Angst (1983)

Oostenrijk
Misdaad / Horror

geregisseerd door Gerald Kargl
met Erwin Leder, Rudolf Götz en Silvia Rabenreither

Een jongeman die in het verleden zijn moeder heeft omgebracht, wordt ontslagen uit de gevangenis. Opnieuw voelt hij die onstilbare drang om te doden. Hij gaat op zoek naar een afgelegen huis, maar niet veel later keren de bewoners terug. Het begin van een sadistisch spel.

avatar van DwarreI
Wat te zeggen over deze film, ik kan het eigenlijk niet mooier omschrijven dan de beoordelaar van cinema.nl:

''Opmerkelijk psycho-drama met Leder als een sadistische moordenaar die zonder aanwijsbare redenen een heel gezin uitmoordt. De film is een opvallend afstandelijk, documentair verslag van de moordpartij, zo sober en onderkoeld dat, hoe gruwelijk de getoonde feiten ook zijn, je als toeschouwer amper emotioneel betrokken raakt. Filmisch uitermate interessant en thematisch bijzonder controversieel.''

Dit is trouwens een samenwerking tussen Gerald Kargl en Zbigniew Rybczynski, de Chris Cunningham van de jaren '80. Als iemand zijn experimentele film The Fourth Dimension uit 1988 -op welke filmdrager dan ook- ergens heeft liggen, graag contact met mij opnemen!

avatar van Mug
Mug
Veel mensen die struikelen over het (flinter)dunne verhaaltje, zie ik. Begrijpelijk is het wel. Toch schaar ik me bij bovenstaande quote van cinema.nl: "sober en onderkoeld, en als kijker raak je emotioneel amper betrokken". Er gebeurt weinig, en het 'sadistische spel' in het huis is over voordat je erg in hebt. We zijn amper halverwege als dit gegeven reeds achter de rug is. In een soort van 'real time' techniek is de day after de leidraad voor de bezonnen actie om de perfectere moord uit te gaan voeren. De voorbereiding bevat meer tijd dan de daadwerkelijke uitvoering, die altijd maar als imperfect uitpakt.

'Dun' is het verhaal zeker niet, wel voor degenen die daadwerkelijk een urenlange marteling verwachten of een overduidelijke beweegreden die door een haast onoverzichtelijke monoloog te kennis wordt gegeven. De monoloog komt ook puur voort uit de politie-verhoren en rechtbankverslagen van een tweetal 'real life' serial killers. Als men meer verwacht, wordt het fantasy als het ware. De monoloog is overigens uitermate fascinerend.

Ik kan natuurlijk ook als de voorgangers gaan uitweiden over de fantastische cameravoeringen, maar laat ik het eens over een andere boeg gooien.

Waarom dit geen meesterwerk is volgens mijn opinie? De overdaad aan humor. Ten eerste door de personages. Ik schoot al in de lach door de jaren '80 meiden-look in het tankstation-cafeetje, incl. de inzoom op de imperfecte bloedrode lippenstift. Maar al helemaal de uitstraling van de slachtoffers in het afgelegen huis. De broer (met foute snor) in z'n rolstoel, en de volgepoederde moeder des huizes (die verdacht veel leek op een man). En dan, als tweede en tenslotte, de tekkel. Als een soort van side-kick weet deze de lachers op de hand te krijgen.

Ook de humor zorgde voor de reeds genoemde 'emotionele onbetrokkenheid', maar dan in negatieve zin. De gruwelijkheden krijgen dan een andere dimensie, terwijl dat juist niet de bedoeling geweest is van de film. Een oubollige zweem ligt over de film.

Desalniettemin een feest voor het oog en het oor. Maar zeker niet 'everyone's cup of tea'. En duizendmaal beter dan Buttgereit's Schramm.

De dvd is trouwens een ingekorte versie. Wees niet getreurd, de originele versie bevat de overbodige 'intro' waar we te zien krijgen hoe onze hoofdrolspeler in het gevang kwam. Wellicht alleen interessant voor de gore-liefhebbers, maar de psychologische aspecten komen gewoon aan bod in de monoloog.

avatar van DwarreI
Interessante recensie Mug

Ik kan me helemaal in je verhaal vinden alleen ben ik het niet eens met je aangaande de tekkel, ik vond dit hondje juist heel tekenend voor de 'emotionele onbetrokkenheid'. Zo maakt dit trouwe hondje zich geen moment druk om zijn net overleden baasje en doodleuk stapt hij samen met de kijker bij onze psychopaat in de auto voor een gezellig ritje.

