Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titels: Blowup / Blow Up
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: David Hemmings, Vanessa Redgrave en Sarah Miles
IMDb beoordeling: 7,5 (67.307)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Blow-Up
"Sometimes, reality is the strangest fantasy of all."
Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren 60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf Thomas (Hemmings). Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.
Externe links
Acteurs en actrices
Thomas
Jane
Patricia
Bill
Verushka
The Blonde
The Brunette
Ron
Mime
Mime
Video's en trailers
Reviews & comments
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Vooral liefhebbers van mooie, modieuze jaren 60 curiosa is dit een absolute must.
Ik vond het prachtig! ***een document***.
T.O.
-
- 2199 berichten
- 2457 stemmen
Ontzettend langdradige film. Het thema van ontwrichte, gelaten samenleving en doelloosheid is mij wel duidelijk maar dat is al zo vaak beter gedaan dan hier. Spannende intriges waren er voor mij niet bij, daarvoor leunt de film teveel op (pseudo-)intellectuele dialogen en shots.
2* voor een aantal mooie beelden, 60s-sfeer en het coole optreden van The Yardbirds
ps Het audio-commentaar van de auteur op de DVD is overigens erg aardig. Leuker dan de film zelf .
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Onzin dat een film pas de moeite waard is als ie ergens over gaat!
Alsof de gemiddelde film (helemaal uit die Hollywood-riool)
ergens overgaat.
Dat is toch ook verzonnen door (brood-)scenarioschrijvers met geen enkele diepe bedoeling.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Het thema van ontwrichte, gelaten samenleving en doelloosheid is mij wel duidelijk maar dat is al zo vaak beter gedaan dan hier.
Omwille van de openingssequentie?
Ik zag een film over lichtinval, grasperken, ruisende wind, en opgaan in je bezigheden hij zegt toch in het antiquariaat: "Wanneer ik iets zie, moet ik het hebben"
Die marionetten vond ik eerder een positieve boodschap uitstralen we weten dat het een show is, maar toch amuseren we ons. Op het einde werpt hij toch de fictieve bal terug (= ik doe mee)
Vooral de sequentie waarin de fotograaf door het nachtleven trekt vond ik prachtige dwarsdoorsnede schenken van het milieu waarin hij zich bevindt. En natuurlijk inderdaad het optreden van The Yardbirds: iedereen apatisch starend, tot wanneer er iets in het publiek gegooid wordt. En maar grabbelen voor iets dat niemand wil
T.O.
-
- 2199 berichten
- 2457 stemmen
Ik lees je reactie nu pas.
Het is natuurlijk bij uitstek een film die open staat voor meerdere interpretaties
Overigens las ik net dat Jimmy Page en Jeff Beck in hun jonge jaren daar gewoon op hun gitaar staan te raggen bij dat optreden. Ik vond dat gitaargeluid al zo goed klinken
nachtvlinder
-
- 419 berichten
- 393 stemmen
de eerste 45 minuten kun je beter overslaan om niet in slaap te vallen of de dvd op versneld vooruit spoelen zetten, m.n. het fotograferen is erg amateuristisch in beeld gebracht, daarna begint een interessante te korte film met een niet zo bijzonder eind.
Soeperman87
-
- 567 berichten
- 479 stemmen
Een fotosessie met David Bowie en Kate Moss geïnspireerd op de film Blow-Up:
007
-
- 202 berichten
- 170 stemmen
Tja, ik vond er allemaal niet zoveel aan.
Woorden zoals saai, ergerlijk, vervelend en slecht, kwamen in me op.
De film is onoemelijk traag, het verhaal had potentieel, maar werd zo slecht uitgewerkt. En zo traag.
Het is zelfs niet boeiend. Ook vond ik dat met die foto's nogal onduidelijk.
De film was ook nergens spannned. Ik dacht een thriller te krijgen, maar wat ik zag leek angstig veel op een komedie.
Het was ook erg slecht gefilmd en de film had een slecht einde, en ik bedoel slecht als vorm van kritiek.
Hoewel ik de tennis wel leuk gevonden vond.
en de actreeprestaties waren ook wel goed.
En overigens, de schaduw van de camera ergens in het begin van de film, tja... onkunde misschien?
