Phase IV (1974)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Saul Bass
met Nigel Davenport, Michael Murphy en Lynne Frederick

In een woestijn in Amerika worden de mieren ineens veel slimmer dan normaal. Een groep wetenschappers bestudeert het gedrag van de mieren. Ze komen erachter dat het gedrag van de mieren verandert en een kat en muis spel begint.

avatar van jedymaster
Ooit een keer gezien op ZDF was een onderhoudende film maar beetje langdradig.

Wil de film graag zien.

avatar van Freud
Deze Saul Bass is trouwens dezelfde als de gevierde grafisch designer die de titels van bijvoorbeeld Vertigo, Psycho, The Seven Year Itch, Alien, Goodfellas en Casino op zijn naam heeft staan. Maar dat zegt over deze film natuurlijk niks

De film kon me niet echt boeien.
Het is allemaal heel erg saai.
En dat verandert nauwelijks.
Er wordt goed in geacteerd daar ligt het allemaal niet aan maar Phase 4 kon helaas mijn aandacht niet vasthouden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ga de film bekijken op het komende IFFR, waar hij draait in het bijprogramma Piece Unique. Ik begrijp trouwens dat het een Britse productie is en geen Amerikaanse zoals hier staat.

avatar van zombie
Ik heb ook een kaartje voor zaterdag 2 feb....zie ik je daar Mochizuki Rokuro? Je kunt me herkennen aan m'n ontbrekende onderkaak en de graflucht

zombie schreef:
Je kunt me herkennen aan m'n ontbrekende onderkaak en de graflucht

Nou, daar kijk ik erg naar uit!

avatar van Mochizuki Rokuro
Gave film die te veel te lijden heeft onder houterige dialogen en allerlei SF-70-clichés. De stukken met de mieren en het uitgangspunt over de kracht van de geoliede samenleving met opoffereingsgezinde samenwerking vs. geweld en individualisme is puik. Fraaie natuur beelden en close-ups en mooie synergie met de mathematica uit de film. Jammer dat de film zo'n dubbel gevoel achterlaat door die houterigheid.

't Ging hier blijkbaar om een unieke filmkopie uit de archieven, omdat vooraf werd verteld dat de actes van de film niet aan elkaar geplakt mochten worden en de film vanaf 5 spoelen met spoelwissel werd vertoond.

zombie schreef:
'k Heb jou (en as) helaas niet aangesproken, maar wel geroken!

avatar van zombie
Geweldig vermaakt met Phase IV!
Volgens mij had Saul Bass de beschikking over een technische camera, waarmee hij bijzonder gedetailleerd heeft kunnen filmen. Totaal niet gestoord aan de zogenaamde "houterige dialogen".

Mochizuki Rokuro schreef:
'k Heb jou (en as) helaas niet aangesproken, maar wel geroken!

Durfde je niet of had je net als wij een overvol schema?

Is ie ergens op dvd?

Wouter schreef:
Is ie ergens op dvd?
zat al even te kijken maar nog geen succes. Ik zou hem erg graag willen hebben dus als je wat weet: hou me op de hoogte.

avatar van zombie
Tot nu toe alleen op VHS en Laserdisc te vinden....

“Bass originally filmed a spectacular, surreal montage lasting four minutes, showing what life would be like on the ‘new’ Earth, but this was cut by the distributor.”
(scifipedia.scifi.com)

Helaas hebben we die 4 minuten niet mee gekregen.

Wouter schreef:

Wil de film graag zien.
Waar was je trouwens?

Huh?

as
Je wil de film graag zien maar je was niet naar Rotterdam afgereisd om hem te bewonderen? Daar draaide Phase namelijk.

Komt in de US uit op dvd.

avatar van FatMike
Phase IV, nog een film die ik echt jaren geleden zag.
Had 'm op laserdisc, erg mooie hoes, maar verkocht
in de hele collectie. Net op DVD uit en ik moest 'm
gewoon hebben!

De DVD-hoes laat duidelijk weten met welk beestje
we te maken hebben. Iets in de natuur zorgt ervoor dat
super intelligente mieren een bedreiging lijken te vormen voor de mensheid.

