La Montagna del Dio Cannibale (1978)

Alternatieve titels: Slave of the Cannibal God | The Mountain of the Cannibal God | De Blanke Godin van de Kannibalen

Italië
Avontuur / Horror
99 minuten / 103 minuten (extended version)

geregisseerd door Sergio Martino
met Stacy Keach, Ursula Andress en Claudio Cassinelli

Dr. Foster is op zijn wekelijkse bezoek in het junglekamp van professor Stevenson. Hij vindt verminkte lijken van zijn assistente maar niet van de professor. Wanneer Stevenson's vrouw en broer horen van zijn verdwijning, en het feit dat in dat gebied rijk is aan ongetapt Uranium overtuigen zij Dr. Foster hen te begeleiden door het gebied om op zoek te gaan naar beide. Primitieve volksstammen, kannibalistische rituelen en een spoor van verderf volgt hen.

avatar van ToNe
Ik vond Claudio Cassinelli altijd al de Italiaanse dubbelganger van Stacy Keach.
In MotCG staan ze potverdorie ook nog naast elkaar! Eigenlijk is het een soort estafette, want als Cassinelli zijn intrede doet, is het een kwestie van tijd voordat Keach verdwijnt. Een gevalletje surrogaat leading man?

Want first-billed Keach is nergens te bekennen als de werkelijke ranzigheid begint.
Dat mag Claudio allemaal doen. En 'godin' Ursula Andress.

De extra's bij de Anchor Bay-uitgave bevatten een interview met regisseur Sergio Martino, die twee beruchte momenten heel anders in zijn geheugen heeft dan de feitelijke beelden aantonen.

Het aapje dat (levend) opgepeuzeld wordt door een slang zou een lucky shot zijn terwijl er op het werkelijke fragment duidelijk graphics zijn geplaatst om een werktuig te verhullen, die het aapje letterlijk in de strot duwt van de slang.
Ook was de plaatselijke (vrome) bevolking tegen de exploitatie van de imboorlingen en de diverse seksuele handelingen in de film: een keer (in een kannibalenfilm) wordt er geen vrouw verkracht (wel een poging), maar een reusachtige varken!

Waar kwam die opeens vandaan?

avatar van Zandadder
Pure troep. Snap niet dat Ursula Andress zich voor deze crap heeft geleend.

avatar van movie acteurs
Net zoals bijna elke kannibalen film ondergewaardeerd.

Pulp maar wel goede pulp. Het einde vond ik aardig spannend. Acteerwerk vond ik ook wel goed. Sommige scene's waren vrij goor, niet zo goor als bij Cannibal Holocaust maar voor 1978 erg smerig. De kannibalen waren goed gecast. Die lilliputter kannibaal kwam me trouwens bekend voor.

Ook zat hierin een van mijn top 3 favorieten Bond girls (Ursula Andress). Ik wist eerst niet dat ze in een kannibalen film zat.

Een van de betere kannibalen films dus. Tot nu toe een 3,5.

avatar van movie acteurs
Zandadder schreef:
Snap niet dat Ursula Andress zich voor deze crap heeft geleend.

Geld?

avatar van Boeikens
Redelijk goed.

Zeker geen CH of CF maar toch beter dan vele genregenoten.
Enkele mooie gore scènes, een mooie Ursula Andress, een iets anders dan standaard verhaal en enkele betere sfeerbeelden.

avatar van maccy1988
Komt veel dierenleed hier in voor?

avatar van FillumGek
En alweer een leuke kannibalenfilm. Heerlijke genre is het toch. Deze films zijn lang niet voor iedereen weggelegd, maar de fan heeft vast een leuke tijd met The Mountain of the Cannibal God. Net als ik.

Dit is denk ik de cannibalfilm met de mooiste plaatjes van de natuur. Jungle wordt afgewisseld met watervallen en er is vooral veel oog voor het dierenleven. Er wordt meerdere malen veel aandacht besteedt aan dieren die elkaar afmaken. Soms erg tof om te zien. Lomp wel, maar zo gaat het in de natuur. Soundtrack was van wisselend niveau. De ene keer was hij nogal luidt en een tikkie ingepast, de andere keer was de film weer doodstil waar wat achtergrondgeluid niet misplaatst zou zijn geweest. Sommige scenes deden ook echt te lang, zoals het beklimmen van de waterval.