2 sterren.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Na de geweldige films L'Eclisse en Professione: Reporter had ik erg veel verwacht van deze film. Helaas zijn die verwachtingen maar deels waar gemaakt. Eerst de goede punten: De film geeft een vrij mooi tijdsbeeld van de jaren '60 (de kapsels, muziek, kleding, inrichting, auto's etc.) en er zitten zeker hele mooie shots in. Verder heeft de film bij vlagen een heerlijke sfeer. Maar voor zover er al een verhaal in zit, wist het me amper te boeien. De film blijft ook veel te oppervlakkig, zeker als je het vergelijkt met L'Eclisse en Professione: Reporter. Verder denk ik wel dat dit net als de 2 films die ik al noemde, echt een film is die beter wordt na een herziening. Voor nu 3 dikke sterren.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Het einde viel mij heel erg tegen. Tevens waren die hippies met maskers ronduit vervelend.
Toch vond ik de film wel wat hebben. Je werd aardig in het verhaal gezogen en het zag er allemaal wel mooi uit. Maar het had mijns inziens beter gekund met dit verhaal.
3*
Drs. DAJA
-
- 4341 berichten
- 4441 stemmen
Onzin dat een film pas de moeite waard is als ie ergens over gaat!
Alsof de gemiddelde film (helemaal uit die Hollywood-riool)
ergens overgaat.
Dat is toch ook verzonnen door (brood-)scenarioschrijvers met geen enkele diepe bedoeling.
Ik word ook niet enthusiast van de desbetreffende niets zeggende hollywood films maar dat is nog geen reden om een saaie interpretatielooze film te maken om aan te tonen dat je als kijker dan toch wel door verveling een interpretatie zoekt. Dat is net zoiets als anderhalf uur een langdradige kutfilm maken over het boerse bestaan omdat dat zogenaamd langdradig en kut is.
Met alle respect, ik vind het idee om mensen te tarten met het principe dat ze toch wel ergens iets achter zoeken als het ze niet bevalt goed, maar alsjeblieft doe dat dan op een andere manier. Er zitten doelbewust scéne's in om te vervelen.
Nee, al met al erg matig. De film wil graag een boodschap uitstralen maar laat zichzelf ook kisten door die boodschap.
Maar ja, dat de film dit probeert is dus ook erg knap.
Het punt is, door de openheid van interpretatie's zweef ik tussen twee interpretatie's: mijn ervaring van de film en mijn theorie over de film.
Mijn theorie is, is dat het goed is dat dit is gemaakt alleen al om haar punt. Mijn ervaring is dat de film heel saai is en bewust saai is.
Voor de ervaring: 2,5* (enkele goede tijdsbeelden)
het concept: 5*
4*
TonyMontana
-
- 394 berichten
- 4803 stemmen
had een tijdje geleden de NL R2 dvd gekocht, gisteren bekeken en tot de vaststelling gekomen dat hij toch wel een beetje gecensureerd is...
zie http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare6/blowup-censored.htm
nl. het shot van Vanessa Redgrave (+/- 51 min. in film).
kappeuter (crew films)
-
- 72556 berichten
- 5771 stemmen
Nu weet ik ook waar de naam DVDbeaver vandaan komt.
TonyMontana
-
- 394 berichten
- 4803 stemmen
Nu weet ik ook waar de naam DVDbeaver vandaan komt.
LOL!!! geniaal!!! dat ik daar niet aan heb gedacht?!! you made my day!
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
Ik vond het artistieke aspect van deze film heel leuk. De film is nog beter als je de voice over beluisterd: theorien over waarneming, Kant en kunst, functie van media... etc... Nou ja dat zit inderdaad ook allemaal in deze film verwerkt. Daarnaast is deze film wel wat saaiig maar ook weer erg interessant, blow-out is wel heel wat intenser omdat deze film (blow-up) voor kunstkenners/art house fanaten gemaakt lijkt te zijn en die andere: om het publiek een zo intens mogelijke filmervaring te bieden.
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Een mooie en kleurrijke jaren zestig film, de film doet erg surrealistisch aan en dat maakt het hem ook zo goed. 4*
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Een schitterende film van Antonioni.
