• 13.427 nieuwsartikelen
  • 170.706 films
  • 11.269 series
  • 32.110 seizoenen
  • 632.691 acteurs
  • 196.667 gebruikers
  • 9.199.073 stemmen
Avatar
 
banner banner

Angst (1983)

Misdaad / Horror | 86 minuten
3,46 197 stemmen

Genre: Misdaad / Horror

Speelduur: 86 minuten

Alternatieve titel: Fear

Oorsprong: Oostenrijk

Geregisseerd door: Gerald Kargl

Met onder meer: Erwin Leder, Rudolf Götz en Silvia Rabenreither

IMDb beoordeling: 7,2 (14.772)

Gesproken taal: Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Angst

"Based on a true story."

Een jongeman die in het verleden zijn moeder heeft omgebracht, wordt ontslagen uit de gevangenis. Opnieuw voelt hij die onstilbare drang om te doden. Hij gaat op zoek naar een afgelegen huis, maar niet veel later keren de bewoners terug. Het begin van een sadistisch spel.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Warp

Warp

  • 953 berichten
  • 2812 stemmen

Vooral de hypnotiserende soundtrack in combinatie met die kop en houding van Leder doet het hem.


avatar van Tendans

Tendans

  • 22 berichten
  • 33 stemmen

Zaterdag 4 augustus te zien in Filmhuis Cavia, Amsterdam.


avatar van Lakte

Lakte

  • 666 berichten
  • 3107 stemmen

Net gezien! Echt een fantastische film!

Bijzonder hoe het is gefilmd.

Het het niet verwacht maar echt heel erg goed!

De film heeft een hele koele en koude sfeer.

De film heeft veel indruk op mij gemaakt.


avatar van umbra

umbra

  • 3920 berichten
  • 3649 stemmen

Eindelijk gezien en dit is nog eens zo'n film die er echt in hakt. Ik las hier dat dit weg heeft van Gaspar Noés Seul contre tous en dat deed me zeker prikkelen, sublieme film. En deze Angst heeft niet teleurgesteld, integendeel. De sound, het heerlijke camerawerk, de prestaties en uitstraling van Leder als psycho...GEWELDIG, ook die kille grauwe sfeer doorheen de film?Je waant je als kijker als het ware ter plekke zelf. Dit was het wachten meer dan waard. Pure filmkunst met een 'K' 9/10


avatar van scorsese

scorsese

  • 12549 berichten
  • 10640 stemmen

Uitstekende film over een moordenaar die na ontslag uit de gevangenis zijn drang om te moorden niet kan weerstaan. Een sterk begin als portret over een psychopathische moordenaar. Het hele gedeelte in het huis was, alhoewel bruut, iets minder indringend. Compromisloos en het camerawerk met bijna constant ongebruikelijke hoeken geeft de film een eigen smoel.


avatar van mikey

mikey

  • 28897 berichten
  • 5094 stemmen

Excentriekeling laat zich uit 't gevang ontslaan om vervolgens een leegstaand huis te betrekken die toch bewoond blijkt. Werk aan de winkel dus. Het personage dat eerder lijdt aan hyperactiviteit dan aan psychopathie laat een ravage achter. Dit alles ondersteund door een onderkoelde voice-over die het gebeuren allemaal best smakelijk acht en natuurlijk zijn moeder en/of religie de schuld geeft van de rotzooi. Een verschrikkelijke elektro soundtrack. Het soms onmogelijke camerawerk is daarentegen best spectaculair te noemen. Leuk voor de fans van bv. Cannibal Man, The Driller Killer etc.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11741 berichten
  • 3278 stemmen

Eindelijk gezien tijdens een nachtje cultfilms kijken met Niethie. Wel zonder ondertiteling, maar gelukkig kan begrijp ik het Duits wel, (terwijl ik het niet kan spreken)

Dat de film al zijn tijd vooruit was had ik wel al door aan de trailer. Het camerawerk (waarbij het gezicht van die zekere psycho wordt gevolgd) en montage vielen mij als eerste op. We volgen dus een... ja, wat kan je het eigenlijk noemen?... die net is vrijgelaten uit een inrichting. Zijn innerlijke stem is datgene wat hem in stand houdt. Hij heeft geen dak meer en vecht hij continu tegen zijn impulsen. Hij denkt eindelijk iets gevonden te hebben; een groot huis. Maar eenmaal deze bewoond schijnt te zijn door een demente man, een oma en een kleindochter breekt de pleuris uit.

