I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale (1973)

Alternatieve titels: The Bodies Bear Traces of Carnal Violence | Torso | Carnal Violence

Italië
Horror / Mystery

geregisseerd door Sergio Martino
met Suzy Kendall, Tina Aumont en Luc Merenda

Wanneer er in Rome vrouwelijke studenten worden vermoord, raakt de politie op een dood spoor. De enige aanwijzing die ze hebben is een roodzwarte sjaal. De Amerikaanse studente Jane en haar vrienden houden na een lange studieperiode vakantie. Ze gaan naar Danielle's oom die in een klein plaatsje een villa bezit. Helaas is de moordenaar bij hen in de buurt.

Mooie poster

avatar van kungfuzombie
Mooie film ook! Zeer behoorlijke giallo met een lekkere 70's sfeer. Best wel heftig nog voor die tijd ook. Jammer dat zulke films bijna compleet genegeerd worden in Nederland

avatar van ToNe
Sterke giallo met wederom geen gebrek aan vrouwelijk schoon.
Interessant is waarom het gegeven van sex en horror, iets wat toch wel dé standaard is in de meeste Amerikaanse horror/slasherfilms, in de Italiaanse tegenhangers wél lijken te werken.
Mij lijkt het dat er in deze films géén obnoxious suburban teenage kids rondhuppelen.
Zeg nou zelf, ik zie liever close-ups van Suzy Kendall en Edwige Fenech en andere 'Europese' schonen dan de zoveelste Hollywood tiener in haar big break.

Het acteerwerk is matig, al zijn er scenes waarin de spanning van de gezichten af te lezen is.
Er is een scene in het bos waar de moordenaar a la Michael Myers zijn prooi stalkt. Da's geen Blair Witch wat achter je aan zit, meid, dacht ik nog tijdens de film.
Het spannendst is het wanneer Suzy Kendall, die hiervoor enkel mooi heeft wezen doen, zich stil probeert te houden terwijl de moordenaar zich in de nabije omgeving manouvreert. Vergelijkbaar met de ijzige scenes uit wederom Halloween en Haute Tension.

Ondanks het gedateerde uiterlijk [Die Italiaanse jongens zien er maar grappig uit met hun kapsels] is het zeker een aanrader voor degenen die obscure titels vaak mijden.
Voor ieder wat wils: whodunnit, griezelen, vrouwelijk naakt en een hele brutale moordenaar.
Raar eigenlijk; het tijdsbeeld zou geen obstakel moeten zijn maar een atmosferische charme. Maar ja, je mist wat...

avatar van Mac Hammer Fan
Ik vond het eerste deel eerder matig. Misschien wat teveel aandacht voor dat vrouwelijk schoon. Maar het tweede deel is bijzonder sterk. Heel goed opgebouwde sfeerschepping en enkele geslaagde schokeffecten. TORSO is niet de enige giallo van Sergio Martino, deze die reeds verschenen van NoShame in de VS zijn aanraders.
The Strange Vice of Mrs Wardh
The Case of the Scorpion's Tail
Einde juli komen er wee twee uit. ALMOST HUMAN en GAMBLING CITY zijn echter vermoedelijk geen gialli, of heb ik het verkeerd voor?

avatar van ToNe
Gambling City is inderdaad een giallo, van Martino.
NoShame heeft sowieso een aantal 'primeurs' op DVD.
Ook deze Martino, Your Vice is a Locked Room and Only I Have the Key, staat op het lijstje.
Laat maar komen.

avatar van zombie
Inderdaad een fantastische film! Ik vond het eigenlijk niet zo'n probleem, al dat vrouwelijk schoon.
Er zitten een paar erg beklemmende scènes in, zoals de moord in het bos waarbij de moordenaar met een bivakmuts behoorlijk angstaanjagend over komt. Verder was de scène in het huis, als Jane 's ochtends de trap af komt ook wel creepy.
En dit keer geen ongeloofwaardige momenten waarbij tieners juist het gevaar opzoeken. Maar erg originele stukjes, zoals het moment dat Jane de sleutel uit de deur probeert te pielen (brings back some memories ). Al met al prima vermaak. Ik kijk uit naar de volgende Martino!

avatar van as
as
Goed nieuws voor de liefhebber

Torso, Pieces DVD Re-Issues
Source:Eli Roth February 18, 2008

Last night, the New Beverly Cinema kicked off the "Greats of Roth" Film Fest (details) bringing the house down with Sergio Martino's Torso and the jaw-dropping Pieces by Juan Piquer Simón. It's worth noting now that Roth - the host for the evening - announced No Shame Films is prepping a new DVD release of Torso. Meanwhile, Sage Stallone's terrific-looking print of Pieces will be issued through Grindhouse Release in the near future. More details as they come in...