Wat ik er o.a. zo speciaal aan vind is dat de film erg zijn tijd neemt, terwijl nagenoeg geen enkele shot overbodig is.
De beeldcomposities zijn prachtig, de soundtrack past wonderwel bij de geëvoceerde tijdsgeest en de film bevat genoeg vage scènes die je uitdagen om zelf betekenis aan de film te geven. Dat lukte me enkele jaren geleden nog niet helemaal, maar nu (en ik word hierin bevestigd door de andere leden) denk ik wel dat ik voor mezelf de achterliggende boodschap klaar en duidelijk in het vizier heb.
Ik moet dringend wat meer Antonioni-films bekijken geloof ik.
4*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Een schitterende film van Antonioni.
Wat ik er o.a. zo speciaal aan vind is dat de film erg zijn tijd neemt, terwijl nagenoeg geen enkele shot overbodig is.
De beeldcomposities zijn prachtig, de soundtrack past wonderwel bij de geëvoceerde tijdsgeest en de film bevat genoeg vage scènes die je uitdagen om zelf betekenis aan de film te geven. Dat lukte me enkele jaren geleden nog niet helemaal, maar nu (en ik word hierin bevestigd door de andere leden) denk ik wel dat ik voor mezelf de achterliggende boodschap klaar en duidelijk in het vizier heb.
Ik moet dringend wat meer Antonioni-films bekijken geloof ik.
4*
Er is geen een film die de de tijdgeest van de jaren zestig zo goed in beeld bracht als "Blow-up" van Antonioni. Antonioni probeerde dit later nog een keer met "Zabriskie Point" , maar deze film vond ik een mislukking. Zijn eerdere films, die hij in Italië maakte lijken in de verste verte niet op Blow-up. Dus, je bent gewaarschuwd.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Ik weet dat zijn Italiaanse films anders zijn, maar ik mag toch hopen dat ze van gelijkaardige kwaliteit zijn, niet?
Over Zabriskie Point heb ik overigens nog niets anders dan positieve verhalen gehoord: niet per sé van Antonionikenners, maar wel van mensen met een filmsmaak die ik zeer waardeer.
Bedankt voor de waarschuwing in elk geval
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik weet dat zijn Italiaanse films anders zijn, maar ik mag toch hopen dat ze van gelijkaardige kwaliteit zijn, niet?
Over Zabriskie Point heb ik overigens nog niets anders dan positieve verhalen gehoord: niet per sé van Antonionikenners, maar wel van mensen met een filmsmaak die ik zeer waardeer.
Bedankt voor de waarschuwing in elk geval
Van gelijkwaardige kwaliteit zijn ze zeker, vooral l'avventura, waarmee hij zijn naam definitief vestigde.
niethie
-
- 7308 berichten
- 6521 stemmen
Vorige week eventjes opgenomen en gister bekeken, mijn eerste Antonioni film en het beviel me erg goed, het eerste wat opvalt is de erg aangename aparte, frisse en soms zelfs wat surrealistsche sfeer die erg goed de (sixties) tijdgeest weergeeft die de film uitstraalt, het acteerwerk van de hoofdperoon (Hemmings) is erg sterk, de film bevat een paar erg sterke scenes en shots en wist me een groot deel van de speelduur prima te boeien, jammer genoeg zakt het op het einde een klein beetje in maar omdat de sfeer sterk blijft zat ik daar verder niet echt mee dus ik geef de film het voordeel van de twijfel en gooi gewoon een halfje op de (3,5) die ik aanvankelijk in gedachte had.
4 sterren
Ps: Vannacht Zabriskie Point (ook van Antonioni) maar eens even kijken...
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ontzettend saaie en vreemde film. Er gebeurt werkelijk geen hol, probeer na een minuut of 40 bijvoorbeeld maar eens te bedenken wat er gebeurt is in de voorgaande minuten. Dit hoeft opzich geen probleem te zijn, maar het verveelt ook nog eens vreselijk. De scènes hebben weinig tot geen samenhang en lijken allemaal afkomstig uit andere versies van hetzelfde script. Erg vaag.