De insecten-close-ups zijn fantastisch.
De scenes waarin ze communiceren, zich opofferen om
te leren en de gesneuvelden in rijtjes bijelkaar leggen

zijn indrukwekkend.

De score is sfeervol, akteerwerk gemiddeld tot goed,
maar de mieren stelen de show.
Of is het Ken Middleham, degene verantwoordelijk
voor de insect sequences...

Dikke 4 sterren!

wei
Intelligente mieren in een woestijn, hoe mooi klinkt dat wel niet? Maar had niet verwacht dat deze zo goed zou zijn. Dacht dat het een wat gedateerd, maf filmpje zou zijn. Althans zo klonk het op papier eigenlijk wel.

Allereerst natuurlijk de mieren. Die opnames zijn geweldig, van zo close had ik nog nooit mieren bekeken. Die shots zijn ook goed gedoseerd geplaatst in de film. Behalve dat heeft de film een mooie kille uitstraling in een gave woestijnsetting. Erg goede soundtrack ook.

Voortgang van het verhaal laat zich wel raden, eenvoudig en rechtlijnig, maar geeft Bass wel de ruimte om zich op de sfeer te richten en die is echt geslaagd. Af en toe zijn er visuele uitstapjes waarin we Bass' reputatie als designer van titelsequenties terugzien, maar ze passen gelukkig allemaal in het geheel.

avatar van brucecampbell
Indrukwekkende film die voor een deel een voorloper blijkt te zijn van Microcosmos en de aanpak deed me wat denken aan The Andromeda Strain. Het einde heeft iets weg van 2001: A Space Odyssey en de muziek is gewoon prachtig! Een bijzondere kijkervaring.

Meneer Bungel
Weinig aan de commentaren hier toe te voegen, behalve dat het einde mij niet bepaald aan '2001: A space odyssey' deed denken, maar dat rode lampje, al die apparatuur en die vreemde grote staven in de grond dan weer wel. Verder is, naast de schitterende close-ups en effects, vooral de sfeervolle muziek erg de moeite waard.

Op Imdb staat nog bij de trivia dat Saul Bass in interviews aangaf dat de studio achteraf nog tegen zijn zin in geknoeid heeft met de film. Ben benieuwd of er erg veel veranderd is, maar dat zal moeilijk te achterhalen zijn.

Eerste film van 2010 en meteen maar vier dikke sterren, dat mag wat beloven!

avatar van Vascago
Erg tof filmpje. De shots van de mieren en hoe het eraan toegaat bij hen zijn erg mooi. Het acteerwerk is zeer behoorlijk en de soundtrack is erg goed. Lekker rustig voortkabbelend filmpje wat toch een bepaalde spanning met zich meebrengt. Lekker sfeertje ook.

avatar van wendyvortex
Vreemd bizar SF-werkje over de strijd tussen enkele wetenschappers en een kolonie mieren die opeens reuze intelligent zijn geworden door een zeldzame constellatie in het universum.
't is 1974 dus de makers snoepten schijnbaar regelmatig uit de 2001 en LSD-pot.
Voor die tijd ongelooflijke close-ups van de mieren en andere insecten (maar hou wel rekening met wat sadistisch insecten-leed).
Klein beetje last van wat veroudering. De computers en printers zijn voor deze tijd aardig antiek.
Geen ijzersterke klassieker, maar op z'n minst een intrigerende film-ervaring.

avatar van Halcyon
Wellicht de meest stijlvolle natuurgeïnspireerde horrorfilm uit de jaren '70 - in de jaren '80 valt die eer Razorback te beurt. Twee wetenschappers isoleren zich in de prairie om een kolonie vraatzuchtige mieren te bestuderen. Maar het onderzoek verloopt niet zoals gepland en het lijkt erop dat er zich een strijd op leven en dood ontvouwt. Phase IV is een atypische film, in die zin dat er veel sekwensen zomaar uit een natuurdocumentaire geknipt lijken. Shots van de ondergaande zon of een diepblauwe lucht met witte schaapwolkjes die niets met de plot van doen hebben, geven het geheel een experimenteel, bijna psychedelisch karakter. De organische muziek en indrukwekkende macrofotografie met vele slowmotion shots bekrachtigen dit vermoeden. Maar Phase IV is daarnaast ook beklemmend, met name door de nakende ondergang van de mensheid die gaandeweg gesugereerd wordt.