Patat
Giallo van Martino die wat traag op gang komt. "Torso" biedt een aantal mooie scènes, met hoogtepunten wanneer één van de rondborstige dames verdwaalt in een mistig bos en het laatste sterke half uur in de villa. De rest van de film wordt gevuld met borsten, borsten en nog eens borsten. Kan niet tippen aan Martino's debuutfilm, maar toch een aardige entry in het genre.

avatar van Friac
Een ietwat tegenvallende film - vooral omwille van zijn notoire reputatie die bij mij te hoge verwachtingen creëerde -, maar zeker en vast verdienstelijk en een aanrader voor elke genreliefhebber.

Op zich blinkt de film niet echt in iets uit, behalve dan misschien de brutaliteit het gesuggereerde afzagen van de ledematen van de vermoorde vrouwen, de ogen die worden uitgestoken met de vingers, de man wiens hoofd tot pulp wordt gereden,.... Zoals Patat zegt is Torso niet zo sterk als The Strange Vision of Mrs. Wardh, maar de film is ontegensprekelijk een duidelijke voorbode van de Amerikaanse slasherfilm. Vooral het gegeven van de gemaskerde moordenaar die vaak door de camera gevolgd wordt - bv. tijdens de sfeervolle stalkingscène in het mistige bos - en de mooie vrouwelijke slachtoffers springen in het oog. Het typische 'aparte' camerawerk, de soundtrack en de algemene sleaziness van Torso zorgen ervoor dat de film typisch 'giallo' aanvoelt. Een plezier voor de liefhebber dus, al zijn er zeker en vast betere gialli te vinden en stelt deze Torso een tikkeltje teleur wanneer je de vrij hoge ratings in gedachten houdt. Een magere 3,5* volstaat.

avatar van Die Hard,Willis
Een zeer behoorlijke giallo. Met een goede sfeerschepping, een geweldige soundtrack, goede gore scene's, mooie shots. De sfeer bouwt zich door de film op en levert vooral tegen het einde aan een geweldige film op!

Zeker weten een aanrader voor de horrorliefhebbers!

Meneer Bungel
Weinig toe te voegen aan wat hier al gezegd is over 'Torso'. Het tweede deel is zeker erg sterk, qua ontwikkelingen, actie en acteerwerk(ik bedoel vooral Kendall), maar ook de film in zijn geheel is geen straf om te zien. Kendall zet een overtuigende rol neer, maar de rest van de cast zit daar helaas wel een stukje onder. Het camerawerk is zeer de moeite waard en de eerder vermelde brute acties van de killer scoren extra punten. Zo kom ik ergens tussen de drie en half tot vier sterren uit en doordat menig scene(die in het bos, Kendall in het huis) achteraf nog flink doorspookt maak ik er een 4,0* van.

avatar van mikey
Mooi gefotografeerde en best spannende slasher flick met 'onbehoorlijk' veel bloot. De clou is wel raar en enkele verhaallijnen (denk aan politieonderzoek) worden niet afgemaakt. Ook te vermelden waard: wellicht hebben de makers van halloween en black christmas de first person shots en het gluurderige sfeertje in deze film ontdekt.

avatar van mayhemblik
Erg spannende ''wie zal het in godsnaam gedaan hebben'' film.
Masker, zwarte handschoenen en een langzaam lopende boef die het niet zo op meiskes én chanteurs heeft, wat wil een mens nog meer?
Zitten een paar ijzersterke scenes in en af en toe is hij ook meer dan spannend.
Aanrader dus.