Het moordverhaal is stompzinnig. Het is óverduidelijk dat er daar een dood lijk ligt (al helemaal als die gast er nota bene heen gaat en het ziet liggen!), maar de hoofdpersoon reageert absurd. Hij gaat niet naar de politie, nee, hij besluit plots om zich aan het nachtleven te wagen. Zo reist hij langs pseudo-sfeervolle locaties met als idioot dieptepunt een rockpodium met rockers en een groep mensen die geen enkel teken van leven vertonen. Wtf? Kunnen die mensen niet dansen ofzo? Vervolgens slaat één van de rockers om onduidelijke redenen zijn gitaar kapot en opeens wil het publiek de restanten wel hebben? Naast dat ik geen idee heb wat dit toevoegt aan de film, wat onze hoofdpersoon hier doet en wat je met een kapotte gitaar moet, snap ik echt niet hoe dit nog als realistisch te verdedigen is. Dat publiek lijkt het optreden oersaai te vinden maar ze zijn wel helemaal gek van een saai artefact als dit. Lekker logisch ...
En dan wordt het moordverhaal vervolgens maar losgelaten als het lijk de volgende dag weg is, en dat moet dan de suggestie van krankzinnigheid/twijfel sterk uitdrukken. Nou nou, sterke cinema hoor ...
Het acteerwerk is ook nog eens barslecht. Die Vanessa Redgrave heeft haar vak écht niet begrepen Triest gewoon wat een mallotige bekken zij hier staat te trekken. Daarnaast is ze ook nog eens afschuwelijk lelijk, dus naar haar kijken is niet echt een genot. Het lijkt wel alsof ze totaal geen idee heeft hoe een mens zich in bepaalde situaties handhaaft, en daarom staat ze maar wat aan te kloten. Samen met de rest van de cast overigens, slechts de hoofdpersoon doet het wel aardig. En samen met het eveneens wel aardige, maar ook geen spat meer, sfeertje vormt dat de positieve kant van de film. Die uiteraard voor geen meter opweegt tegen het dodelijk saaie karakter en de idiootheid van de film.
Geef mij maar Hitchcock. Die zou op zijn minst het moordverhaal fatsoenlijk uitgewerkt hebben en iets gedáán hebben met alle zogenaamd mooie vrouwen in de film. Deze film lijkt dat niet eens te pogen. Makkelijk filmmaken zo.
1,5*
rick@themovies
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
"Dit is geen film" zou het motto van deze veeleisende film kunnen zijn. Het valt niet mee je eerst door bijna een uur (!) zinloos lijkende scenes te moeten worstelen voordat er 'iets' gebeurt, en zelfs dan is het nog maar de vraag of dat 'iets' daadwerkelijk gebeurd is.
Maar op dat moment begint deze film wel extra lading te krijgen en wordt duidelijk dat we hier naar een experiment in waarneming en interpretatie zitten te kijken. Antonio manipuleert de kijker voortdurend. De scenes waarin de hoofdpersoon wordt afgeleid van zijn missie zijn ook pure afleidingspogingen voor de kijker. Waarom danst er bijna niemand tijdens het rock concert? Wat is de betekenis van de propellor? Wat is het doel van de twee meisjes die de fotograaf tot het uiterste bewegen foto's van ze te maken?
Gebeurt het allemaal wel echt? De slotscene is helemaal vervreemdend de mime spelers doen alsof ze tennissen, ze hebben geen rackets en geen bal. Toch hoor je aan het eind opeens de tennisballen op de baan stuiteren
Hierdoor wordt alles wat hiervoor in de film gebeurde in twijfel getrokken. Is het allemaal fantasie van de hoofdrolspeler? Of was het toch allemaal echt. Is waarnemening reëler dan registratie?
Kortom, een zeer interessant experiment, maar dat levert nog niet per sé een goede film op.
Het kost veel moeite de aandacht er bij te houden en daarnaast is het acteren matig tot slecht. Vanessa Redgrave valt in die laatste categorie. Ze lijkt totaal misplaatst en rommelt maar wat aan. David Hemmings speelt zo'n totaal onsympathiek karakter dat ook daar weinig plezier aan te beleven valt. Als film kan ik er dan ook niet meer van 3 sterren van maken.