Vervolgens betrap ik mezelf erop dat ik op een gegeven moment wel degelijk emotioneel betrokken was met de radeloze en bijna aandoenlijke psychopaat op het moment dat hij zijn auto niet meer wegkrijgt na de aanrijding, ik schoot echt met hem mee in de stress. Bizar!

avatar van jeroentjuhhhhh
Pareltje!

De wijze waarop Kargl de film in beeld brengt is van hoog niveau, de zwevende (hoge) en de sluipende (lage) shots zijn werkelijk een lust voor het oog. In combinatie met de soundtrack vormt het een droomachtig geheel, de stille vorm van de film sluit hier eigenlijk naadloos op aan.

Dat is meteen één van de opvallendste aspecten aan Angst, Kargl laat de beelden voor zich spreken en maakt enkel gebruik van af en toe een voice-over. Erwin Leder is wat dat betreft vooral aangewezen op z'n lichaamstaal en vult dat met grote klasse in. Hij weet een fascinerende maniak neer te zetten,

Al met al komt het neer op alles wat al reeds eerder is gezegd, Angst is een onbekend (zwart komisch) meesterwerk en toch blijf ik achter met een teleurgesteld gevoel; dit is dus z'n enige film en ik zou zó graag meer willen zien! Owja, en die teckel Awww.

avatar van Bottleneck
Strakke film, Erwin Leder is erg goed met z'n lelijkheid en onnavolgbaarheid. Opvallend camerawerk ook met die lange shots en de registraties van schuin van bovenaf op hem. Dat versterkt het gevoel van geslotenheid en zijn impulsieve gedrag, toch wel geinig altijd hoe zo'n snorricam-achtige verfilming dat effect kan creëren (zoals wanneer hij vanuit de taxi het bos inrent). Bijpassende monologen en ook het eindshot is fraai.

Alleen de bewoners heb ik zoiets van hmnee.. die meid zegt geen boe of bah, de moeder lijkt een verlepte travestiet en de invalide kerel heeft de uitstraling van een bolle soepbal. Zal vast de bedoeling zijn om hen slechts als toevallige passanten op te voeren en de nadruk te houden op Leder en zijn visie op die mensen, maar vond het dus niet echt rotsvast overkomen. Het staat in zo'n schril contrast met hem dat het haast geen recht doet aan zijn acteerprestatie.

Audiovisueel dus meer dan prima (de muziek had ik nog niet genoemd) maar met de potentie om een zware indruk achter te laten vind ik te weinig gedaan. Leider keine Angst, maar desondanks nog wel een sterke film/portret.

avatar van Goldenskull
Interessant, maar knullig.

Daarom is het eerste gedeelte dus ook het best. Leuk gefilmd, interessante standpunten en boeiende monologen.

Wanneer meneer in het huis is gearriveerd, daalt de kijkwaarde toch aanzienlijk. De bewoners zijn erg passief en -misschien op het meisje na- ik had er totaal geen moeite mee dat ze omgebracht werden. Natuurlijk is dit ook zoals de film is, een kille registratie, niet om 'mee te voelen'. Maar ik bedoel dan ook meer dat het me werkelijk geen moer kon schelen dat ze, zoals Bottleneck treffend omschrijft 'verlepte travestiet' en 'invalide bolle soepbal', werden omgebracht. Prima, weer een stel zielige figuren minder .

Oké, nu gaan we maar niet goedpraten wat meneer de psychopaat gedaan heeft ( ), maar iets meer verzet had wel gemogen. Ze wilden ook gewoon dood als je het mij vraagt.

Dan over de knulligheid van de film. Ik stoor me niet zo snel aan 'fouten' in een film. Maar ik vond het hier wel bijzonder amateuristisch. Dus zal de grootste drie toch even noemen. Die vrouw die uit de rolstoel klapt tegen de muur, oei wat slecht geëdit, pijnlijk gewoon. Meer een technische fout dus (de editing was wel vaker matig, maar dit sprong er echt uit). Knullig was ook dat meneer plotseling zijn broek op zijn knieën had en nóg dommer was het moment (autocrash) waar de kofferbak opensprong en een shot later gewoon weer dicht zat .

