The Seven-Ups (1973)

Alternatieve titel: De Knokploeg van het Hoofdbureau

Actie / Misdaad

geregisseerd door Philip D'Antoni
met Roy Scheider, Tony Lo Bianco en Bill Hickman

De Seven-Ups is een speciaal team van de New Yorkse politie, geleid door de 'street-wise' Buddy, die ongewone technieken toepast om onaantastbare criminelen op te pakken. Wanneer een aantal politie-imitators een reeks maffia-kidnappings uitvoert worden de plaatselijke criminelen nerveus. Buddy's jongens gaan op onderzoek uit, wat tot de dood van één van de teamleden leidt.

Heerlijke film in de trant van The French Connection. Lekker rouw, gesitueerd in New York met een schitterende auto-achtervolging die kan wedijveren met die uit The French Connection. Waarom geef ik hem eigenlijk geen 5 sterren? Omdat The French Connection eerder was.

neo (crew)
op zich wel een redelijke film die weer ook uitblinkt door een goeie achtervolging. 3 sterren

Aan alle Bullit en French Connection fans: deze moet je opnemen hoor!

Typische, degelijke seventies misdaadthriller. Was zeker niet altijd interessant, maar had genoeg goede momenten zoals de carwash-scènes en natuurlijk de gedenkwaardige achtervolging. 3 sterren.

Popeye Doyle
Grappig dat alledrie de hoofdrolspelers ook in The French Connection zaten. Weet iemand waar ik deze film op dvd kan krijgen?

avatar van badfans69
Dezelfde producent als van Bullit en French Connection, een mooie rauwe misdaad film, met als hoogte punt de achtervolging in NYC. een aanrader!

Site van producer Philip D'Antoni | Film Producer/Director - philipdantoni.com (foto/video over de film)

avatar van Movie-Addicted
Lekkere oldskool politiefilm, de achtervolging was top in scene gezet! goed camerawerk, en acteerwerk ook top.

*3.5

Cool

avatar van Insignificance
Fijn zeventiger jaren misdaadfilmpje. Routineus of typisch, het is maar hoe je er in staat. Ik hou van de tijdgeest, vibe, dat soort dingen, dus dan gaat het al vrij snel lopen, al heeft deze daar wat moeite mee. Waar iemand als Friedkin het meteen een geagiteerd sfeertje wist mee te geven, start D'Antoni een tikje loom. Zeker in het begin had het best wat meer elan mogen hebben. Dat verbetert gaandeweg gelukkig wel, er is iets aardigs met een wasstraat, de veelgenoemde achtervolging doet wat het moet doen en er is een ondervragingstechniek die opvalt. Scheider is hier op z'n plaats en er lopen nog enkele markante koppen rond uit die tijd en dat is voldoende voor een mooie voldoende.

avatar van wihu61
Haalt niet helemaal het niveau van Bullitt en French connection, waar ik het verhaal pakkender vond, maar verder natuurlijk heel vergelijkbaar qua sfeer. Inderdaad weer een prima achtervolging: in feite dezelfde opbouw als bij Bullitt (start en einde voel je precies aankomen). Zeker een tweede kijkbeurt waard.
En ja, die éne ondervragingstechniek... mag dat eigenlijk wel?