Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titels: Blowup / Blow Up
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: David Hemmings, Vanessa Redgrave en Sarah Miles
IMDb beoordeling: 7,5 (67.307)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Blow-Up
"Sometimes, reality is the strangest fantasy of all."
Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren 60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf Thomas (Hemmings). Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.
Externe links
Acteurs en actrices
Thomas
Jane
Patricia
Bill
Verushka
The Blonde
The Brunette
Ron
Mime
Mime
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72556 berichten
- 5771 stemmen
Geinig, hoe de Nederlandse kinder tv-serie Q&Q (1974), het idee van deze film leende. (jeugdsentiment!!!)
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2994 stemmen
De schrijver van die serie had deze film echter nog nooit gezien.
kappeuter (crew films)
-
- 72556 berichten
- 5771 stemmen
Ha, leuk om te weten! Inmiddels wel neem ik aan..
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Rustig aan, IJsvogel ! Heb je 'm nog wel es teruggezien sinds je jeugd ? Destijds gold de film als hip en bij de tijd en diepzinnig (multi-layered, weet je wel...). En er zaten diverse Blote Meisjes in. Fotomodel Veroesjka. En Jane Birkin. En veel symboliek van het genre dat iemand met een tennisracket een Onzichtbare Bal gaat spelen. En hipperdehip Londen waar nichten over straat lopen met een geverfd poedeltje aan de lijn ! Tjee wat had die Antonioni de tijdgeest bij de staart !
Een meesterwerk, met twee uitroeptekens ?? Michelangelo was gewoon de weg kwijt, of op de commerciële toer, of (waarschijnlijk) beide. Hij heeft na zijn eerste drie, vier raadselachtige films (met Monica Vitti !) niets interessants meer gemaakt [Zabriski Point wel es gezien ?].
Er zijn wel degelijk meesterwerken gemaakt vóor 1995, en ik ben blij dat je het jonge volkje daar af en toe geestdriftig op wijst. Maar deze film zal verdwijnen door de zeef van de tijd.
Sprak hij plechtig.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja heb hem een paar jaar geleden nog teruggezien en beviel me weer. Zoals alle films van Antonioni is het tempo traag en geeft de film een goed tijdsbeeld.. De tijd zal het leren of deze terugzeefd in vergetelheid !
Ik vind overigens Professione Reporter en Identicazion di una Donna heel erg goed !
Maar dat is persoonlijk ..
ichi
-
- 756 berichten
- 6814 stemmen
Ik heb alleen deze ,professione reporter en zabriski point gezien. Deze blijft dus echt wel een klassieker. Dat films worden ingehaald door nieuwere wil nog niet zeggen dat ze niet relevant blijven.
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Relevant ? Voor wie ? Met wat ? Hoe dat zo ?
In de zin van : van betekenis ? Gewichtig, belangrijk, ter zake doende ?
Het is juist die modieuze kwasigewichtigheid waar ik (als ik in de stemming ben) bij dit soort films het lazerus van krijg.
neo
-
- 15405 berichten
- 9540 stemmen
redelijk goeie film.goeie schets van londen in de jaren 60. er zat ook wel wat minder boeiende scenes in, maar de 'ontdekkingscenes' van hemming zijn erg goed.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Op een paar heel aardige momenten na vind ik 't maar een loos en leeg filmpje. Als ik een mooi beeld wil van de jaren '60 kijk ik Midnight Cowboy of The Graduate nog wel een keer...
gotti
-
- 14028 berichten
- 5642 stemmen
Inderdaad. Dit filmpje was aardig inhoudsloos en is en wordt nergens echt leuk en/of spannend, wat volgens mij wel de bedoeling is bij een mysterie film.
Ik geef hem 2* en dan ben ik nog aardig gul.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Dit is geen mysteriefilm, absoluut niet. Als je deze film als zodanig probeert te bekijken, is de film doelloos en het einde een anticlimax. Maar deze film is een psychologisch drama, over iemand die zijn grip op de wereld verliest. En op dat punt slaagt Blowup in mijn ogen wel.
gotti
-
- 14028 berichten
- 5642 stemmen
Dit is geen mysteriefilm,absoluut niet.