avatar van Halcyon
Een giallo die verbleekt bij het werk van Bava, Argento en Fulci. Letterlijk zelfs, want van de prachtige stilering die je van een giallo mag verwachten, is in Torso weinig te merken. De film bevat wel enkele mooi gefilmde scènes, maar over de gehele lijn zijn er dat veel te weinig om van een "mooie" film te kunnen spreken. Ook de moordsequenties missen het anders zo typerende contrast van een stijlvolle mise-en-scène en bruut geweld. Van spanning is ook al geen sprake en al zeker niet in de finale, met name door de totale afwezigheid van muziek in de laatste twintig minuten. De kracht die op zulke momenten van de beelden moet uitgaan, is dan ook gewoon niet sterk genoeg. Dat ontknopingen in gialli trouwens nogal eens onlogisch kunnen zijn, weet elke liefhebber, maar in Torso is het uiteindelijke motief wel heel erg vergezocht.

Niet zo'n bijster goede film dus, maar vanuit historisch perspectief wel interessant genoeg omdat, zoals Friac al aanhaalde, de fundamenten van de Amerikaanse slasherfilm reeds zichtbaar zijn. Elementen als de gemaskerde moordenaar, het steekwapen, gratuite naaktscènes en langgerekte stalk&slash scènes zouden enkele jaren later namelijk de ruggengraat worden van films als Halloween en Friday the 13th.

ToNe schreef:
Qua beelden inderdaad vergelijkbaar, maar door het gebrek aan muziek werd de scène geen seconde spannend vond ik.

avatar van Ramon K

Ik moet nog aan de Fulci's en de Bava's gaan, maar Argento's werk wordt toch wel getypeerd (en gewaardeerd) door de (over)-stylering.

Daar doet Martino in deze film niet aan, maar het ziet er toch allemaal verzorgd uit? En in combinatie met de coole muziek (Gebr. De Angelis?) creeert Martino in verschillende scenes toch een heerlijk sfeertje hoor (ik denk aan die fantastische scene in dat moerassig bos oa). Ook in de scenes zonder killer! (ik denk aan die vreemde hippie-orgie/party). En qua plot vind ik Torso niet 'verder gezocht' dan al die Argento's die ik tot nu toe zag. Een nagelbijter is Torso inderdaad niet, maar dat zijn veel Argento's ook niet. Die moeten het ook vooral hebben van de sfeer. Wel miste ik een bepaalde originaliteit in de moorden (die ik wel steeds in Argento's werk terug zie).

Ramon K schreef:
Over de vele zooms, close-ups en cadrages was goed nagedacht inderdaad, maar regisseurs als Bava en Argento weten dit nog te verfraaien met mooi kleurgebruik. Dat miste ik hier. Misschien een onterechte verwachting, maar toch miste ik het.

Tijdens de stalk&slash scènes was de muziek best mooi, hoewel ik al beter heb gehoord in soortgelijke films. Maar het had wat meer gemogen. Tijdens die laatste sequentie in dat huis moest ik spontaan terugdenken aan Haute Tension waar onder gelijkaardige beelden een beklemmende soundtrack geplaatst wordt. Zoiets heeft toch meer effect. Niet dat bv. Argento of Fulci dat wel doen, maar daar ogen de moorden toch heel wat botter en creatiever, dus dat compenseert.

Daar heb je voor een deel gelijk in. Alleen had ik hier nog meer het gevoel dat het uit de lucht kwam vallen, terwijl ik in andere gialli het motief van de assassino meer kon linken met zijn gedrag in de voorgaande scènes. Hier was het zo plots.

Klopt, een sfeer die ik in Torso miste omwille van eerder genoemde punten.

Met je eens. Ik had de zaag uit de poster veel meer in beeld willen zien .

Halcyon schreef:

Vaak vind ik het ontbreken van muziek bij sommige scenes juist nog indringender maar bij deze film miste ik het ook wel, het kwam wat minder over.
Wel vond ik het wel erg spannend toen de boosaard in huis was en zij zich op die kamer verschanste, de sleutel scene had nog mooier geweest als wij niet hadden gezien dat de moordenaar de sleutel op de krant lag maar dat als ze de krant naar zich toetrekt hij er opeens wel op ligt.
Dat had in mijn ogen toch wat enger en verassender over gekomen.

Tja en Dario Argent, ik hoop ooit nog eens een regisseur te ontdekken die nóg mooiere Giallo's maakt maar dat zal wel niet meer gebeuren.
Lucio Fulci blijft mijn favoriete horror regisseur maar wat Giallo's betreft blijft het Argento!!

avatar van Ramon K
Halycon; jouw verhaal is me duidelijk!