Opmerkelijk vind ik dat het erop lijkt dat deze man zichzelf constant probeert tegen te houden terwijl hij zijn spelletjes uit oefent op deze geselecteerde slachtoffers. Maar dat hij het maar niet wint van zijn impulsen. Je zou bijna zeggen dat hij iets dierlijks is. Ondanks dat het verhaal zo dun is als een bierviltje, is de ondertoon wel behoorlijk sterk in confronterend. De montage en de innerlijke stem doen je haast denken alsof je er zelf bij bent en het feit dat deze man zich ook steeds meer in zijn eigen vingers snijdt maakt de film ook beklemmender. Ook de grauwe provinciale sfeer maakt het plaatje compleet. Dit keer geen neon-verlichte stadsachtergrond.

Noé zei ook meermaals dat hij door deze film geïnspireerd is.

4,0*


avatar van maurice32

maurice32

  • 1194 berichten
  • 1681 stemmen

Deze cult film kun je gewoon kijken op YouTube.


avatar van Warp

Warp

  • 953 berichten
  • 2812 stemmen

Regelrechte cultklassieker, wat een terror.

Ontzettend nare en koelbloedige film. De monologen zorgen ervoor dat je een kijkje in de kop van de psychopaat krijgt. Terwijl hij aan het werk is zit hij met z’n gedachte telkens ergens anders.

Wanneer hij, op overigens ontzettend lompe onhandige manieren zijn slachtoffers van het leven beroofd laat dit je koud. Later in de auto krijg je haast nog een beetje medelijden met hem.

De camerastandpunten en de synthesizer geven hier een hypnotiseren effect aan mee. Een film die echt blijft nazinderen.

Ja, ik snap overigens ook wel waarom dit één van de favoriete films van Gaspar Noé is


avatar van Basto

Basto

  • 11052 berichten
  • 7146 stemmen

Erwin Leder zet als een soort maf broertje van Klaus Kinski een fantastische psychopaat neer. Maar uiteindelijk is niet hij de ster van de film, maar de geweldige Cinematografie en sound design. De camera vliegt boven hem als hij zwaar paranoïde op zoek is naar slachtoffers en filmt hem van onder wanneer hij zijn moordzucht bevredigd heeft. Veel bromtonen en onrustig getrommel houden de kijker voortdurend op de ran van een zich voortdurend voortschrijdende zenuwinzinking.

Duidelijk dat hier het mosterdpotje van Gaspard Noe staat. De cinematografie is haast exact gekopieerd voor zijn meesterwerk, Enter the void.

Voor nu een ruime 4,5, voor dit imposante horrorwerkje. Verdient een veel grotere status en aanhang dan het nu heeft.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10132 berichten
  • 6061 stemmen

Goed.

Vooral het eerste uur dan, want in het laatste halfuur is regisseur Kargl plots de kluts kwijt. Dat neemt dus niet weg dat het eerste uur barst van frisheid en indrukwekkend cameragebruik. En natuurlijk een gestoorde Leder die behoorlijk in zijn rol zit.

De monologen van Leder boeide me eerlijk gezegd niet zo. Het was de film zelf die me in het verhaal zoog. Dat wordt ondersteund door magistraal cameragebruik dat rondom Leder heen danst en vrijwel in elke scene een uniek standpunt aanneemt of een interessante beweging maakt.

Leder zit ook goed in zijn rol als psychopaat. Zijn monologen vond ik niet al te interessant, maar zijn gedrag is erg gestoord en absurd. Daardoor trekt hij je met gemak mee in zijn verhaal. Hij is echt een creepy ventje en de film weet dat goed in zijn voordeel te gebruiken.

Het eerste uur van de film is snel, vloeiend en vlot. Ik kwam er met gemak doorheen. De montage is vlot, het cameragebruik uniek en de gebeurtenissen genadeloos. Vooral de moord op de onstabiele man vond ik vreselijk om naar te kijken. Ik kan tegen veel geweld, maar als je het zo brengt maak je me al snel overstuur. De lege blik van de onstabiele man die eigenlijk niet eens weet dat hij nu omgebracht gaat worden krijgt me op een gekke manier hard te pakken.