De soundtrack is op zich niet slecht, maar wordt na een tijdje ontzettend eentonig. Jammer.

De spoilers zijn gewoon te lezen eigenlijk, was mij in ieder geval van tevoren wel duidelijk wat de film zou gaan vertellen.

avatar van Montorsi
Niet slecht, ook niet denderend.

Thematisch is het wel een fijne film, inderdaad erg kil en afstandelijk, heb daar niet zoveel moeite mee. Visueel is het echter wel behoorlijk wisselvallig, vooral in het begin zaten er best knappe camerabewegingen in, erg zweverig maar ook vrij secuur. Helaas was dat Kargl niet altijd even consequent, soms was oogt het wel erg afgeraffeld en niet scherp.

De film piekt ook wat te vroeg, zeg maar halverwege, waarna mijn aandacht in het laatste halfuur toch een stuk is afgezakt om de een of andere reden. Verder wel een interessante film.

avatar van rep_robert
Toch een tegenvaller na de hoge beoordelingen hier. Na een aardig begin zakt de film al snel naar een bedenkelijk niveau en zijn de laatste 20 minuten een lange zit.

Dit komt vooral omdat er eigenlijk niets meer gebeurt in de film. Alles speelt zich af in het eerste half uur, wat ik nog best leuk vond en ook sfeervol dankzij de muziek.
Het experimentele gebruik van de camera levert bij mij wisselende gedachten op, het was te vaak te veel van het goede en hetzelfde.

Ook volgen veel van die shots van bovenaf, wat je normaal vaak ziet bij een laatste shot in een film voordat het naar de aftiteling overgaat. Dat had ook veel minder gemogen. Net zoals de muziek, in het begin vond ik het sfeervol, maar na een verloop van een tijd wordt het eentonig en luister je gewoon een kwartier lang naar die eentonige muziek. Bijzonder vermoeiend.

Net zoals de moorden, er is gewoon 0,0 verzet geboden tegen de beste man, alsof ze zich gewillig naar de slachtbank hebben laten leiden. Die oma(gespeeld door een man?) liet hem wel 3x voorbij rennen zonder ook maar een stap te verzetten. Waar slaat dat op? En dat meisje zat gewoon aan de hoofdrolspeler zijn oren te lebberen terwijl hij haar overal heen sleepte. Sloeg nergens op.

Gelukkig kon ik nog wel genieten van de hoofdrolspeler, die komt 100% overtuigend over als compleet gestoorde freak en de laatste scene vond ik dan ook weer amusant. Ook het hondje vond ik een erg overtuigende toevoeging, juist omdat die er geen benul van heeft wat voor gruwelijks zich er allemaal heeft afgespeeld binnen zo'n huis. Die gaat gewoon vrolijk verder met alles.

Toch jammer dat het ondanks de korte speelduur aanvoelt als een hele lange zit. Hadden ze wat mij betreft de aanloop naar de actie wat meer moeten uitstellen of juist de actie moeten rekken. Nu kijk je vooral naar saaie 20 minuten waarbij de spanning totaal is weggeëbt.

avatar van wendyvortex
Best bizar en best de moeite van het kijken waard zij het niet zo intens als de films van Haneke, meer een vroege voorloper van "C'est arrivé près de chez vous".
Hoofdpersoon is eerder knullig dan eng en de zowat continue voice-over lijkt zich apart te bewegen van wat we op dat moment zien in beeld.
Al dat gesleep met die lijken, de teckel: soms neigt het zelfs naar komedie, al zou dat best de bedoeling kunnen zijn geweest, en dan opeens een heel plotse overgang naar een flink stuk gruwel.

avatar van Co Jackso
Ik was toch wel onder de indruk van Angst. De grootste complimenten gaan hierbij uit naar Erwin Leder en het camerawerk. Erwin Leder zet werkelijk een grootse prestatie neer. Hij speelt in deze film een karakter dat totaal verward is en zijn acties zijn voor de normale mens niets minder dan krankzinnig. Voor hem is het gek genoeg allemaal vrij logisch. Deze tegenstrijdigheid zorgde ervoor dat ik van begin tot eind geboeid was door dit karakter.

