Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titels: Blowup / Blow Up
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: David Hemmings, Vanessa Redgrave en Sarah Miles
IMDb beoordeling: 7,5 (67.307)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Blow-Up
"Sometimes, reality is the strangest fantasy of all."
Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren 60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf Thomas (Hemmings). Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.
Externe links
Acteurs en actrices
Thomas
Jane
Patricia
Bill
Verushka
The Blonde
The Brunette
Ron
Mime
Mime
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72557 berichten
- 5771 stemmen
Spoilertags heten die.
Ik zie geen spoilers trouwens, staat ook in plotomschrijving toch?
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Spoilertags heten die.
Ik zie geen spoilers trouwens, staat ook in plotomschrijving toch?
Pardon , het is inderdaad spoilertags.
Je hebt ook gelijk Kappeuter, bij nader inzien staan er ook geen echte spoilers in. Ik dacht alleen dat wat movsin schreef over het foto's nemen in dat park wel als een spoiler gezien kon worden. Aangezien het ook zo letterlijk in de film voorkomt.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Vooral een heel aparte film. Het begint vooral als soort voorloper van een Turks Fruit. Het lege bestaan van een recalcitrante kunstenaar die zich een vraag stelt die wij ons allen vroeg of laat wel eens stellen; 'is dit het nou'? Een film over een zoektocht naar meer, een film over eenzaamheid en een wereld onder de oppervlakte.
Naar mate de film vordert wordt het veel een mystery-achtige thriller. Die combinatie vond ik goed werken. Vond het thriller aspect op zichzelfstaand nogal slap en redelijk voorspelbaar. Maar als onderdeel van een slice of life, die slechts voor weinigen herkenbaar zal zijn, vond ik het intrigerend. 'Iemand die op zoek is naar iets, zal ook wel wat vinden', lijkt Antonioni te zeggen en daarbij; 'niets is wat het lijkt'.
Als de vrije lange aanloop naar het spannendere deel van de film voorbij is, volgen er een aantal heel unieke scènes. Wat te denken van dat concert, waar het publiek onbewogen de voorstelling aanschouwt, om zich vervolgens massaal te storten op de restanten van een gitaar. Of de worsteling met twee naakte groupies (de Britse censuur moet zich een ongeluk zijn geschrokken). Of anders wel de laatste scène.
Die eindscène schreeuwt; 'realiteit is relatief'. Dingen (en dan heb ik het over grotere en misschien wel hogere 'dingen' in het leven) zijn zo echt als je zelf wilt. We bepalen onze eigen realiteit. Je kunt het daardoor zo spannend en boeiend maken als je wilt. Vroeger als kind achtervolgde ik als zogenaamde spion wel eens mensen op straat. Meestal doodnormale mensen, maar soms zaten daar daadwerkelijk vreemde mensen bij. Die voyeuristische trekken zijn gelukkig wel weggetrokken, maar als je op zoek gaat krijg je ongetwijfeld meer te zien, dan de oppervlakte toe laat. Daar gaat de film over en hoewel de film grotendeels weinig echt indrukwekkende scenes heeft, is de film boeiend van a tot z. Knap. 4 sterren.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Word trouwens niet vrolijk van de meest reacties, hier. Lijkt erop dat sommige mensen niet erg hun best willen doen voor een film. Of mag ik dit nu allemaal weer niet zeggen?
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Ik niet. Had op het begin een heel sterk Turks Fruit gevoel, vooral qua sfeer.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Die eindscène schreeuwt; 'realiteit is relatief'. Dingen (en dan heb ik het over grotere en misschien wel hogere 'dingen' in het leven) zijn zo echt als je zelf wilt. We bepalen onze eigen realiteit.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Hoewel ik heb gespeeld met de gedachte of het hoofdpersonage zich alles inbeeldde, is dat wellicht een flauwe uitleg. Realiteit is relatief is niet zozeer van toepassing op het lijk(wat immers maar een onderdeel van het geheel is) en het thriller gedeelte, maar veel meer op de andere aspecten.
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
Het einde slaat op het medium foto dat niet meer toereikend blijkt.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Word trouwens niet vrolijk van de meest reacties, hier. Lijkt erop dat sommige mensen niet erg hun best willen doen voor een film. Of mag ik dit nu allemaal weer niet zeggen?
