
Possession (1981)
Alternatieve titel: The Night the Screaming Stops
Frankrijk / West-Duitsland
Drama / Horror
124 minuten
geregisseerd door Andrzej Zulawski
met Isabelle Adjani, Sam Neill en Margit Carstensen
Na een werkreis keert een bedrijfsspion terug naar zijn huis in Berlijn en merkt vervolgens dat zijn vrouw een minnaar heeft. Hij schakelt een detective in en ontdekt dat ze nóg een geheim leven heeft. In een verlaten appartement geeft zij haar lichaam aan een verschijning dat de vormgeving is van haar onderbewuste verlangens en frustraties.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=uDpFpzbwfiw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 25695)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Het had een bijzondere film kunnen worden, nu was het een chaotisch gedoe.
Maar het bleef wel sfeervol. I mean, hoeveel vrouwen gaan vreemd met een,,ehmm..?
Af en toe moest ik aan Hellraiser denken.

3 sterren is dan al veel , maar slecht was de film zeker niet .
Possession van Andrzej Zulawski is misschien wel de vreemdste film die ik ooit heb gezien. Hoewel de film op bepaalde punten gelijkenissen vertoond in stijl met de Body-horror van David Cronenberg en films als Hellraiser is de film erg moeilijk als horror te bestempelen.
Als hij terug komt van een zakenreis merkt Mark dat zijn vrouw vreemd gaat. Als hij haar hiermee confronteert krijgen de twee al snel zeer heftige ruzies. Na de scheiding begint zijn vrouw steeds vreemder gedrag te vertonen. Mark huurt een privé-detective in om zijn vrouw te schaduwen en ontdekt dat er iets veel vreemders aan de hand is als een affaire...
Het acteerwerk was zeker niet slecht. Wel is het af en toe een beetje over-the-top, heel extreem allemaal. Toch moet gezegd worden dat Sam Neill zich uitstekend door al de drama heen heeft geworsteld. En Isabelle Adjani heeft ook echt onmogelijke prestaties geleverd in haar totaal gestoorde rol.
De film begint nog vrij normaal. Sterke drama over relatie die uit elkaar valt en een man die kampt met een overspelige vrouw en voor zijn zoontje moet zien te zorgen. Langzamer hand word het steeds duidelijker dat er iets vreemds aan de hand is. Rare extreme uitbarstingen en tussen de gesprekken door de meest onsamenhangende dialogen. Ergens in het midden van de film word het allemaal bijzonder vaag en vond ik het moeilijk om te volgen wat er nou precies aan de hand was en waarom een personage nou precies deed wat hij deed. Aan het einde word op zich meer duidelijk maar alsnog blijft het allemaal erg vaag. Ondanks dat het geen reguliere horror is werd het middenstuk bijzonder akelig. Een vrouw die ineens op zichzelf insnijd en moord om haar monster te beschermen. Waar dat tentakelmonster vandaan komt is me een raadsel ('de vormgeving is van haar onderbewuste verlangens en frustraties' is mij toch echt te vaag) maar het zou me verbazen als Zulawski niet bekend zou zijn met H.P. Lovecraft's Cthulhu Mythos.
Zulawski zou het plot hebben geschreven tijdens een slordige echtscheiding met zijn vrouw. Dat is toch wel te merken aan de drama. Vooral in het begin is dit echt zo'n film die in mij een bepaalde herkenbaarheid oproept (makkelijk gezegd; echt zo'n film waarvan je weer even vrouwen gaat haten). Maar die herkenbaarheid verdwijnt wanneer de film vager word en die zweverige glibberige minnaar voor het eerst in beeld komt.
Wat de film naast het acteerwerk, de drama en de horror-elementen de moeite waard maakt zijn de schitterende beelden van de prachtige troosteloze locaties in Berlijn. Op dat gebied leek de film ook een klein beetje op Nineteen Eighty-Four (1984). De cinematografie was erg sterk en de vlotte opnames in combinatie met close-ups waren erg goed gedaan. Ook door de muur en omdat je op straat nauwelijks iemand ziet krijgt de film een prettige grauwe sfeer die uitstekend bij het verhaal past. Ook de muziek van Andrzej Korzynski vond ik erg goed, al hadden er misschien wat minder stiltes in gemogen. De special effects waren wel goed. Het bloed zag er ouderwets goed uit en dat monster was ook zeker niet slecht. Toch heeft Carlo Rambaldi beter gedaan (E.T., Dune).
De film is nogal vermoeiend om te volgen en voor je plezier hoef je hem echt niet op te zetten. Het is allemaal ontzettend chaotisch en sommige scènes zijn gewoon krankzinnig gestoord. Ondanks het sterke acteerwerk en de sublieme opnames waren sommige dingen ook nogal knullig gefilmd en word de film op sommige punten toch echt te vaag voor mijn doen. Aan het einde weet ik niet goed wat ik met de film aanmoet, het is een unieke film en zeker de moeite waard voor de echte filmfanaat. Ik denk zelf dat ik hem over een tiental jaren nog maar eens moet zien, in de hoop dat hij dan minder vaag over komt (ik ben dan ook pas 16...)
Als je niet kan autorijden kan je dat toch ook op verschillende manieren laten zien? Tegen paaltje rijden, iemand snijden, de weg kwijtraken, niet voorsorteren, niet kunnen parkeren. Dan laat je toch ook niet iemand zien die de hele tijd maar tegen een paaltje botst?
Ik zal vast de hele Clou missen hoe geniaal die herhaling werkt en dat juist die beperkte emotionele range een keuze van Zulawski is om te laten zien hoe de personage opgesloten zitten in hun eigen onvermogen om nog te communiceren....
Heel triest!