Dan zal het wel aan mij liggen, want ik vond het gewoon geen leuke film.
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Ik kon het meesterwerk niet ontdekken, het leek saai maar toch bleef het boeien, maar er zaten ook een paar overbodige lange scenes in zoals het zoeken van "Ron", en het eind vond ik ook erg jammer.
2,5*
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Dit is geen mysteriefilm, absoluut niet. Als je deze film als zodanig probeert te bekijken, is de film doelloos en het einde een anticlimax. Maar deze film is een psychologisch drama, over iemand die zijn grip op de wereld verliest. En op dat punt slaagt Blowup in mijn ogen wel.
Is dat lijk opeens niet meer van belang?
Pablito
-
- 180 berichten
- 813 stemmen
Is dat lijk opeens niet meer van belang?
Ik heb Blow-Up (nog) niet gezien, maar ik denkt niet dat het mysterie de essentie van de film is, maar een aanleiding tot een diepgaande (?) karakterstudie. Net als in The Conversation het mysterieuze gesprek ook maar een aanleiding is voor een portret van het personage van Hackman.
Dit is het soort films waar de intrige in dienst staat van de uitdieping van het hoofdpersonage, en niet andersom zoals in een "doorsnee" film, waar de karakterontwikkeling (als er al sprake van is...) in dienst staat van de plot. Gevolg is dat voor films als Blow-Up of The Conversation de uitkomst van de plot er ook niet toe doet. Meer zelfs, het zou in dit soort films een beetje vals klinken als op het einde mooi wordt uitgelegd hoe alles nu precies in elkaar zat. Het gaat om personages die geen vat meer hebben op de werkelijkheid, dus op het einde die werkelijkheid haarfijn blootleggen zou een anticlimax zijn en ingaan tegen de essentie van de film.
Immers, wat is de werkelijkheid in deze films? Het gaat om mensen die geconfronteerd worden met een extern "mysterie" en daar, door manipulatie van beelden (Blow-Up) of geluid (The Conversation), hun werkelijkheid van maken. En er niet meer uitgeraken.
De analogie met het filmmaken zelf is snel getrokken.
Dit is wat deze films tot klassiekers maakt, niet de intrige, maar wel de uitdieping van mensen die verstrikt geraken in hun drang om de werkelijkheid te vatten, de manier waarop deze films een tijdsgeest vatten (het paranoide, technologie-gekke Amerika in The Conversation), en de visie op filmmaken zelf.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Een film die ik nooit meer terug wens te zien. volgens mij 'persoonlijk' een echt gedrocht...
starbright boy (moderator films)
-
- 21266 berichten
- 4450 stemmen
Aardige film, maar zeker niet wat ik gehoopt had.
Eerst met de positieve punten beginnen. Sommige shots waren erg leuk en origineel. De film geeft een leuk tijdsbeeld. Mooie 60's outfits, kapsels, huisinrichting, fotodecors, auto's en zelfs nog een beatband op de koop toe. En het heeft best lekkere muziek. De film durfde soms muisstil te zijn, dat had ook wel wat.
Maar toch had ik hier veel meer van verwacht. Het bleef allemaal aan de oppervlakte hangen, afgezien van oerflauwe symboliek waardoor wij met zijn allen moeten gaan nadenken over de werkelijkheid en de waarneming. Daarvoor had ik toch liever een film gehad die de tand des tijds wat beter doorstaan had en niet vooral een aardig jaren '60 curiosum was gebleken.
3.0*
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Schitterende film! Volgens de achterkant van de videocassette 'een spannend moordmysterie' (tsss) maar het is natuurlijk veel meer dan dat, sterker zelfs, het is het helemaal niet. Maar hij bezit die geniale eenvoud waar de grote Italiaanse regisseurs zo goed in waren, en tegelijk zie je schitterend hoe verdomd goed Antonioni zijn vak verstaat. 4,5 sterren.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Met een moordmysterie heeft Blowup inderdaad vrij weinig te maken, maar dat neemt niet weg dat de film op sommige momenten toch behoorlijk spannend is. Vooral tijdens de scènes waarin David Hemmings de vergrotingen maakt, zat ik echt op het puntje van m'n stoel.