Het camerawerk in deze film is zeer apart. Wat mij betreft was het een succes, al waren sommige scènes inderdaad wat knullig. Ook de shots vanuit de kraan kon ik zeer waarderen. Minpunt in deze film is dat het soms wat grotesk en overdreven aanvoelt. Dit zorgde bij mij voor een verminderd gevoel van dreiging, en dat is eigenlijk wel jammer.

De regisseur las een psychiatrisch rapport en maakte er een film van? (edit: o nee, gebaseerd op een waargebeurd verhaal)
Het gaat over een dag uit het leven van een dwangmatige moordenaar, op die ene dag dat hij niet in de gevangenis zit. Zijn verleden is plausibel, een in de steek gelaten kind/baby met een gestoorde emotionele ontwikkeling, schijnt vaker zo te gebeuren.

Het thema angst komt naar voren in de angst die de slachtoffers hebben en waar de hoofdrolspeler op kickt. Zijn eigen angst wordt ook belicht. Wat ik fascinerend vind is zijn tunnelvisie en zijn zeer dwangmatig denken en handelen. Tegelijkertijd is zo'n leven voor mij oersaai. Buiten zijn gedachten aan moorden (en de roem die hem ten deel zal vallen vanwege zijn heldenstatus hierin) bestaat er helemaal niets voor hem, al zijn handelingen zijn op het voorbereiden, plegen en afronden van moorden gericht, zonder uitzondering.
Ik herkende de psychopathische slager uit Carne en Seul contre Tous van Noé hier zeker in.

Het realisme maakt dat het aangrijpt. Ik vroeg mij alleen af waarom de mensen niet veel tegenstribbelden (ik zou mij doodvechten of ontsnappen), sterker nog, er was een moment dat het meisje hem wilde kussen.
Ik vind het verder onbegrijpelijk dat bij sommigen op dit forum het toedienen van vele messteken aan het meisje hen helemaal niets doet. Zelfs de moordenaar gaf over

Voor 1983 vind ik dit een zeer innovatieve film qua cameravoering en verteltrant.
Het camerawerk en het casten van de hoofdrolspeler zijn echt fantastisch. De camerahoek van schuin boven of schuin onder geeft mij het gevoel dat je loopt met het hoofd licht gebogen naar de grond kijkend of schuin in de lucht kijkend, wat ik voel als hoe de hoofdrolspeler de wereld ziet en hoe hij niet normaal recht vooruit kijkt.
Ook dat er vrijwel niet gesproken wordt, alleen door de verteller (de moordenaar) en via beeld en muziek, vind ik apart.

Het enige minpunt voor mij is dat ik niet graag naar een realistische moordenaar kijk en mij blijf afvragen waarom regisseurs juist dit in beeld wil brengen.

avatar van menetekel
Voor meer info over Angst (Fear/ Schizophrenia) en andere obscure films uit die periode klik hier: Gerard Kargl's Angst (Fear)

avatar van danuz
Naargeestig, door zijn knulligheid. Alhoewel best gezegd kan worden dat het camerawerk vrij uitzonderlijk is. Technisch misschien soms wat slordig, maar esthetisch eigenzinnig en het brengt een bijzondere sfeer met zich mee. Verder een wat saaie portrettering, maar toch zeker ook interessant. Wat een vent, brrr.

avatar van sinterklaas
Zoooo klote dat deze ook nergens op dvd verkrijgbaar is.

avatar van misterwhite
sinterklaas schreef:
Zoooo klote dat deze ook nergens op dvd verkrijgbaar is.

Althans heb ik deze nog vast gehad toen we samen in Amsterdam waren. Ben even de naam van die winkel kwijt, maar was in dat winkelcentrum.

avatar van niethie
Zowiezo was er ooit een dvd...

avatar van sinterklaas
De Cine-Qua-Non ja, maar ik denk dat die enige tijd al dicht is...

avatar van leatherhead
Henry: Portrait of a Serial Killer en Seul Contre Tous krijgen een kindje.

Al kwam deze film natuurlijk eerder uit dan beide titels, dus wellicht hebben júíst die films hier deels de mosterd vandaan. Noé gaf reeds eerder aan hier een hoop inspiratie uit te hebben opgedaan, en gedurende het kijken begint het waarom ervan dan ook al snel naar boven te borrelen.