Verder miste ik niet echt een soundtrack in de eindfase van de film. Ik vind het verder ook niet een briljante ontknoping maar het kan er goed mee door.

avatar van mayhemblik
Net weer gekeken en ik vind het eigenlijk erg tof dat er geen muziek bij zit.
Het maakt het wat beklemmender vind ik, hoewel ik de muziek uit die tijd altijd wel erg tof vind. (GOBLIN!!!)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Giallo All' Italiana.

Het klinkt smakelijk, maar is dat allerminst.

Want ondanks het aardige kleurgebruik (viva RGB) en summier leuk camerawerk, houdt dit weinig stand.

Acteerprestaties om te huilen en dan helpen lelijke dubs ook niet mee. Het aardige van de 'uncut version' is dan wel weer dat de 'toegevoegde scènes' in het Italiaans zijn. Maar ook dit kan niet verbloemen dat het 'who-dun-it'-verhaaltje erg matig is. Onbedoeld komisch soms.

Het meest memorabele aan de film is de hilarische score, die te pas en te onpas opduikt. Behalve tegen het einde, hetgeen de spanning ten goede komt.

Reut is doorgaans niet smakelijk. Ook niet wanneer het wordt opgediend door halfnaakte schoonheden.

Due.

avatar van yeyo
Deze Italiaanse giallo heeft een erg leuk sfeertje en een geweldige soundtrack, maar is vanwege zijn extreem amateurisme niet bepaald genietbaar. Waar de gore in dit soort film meestal uitblinkt, is het hier (net als in Martino's The Mountain of the Cannibal God) vreselijk ondermaats. Zelden moordpartijen gezien die zo nep lijken.

Het vrouwelijk schoon is gelukkig ruimschoots aanwezig, maar helaas acteren ze beroerd. De misogynie viert natuurlijk hoogtij. De vrouwelijke hoofdrolspelers worden als lustobjecten voorgesteld, er zijn er zelfs twee die elkaar wel 'ns vrijblijvend bepotelen. Niet dat dit uitgediept wordt of verdere relevantie heeft met de plot.

De ontknoping is al even lachwekkend als voorspelbaar en het eindgevecht blaakt van amateurisme. (die geluidseffecten ) Zeker geen hoogvlieger binnen het genre, maar toch vermakelijk.

avatar van wendyvortex
Meer pure horror dan wat we normaal gesproken verwachten bij de term giallo.
Mist ook de filmische kwaliteiten van een Bava of Argento, blijft zeg maar steken op Fulci-niveau.
De moordenaar is met z'n masker en handschoenen wel een regelrechte verwijzing naar de Bava-klassieker "Blood And Black Lace".
Scoort verder wel goed in het genre sex and violence en blijft de hele tijd wel onderhoudend.
Mooie dames al had de zaag van mij wel een iets prominentere rol mogen hebben.

avatar van perceived
Sfeervolle giallo die lekker wegkijkt. 6/10*

avatar van zombie
Waarom is die mooie poster vervangen?
poster

Meneer Bungel
Omdat de voorkeur uitgaat naar een poster met de originele titel uit het (eventueel eerste) land van productie. Zie ook hier.

avatar van zombie
Duidelijk...maar wel jammer (en ik denk dat wouter het met me eens is in dit geval).

Maar ik vind die regel wel goed. Maakt MM uniek.

Reinbo
Goede gallio. Mooie vrouwen, korte rokjes, blote bortsen, fijne pornomuziek, gaaf kleurgebruik, toffe moorden, wat gezaag. Jammer dat het allemaal wat moeizaam op gang komt. Toch wel een klassieker. Genoeg inspiratie uit te halen voor films als Maniac, wat Fulci's, Halloween en een hele reeks Vrijdag de 13e. Mist helaas de echte killer-sfeer, nodig om het tot een meesterwerkje te kronen.HD transfer zag er prachtig uit. 3,5.

avatar van Mochizuki Rokuro
Reinbo schreef:
Goede gallo.

Heb je er meer gezien ? - Vond deze redelijke middenmoot, maar er zijn toch veel betere.

Een gallo is een haan trouwens