Zeker wel. Voor deze film móet je je best doen en dat geldt trouwens voor alle films van Antonioni. Niet alles is nu eenmaal zoals het lijkt bij zijn films. Ik heb deze film trouwens in mijn kast staan en ik moet hem weer eens nodig gaan bekijken, gezien de - zoals jij zegt - niet al te positieve reakties op dit topic.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Hoewel ik heb gespeeld met de gedachte of het hoofdpersonage zich alles inbeeldde, is dat wellicht een flauwe uitleg. Realiteit is relatief is niet zozeer van toepassing op het lijk(wat immers maar een onderdeel van het geheel is) en het thriller gedeelte, maar veel meer op de andere aspecten.
Dus tenzij de hoofdpersoon gewoon gestoord is, kan ik jouw boodschap er nooit uithalen. Overigens zit er ook nog een heleboel in de film wat hiermee niks te maken heeft.
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
Het einde slaat op de produktie die geen geld meer had.
Ik maak geen grap.
The most illuminating thing I've read about either director this week comes courtesy of Roger Ebert, who digs up this account of the actor who played the putative murder victim in Blow-Up, who told the critic that Antonioni's trademark lack of narrative closure may not have been entirely intentional; the actor claimed that the Blow-Up shoot ran out of money, forcing the director to piece together what footage he had.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2994 stemmen
Ik niet. Had op het begin een heel sterk Turks Fruit gevoel, vooral qua sfeer.
Dat zal dan wel door de tijdsperiode komen. Je kunt bijna niet verder uit elkaar liggen dan Verhoeven en Antonioni.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Wat een onzin. Erik en David lijken ontzettend op elkaar. Het is overigens altijd makkelijker om verschillen te zien dan overeenkomsten.
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
Ik heb deze film trouwens in mijn kast staan en ik moet hem weer eens nodig gaan bekijken, gezien de - zoals jij zegt - niet al te positieve reakties op dit topic.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
...zeker bij deze cineasten, ja.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2994 stemmen
Jawel. Ik heb juist het idee dat jij je laat leiden door de tijdsperiode. Verhoeven is een in-your-face-filmmaker met een betrekkende manier van filmen. Turks Fruit viel op door de vele korte shots en de dynamiek. Antonioni filmt beschouwend, is veel minder dynamisch en kent juist langgerekte takes. Ik zie echt geen overeenkomst. In ieder geval niet genoeg om te spreken van een voorloper, zoals jij deed.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Het begint als soort van voorloper op een Turks Fruit. Ik nuanceer die opmerking dus wel, omdat ik ook wel de verschillen zie en ik ook niet denk dat Verhoeven Blowup perse zag. Ik heb het ook vooral niet over de (technische) uitvoering. Het waren dus ook niet zozeer klinische 'heys' en 'kijk eens' waardoor ik de vergelijking trek.
Erik en David lijken op elkaar en hebben een aantal van dezelfde issues. De sfeer vond ik sterk hetzelfde. Zijn beide films die in een realisme die voor weinigen herkenbaar zijn toch geloofwaardig zijn. Beide films gaan over eenzaamheid in een veranderende tijd (waar de tijdsgeest dus inderdaad wel op van toepassing is). De hoofdpersonages zijn beide op zoek en vinden beide iets anders dan ze beoogd hadden.
De tijdsgeest speelt mee (waardoor de vergelijking al direct niet zo vergezocht is) en is in beide films een wezenlijk onderdeel van de film.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Want de meeste hoofdpersonages in evenzoveel films lijken heel erg op elkaar? Maar goed, als je hier de overeenkomsten al niet in wilt zien, kun je net zo goed ophouden met het vergelijken van films. Ik noem zaken die in de meeste films niet aanwezig zijn. Blowup was gewoon ook een voorloper voor heel veel films waarin seksuele vrijheid centraal stond. Je doet net of ik de meest belachelijke vergelijkingen trek.
kos
-
- 46064 berichten
- 8443 stemmen
Ik vind het ook een onbegrijpelijke vergelijking hoor. Als je dit nu met Roeg (of zelfs Godard) of zo zou vergelijken, dan zag ik er nog een beetje wat in.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Jij ziet de dingen die ik noem (meer dan een, vrij concreet) niet terug in het begin van de film? Wanneer zag je hem voor het laatst?
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2994 stemmen
Jij ziet de dingen die ik noem (meer dan een, vrij concreet) niet terug in het begin van de film?
Ik vind ze in ieder geval niet dusdanig op elkaar lijken om van een soort van voorloper te spreken.