Aan de ene kant is het dan ook best jammer dat Antonioni verder helemaal niets met die scènes doet. Niet dat hij er nou perse een thriller van had moeten maken, maar qua scenario was het me toch iets te vrijblijvend. Daar staat gelukkig tegenover dan Blowup een ontzettend geslaagd tijdsbeeld is van de hippe sixties, al betwijfel ik dat dat Antonioni's bedoeling was. Ongetwijfeld wilde hij iets zinnigs zeggen over de flinterdunne grens tussen illusie en realiteit (vandaar ook de pantomimespelers), maar dat was me allemaal net iets té nadrukkelijk in beeld gebracht.
Nee, ik kijk de film liever voor zijn heerlijke sfeer dan voor de goedbedoelde kunstzinnige boodschap.
4 sterren.
prolasco
-
- 5 berichten
- 1 stemmen
Ik ben vanaf 1967 werkzaam geweest in diverse
foto - laboratoria's, en foto studio's. deze film is een
geweldige weergave van die, heel erg ontspannen
tijd, waarin alles kon.
Alleen al de vraag : Do you want to leave him?"
Is helemaal te gek !
En dat grietje dat haar kaugum weg wilde werpen :
" NOT on my floor "
Ik vindt het geheel geweldig. Een dikke / tot hoe ver gaan jullie ?
Hoe kom ik eraan ????????
Art
-
- 13507 berichten
- 3542 stemmen
Klik bovenaan deze pagina op het linkje "Koop dvd" en dan kom je automatisch op de site van de Free Record Shop. Daar is de film voor het mooie bedrag van €7,99 verkrijgbaar
hasanordek
-
- 102 berichten
- 17 stemmen
Deze film heb ik gisteren op DVD gezien. Als je zonder vooroordeel begint aan deze film, is het een film dat gaat over het leven van een fotograaf in de jaren '60. Niet echt goed, dus.
Maar gelukkig, na 45 minuten gebeurt er eindelijk iets opmerkelijks. De fotograaf neemt een paar foto's in een park. Later blijkt een vrouw heel veel moeite te doen om die rolletjes terug te willen krijgen. Waarom?
Het laatste maakt een hoop goed, wat de film betreft. Het werd op momenten (vooral door de stilte) heel erg spannend. Dit wist de regisseur zeer goed te doen.
Waar ik wel om moest lachen, was hoe krampachtig de regisseur de blote borsten van de actrices in de naaktscenes probeert te verbergen. En verder was de muziek typische jaren 60 muziek.
En de regisseur heeft mooie beelden opgenomen van de Engelse natuur.
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
Waar ik wel om moest lachen, was hoe krampachtig de regisseur de blote borsten van de actrices in de naaktscenes probeert te verbergen.
Grappig dat je dit zegt, want het was de eerste (mainstream)film die frontal nudity toonde...
Maar je hebt gelijk... tegenwoordig kijken we nergens meer van op.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2994 stemmen
Grappig dat je dit zegt, want het was de eerste (mainstream)film die frontal nudity toonde...
Engelstalig dan vast.
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
Engelstalig dan vast.
yep:
From http://en.wikipedia.org/wiki/B...
Blowup is a 1966 British-Italian art film directed by Michelangelo Antonioni, his first to feature an English language screenplay and also the first British film to feature full frontal female nudity (although expurgated in the VHS videotape release)
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Le Samouraï
Misdaad / Thriller, 1967
238 reacties
Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
290 reacties
La Notte
Drama, 1961
75 reacties
Les Enfants du Paradis
Drama / Romantiek, 1945
47 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandfotograafburglartennisloss of sense of realitysuspicion of murderonwerkelijkmunicipal parkdarkroompantomime illusionfotografiecounter-culturelijkphoto shootfashion modelmodelleringcounterculture
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.