Indrukwekkende film. Angst is een film waarop de sleet - toegegeven - inmiddels al wel vat heeft gekregen, maar desalniettemin imponeert op meerdere facetten. Naast het genoemde Henry, heb ik zelden zo'n schrijnend portret van een seriemoordenaar gezien. Leder's gedrag is al even maniakaal als zijn tronie, en de wijze waarop dit vastgelegd wordt accentueert dat. Eerlijk is eerlijk; visueel oogt de film bij wijlen wat flets (muv bijvoorbeeld de tunnel-scéne, ijzersterk moment ook), maar van het geweldige camerawerk en dito soundtrack valt dat allerminst te zeggen.

De keuze om het het over te gieten met monologen pakt ook goed uit; zodoende krijg je een nader kijkje in de hersenkronkels van de verknipte hoofdpersoon. Tevens één van de redenen waarom deze film aan Seul Contre Tous doet denken.

Film om U tegen te zeggen dus. Helaas was Kargl's eerste ook meteen zijn laatste. Kleine 4,0*, niet perfect, maar toch wel een uitermate impressief stukje film.

avatar van Richard_Voorhees
Mede door de poster was dit een film die ik al geruime tijd wilde zien en afgelopen avond was het dan eindelijk zover.
Het is een film die ik nog steeds wat moet laten bezinken. De moordenaar in dit werk is zo geworden op een manier die ze al vele malen hebben gebruikt in films als Don't Go in the House, Psycho en het recente Headless.
In dat opzicht dus niet heel erg origineel, maar de vormgeving en de manier waarop het verhaal gebracht word is dat wel. Het word namelijk heel erg afstandelijk gebracht. We krijgen weinig tot geen dialogen te horen, maar worden enkel op een haast klinische wijze door het zieke denkpatroon van de moordenaar geloodst.
Dit word nog eens benadrukt door de beelden, want Kargl is erin geslaagd om door middel van het camerawerk nog een extra accent te leggen op de afstandelijkheid.
Overigens ben ik ook van mening dat Leder hier op een sterke wijze een maniakaal personage weet neer te zetten. Vooral de momenten waarbij hij opgewonden lijkt te raken van de dingen die hij doet zijn sterk gebracht.
Een aparte, beetje unieke kijkervaring. Waarschijnlijk niet een film die voor iedereen is weggelegd, maar mij wist het zeker wel te boeien.

avatar van baspls
Angst is een erg aparte en vrij obscure Oosterijkse film. Het is een van de favoriete films van Gaspar Noè, regisseur van Irréversible en Enter the Void, die claimt de film meer dan 40 keer te hebben gezien.

Gebaseerd op de Werner Kniesek, een echte seriemoordenaar. Een man die zijn moeder heeft vermoord komt na 10 jaar vrij uit de gevangenis en breekt in bij een afgelegen huis. Dan komen de bewoners thuis...

Het is eigenlijk een soort Home Invasion, maar dan vanuit het oogpunt van de moordenaar en niet van de slachtoffers. De monologen van de moordenaar, die een soort logica achter de gekte moeten geven, vond ik wel indrukwekkend. Erwin Leder speelt de rol van Psychopaat vol overtuiging en lijkt door zijn onvoorspelbare doen echt gestoord. Ik vond het ook een verademing dat tijdens de moorden niet van die ergerlijke Hollywood-kreten te horen waren, maar de slachtoffers relatief stil blijven.

Naast dat de film een portret is van een gestoorde moordenaar is het ook cinematografisch een interessante film. Het openingsshot is meteen erg indrukwekkend als de camera vanaf het dak van een oude gevangenis helemaal naar beneden gaat. De vele tracking-shots en instabiele bewegingen doen de film heel modern overkomen. Een aantal shot leken haast wel met een steadycam opgenomen, echt geen flauw idee hoe het überhaupt mogelijk was om toendertijd zo te filmen. Op totaal overbodige momenten wordt een grote kraan gebruikt om alles van boven te filmen, erg indrukwekkend. Daarnaast zitten er ook een aantal erg mooi geschoten close-ups in.