Het is wel jammer dat Kargl de film niet ten alle tijden solide kan houden. Het laatste halfuur is namelijk plots een stuk minder. De camerabewegingen worden klunzig, de soundtrack dendert bruut door de film heen en de kille toon en vlotte montage lijken plots verdwenen te zijn. Uiteindelijk kijk je zelfs 10 minuten tegen een Leder aan die lijken naar zijn auto sleept. Het boeit gewoon niet zo meer. Pas aangekomen bij het restaurant begint de film weer langzaam op te leven, maar dan is de film eigenlijk weer voorbij.

Sterk eerste uur, maar een zwak laatste halfuur waar alle vaart en uniekheid plots uit de film gezogen worden. Jammer, want het eerste uur was oprecht gaaf en het cameragebruik dat hier vertoond wordt zie ik eigenlijk niet meer terug in hedendaagse cinema. Daarvoor complimenten. Ik vraag me eigenlijk nog steeds af hoe ze dat gedaan hebben.


avatar van Basto

Basto

  • 11052 berichten
  • 7146 stemmen

Shadowed schreef:

het cameragebruik dat hier vertoond wordt zie ik eigenlijk nooit meer terug in hedendaagse cinema. Daarvoor complimenten.

In het werk van Caspar Noe, groot fan van deze film, zie je het sterk aanwezig.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10132 berichten
  • 6061 stemmen

Basto schreef:

(quote)

In het werk van Caspar Noe, groot fan van deze film, zie je het sterk aanwezig.

Dat las ik al ergens. Maar die snorricam-achtige shots? Die herken ik echt niet terug. Misschien moet ik wat Noé films herzien.


avatar van Basto

Basto

  • 11052 berichten
  • 7146 stemmen

Wat bedoel je met snorricam? Ik herinner me vooral veel beweging en kraanshots. Ook dat hij van boven werd gefilmd als hij alleen was en van onder als hij slachtoffers maakte. Die extreme keuze voor de cameravoering in lijn met de emotionele status van de hoofdpersoon, zie je ook bij Noe.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10132 berichten
  • 6061 stemmen

Basto schreef:

Wat bedoel je met snorricam? Ik herinner me vooral veel beweging en kraanshots. Ook dat hij van boven werd gefilmd als hij alleen was en van onder als hij slachtoffers maakte. Die extreme keuze voor de cameravoering in lijn met de emotionele status van de hoofdpersoon, zie je ook bij Noe.

YouTube - RFAD Lift zoiets als dit. In Angst draait die echter in volle glorie om Leder heen. Dat gedraai met de camera om personages heen herinner ik me niet bij Noé.


avatar van Basto

Basto

  • 11052 berichten
  • 7146 stemmen

Shadowed schreef:

(quote)

YouTube - RFAD Lift zoiets als dit. In Angst draait die echter in volle glorie om Leder heen. Dat gedraai met de camera om personages heen herinner ik me niet bij Noé.

Dat is wel heel specifiek shot. Gaat mij er meer om dat hij het camerastandpunt relateert aan de emotie van de hoofdpersoon. Verder ook meer dan genoeg dynamisch camerawerk.

Zie ook hier hoe hij het personage van hoog bovenaf volgt.

YouTube - m.youtube.com

Anyway, ik zie een duidelijke beïnvloeding.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10132 berichten
  • 6061 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Dat is wel heel specifiek shot. Gaat mij er meer om dat hij het camerastandpunt relateert aan de emotie van de hoofdpersoon. Verder ook meer dan genoeg dynamisch camerawerk.

Dat is ook zo, maar ik had het in mijn geval dan over de manier van cameravoering, en niet hoe deze zich verbindt met de karakters zelf.


avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

  • 3189 berichten
  • 4602 stemmen

Euh, deze stond op 78 in de laatste Top 300 Horror. Snap ik niet. Niet vanwege het horror gedeelte dan. Om eerlijk te zijn vond ik er geen hol aan. Echt veel gebeurt er niet in. Ik kreeg het al op mijn zenuwen het eerste half uur. Het enige dat je ziet is K. de psychopaat die door straten en het bos slentert. En dan die voice-over. Die nasale, oersaaie toon de hele tijd. Vervolgens als je ziet hoe K. zijn slachtoffers aanpakt. Zo sullig. Het geschuivel over de vloer met het meisje. Op zijn minst verwachte ik een sadistisch vertoon met het jonge meisje. Njet, even blinken met je ogen en het was achter de rug. Nope, niet mijn ding. Toch iets positiefs : de performance van Erwin Leder was wel formidabel. Een echt geslaagd portret van een labiel, psychotisch en geschift persoon. En dan zeggen ze dat "Henry : portrait of a serial killer" iets gelijkaardigs is. Doemme, en die ging ik ook kijken ergens de volgende week. Dat is dan al dik tegen mijn goesting dat ik daar aan ga beginnen.