Brix
-
- 19243 berichten
- 4669 stemmen
Een sterk overschatte film, waarover een hele hoop geneuzeld is in de loop der jaren.
Als tijdsdocument misschien van enige waarde, maar verder is vervelend is het enige etiket dat ik hierop wil plakken.
Ware het niet dat popgroep The Yardbirds, met gitarist Jeff Beck hier een (piepklein)rolletje in spelen, dan zou ik het nooit in mijn hoofd hebben gehaald om de film, of een deel ervan een tweede keer te bekijken.
Wie hier een hele trits sterren aan wil toekennen die mag van mij, maar meer dan anderhalve (voor The yardbirds) krijgt ie van mij niet.
korenbloem02
-
- 697 berichten
- 1763 stemmen
Een moeilijk plaatsbare film. Ik stemde direct eigenlijk 3*, maar na een nachtje slapen en alle indrukken rustig op zijn plek laten vallen, moet ik concluderen dat deze stem niet juist is.
Blow-up laat zich eigenlijk van vele kanten bekijken. De eigen interpretatie van de kijker als in een Hitchcock thriller. Zo laat Antonioni de kijker bij zich zelf gissen: "welke factoren spelen mee in de moord, is de moord er wel of niet. Wat is de invloed van het meisje in het park, is het haar geliefde. Waarom wil ze haar foto’s. Wat zijn haar motieven? Maar ook wat drijft Thomas. Voor wie doet hij het, wat wil hij zich zelf bewijzen".
Aan de andere kant, zien wij een La Dolce Vita over Londen. De Jetset, de “lege” Feestjes, de eenzaamheid en het isolement van de Elite. Alles draait om uiterlijke schijn. Dit is de wereld waarin Thomas zich bevind. De meisjes die bij hem langskomen, de vrienden die hij heeft. Iedereen lijkt iedereen te gebruiken om verder te komen in hun kleine en bekrompen wereld.
Blowup Balanceert tussen deze 2 film werelden De psychologie van Fellini en het thriller element van Hitchcock. De sfeer van de film begraaft het Moordcomplot, en lijkt ook niet het belang van de film te zijn. De passie die Thomas, krijgt voor het moordthema, is indrukwekkend. Maar zijn kille en afstandelijke interpretaties van de kansen in zijn eigen leven, leiden (bij mij althans) alleen tot zelfreflectie. Van niets raakt hij onder de indruk. De vrouwen, (niet alleen de modellen) aanbidden hem. Maar hij focust zich alleen op de liefde van zijn ex-vriendin. Hij is egocentrisch, verwent en zeer impulsief (zoals de propeller die hij kocht)In zijn passie voor de moord, herkent hij de liefde voor zijn werk, hij lijkt zelfs gelukkig.
Toen de film in ’66 uit kwam, was het een groot succes. Antonioni laat een rebelse jeugd zien, vol drugs, flair en mode. (de non die van de stoep wordt afgereden), maar ook Antonioni’s schets van de seksuele revolutie is iets wat ik zeker wil benoemen, zoals de orgy’s, maar ook het homo paar met de hond. Ik denk toen het uitkwam, dit zeker wat wenkbrauwen de lucht in het laten gaan. Maar zal weinig mensen van mijn generatie nog verassen.
AL met al zeg ik een goede film, zeker nog een keer bekijken.
4* (waarschijnlijk naar herkijken gaat het omhoog)
totakuka
-
- 1 berichten
- 10 stemmen
Een werkelijk prachtige weergave van de jaren 60 in londen met een typisch antonioni plot waar het lekker misterieus is, en het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding in de kunst zo klein mogelijk wordt gehouden. Is de moord die hij in de afdrukken van de foto's terugziet een werkelijkheid of slechts een verbeelding??
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Goede film. Ik vond hem af en toe wel een beetje saai, maar Antonioni tovert enkele prachtige dingen uit zijn camera en een mooi, symbolisch einde
Het laatste nieuws
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Le Samouraï
Misdaad / Thriller, 1967
238 reacties
Paris, Texas
Drama / Roadmovie, 1984
290 reacties
La Notte
Drama, 1961
75 reacties
Les Enfants du Paradis
Drama / Romantiek, 1945
47 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandfotograafburglartennisloss of sense of realitysuspicion of murderonwerkelijkmunicipal parkdarkroompantomime illusionfotografiecounter-culturelijkphoto shootfashion modelmodelleringcounterculture
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.