Blowup (1966)

Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Michelangelo Antonioni
met David Hemmings, Vanessa Redgrave en Sarah Miles

Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren 60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf Thomas (Hemmings). Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.

avatar van HarmJanStegenga
Antonioni! Werkelijk. Na 'Zabriskie Point' een nieuw meesterwerk van de man. Wat een film! Is alles wel wat het lijkt? Vatten we dingen wel op hoe ze werkelijk zijn? Zijn alle dingen om ons heen wel zo? Of denken we te veel, beïnvloed het één het ander en is de werkelijkheid wat mensen denken en hoe dingen echt zitten toch nét wat anders. De eindscéne met de ''tennisbal'' (én het stuitergeluid ineens) vat alles perfect samen.

'Blowup' is een aaneenschakeling van fantastische scenes; Hemmings in z'n dikke auto, de (foto)studio van de man, de vrouwen, de propeller, de stoeiscéne met de 2 dames is niets minder dan briljant, de wandelingen in het park (de foto's + het opzoeken van het lijk) zijn verschrikkelijk meeslepend (de geluiden ook steeds; de wind, de takken; prachtig) en vanaf het moment dat alle foto's + negatieven missen uit z'n studio gooit Antonioni er nog een andere wending achteraan. Deze film heeft zoveel. Prachtig.

En dat alles gegoten in een heerlijk jaren 60 sfeertje. De kleding, de kapsels, het inrichten van de huizen, een optreden van Yardbirds (ook heerlijke scene tijdens dat concertje) en de fijne camerastandpunten die Antonioni vaak gebruikt. Een genot om naar te kijken dit. Had deze prent al tijden klaar liggen - op één of andere manier is het er nooit van gekomen, maar ik ben blij deze prent eindelijk gezien te hebben.

Gelukkig hebben sommige mensen nog goede smaak... Heb je nog films van Antonioni gezien, HarmJanStegenga?

avatar van HarmJanStegenga
ThomasVV schreef:
Zeker, al zijn het nog niet zoveel. Zabriskie Point (m'n favoriet ), Professione: Reporter en La Notte, die ik helaas onder verkeerde omstandigheden zag. Heb nog een paar liggen, dus Antonioni is nog niet van me af. En na deze prent eerst helemaal niet meer.

avatar van John Milton
Voorlopig hik ik nog (mezelf genoegzaam wentelend in mijn wansmaak ) tegen La Notte aan. Wil die wel ergens dit jaar of volgend jaar zien in het kader van de MM top 1000

Blow-Up

NEW, restored 4K digital transfer

Volbloed estheet die Antonioni

avatar van Bélon
Vooral geslaagd als tijdsdocument maar qua verhaal behoorlijk saai, vooral de eerste drie kwartier. Het vrouwelijk schoon mocht er zijn met name Sarah Miles in een roodgehaakt pakje vond ik best gewaagd voor 1966 begrippen en de dames zullen vast veel kijkers naar de bios hebben getrokken toendertijd. De film heeft ook wel enige historische importantie:

The American release of the counterculture-era film with its explicit sexual content (by contemporary standards) by a major Hollywood studio was in direct defiance of the Production Code. Its subsequent outstanding critical and box office success proved to be one of the final events that led to the final abandonment of the code in 1968 in favour of the MPAA film rating system.

Blowup - Wikipedia - en.wikipedia.org

Het is wel een aparte film die bijblijft daarom uiteindelijk een ruime voldoende.

Bélon schreef:
uiteindelijk een ruime voldoende

avatar van baspls
Sinds in Brian De Palma's Blow Out heb gezien was ik al nieuwsgierig naar Blowup. Blowup is namelijk de inspiratie voor De Palma's Thriller geweest. Bovendien is het concept van de film bijzonder sterk.

In het London van de jaren '60 maakt een jonge impulsieve fotograaf foto's van een koppel in het park. Als hij later een vergroting van een van de foto's maakt komt hij erachter dat hij een moord heeft gefotografeerd.

David Hemmings (die later in Dario Argento's Giallo Profondo Rosso zou spelen) speelt een nogal impulsieve fotograaf die geen seconde rust lijkt te kennen. Zodoende lijkt het ook haast dat de film nauwelijks tijdsprongetjes bevat. Het geeft mij zelfs de indruk alsof er geen script was en Antonioni ter plekke de hele film heeft verzonnen. Want 80% van de film heeft eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde voor het verhaal. De hoofdpersoon loopt totaal uit het niets een club in waar een The Yardbirds een optreden geven. Een gitaar wordt kapot geslagen en de fotograaf vind het nodig die te bemachtigen om de een of andere reden.

Het lijkt erop dat Antonioni alleen maar bezig was met een tijdsbeeld schetsen van de jaren '60 en niet met het vertellen van een verhaal. Daardoor is de film behoorlijk saai en zelfs moeilijk uit te zitten. Het verhaal begon pas halverwege echt te boeien en wordt uiteindelijk compleet vergeten. De fotograaf doet namelijk helemaal niets met zijn ontdekking.

