, voordeeltje van de twijfel. Die truuk zag je later terug in de Italo cannibali films.

De moorden zijn off screen maar spannend: veel achtervolgingen gepaard met angstige momenten van dames in het nauw. Trouwens de jachtpartijen zien er tof uit. Die in het moeras lijkt zelfs op een scene uit F-13th deel 3d (of toch een andere). Heerlijk met veel gevoel geschoten.

Geen detective te bespeuren , 1 meisje heeft wel een lichte neiging tot graven, maar komt gelukkig niet ver zodat ze samen met haar girlfriends d'r biezen pakt. Het viertal zoekt vertier in een villa op de heuvels van een achterlijk boerengat.

Toen een pummel op het dorpsplein onder het rokje van de Nubische wonderschone studente keek, mompelde hij: ik zie de oorsprong van de Nijl. (tenminste 1 racistische grap). Later blijkt dat ze een Lesbische relatie heeft met een blanke studente, en ze trakteert op prachtige erotische dans.

Een betere uit het genre.

Ergens te koop?

Mooi geschoten film met knappe dames die er, uiteraard om onduidelijke redenen, niet best vanaf komen. De kills zijn vermakelijk knullig, de humor is fout en de setting en muziek is sfeervol. De climax lijkt langdradig te gaan worden maar is dat allerminst.

avatar van wibro
Het 2e filmpje van deze regisseur die ik heb mogen aanschouwen en ik vond 'm zelf nog beter dan Lo Strano Vizio della Signora Wardh. Zeker in het laatste half uur was de spanning te snijden. Tja, en dan die mooie dames hè, die kwamen er natuurlijk weer bekaaid vanaf. Die erotische scènes mochten er trouwens ook zijn en wat het horrorverhaal betreft, dat vond ik trouwens ook best wel goed en dat terwijl dit soort filmpjes het daarvan meestal niet moeten hebben. Wel is duidelijk dat deze film in de jaren zeventig gemaakt is, als we die killings en dat nepbloed in aanschouwing nemen. Daar hoef je vandaag de dag niet meer mee aan komen zetten. Maar dat alles kan voor mij de pret niet drukken. Mij prima geamuseerd met deze Giallo.

avatar van joolstein
'Death is the keeper of secrets'

Deze film is maar een zeer matige, echter als sleazy drive-in film was er nog wel het één en ander te genieten. De film laat zich een beetje omschrijven als soft-erotiek gecombineerd met de maniak uit 'Blood and Black Lace' Al was de killer ditmaal wel gemaskerd. Het plot is eenvoudig: Een brute seriemoordenaar vermoordt studentes. En nadat hij ze heeft gewurgd speelt hij nog even met de borsten van zijn slachtoffers, om ze vervolgens te bewerken met een mes (later ook nog een zaag) Die moorden zijn niet vindingrijk maar best aardig gedaan. Echter de beste moord heeft niets van doen met de schaars geklede dames waar de psychopaat op aast. Daarom als compensatie trakteren de vrouwen ons menigmaal op ontkleed-partijtjes en eveneens is er een lesbische scene. Verder is Suzy Kendall de hoofdrolspeelster, misschien zal je haar herkennen als de vriendin van de moordverdachte in The Bird with the Crystal Plumage. PErsoonlijk vond ik Tina Aumont net iets leuker om te zien. Ach al met al bezit de film wat charme en zijn er enkele elementen die het latere Slasher-genre heeft opgepikt.

avatar van Woland
Soms best vermakelijk, maar ik viel toch ook niet echt van m'n stoel. I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale is een soort van vroege slasher, waar een gemaskerde moordenaar huis houdt onder studentes. Daarnaast zit er toch een behoorlijke scheut sleaze en erotiek bij, met behoorlijk wat fraaie naakte jongedames die voorbijkomen - al loopt het met de meeste daarvan nou niet bepaald goed af. Misschien pakte ik de film ook mee op een verkeerd moment, maar ik vond de film maar een beetje slepen, vooral qua verhaal en spanning werd ik niet echt meegezogen. Af en toe wel best fraaie shots, dat zeker, al wordt dat ook weer deels tenietgedaan door af en toe wel hele beroerde effecten (iemand die van een balkon valt, en vervolgens vanuit een ander shot vijf meter ver lijkt te springen, dat soort werk). In z'n genre verder zeker niet slecht, maar helaas is het niet m'n genre.

avatar van alexspyforever
Zowaar een van de betere gialli die ik heb gezien. Ja ik ben eigenlijk niet zo een fan van het genre omdat ze vaak style over substance zijn. Argento is wellicht begonnen met die trend. Het voelt aan alsof er heel gewichtig wordt gedaan en er ergens een diep liggende oorzaak of motief moet zijn, maar dat valt dikwijls nogal tegen en is vaak ver gezocht. Deze film is een stuk vlotter en mede door het vrouwelijk schoon, bloot, beetje seks en een goed tempo verveelt deze nooit. Jammer dat we op het uur enkel nog overblijven met die blonde Suzy Kendal sowieso de minst interessante dame, de dokter en de killer en ons de bloederige moord op de 3 schoonheden niet werd getoond. De finale was toch nogal amateuristisch naar het lachwekkende toe. Onderhoudend en sfeervol, erg erotisch geladen. Ik hou er wel van.
Zowaar een giallo die baspls nog niet heeft gezien?

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Zowaar een giallo die baspls nog niet heeft gezien?

Haha dat komt omdat ik een beetje afgehaakt was bij regisseur Martino nadat een van zijn hoogst gewaardeerde films me nogal tegenviel. Wellicht dat ik deze toch eens een kans moet geven .