2*


avatar van Hansiro

Hansiro

  • 168 berichten
  • 1689 stemmen

Een combinatie van Funny games & The Golden Glove, alleen zijn die beide veel en veel beter. De stijl van de film kon me wel heel erg bekoren, je zit letterlijk de hele film in zijn hoofd en de camera shots werken daar zeer goed aan mee, maar het ging me toch wat te ver allemaal..


avatar van Basto

Basto

  • 11052 berichten
  • 7146 stemmen

Shocktober #17

Ook een herziening. De tweede keer dat ik de film kijk en hij blijft ijzersterk. We observeren een psychopaat die net oo vrije voeten is gekomen. In een voice over vertelt hij over zijn dwangneuroses en moeizame jeugd. Hij wil angst zien in de ogen van zijn slachtoffers. Iets wat m ook goed afgaat.

Grootste troef van de film is de geluidsband en het camerawerk. Het is dan ook de favoriete film van Gaspar Noe en duidelijk ook zijn inspiratiebron voor zijn eigen visuele stijl.

Rauw, grimmig nihilistisch meesterwerkje.

4,5 blijft staan.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21950 berichten
  • 4783 stemmen

In Kino meegepikt in een programma met favorieten van de eerder genoemde Gaspard Noe. En die invloed is zeker merkbaar in thematiek en camerawerk. Maar Noe is ook wel anders. De vormgeving en montage bijvoorbeeld.

Vooral in het eerste kleine uur een grimmige en vaak gruwelijk kijkje in het hoofd van wat (niet onomstreden) bij de FBI een ongeorganiseerde moordenaar zou heten. Een die van plan is een moord te plegen zonder gedetailleerd plan en daar de gelegenheid bij zoekt. In de voice over en door camerawerk kruip je als het ware in het hoofd van de hoofdpersoon en bij vlagen is dat griezelig overtuigend.

Toch blijft mijn score wat haken en dat is omdat de film in het laatste half uur duidelijk inlevert en de druk net niet op de ketel houdt en wat minder geloofwaardig is.

Veruit het bekendste wat regisseur Kargl maakte. Ik lees dat hij verder eigenlijk vooral commercials en educatieve films heeft gemaakt. Eeuwig zonde.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11253 berichten
  • 2730 stemmen

“I can't feel sorry for the victims. I need to keep on killing.”

Eén van de vele films die toch erg veel aandacht van me kregen voornamelijk dankzij de onwijs hoge scores en voornamelijk hoge scores van veel leden die ik ook volg. Dit schepte eigenlijk echt hele hoge verwachtingen voor deze film, en in mijn ogen wel verwachtingen die helaas niet zijn waargemaakt. Ik had er wel echt meer van verwacht, en dan ben ik toch wat teleurgesteld in deze film.

Toch moet ik eerlijk zijn, en heb ik stiekem ruim een uur best geïnteresseerd weten te kijken naar de film. Het psychologisch effect wat Kargl weet over te brengen voornamelijk d.m.v. de voice overs werkt echt ontzettend goed in deze film. Je krijgt daarvoor eerst een klein stukje de ruimte om de hoofdpersoon te leren ontdekken, en je leert hem kennen hoe hij zo is geworden zoals hij was in deze film. Toen hij vrijkwam was ik best geïnteresseerd in zijn weg naar wat hij wou volgen, waar hij heen ging maar, voornamelijk wat er in zijn gedachtenrond ging.

Toch had ik misschien iets meer moorden verwacht, hoewel toen hij begon te vermoorden was het wel heel sterk, heel aantal liters bloed ging erdoorheen, en het was erg goed in beeld gebracht maar, om toch een beter sadistisch beeld te creëren had ik wel meer willen zien daarvan. De Home Invasion was leuk, allemaal niet heel spannend te noemen.

