Phase IV (1974)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Saul Bass
met Nigel Davenport, Michael Murphy en Lynne Frederick

In een woestijn in Amerika worden de mieren ineens veel slimmer dan normaal. Een groep wetenschappers bestudeert het gedrag van de mieren. Ze komen erachter dat het gedrag van de mieren verandert en een kat-en-muisspel begint.

avatar van Phantasm
Je moet ervan houden, ik vond deze wat langdraderig en saai, voor de liefhebber.

avatar van alexspyforever
Omwille van de fraaie beelden van de mieren zo in close-up geef ik deze toch nog een voldoende. Die zijn echt wel schitterend. Het verhaal kon me helaas niet zo erg boeien, nogal langdradig en saai. Eerder een psychologisch spelletje dan een invasie van mieren.

heb nu eenmaal mensen die niets goed vinden vraag mij dan af waarom ze naar een film kijken
documentaire sf film over mieren die slimmer worden tegen hen die hun willen vernitigen. in de tijd gezien op de cinema jammer dat ze die films nooit uit brengen in belgie op dvd. ik hou van die films er zit wat drama maar ook wat spanning maar ja je moet er voor zijn.

avatar van mrklm
Wie de trage introductie van deze film doorkomt heeft het ergste in ieder geval gehad. Een aanvankelijk intrigerende montage van werkende mieren duurt echter 10 minuten en pas dán komt er iets van een expositie terwijl we 3 minuten lang kijken naar een rijdende landrover. Hoewel er wat interessante ideeën in deze film zitten is het basisgegeven wat aan de dwaze kant, bovendien vallen de acteerprestaties van Nigel Davenport en Michael Murphy ook wat tegen. En ja, de regisseur is écht Saul Bass, de meester van de openingsequenties.

mooie prachtige intelligent knappe sf film mens tegen de natuur. ben je fan van natuur films? dan is deze een zekere aanrader.geen film van insecten die reuze geworden zijn doordoen van de mens u kent ze wel van reuze mieren tot uit de kluiten gewassen spinnen die de wereld veroveren mensen aanvallen en zo verder. neen deze mieren zijn zoals ze zijn maar ze zijn super slim en intelligent. zie hoe een mier een bolletje gif mee neemt tot ze sterft en dan de volgende het overneemt tot bij de koningin deze dan eieren lecht met de volgende mieren generatie die immuun tegen het gif. 46 jaar oud is deze film en soms heb je zo films die je ooit in je jeugd hebt gezien maar nooit zijn uitgebracht op dvd of zo en dan toch uiteindelijk hebben ze hun energie ingestoken om deze mooie film uit te brengen op een disc. natuurlijk koop ik als ik hem ergens kan vinden in belgie op blu ray de special met de extras en zo verder om hem bij mijn verzameling te zetten. ja gewoon fantastische film

avatar van Basto
Binnenkort draait die in Cinerama in Rotterdamse.