Angst (1983)

Oostenrijk
Misdaad / Horror

geregisseerd door Gerald Kargl
met Erwin Leder, Rudolf Götz en Silvia Rabenreither

Een jongeman die in het verleden zijn moeder heeft omgebracht, wordt ontslagen uit de gevangenis. Opnieuw voelt hij die onstilbare drang om te doden. Hij gaat op zoek naar een afgelegen huis, maar niet veel later keren de bewoners terug. Het begin van een sadistisch spel.

avatar van Warp
Vooral de hypnotiserende soundtrack in combinatie met die kop en houding van Leder doet het hem.

avatar van Tendans
Zaterdag 4 augustus te zien in Filmhuis Cavia, Amsterdam.

avatar van Lakte
Net gezien! Echt een fantastische film!
Bijzonder hoe het is gefilmd.
Het het niet verwacht maar echt heel erg goed!
De film heeft een hele koele en koude sfeer.

De film heeft veel indruk op mij gemaakt.

avatar van umbra
Eindelijk gezien en dit is nog eens zo'n film die er echt in hakt. Ik las hier dat dit weg heeft van Gaspar Noés Seul contre tous en dat deed me zeker prikkelen, sublieme film. En deze Angst heeft niet teleurgesteld, integendeel. De sound, het heerlijke camerawerk, de prestaties en uitstraling van Leder als psycho...GEWELDIG, ook die kille grauwe sfeer doorheen de filmJe waant je als kijker als het ware ter plekke zelf. Dit was het wachten meer dan waard. Pure filmkunst met een 'K' 9/10

Uitstekende film over een moordenaar die na ontslag uit de gevangenis zijn drang om te moorden niet kan weerstaan. Een sterk begin als portret over een psychopathische moordenaar. Het hele gedeelte in het huis was, alhoewel bruut, iets minder indringend. Compromisloos en het camerawerk met bijna constant ongebruikelijke hoeken geeft de film een eigen smoel.