Al met al dus geen prettige kennismaking met de veelgeprezen Michelangelo Antonioni, ik zie de genialiteit van deze film in ieder geval niet in. Opzich een interessant tijdsbeeld en dan met name de combinatie van de allernieuwste trends samen met de alom aanwezige overblijfselen van de industriële periode van London. Maar daarvoor kun je ook gewoon een film als Frenzy van Hitchcock opzetten.

avatar van Zuster Stein
Hoe klinkt het klappen van één hand?

Zuster Stein schreef:
Hoe klinkt het klappen van één hand?

Ken die uitdrukking niet...

avatar van Zuster Stein
baspls, het is geen uitdrukking, meer een (onoplosbaar) raadsel, afkomstig uit het Zen-boeddhisme. Ik denk dat , om de film te begrijpen, je wat moet afweten van het Zen-boeddhisme, dat in die tijd erg in opkomst was. Het raadsel is daar een voorbeeld van.

Hier is de eerste q en q serie een beetje op gebaseerd.

Als de fotograaf er wel iets mee zou doen, zou het geen Antonioni zijn, baspls. En zou de film mij ook niet boeien. De film is geen moordverhaal, de film heet Blow up, en is een Antonioni. Net zoals L'avventura bijvoorbeeld ook geen moordavontuur is, maar een film over vervreemding. Ook een Antonioni dus. Moordverhalen zijn er duizenden, Antonioni is en blijft uniek....

avatar van de grunt
Blow-Up is kunst en kunst laat zich niet in hapklare brokken opdienen. Antonioni was de ware grootmeester van de Italiaanse cinema in tegenstelling tot een Fellini of Visconti.

avatar van Bélon
Tsja wat is kunst? Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat bijv. een Van Gogh ook onder kunst wordt geschaard en zich prima in hapklare brokken laat opdienen voor jaarlijks 2 miljoen toeristen in Amsterdam.

Ik vind Antonioni niet zo boeiend, geef mij dan liever Kubrick, Melville of de oude Malick of zo. Voor allebei staan mensen trouwens niet (meer) in de rij i.t.t. veel schilderkunst. Maar wie weet is dat over een eeuw anders en staan mensen hiervoor in de rij, time will tell

avatar van de grunt
Vergelijk Antonioni met een Picasso. Ondefinieerbaar. Ongrijpbaar. Van Gogh is dan toch een beetje de Frank Darabont van de schilderkunst. Oe wat zeg ik nou...

avatar van baspls
Als dit Antonioni's kenmerkende stijl is: niets doen met de handvatten die je worden gegeven, dan vind ik het maar niets. Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook wel van Kunstzinnige films, ik noem een Andrei Tarkovksy. Maar de filosofie achter deze film ontgaat mij compleet.

de grunt schreef:

Zouden er ook koelkastmagneten en onderzetters van films van Darabont bestaan?

Ik zou Van Gogh eerder met Nolan vergelijken of zo: de naam Nolan is veel bekender bij het grote publiek dan Darabont (en zijn films op een paar na ook). Antonioni doet mij dan weer meer denken aan Mondriaan: origineel en kunsthistorisch gezien belangrijk en museumwaardig maar m.i. behoorlijk saai.

Dat is inderdaad wat mij zo boeit bij Antonioni, baspls: uitgerekend niét met de voor de hand liggende clichés, de gegeven "handvatten" wordt iets gedaan, maar met wat daartussen ligt. Dat onderscheidt hem net van de duizenden anderen. En daarin proberen de grootsten zijn voorbeeld te volgen. Onder meer de Russische Tarkovsky en de Turkse Ceylan. En of het aantal mensen dat daarvoor in de rij staat dan een criterium is, durf ik te betwijfelen, Bélon...

avatar van mjk87
Deze film was ooit mijn eerste Antonioni, zonder dat ik wist dat deze van hem was (ik kende de beste man nog niet eens van naam) maar deze was eerder een film uit de kast van m'n vader die zeer geïnteresseerd is in de jaren 60. Nu vele Antonioni's verder kijk ik toch net wat anders naar de film. De ervaring blijft redelijk dezelfde, maar ik herken wel veel uit andere films. De beelden van een modern Londen (liefst met kale flats - daarom zie ik ook liever de films in zwart-wit waar de vormen en lijnen veel belangrijker zijn), de tijdsgeest die vooral in mode naar voren komt, de stille beelden en de rust en ritme in montage. Een bijzondere film die soms nergens heen lijkt te gaan en aan het eind laat de film je ook verweesd achter: waar heb ik naar zitten te kijken? Maar wel op een fijne manier want altijd heb je het idee dat Anotnioni precies weet wat hij doet, maar de bal vervolgens bij de kijker neerlegt.
Visueel niet heel bijzonder. De aankleding is wel aardig met soms mooi gekleurde kleding, maar als geheel wat grauw en saai ook. En als geheel ook geen film die onder de huid kruipt. Wel de volle speelduur enorm boeit en daarom verhoogd naar 4,0*.