Phase IV (1974)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Saul Bass
met Nigel Davenport, Michael Murphy en Lynne Frederick

In een woestijn in Amerika worden de mieren ineens veel slimmer dan normaal. Een groep wetenschappers bestudeert het gedrag van de mieren. Ze komen erachter dat het gedrag van de mieren verandert en een kat en muis spel begint.

avatar van Phantasm
Je moet ervan houden, ik vond deze wat langdraderig en saai, voor de liefhebber.

avatar van alexspyforever
Omwille van de fraaie beelden van de mieren zo in close-up geef ik deze toch nog een voldoende. Die zijn echt wel schitterend. Het verhaal kon me helaas niet zo erg boeien, nogal langdradig en saai. Eerder een psychologisch spelletje dan een invasie van mieren.

heb nu eenmaal mensen die niets goed vinden vraag mij dan af waarom ze naar een film kijken
documentaire sf film over mieren die slimmer worden tegen hen die hun willen vernitigen. in de tijd gezien op de cinema jammer dat ze die films nooit uit brengen in belgie op dvd. ik hou van die films er zit wat drama maar ook wat spanning maar ja je moet er voor zijn.

avatar van mrklm
Wie de trage introductie van deze film doorkomt heeft het ergste in ieder geval gehad. Een aanvankelijk intrigerende montage van werkende mieren duurt echter 10 minuten en pas dán komt er iets van een expositie terwijl we 3 minuten lang kijken naar een rijdende landrover. Hoewel er wat interessante ideeën in deze film zitten is het basisgegeven wat aan de dwaze kant, bovendien vallen de acteerprestaties van Nigel Davenport en Michael Murphy ook wat tegen. En ja, de regisseur is écht Saul Bass, de meester van de openingsequenties.