Ik heb zo mijn twijfels bij het geven van enige diepgang aan het verhaal, want het kon me niet zo erg boeien eigenlijk. Ik kijk liever naar een groepje verdwaalde spoorzoekers die hopeloos worden afgemaakt dan dat er enige diepgang in zit. Wel een aardige poging verder, leuke cast ook wel. Voor de dierenliefhebbers; Ja, er zit aardig wat animal cruelty in. Dus als je de grotere genrefilmpjes links laat liggen om die reden, dan hoef je deze ook niet te bekijken. Er zit zelfs tien seconden beastiality porn in. Die persoon kon een verdere acteercarrière meteen op zijn buik schrijven natuurlijk.

Ook de kannibalen waren overtuigend en natuurlijk werden er weer wat trucjes met ingewanden gedaan. Het zag er niet zo realistisch uit als in een Holocaust, maar het kon er zeker mee door. Het einde is wat te makkelijk, maar ik heb me weer kostelijk vermaakt.

Ursula Andress die de helft van de tijd topless rondloopt, vreemd dier vs dier geweld, bestialiteit en een hoop gore: het moge duidelijk zijn dat Mountain Of The Cannibal God een hele foute film is. In het interview met de regisseur wat als extraatje op de disc staat wordt al meteen duidelijk dat de beste man nogal gedesillusioneerd is als het op de feitjes aan komt. Zo vertelt hij dat het aapje wat door de python wordt aangevallen er zelf voorliep, terwijl de documentaire daarna uitgebreid laat zien dat het beestje er gewoon in geduwd werd, en dat de film nogal wat protesten van de moslimbevolking opriep vanwege het vermeende pornografische gehalte. Natuurlijk wordt dit ook door hem ontkent, maar meteen laten de documentaire makers een aaneenschakeling van pornografische hoogstandjes zien (met als hoogtepunt een man die doet alsof hij een varken pakt, terwijl het beestje onverstoord dooreet) om het tegendeel te bewijzen.

Met uitzondering van Stacy Keach en Claudio Cassinelli is het acteerwerk bijna non-existent. Mevrouw Andress pronkt wat met haar lichaam, maar is eigenlijk gedurende de hele film zeer irritant, terwijl er verder nog een scala als inheemse figuren (een maniakale dwerg onder andere) voornamelijk rondrennen om de stereotypes van enge inboorlingen weer te benadrukken. De scenes waar dieren tegen elkaar vechten (volgens de regisseur om een documentaire achtige feeling aan het geheel te geven) zijn overduidelijk in scene gezet, waardoor ik toch moet zeggen dat ik dit soort exploitatie nog steeds niet heel prettig vind. Waar de film zichzelf wel mee redt is de enorme aanwezigheid van gorescenes en enkele momenten die zo absurd zijn dat je het gewoon moet zien om het te geloven.

Mountain Of The Cannibal God is net zoals het gros van de Italiaanse horrorfilms uitzonderlijk slecht (kitscherige soundtrack, slecht acteerwerk, slecht script) maar vermaakt eigenlijk wel degelijk. Helemaal zonder de dierenscenes is het een zeer vermakelijk pulpwerkje die best de moeite waard is om gezien te worden. Voor mij in ieder geval beter dan Cannibal Holocaust, al moet ik wel toegeven dat ik afgesneden penissen nu echt niet meer hoef te zien.

avatar van RuudC
Fout inderdaad, heerlijk fout! Het begin was niet bijzonder. Hier en daar zijn er wat random dierengevechten die eigenlijk niets toevoegen. Net als in Cannibal Holocaust wordt er hier on screen een beest geslacht, Wat ook best fout is dat alle nietwesterse reizigers als eerste dood gaan en dat de inboorlingen echt complete retards zijn. Ursula Andress heb ik nooit een bijzondere actrice gevonden, maar doet het hier wel redelijk. Het beste is gewoon het laatste stuk van de film, waar het lijk van Stevenson gevonden wordt. Eenmaal in de bergen word de actie beter, maar neemt de film ook aparte wendingen. Ik had teveel bier op om de seksscene tussen een man en een varken anders dan met een lachsalvo aan te zien. Dat het varken trouwens stug doorvrat, was misschien nog wel het beste. De gore is trouwens best goed. Niet zien afgehakte ledematen er indrukwekkend uit, het afhakken van de verkrachter’s jongeheer. Eigenlijk is het gewoon een best toffe kannibalenfilm. De Italiaanse pulpstijl is overduidelijk.

avatar van LordHawHaw
Ik ben bezig met alle kannibalenfilms te bekijken omdat het toch zo een geweldig genre is. prachtige natuur + gore + mooie actrices. Wat wil een mens nog meer?
Van deze film had ik niet zo veel verwacht omdat hij eigelijk niet zo bekend is maar ik werd toch zeker aangenaam verrast. De verhaallijn vind ik één van de betere van het genre met hier en daar een aantal goede plotwendingen. Ik vond het een goede film en ik heb me geamuseerd, meer moet dat niet zijn.

