Bad Boy Bubby (1993)

Australië / Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Rolf de Heer
met Nicholas Hope, Claire Benito en Ralph Cotterill

Bubby weet niet beter, zijn wereld is niet groter dan de vier muren van het krot waarbinnen hij 35 jaar van zijn leven doorbracht. Die wereld wordt bevolkt door enkele kakkerlakken, een halfverwilderde kat en door zijn moeder, die hem beurtelings baadt, voedt of misbruikt, al naar gelang haar stemming. Op een dag duikt de vader op, een seks- en drankzuchtige priester die Bubby's plaats in moeders bed inneemt. Bubby vindt het leven op deze manier wel erg ingewikkeld worden en neemt maatregelen. Hij verlaat voor het eerst van zijn leven het huis. Zonder enige morele normen stapt Bubby een wereld binnen van chaos en muziek, van verval en genot, van goede en slechte mensen en van seks.

Een van mijn favoriete films!!!Het verhaal is echt geweldig en zit ook vol humor!!Bubby is al 35 jaar opgesloten geweest en leeft dus in een heel klein wereldje..maar dan besluit hij naar buiten te gaan en er gebeuren dan natuurlijk veel gekke dingen.Het feit dat hij denkt dat hij doodgaat zodra hij naar buiten gaat is hilarisch:hij stikt ook echt bijna,dat zit zo bij hem ingebakken.ZIEN!

avatar van herman78
Ik denk niet dat mijn videotheek hem heeft. :<

Heb deze film niet gehuurd, maar via een project op school(Cult). Toen kreeg je de kans om allerlei alternatieve films te zien, geweldig!

Ik vind het een hevige film qua emoties, maar ook een prachtige film. Hope is geweldig in deze rol. Ik kom zelf uit Australie, dus ik vind het ook leuk om mijn taal te horen! Het is een legendarische film in Australie, helaas niet zo zeer bekend buiten onze land.

avatar van brucecampbell
de eerste helft van de film is SCHITTEREND, maar zodra bubby buitenkomt was de film iets minder voor mij. toch 3,5.

deze film is geweldig.....heb hem ooit gezien in een filmhuis en later nog een aantal keren op video....de eerste helft is nodig om de rest van het verhaal duidelijk te maken....het verklaart waarom bubby is zoals hij is en het verklaart zijn positie als totale vreemdeling in de enge boze buitenwereld....waar ik verschrikkelijk om moest lachen is als hij wordt opgenomen door een rockband als zanger en dat het dan echt een hele cultus wordt....dat fans zich gaan kleden zoals hem (met wit kraagje om de nek...net als "pop") en dat de rockband aan het eind de folie-act toevoegt als gimmick.....hilarisch!

aparte maar goede film
in het begin moeilijkj aandacht er bij te houden, maar naar mate de film volgt wordt deze steeds leuker en indrukwekkender
toch best boeiend hoe iemand die 35 jaar niet buiten is geweest, nu wel buiten komt en nergens geen weet van heeft

avatar van EnforceddangerTV
enorm goed.....zeer goed geacteerd...hoe hij emoties weggeeft aan de kijker....

21 mei 00:15 - 02:05
ARTE

avatar van Mescaline
Indrukwekkende film met Nicholas Hope in een rol die hem op het lijf geschreven was.

Erg positief aan Bad Boy Bubby vond ik de rustige opbouw, hiermee wekt de film steeds meer gevoel op rond het personage Bubby en wordt de film met vlagen erg spannend en emotie vol als hij uit eindelijk op de straten beland

Wel een minpunt vond ik het einde, waarom moest er nou weer zo geforceerd happy end aan komen? die onder de aftiteling nog eens lekker zoetig door ging
Ik vond dit misplaatst voor een film zoals deze, natuurlijk zeg ik ook niet dat het einde slecht moest aflopen, maar toch het haalt een stukje realisme weg van het geheel.

3,5* sterren die erg dicht tegen de 4 aanzitten, maar door het vrij ongepaste einde dit jammer genoeg voor mij persoonlijk niet haalt.

