Angst (1983)

Oostenrijk
Misdaad / Horror

geregisseerd door Gerald Kargl
met Erwin Leder, Rudolf Götz en Silvia Rabenreither

Een jongeman die in het verleden zijn moeder heeft omgebracht, wordt ontslagen uit de gevangenis. Opnieuw voelt hij die onstilbare drang om te doden. Hij gaat op zoek naar een afgelegen huis, maar niet veel later keren de bewoners terug. Het begin van een sadistisch spel.

avatar van Warp
Vooral de hypnotiserende soundtrack in combinatie met die kop en houding van Leder doet het hem.

avatar van Tendans
Zaterdag 4 augustus te zien in Filmhuis Cavia, Amsterdam.

avatar van Lakte
Net gezien! Echt een fantastische film!
Bijzonder hoe het is gefilmd.
Het het niet verwacht maar echt heel erg goed!
De film heeft een hele koele en koude sfeer.

De film heeft veel indruk op mij gemaakt.

avatar van umbra
Eindelijk gezien en dit is nog eens zo'n film die er echt in hakt. Ik las hier dat dit weg heeft van Gaspar Noés Seul contre tous en dat deed me zeker prikkelen, sublieme film. En deze Angst heeft niet teleurgesteld, integendeel. De sound, het heerlijke camerawerk, de prestaties en uitstraling van Leder als psycho...GEWELDIG, ook die kille grauwe sfeer doorheen de filmJe waant je als kijker als het ware ter plekke zelf. Dit was het wachten meer dan waard. Pure filmkunst met een 'K' 9/10

Uitstekende film over een moordenaar die na ontslag uit de gevangenis zijn drang om te moorden niet kan weerstaan. Een sterk begin als portret over een psychopathische moordenaar. Het hele gedeelte in het huis was, alhoewel bruut, iets minder indringend. Compromisloos en het camerawerk met bijna constant ongebruikelijke hoeken geeft de film een eigen smoel.

avatar van mikey
Excentriekeling laat zich uit 't gevang ontslaan om vervolgens een leegstaand huis te betrekken die toch bewoond blijkt. Werk aan de winkel dus. Het personage dat eerder lijdt aan hyperactiviteit dan aan psychopathie laat een ravage achter. Dit alles ondersteund door een onderkoelde voice-over die het gebeuren allemaal best smakelijk acht en natuurlijk zijn moeder en/of religie de schuld geeft van de rotzooi. Een verschrikkelijke elektro soundtrack. Het soms onmogelijke camerawerk is daarentegen best spectaculair te noemen. Leuk voor de fans van bv. Cannibal Man, The Driller Killer etc.

avatar van sinterklaas
Eindelijk gezien tijdens een nachtje cultfilms kijken met Niethie. Wel zonder ondertiteling, maar gelukkig kan begrijp ik het Duits wel, (terwijl ik het niet kan spreken)

Dat de film al zijn tijd vooruit was had ik wel al door aan de trailer. Het camerawerk (waarbij het gezicht van die zekere psycho wordt gevolgd) en montage vielen mij als eerste op. We volgen dus een... ja, wat kan je het eigenlijk noemen?... die net is vrijgelaten uit een inrichting. Zijn innerlijke stem is datgene wat hem in stand houdt. Hij heeft geen dak meer en vecht hij continu tegen zijn impulsen. Hij denkt eindelijk iets gevonden te hebben; een groot huis. Maar eenmaal deze bewoond schijnt te zijn door een demente man, een oma en een kleindochter breekt de pleuris uit.

Opmerkelijk vind ik dat het erop lijkt dat deze man zichzelf constant probeert tegen te houden terwijl hij zijn spelletjes uit oefent op deze geselecteerde slachtoffers. Maar dat hij het maar niet wint van zijn impulsen. Je zou bijna zeggen dat hij iets dierlijks is. Ondanks dat het verhaal zo dun is als een bierviltje, is de ondertoon wel behoorlijk sterk in confronterend. De montage en de innerlijke stem doen je haast denken alsof je er zelf bij bent en het feit dat deze man zich ook steeds meer in zijn eigen vingers snijdt maakt de film ook beklemmender. Ook de grauwe provinciale sfeer maakt het plaatje compleet. Dit keer geen neon-verlichte stadsachtergrond.

Noé zei ook meermaals dat hij door deze film geïnspireerd is.

Deze cult film kun je gewoon kijken op YouTube.