Toch ondanks de creepy sfeer die men weet te brengen, had ik niet het gevoel dat ik er heel veel mee kon. De beelden die geschoten waren goed maar, het was vrij eentonig, dat gevolg over de straten, de bossen en noem zo maar op. Ik vond het nogal traag, en het verhaal kon me achteraf toch niet zo héél erg boeien. Jammer, want ik had er héél veel van verwacht. Wellicht wacht er ooit nog een herziening maar, nu heb ik er geen goed gevoel aan over gehouden.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9892 berichten
  • 5356 stemmen

Ja, deze hakt er wel op in. Ik moest het enkel doen met het Duits, maar dat ging ook wel. De film heeft diverse sterke elementen. De camera zit erg dicht op de huid, niet alleen van de dader, maar ook andere personages komen veelvuldig close in beeld. Zo komt hij in het begin in de eettent twee vrouwen tegen die hij van kop tot teen gade slaat. De ogen, de lippen, ... de voyeuristische aanpak was beklemmend. Het camerawerk gaat ook verder dan dat, zeker bij de slachtoffers die hij maakte. Visueel bijzonder sterk en inventief waarbij het creepy geheel maximaal in beeld wordt gebracht.

Daarnaast heb je ook de ongemakkelijke sound en de erg koele emotieloze voice-over die je echt in de gedachten doet kruipen van de psychopaat. Gebaseerd dus blijkbaar op een echte seriemoordenaar. Dit is een sterke rauwe weergave van een aantal feiten...

Hier en daar ook iets grappigs of luchtig zo je wil. Het hondje, die teckel ocharme, had wel iets. Bizarre scène daar met dat vals gebit.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 252 berichten
  • 139 stemmen

Basto schreef:

Shocktober #17

Ook een herziening. De tweede keer dat ik de film kijk en hij blijft ijzersterk. We observeren een psychopaat die net oo vrije voeten is gekomen. In een voice over vertelt hij over zijn dwangneuroses en moeizame jeugd. Hij wil angst zien in de ogen van zijn slachtoffers. Iets wat m ook goed afgaat.

Grootste troef van de film is de geluidsband en het camerawerk. Het is dan ook de favoriete film van Gaspar Noe en duidelijk ook zijn inspiratiebron voor zijn eigen visuele stijl.

Rauw, grimmig nihilistisch meesterwerkje.

4,5 blijft staan.

Zonde dat irreversible 80 paginas heeft van recensies en ETV 44 paginas heeft, terwijl deze film maar 3 heeft. Gaspar Noe is een zeer getalenteerde regisseur maar het camerawerk heeft hij gejat van deze film. Verdient echt meer dan dit in mijn mening


avatar van Basto

Basto

  • 11052 berichten
  • 7146 stemmen

LLoyd Gallagher schreef:

(quote)

Zonde dat irreversible 80 paginas heeft van recensies en ETV 44 paginas heeft, terwijl deze film maar 3 heeft. Gaspar Noe is een zeer getalenteerde regisseur maar het camerawerk heeft hij gejat van deze film. Verdient echt meer dan dit in mijn mening

Ach, zo heeft Soy Cuba (Film, 1964) maar 5 pagina’s en Goodfellas 65. De pot met mosterd krijgt nu eenmaal minder aandacht dan de hotdog.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 252 berichten
  • 139 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Ach, zo heeft Soy Cuba (Film, 1964) maar 5 pagina’s en Goodfellas 65. De pot met mosterd krijgt nu eenmaal minder aandacht dan de hotdog.

Daar zeg je wel iets. Het is eenmaal hoe het is


avatar van ibendb

ibendb

  • 4645 berichten
  • 2877 stemmen

95.

Speelduur: 93 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 188 punten

Subgenre: 50. Home Invasion Horror

Voltooid: 94/100 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 78, 79, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100)

Op vlak van verhaal en spanning is deze Angst zeer middelmatig. Waar de film vooral in uitblinkt is een zwartgallig portret van een seriemoordenaar creëren en zodoende de kijker een enorm onbehaaglijk gevoel te geven. Van de spookachtige muziek tot de koortsachtige voice-over van Robert Hunger-Bühler: alles draagt bij aan een bij vlagen misselijkmakende ervaring die je niet snel zal vergeten.

Angst zal ik nooit meer zelf opzetten, daar is het te hevig voor. Indien hij nog eens gedraaid wordt in de Sphinx of Studio Skoop zal ik dan weer niet aarzelen om deze nachtmerrie in perfecte omstandigheden te aanschouwen.

4*


avatar van pjmj

pjmj

  • 296 berichten
  • 279 stemmen

Alweer een memorabele filmpsychopaat erbij. Deze man met onbegrepen gedrag en een totaal verknipte geest was de weg echt helemaal kwijt. De mega-naargeestige filmlocaties zijn bijzonder geslaagd. Ze droegen belangrijk bij aan de sinistere sfeer en zorgden bij mij voor een onvergetelijke kijkervaring.