Ik moet nodig nog andere films van deze man bekijken...
waarschijnlijk het vermoeden dat dit weer zo'n zwaarmoedige Europese arthouse-horror zou zijn met tonnen symboliek waar je best even de tijd voor neemt.
Klinkt als my cup of tea

Heb je enkele titels als voorbeeld?
Wanneer je veel films kijkt, wordt het steeds zeldzamer dat je oprecht verbaasd bent over een film. Geraakt, geschokt, geëmotioneerd, geïntrigeerd of wat dan ook. Andrzej Zulawski’s Possession krijgt het ruimschoots voor elkaar. Na de Gouden Palm nominatie en de winst voor Adjani’s gedurfde rol in Cannes in ’81, werd de film voor de Amerikaanse release hevig gecut en in de UK zelfs verboden als een van de video nasties. Sinds het nieuwe millennium is dat opgeheven is hij na nieuwe dvd releases weer wat makkelijker te zien. En nog steeds allesbehalve geschikt voor een groot publiek. Maar kevin_vp wordt bedankt voor het met klem aanraden, want ik heb het met opengesperde ogen aanschouwd.
Wat mij betreft een 'hoe minder je weet hoe beter' film, dus ik houd het kort:
Adjani is fenomenaal, all over the place, all out there en ik snap haar opmerking naderhand, dat ze nooit.meer.zo’n.rol.wilde.spelen. Dear Lord.
Zulawski’s regie, Andrzej Korzynski's spookachtige score en Bruno Nuyttens wervelende cinematografie maken van Possession een psychologisch horrordrama over een op de klippen lopend huwelijk dat alle hokjes en eenvoudige doorgronding overstijgt. Waanzin, hysterie en body-horror.
Verplichte kost voor de fans van wat meer veeleisende horror, je moet er namelijk wél voor gaan zitten. WTF's are pretty much guaranteed...
4*
Wellicht niet voor diegenen die wat meer veeleisende (psychologische) horror goed kunnen waarderen, maar wel voor mij. Na gisteren ook Antichrist (2009) gezien te hebben, kan ik toch wel concluderen dat dit soort films me over het algemeen te veel tegenstaan.
Zelfs van het wervelende camerawerk kon ik na een tijdje niet meer genieten, toen de meest krankzinnige waanzin langskwam. Gezegd, het was me allemaal nog niet eens zo choquerend als ik voorheen gedacht had, maar ik val over de schijnbare willekeur waarmee alles langskomt. Zulawski toont veel ranzigheid, en wij mogen maar uitvogelen wat het allemaal betekent. Het zou me niets verbazen als de beste man psychisch niet helemaal honderd was toen de opnames voor Possession begonnen. Probeer ik voorzichtig te zeggen, maar ik merk wel dat al die suggestieve ellende me behoorlijk de keel uit is gekomen.
Veel valt of staat hier met het acteerwerk, en daarin bedienden met name Adjani en Neill zich van een staaltje overacting dat ik moeilijk kon verteren. Dat constante manische, ik was er vanochtend veel te nuchter voor denk ik. Vind het een wonder dat ik de twee uur heb uitgezeten, en houd me even niet in als het om de beoordeling gaat.
1*
Narratief is de film heel lastig te volgen. Daardoor mist wel wat samenhang en karakterontwikkeling. Veel scenes hadden ook in een andere volgorde getoond kunnen worden. Maakt wat mij betreft niet uit, prima authentieke film.
Acteurs zijn uitstekend, maar spelen te theatraal en het gekrijs ging me ook gauw de strot uithangen.
Was vaak erg onaangenaam om naar te kijken, toch bleef het spannend en boeide.

Possession gaat door merg en been, met als hoogtepunt die emotionele uitbarsting in die tunnel. Wauw!

