The Medusa Touch (1978)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Jack Gold
met Richard Burton, Lino Ventura en Lee Remick

John Morlar is een geobsedeerde helderziende en tracht psychiater Zonfeld te overtuigen van zijn demonische krachten. Door zijn gedachten kan hij moorden en ongelukken veroorzaken. Als hij zelf slachtoffer van een aanslag wordt zijn de consequenties van zijn wraak rampzalig. Agent Brunel onderzoekt zijn geheim.

Vond ik vroeger een heerlijk spannende film. Het stukje dat hij met zijn psychokinetische krachten dat vliegtuig liet verongelukken staat in m'n geheugen gegrift. Later, bij Final Destination, moest ik nog vaak aan dat stukje denken.

Fijne jaren '70 sfeer ook.

FisherKing
En Richard Burton en Lee Remick zijn natuurlijk bij uitstek de sterren uit die tijd.

avatar van Mac Hammer Fan
Een zeer genietbare horrorthriller. Uit op DVD in de UK. Ook leuk om Lino Ventura Engels te horen praten met een Frans accent.

Ok, toegegeven, ik was toen 19 en heb sinds die tijd meer en (misschien) betere films gezien in dit genre. Maar de beklemmende sfeer die tot het einde wordt neergezet is, ook mede Richard Burton, zelden meer overtroffen.
Het moment dat-ie in het ziekenhuis nog even z'n ogen opendoet

film_kaza
Een lekkere oude film, met spanning en soms wat humor. Ze wisten op sommige momenten op een goeie manier iets beangstigend uit te stralen.

avatar van Filmkriebel
Oubollige film over de gevaarlijke telekinetische gave van een verbitterde man. Het idee is deftig en zet aan tot doemdenken, al had ik meer de indruk om naar een afdeling van Colombo te kijken dan naar een thriller. Toch wat moeite gehad om uit te kijken ondanks het originele verhaal.

avatar van wendyvortex
Richard Burton moest z'n drankrekeningen betalen en Lino Ventura wou graag even op vakantie in de UK? (of achter Lee Remick aan?)
Echt heel hoogdravend is het allemaal niet (gebasseerd op een boek van ene Peter van Greenaway ... het zou hem toch niet echt zijn?!?), maar vooruit onzinnige maar vermakelijke en soms ook best spannende thriller met een toch tamelijk giftige Richard Burton.
Iets meer popcorn dan we gemiddeld gewend zijn van beide hoofdrolspelers, typisch jaren zeventig produkt, maar lijkt met de loop der jaren (terecht) beter gewaardeerd te worden dan ttv z'n release.

avatar van GrobbekuikenXL
Lino is weer erg cool , Burton ook in deze film. Combinatie van psychothriller en rampenfilm. Het eind is grappig en de aanloop naar en het instorten van de kathedraal zijn het hoogtepunt.

Loepsaal
Windscale..

Morlar was zijn hele leven al kwaad, Zonfeld heeft geen idee tot het te laat is.
Aangenaam slap verhaaltje.

avatar van Insignificance
Eentje waar wel het nodig op aan te merken is. Ventura is een fijne vent, maar zijn Franse speurneus blijft hier een vreemde eend in de bijt. De streken van Duff zijn natuurlijk flauw en de wijze waarop het verleden van Morlar in eerste instantie aan de beurt komt via een flashback, is ook niet erg overtuigend. Toch bewijst het uiteindelijk z'n waarde.

Naarmate er meer bekend wordt over het geheimzinnige slachtoffer en een indringende Burton meer en meer misantropische opvattingen de film in spuwt, gaat het mysterie ratelen. De handlezer en de vrouw zijn een sterke inleiding voor meer spectaculaire breinkracht en de slotsom is lekker ruw. Beetje gammel, maar wie mee is, krijgt wel wat.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ontspoorde onlogica.

Een vermakelijke thriller die sterk begint, maar rammelt aan alle kanten. Tegen het einde toe ontspoort de film zelfs een beetje. Maar wie de goofs en andere onlogica kan weerstaan wacht een onderhoudend filmpje dat bij tijd en wijle zelfs een beetje griezelig wordt.

Redelijk.

justforuse
Lekkere film, fijne sfeer. Rustig maar toch nergens saai.

avatar van Querelle
Ik had niet verwacht dat dit één van de betere bovennatuurlijke thrillers uit die tijd zou zijn. (Met de verschrikking van Audrey Rose nog op mijn netvlies.) Maar deze film slaagt eigenlijk op alle vlakken: Acteurs, spanning, pace en verhaal. De voor de rol geknipte performance van Ventura zou ik graag in een langdurige detective serie hebben willen zien en de film heeft een fijne spanningsboog waarin de mate van verbazing en dreiging langzaam maar gestaag opgevoerd wordt.

avatar van woeler82
Vroeger de film gezien, en nu eindelijk heb ik de dvd kunnen bemachtigen bij bol. com.
Hij is net zo mooi als ik toen hem voor de eerste keer zag.
Telekinese bestaat , maar niet zo overdreven als in deze film.

Verstand op 0 en kijken , hij kijkt echt lekker weg , denkt zeker dat ik hem voor de 3x nog een keer ga
kijken