Dressed to Kill (1980)

Horror / Thriller

geregisseerd door Brian De Palma
met Michael Caine, Angie Dickinson en Nancy Allen

De populaire therapeut Dr. Robert Elliot uit Manhattan krijgt te maken met de angstigste momenten van zijn leven wanneer een psychotische moordenaar de vrouwen in zijn leven aanvalt met een uit zijn praktijk gestolen, scheermes. Elliot is vastbesloten om de moordenaar te vinden voordat er nog meer slachtoffers vallen. Tijdens zijn zoektocht stapt hij echter een duistere wereld binnen en raakt hij verzeild in een dodelijk labyrint van obsessie en misleiding, waar onschuldige erotische fantasieën kunnen veranderen in dodelijke seksuele nachtmerries.

avatar van Grindhouse62
Voor mij een geslaagde film. Goeie muzikale begleiding. Spanning genoeg. Goeie regie van Brian DePalma.

avatar van alexspyforever
De Palma is niet echt de man van de logica meer van de stijl en de manier waarop hij de dingen filmt. Een van de herkenbare trucjes die hij soms gebruikte was de split screen, hier ook aanwezig. Het verhaal is simpel geen al te veel subplotjes en heeft een hoog deja vu gehalte. Anderen merkten al terecht op dat hij leentje buur heeft gespeeld bij Hitchcock maar hij wist het dan net iets interessanter te maken. Vrij snel had ik ook al door hoe de vork aan de steel zit en dan is het vooral wachten tot de moordenaar wordt gevat. Had gerust 15 tot 30 minuten korter gekund. Leuke rol vooral van Nancy Allen, hier een pak aardiger dan haar bitch rol uit Carrie (1976).

avatar van DjFrankie
Inderdaad speelt ook voor mij de muziek en belangrijke rol in deze thriller. Fijn om deze te zien maar wel voorspelbaar. De scene in het museum vond ik geweldig.

avatar van cinemanukerke
Op de blu ray van de uitstekende Franse uitgever Carlotta staan (o.a) 3 versies van de beginscène in de douche nl de unrated, de -16 en de tv versie. Natuurlijk zijn de expliciete naakt- en sex scenes verdwenen in de twee kuisere versies maar hier vormt net die expliciete erotiek de ruggengraat van Dickinson's personage (en haar psychologie). Je begrijpt des te meer haar motivatie in het museum om zich (gewillig) te laten verleiden door een onbekende (ook een erotische fantasie). De douche scene is ook een visuele referentie naar het thema van de film (sexuele fantasie leidt tot de dood). Dickinson is een desperate housewife die haar sex leven van haar huwelijk saai en monotoon vindt. Die unrated douche scene is dus niet gratuit. Ik geef dit maar mee omdat nog veel mensen twijfelen aan het cinematografisch inzicht van De Palma. Nog kort vermelden dat de detective rol gespeeld door Dennis Franz geldt als één van de beste laconieke inspecteurs in de filmgeschiedenis (zijn monoloog met Fred out of town, get him in town and down town is hilarisch - een rol die Dennis Franz trouwens zal verder zetten in het magnifieke Hill street blues en NYPD Blue.