Wat een geluk dat ik me tijdens het kijken van een film me vaak met wat anders kan bezig houden anders zou ik deze nooit hebben kunnen uitkijken. Ja deze was een kwelling, dat mensen dit geweldig vinden kan ik niet echt bij. Ik hou wel van fucked up maar dat moet er wel een boeiend verhaal achter zitten. Boeide mij totaal niet, tja arthouse ik kan er niks mee. Allemaal de schuld van Woland

Haha, jij zou ook wel de laatste zijn aan wie ik Possession aan zou raden, dit is precies het soort arthousy horror waar jij een hekel aan hebt. Ik hoop dat de andere 25 deelnemers er meer van kunnen genieten

Naar mijn smaak teveel langerokken drama en overacting. Het tweede uur werd ietwat interessanter met die demon? maar het geheel bleef me te wazig en boeide eigenlijk niet echt.
2*
Het verhaal lijkt vrij rechtoe rechtaan maar kent vreemde kronkels voortkomend uit de psychische staat van de karakters. DIt moet niet te letterlijk worden genomen. Intrigerend, verrassend en origineel. Luchtig kijkvermaak, dat niet..
Originele, absurde en zeer vreemde horrorfilm van Zulawski. Possession doet zijn naam wel eer aan, want net zoals de personages word je ook als kijker langzaam helemaal opgeslokt door sommige plotontwikkelingen en het intense acteren van actrice Isabelle Adjani. De tunnelscene zal mij nog lang bijblijven.
Sommige kijkers zullen het acteren van Adjani hysterisch vinden, maar ik vind het de gehele film wel tegen het briljante aanzitten. Dat kan niet gezegd worden van het acteren van Sam Neill, maar slecht was hij zeker niet. Possession moet het wel van een paar iconische scènes hebben, want het verhaal is vaag en kon mij niet echt bekoren. Maar het einde maakt veel goed.
Zonder te vervallen in uitgekauwde trucjes -zo is Berlijn vrijwel volledig uitgestorven maar opvallend licht- heeft Zulawski met Possession een erg naargeestige film afgeleverd, die niet geheel onterecht vooral herinnerd wordt dankzij maniakale spel van Adjani. De erg vage subplot van Neill’s werkgever en de roze sokken had van mij niet gehoeven maar heeft wellicht betrekking op de Oost-west verhoudingen, Oost en West waren ook een ruziënd stel destijds, sort of.
Ok, dat is wat vergezocht maar de film voedt kennelijk ideeën die grotendeels nonsens zijn.
Zo'n film als deze kan je niet laten schieten als deze plots in KINO verschijnt. Deze wilde ik al lang zien, maar helaas was het er nooit van gekomen. Als hij dan op het grote doek opduikt, kon ik hem dan ook niet aan me voorbij laten gaan.
Zoals ik had verwacht, heeft dit de verwachtingen keurig ingevuld. Ik was vooral benieuwd naar de prestatie van Adjani, die veel lof kreeg. Ze doet het dan ook erg sterk, en zeker op de momenten waarbij ze de remmen losgooit gaat het lekker.
Ook Neill maakt indruk. Ik zie hem normaal nooit zo goed spelen, des te beter dat hij hier een gekkere rol speelt. Voor de rest hebben we nog een aantal geinige bijkarakters, Bennent is daar zeker 1 van. Lekker grappige rol ook.
Maar wat duidelijk het meest overdonderende element aan de film is, en daar kunnen mogelijk andere mensen het ook nog mee eens zijn, is de regie. Zulawski geeft je haast een duizelig gevoel als de camera ronddraait, zweeft en alle kanten soms op lijkt te gaan.
Op een gegeven moment gaat de film je ook echt in zijn greep houden, en dan wordt je meegesleept in de gekke wereld die zich afspeelt in Berlijn. De sterke regie slaagt er daadwerkelijk in je een gevoel te geven alsof het allemaal wel echt gebeurd en niet gewoon een ander dom horrorverhaal is.
Bovendien gebeurt er ook heel veel. Het verveelt absoluut nooit. Vooraf dacht ik dat ik moeilijk door de eerste 40 minuten heen zou komen, maar dat was absoluut niet het geval. Deze film blijft ten alle tijden interessant. Onder andere omdat je aandacht er ruw bij wordt gehouden door de hysterie en gekte van de film.
Er heerst een hoop geschreeuw, fans die van wat rustigere cinema houden zullen dit misschien wat minde waarderen. Mij greep het echter wel snel. En naarmate de film vordert, hoe vreemder de film is, en hoe meer ik erin werd meegesleept.
Enkele scenes springen er degelijk bovenuit, en hier en daar heerst een behoorlijke sfeer. Enige kritiekpunt dat ik wel heb is dat al dat geschreeuw soms behoorlijk onverstaanbaar is. Ik moest echt mijn best doen om te verstaan wat er tijdens het geschreeuw werd gezegd. En als de dialogen veranderen in symboliek heb je momenten waarbij ik het allemaal even niet meer volg.
Voor de rest heerlijk drukke film die nergens verveeld. Absoluut 1 van de leukere horrorfilms die ik heb gezien.
Zeer moeilijk om hierover te oordelen, maar dat komt doordat ik zelf de film als geheel wil begrijpen....maar helaas lukt dat niet. Het verhaal is gewoon te bizar en te vaag om het uit te spitten hoe de vork nu eigenlijk in de steel zit. Ja, je hebt een eigen visie rondom het gegeven van het verhaal en bij bepaalde scènes kun je je idee vormen, maar het blijft toch allemaal vrij abstract. Het acteerwerk van Isabelle Adjani is grandioos, vooral de scène in de metro is er eentje om in te kaderen. Sowieso een interessante film met een aparte sfeer die niet voor iedereen is weggelegd. Misschien had ik er ook wat teveel van verwacht. 6/10