Maar misschien zie ik het allemaal wel verkeerd
elry
-
- 122 berichten
- 300 stemmen
had een tijdje geleden de NL R2 dvd gekocht, gisteren bekeken en tot de vaststelling gekomen dat hij toch wel een beetje gecensureerd is...
zie http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare6/blowup-censored.htm
nl. het shot van Vanessa Redgrave (+/- 51 min. in film).
bedankt voor deze info.
ik moet nu op zoek naar een uncencored copy
iemand een idee waar ik die vind?
hdehoon
-
- 362 berichten
- 316 stemmen
Ik heb deze film jaren geleden op de tv proberen te bekijken, maar vond hem toen vreemd en saai.
Nu heb ik hem opnieuw bekeken en ik zag nu pas wat voor een fantastische film het eigenlijk is. Ik kon dat trage tempo nu echt waarderen. Het is even wennen, maar je moet je als het ware mee laten drijven met het tempo van de film. Wat ik ook bijzonder vond was dat er nauwelijks muziek in voorkomt, behalve functionele muziek, dus als er een plaatje gedraaid werd bv. Verder alleen de natuurlijke geluiden; een handelsmerk van deze regisseur. De wind in de bomen van het park, de vogels die fluiten...Heel apart, als je er op let en er gevoelig voor bent.
De fotograaf is heerlijk arrogant, dat zal niet iedereen waarderen, maar hij heeft een geweldige uitstraling.
Er is zeker wat aan te merken op de film; sommige scènes duren veel te lang t.o.v. andere en het acteren lijkt soms opzettelijk stuntelig. Maar het totaalbeeld is wat mij betreft: een meesterwerk. De regisseur heeft zich niets aangetrokken van conventies en heeft precies gedaan wat zijn intuïtie hem ingaf.
Het mooie van het verhaal is, dat het helemaal niet om dat lijk gaat, maar om wat schijnbaar belangrijk lijkt in het leven van die fotograaf: snelle plaatjes, de uiterlijke dingen in het leven. Hij wil zo ook het lijk benaderen: ipv de politie te bellen wil hij er een lekkere fotoreportage van maken en misschien ook nog Vanessa R. aan het lijntje houden. Maar hij is te gretig, wacht te lang en dan heeft hij niets meer, zelfs geen bewijs dat er ooit iets gebeurd is. En Vanessa vindt hij ook niet meer terug. Die smalle lijn tusen fictie en werkelijkheid is heel simpel en toch geraffineerd in beeld gebracht; een dieperliggende dimensie die het voor mij een hele speciale film maakt.
Vijf sterren, top of my list.
Misschien moet je de 45 jaar gepasseerd zijn om hem te waarderen?
hdehoon
-
- 362 berichten
- 316 stemmen
bedankt voor deze info.
ik moet nu op zoek naar een uncencored copy
iemand een idee waar ik die vind?
Nou, ik kocht laatst in Aken een ongecensureerde versie, in een boekwinkel. Het is een Duitse uitgave, maar het is verder gewoon engelstalig te bekijken: Suddeutsche Zeitung/cinemathek, nr. 47. Surf naar: www.sz-mediathek.de
Movsin
-
- 7665 berichten
- 8080 stemmen
Ik zag de film voor de derde keer en het blijft voor mij een meesterwerk.
Enkele scènes vind ik zondermeer schitterend : het fotomaken in het park ,met niets dan de wind in de bomen als geluid, de spannende ontwikkeling van die foto's. Dat is toch mooi en echt film.
Er steekt ook heel wat symboliek in deze prent, zoals de eindscène.
De oppervlakkige mens, de eenzame mens, de hulpeloze mens ?
Ik denk dat Antonioni het aan de kijker overlaat.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Le Samouraï
Misdaad / Thriller, 1967
238 reacties
Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
290 reacties
La Notte
Drama, 1961
75 reacties
Les Enfants du Paradis
Drama / Romantiek, 1945
47 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandfotograafburglartennisloss of sense of realitysuspicion of murderonwerkelijkmunicipal parkdarkroompantomime illusionfotografiecounter-culturelijkphoto shootfashion modelmodelleringcounterculture
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.