Op het filmfestival van Venetië 1993 werd deze low budgetfilm met veel enthousiasme ontvangen en bekroond met de speciale juryprijs en de publieksprijs. Het verwachte succes in de bioscopen bleef echter uit. Waarschijnlijk omdat deze originele en grimmige prent, vol tegenstellingen (het thema was 20 jaar terug beschamend), met 112 minuten te lang is. In een afwijzende wereld vol woede, geweld en onvervulde dromen, wisselen momenten van tragiek af met humorvolle ogenblikken. Inmiddels een echte cultfilm.

avatar van 6-6-6
Briljante film, daar mogen er van mij zeker meer van gemaakt worden.

avatar van StevenMighty
Ziekelijk en misselijk makend, ik snap niet dat iedereen hier vol lof over is.. dan ben je zelf niet goed snik. Australië is blijkbaar een achterlijk land waar dierenleed gerechtvaardigd is voor het maken van een film...

Ik heb hem na nog geen half uur uitgezet.

Nog geen halve ster waard.

avatar van knusse stoel
Tjonge jonge, wat een prachtige film!!!
"StevenMighty" heeft wel een dikke punt te pakken over het misbruik van dieren in het begin van de film. Je ziet namelijk hoe een kat gepest wordt, hoe hij kakkerlakken uit elkaar haalt en we hebben deze stukken ook 'door gespoeld'. Hierbij wel een kanttekening, de hoofdrolspeler verbeeld een man die verstandelijk 8 jaar of zoiets is en kinderen zijn soms zo wreed tegen dieren. (vleugels uit vliegen trekken, zout op slakken doen, enz.)

Maar de rest van de film en dan spreken we over de laatste 100 minuten (van de 114) zijn echt fantastisch mooi gemaakt. Kom je wel bij het probleempje, je moet de muziek wel mooi vinden, dus een 'open mind' is wel meegenomen.

lezertje
StevenMighty schreef:

Ik heb hem na nog geen half uur uitgezet.

Nog geen halve ster waard.

Wat nou dierenleed. Alles voor de kunst.

avatar van Collins
Wat begint als een onrustbarend, wreed en wrang portret van een imbeciele man wordt al heel spoedig een knotsgekke explosie van fantastische gebeurtenissen in een hilarische roadtrip. Een trip die een ontdekkingstocht is. Die een absurdistische opvoedcursus is. Die een zoektocht naar pure liefde is. En die bovenal een absolute shocktherapie voor de filmkijker is.
We kijken naar een man die door zijn moeder 35 jaar lang werd opgesloten en in die omstandigheden geestelijk en lichamelijk werd mishandeld. We kijken naar een volwassen kleuter. Een man die geen besef heeft van de wereld buiten de vier muren die zijn wereld vormen. Hij is als een primitief dier en kent geen vorm van beschaving. Zijn gedrag wordt bepaald en is hem geleerd door zijn psychopatische moeder. Angst en misbruik vormen daarbij belangrijke middelen. Het kijkt vies, walgelijk en afschuwelijk.
En dan zijn we nog maar een halfuurtje in de film. De moed zinkt je in de schoenen.
Als kleuter Bubby de wereld buiten gaat ontdekken, wordt het allemaal wat zonniger. Het depressieve moeras wordt beter begaanbaar. De grauwe sombere sluier wordt langzaamaan afgeschud. Nog steeds zijn de momenten van viezigheid en shock talrijk. Maar er is daarnaast steeds meer ruimte voor momenten van luchtigheid en hilariteit. En zo kan het gebeuren dat sommige wereldse ervaringen door de onschuldige kijk en de oprechte manier van doen van Bubby zo absurd werken dat de schaterlach niet uitblijft. Tegen die tijd is die lach overigens ook hard nodig.
En zo wordt de film op een bizarre manier een prachtige gevoelvolle ontdekkingsreis en een heel bijzondere kijkervaring. Moet je natuurlijk wel zien te voorkomen dat je door de grote hoeveelheid smerige, onmenselijke en afschuwwekkende impressies zo ziek of ongevoelig wordt, dat je niet eens meer in staat bent om überhaupt nog zaken als schoonheid, liefde en humor te herkennen.