Deze film heb ik als klein kind in de jaren 70 gezien bij mijn oma op een Duitse TV zender. Ondanks dat het heel lang geleden is dat ik deze film heb gezien kan ik nog een aantal dingen herinneren. Ik vond het destijds een fascinerende, boeiende en ook wel een spannende sciencefiction film. Het verhaal zat goed in elkaar en toen de mieren (die vond ik toen best eng) het laboratorium begonnen te saboteren werd het spannend. Ook vond ik het geniaal toen de meren met bouwsels de zonnewarmte op het laboratorium deden richtte. Hoe de film precies afliep weet ik helaas niet meer. Maar omdat deze film me nog altijd is bijgebleven zal ik toch een stem uitbrengen.

Wat ik me ook nog kan herinneren was dat ik Lynne Frederick wel een leuke en fraaie vrouw vond (en dat toen ik ca. 7-8 jaar oud moet zijn geweest ).

Ik zie wel dat ze inmiddels overleden is en dat op zeer jonge leeftijd.

avatar van knusse stoel
Voor 1974 een indrukwekkende film qua techniek. Ook het verhaal is goed te noemen en de acteurs zijn van gelijke niveau!
Echt, als je deze nog niet hebt gezien en je houdt van dit genre zou ik hem gaan zien.
Een mogelijk minpuntje is dat het begin erg op een documentaire lijkt maar dat gaat snel over in een gespeelde film. Knap gemaakt deze film!

avatar van Biosguru
Als kind een keer gezien, doodeng, vooral die gaatjes in de handen waar die mieren uitkruipen. Nu net weer gezien, fijne jaren zeventig film.

avatar van SnakeDoc
Fantastisch, die beelden van de mieren.

Komt allemaal wat gedateerd over, en de 2 hoofdrolspelers weten niet de hele tijd te boeien.
Toch is het verhaal op zich vrij aardig, en is de 1,5 uur goed door te komen.

avatar van Noodless
Bijzondere film mede door de documentaire stijl in het begin en bepaalde natuurshots tijdens de film. Daarbij zorgen ook de fascinerende beelden van de mieren voor een realistische weergave waarbij je als kijker je soms meer waant in een documentaire dan de genrefilm zich zelf voorstelt. Maar gaandeweg gaat het gevoel wat weg doordat je meer band krijgt met de drie hoofdpersonages en hoe ze proberen om te gaan met deze vijandige mieren. Dikke pluim voor de techniek, het geduld van de opnames en de passende muziek. 7/10

avatar van joolstein
Aangenaam verrast door deze film. In het begin was het in documentaire stijl, wat zeer mooi was. Denk aan de film Microcosmos. Terwijl die film pas ±20 jaar later zal worden gemaakt. Dit geef gelijk aan waarom dit zo bijzonder is. Enfin het gaat dus over intelligente mieren in een woestijn. Dit verhaal zit erg goed in elkaar. De Phase IV waarnaar de titel verwijst krijgen we niet te zien. Maar de suggestie over de aankomende ondergang van de mensheid is eigenlijk nog beter! Daarnaast was er een erg goede soundtrack.

avatar van Phantasm
Je moet ervan houden, ik vond deze wat langdraderig en saai, voor de liefhebber.

avatar van alexspyforever
Omwille van de fraaie beelden van de mieren zo in close-up geef ik deze toch nog een voldoende. Die zijn echt wel schitterend. Het verhaal kon me helaas niet zo erg boeien, nogal langdradig en saai. Eerder een psychologisch spelletje dan een invasie van mieren.

heb nu eenmaal mensen die niets goed vinden vraag mij dan af waarom ze naar een film kijken
documentaire sf film over mieren die slimmer worden tegen hen die hun willen vernitigen. in de tijd gezien op de cinema jammer dat ze die films nooit uit brengen in belgie op dvd. ik hou van die films er zit wat drama maar ook wat spanning maar ja je moet er voor zijn.