De soundtrack kwam wel teveel op de voorgrond op sommige scènes en dat vind ik het enige minpunt aan de film.

avatar van frolunda
De sfeervolle natuurbeelden en onderhuidse spanning zijn de sterkste troeven in deze toch wel onderhoudende film.Dat ie in het laatste half uur ontspoord maakt de pret er alleen maar groter op.Cult film van het betere soort.

avatar van Phantasm
Leuke film die gemaakt is eind jaren zeventig, hier en daar wat gore scene's, kijkt lekker weg.

avatar van GrobbekuikenXL
Toch wel een van de leukere kannibalenfilms. Wat zitten er veel stukjes van deze film in Mangiati Vivi ! Overigens ook van Deep river en Last cannibal world.

avatar van Richard_Voorhees
Het accent ligt naar mijn mening iets teveel op animal to animal cruelty, ipv man to man cruelty.
Toch heeft Martino's gooi naar het kannibalen genre wel zijn momenten.

avatar van alexspyforever
Man from Deep River vond ik als kannibalenfilm al niet om naar huis te schrijven, ook hier blijft het kannibalisme op een laag pitje. Ik heb er denk ik ook hier maar eentje geteld. Alweer veel dierengevechten, mens martelt hier weer meer dieren dan soortgenoten. De film kent een lange aanloop (veel te lange naarmijn mening) met een dun verhaal en niet al te bijster interessante personages. Ook heel gek dat tijdens de tocht de blanke steeds ontsnappen aan de killings en hun gekleurde metgezellen niet ook al zijn de aggressieve inboorlingen niet al te snugger. Pas in de laatste 30 minuten begint het toch wat interessant te worden met wat naakt en gore, al was het kalf voor mij dan toch al verdronken. Dat de plaatselijke bevolking niet tevreden was met de portrettering van de kannibalen kan ik inkomen: een inboorling die een grazend varken langs achter neemt, een vrouw die zichzelf ligt te bevredigen, een maniakale dwerg en een inboorling die omwille van een poging tot verkrachting expliciet wordt gecastreerd zijn maar enkele van de schokkende beelden die de film biedt. Het einde was dan ook weer erg gemakkelijk. Het kon me toch al lang niets meer schelen.

avatar van mrklm
Altijd al eens willen zien hoe een alligator een aapje levend verorberd? Of is castratie meer uw ding? Is uw droom eens te zien hoe een man een varken van achteren neemt? Dan is deze film voor u! Maar pas op, "Slave of The Cannibal God" bevat schokkende beelden: een naakte vrouw die haarzelf oneerbaar betast en een halfnaakte Ursula Andress die wiens borsten door twee andere vrouwen uitgebreid gemasseerd. Dat alles onder het genot van een exotische trommeltje en dissonant strijkersgeweld, want dit natuurlijk een horrorfilm en géén soft-porno.

avatar van ChrisM
Redelijk verhaaltje, mooi geschoten beelden natuur en zeer behoorlijk acteer werk van Stacy Keach ........ maar toch door de Animal Cruelty op 3 ipv 3.5

avatar van joolstein
Met filmtitels als slavin en berg van de kannibalen-god en Ursula Andress op de poster is het natuurlijk niet heel moeilijk om te raden hoe dat gaat aflopen. Al is er wel geprobeerd om op een verkeerde manier te ontsnappen aan die verwachting. Om bij die kannibalen te komen gaan er drie blanke eerst op weg door de jungle. De film is dan ook voor twee-derde gevuld met beelden van een stel mensen die door de jungle trekken. Waarbij net op de goede momenten er iets gebeurd. Vaak zijn dit beelden van slangen of krokodillen die een ander dier gevoerd hebben gekregen. Maar af en toe zien we ook wat grafische gore, waar meestal de donkere helpers bij betrokken zijn. Die momenten van gore zijn dan nog wel de leukste van de film. Daarnaast verliest Andress natuurlijk geregeld kledingstukken. De climax van de film is natuurlijk het bereiken van de kannibalen-stam maar hierna ontaard de film meer in perverse seksuele ideeën van de regisseur dan dat er geknabbeld wordt op een mensen-botje. Deze als jungle-avontuur verpakte (s)exploitation -film heeft ook een paar opvallende goede dingen. Zo is het camerawerk in de jungle van Sri Lanka nog zo slecht niet en bezit de film met Stacy Keach en Ursula Andress twee bekende acteurs. Voldoende om het boven de middelmaat uit te laten stijgen is het niet maar het maakt de film wel iets leuker om te kijken.