ad

Met onder meer: David Hemmings, Vanessa Redgrave en Sarah Miles

Releasedatum: 18 december 1966

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Blowup

"Michelangelo Antonioni's first British film"

Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren 60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf Thomas (Hemmings). Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.

imageimageimageimageimage

avatar van Ludo92

Ludo92

Geen tranen in de ogen tijdens de laatste 10 minuten?

avatar van memorable

memorable

Ik vond de allerlaatste scene met de tennisbal niet per sé nodig, omdat nog een keer met lichtjes overtrokken symboliek werd gezegd wat al vele malen gezegd was, maar dat oordeel is denk ik vooral het gevolg van mijn subjectieve interpretatiekader.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik had van Michelangelo Antonioni enkel La Notte gezien, maar voor mij een zeer geslaagde film. Blowup is toch wat anders. Een wat losgelaten projectiel, dat ongetwijfeld zijn invloed heeft gehad. Qua sfeer begint het ook goed met een fotograaf in de jaren '60. Passende muziek, mooie kleuren en de frivoliteit van een fotograaf en zijn modellen. Maar dan ben ik de weg wat kwijt. Het is mooi, maar kan er helaas niet veel mee. Vooral omdat de sfeer wat naar de achtergrond wordt gedrukt voor het mysterieuze verhaal. En dat evenwicht is wat mij betreft minder geslaagd.

avatar van korenbloem02

korenbloem02

korenbloem02 schreef:

Linkje naar het hele bericht.

AL met al zeg ik een goede film, zeker nog een keer bekijken.

4* (waarschijnlijk naar herkijken gaat het omhoog)

Toen ik de bovenstaande review schreef, had ik niet gedacht dat de herziening 12 jaar opzich liet wachten. Maar waar ik 12 jaar geleden wat twijfelde om de film als een meesterwerk te bestempelen, twijfel ik nu om deze film geen volle mep te geven en een plaats te bieden in mijn top 25 en of misschien top 10.

4 -> 4,5*