Qua gore zal de film sommigen mischien een beetje teleurstellen, want er is eigenlijk maar één moord waar bloed aan te pas komt, maar die is dan ook meteen erg bloederig. Voor de film is varkensbloed gebruikt om het realistischer te doen overkomen. De gore is vrij indrukwekkend, al was het een beetje onduidelijk in beeld gebracht.

De muziek van de Duitse elektronische musicus Klaus Schulze - bekend van de band Tangerine Dream, die enkele fenomenale soundtracks heeft verzorgt - was erg sterk en voegde nog wat originaliteit toe aan het geheel. Het soundtrack-album schijnt haast nog bekender te zijn dan de film zelf.

Angst lijkt mischien op een exploitatie-werkje, maar door de overbodige manier van filmen, de monologen en dingen zoals de teckel (die ook totaal overbodig lange tijd in beeld is) wordt toch echt duidelijk dat het hier gaat om een stukje Art Cinema. Door de controverse rond de film heeft regisseur Gerald Kargl nooit meer een film kunnen maken, jammer wat dit was een veelbelovend debuut. Erg aparte film, die het vooral door de invalshoek, de cinematografie en soundtrack de moeite waard is.

avatar van goongumpa
Film met een extreme visie. De koele, heldere voice-over van de seriemoordenaar in combinatie met het geniale, vaak afstandelijke camerawerk (lange, beweeglijke takes in vogelperspectief met een groothoeklens) en de repetitieve electronische score: uniek. Ik was gefascineerd van de eerste tot de voorlaatste minuut (de uitleg van de gerechtspsychiater was overbodig).
Een van de beste seriemoordenaarfilms die ik zag.

avatar van Noodless
Een apart filmpje waarbij vooral de manier van filmen opvalt. Het verhaal wordt door het oog van de moordenaar bekeken en niet door zijn slachtoffers. Het komt allemaal afstandelijk over, maar de intensiteit van zijn handelen komt daardoor wel eng en crazy over. Absurd personage die goed gestalte wordt gegeven door de hoofdrolspeler. Daarbij een goede score die het geheel prima weet te ondersteunen. Ook het camerawerk is een sterk punt van de film : opvallende close-ups en gebruik van vogelperspectief. 7/10

avatar van alexspyforever
Woland zei dat deze in het straatje paste van Henry: Portrait of a Serial Killer. Dat leek in het begin wel zo, maar uiteindelijk is deze film toch heel anders en naar mijn mening ook een pak slechter. Enerzijds is er de voice-over. Ik heb tientallen films gezien met voice-over de meeste waren exploitatiefilmpjes in zwart/wit uit de jaren 60. In de jaren 80 vind ik het niet meer passen. Twee de passiviteit van de slachtoffers. Akkoord 2 ervan waren niet erg bij machte om zich erg te kunnen verdedigen, maar man wat een knulligheid. En uiteindelijk gebeurt er na 3 kwartier ook niets interessants meer. En ja die kerel had 10 jaar in de bak (of instelling) gezeten en kon autorijden? Eerst knalt hij stomweg tegen een auto en daarna stuurt hij als een volleerde chauffeur naar het tankstation terwijl nog foto's bekijkend. Komaan laten we een beetje serieus blijven.
Sorry maar dit vond ik amateurisme van de bovenste plank.
En baspls deze film is wel degelijk exploitatie. Maar geef mij maar die van de jaren 60 zoals de Of her Flesh films. Ik hoef ook al die blabla niet te weten van waarom dit of dat of al die perverse fantasieën. Geef mij dan maar een killer uit wraak die niet constant tegen zichzelf loopt te lullen met een monotone stem.

avatar van Woland
alexspyforever, jammer maar ook geen hele grote verrassing. Als ik jou was zou ik Seul contre tous dan ook maar overslaan. En compleet oneens uiteraard

avatar van K. V.
Ook deze eens bekeken en toch wel een opvallende film. Visueel valt hij wel op door de vele close-ups en vaak opmerkelijke camerastandpunten.
Ik vond dat de film wel realistisch overkwam. In de meeste films komen moorden nogal gemakkelijk over, maar met al het gesleur lijkt het toch allemaal wat realistischer.
Het hoofdpersonage deed het prima.
Niet echt een film om vaak te bekijken, maar goed voor een keertje.

vandaag om 15:43 uur