

Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titels: Blowup / Blow Up
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: David Hemmings, Vanessa Redgrave en Sarah Miles
IMDb beoordeling:
7,5 (65.840)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blow-Up
"Sometimes, reality is the strangest fantasy of all."
Regisseur Antonioni schetst een beeld van swinging Londen in de jaren 60 en doet dat met het verhaal van de fotograaf Thomas (Hemmings). Die maakt kiekjes van twee verliefde mensen in het park. Bij het vergroten van de foto blijkt hij een moord te hebben gefotografeerd, waarna een intrigerende zoektocht begint.
Externe links
Acteurs en actrices
Thomas
Jane
Patricia
Bill
Verushka
The Blonde
The Brunette
Ron
Mime
Mime
Video's en trailers
Reviews & comments

Ludo92
-
- 81 berichten
- 29 stemmen
Geen tranen in de ogen tijdens de laatste 10 minuten?

memorable
-
- 150 berichten
- 1445 stemmen
Ik vond de allerlaatste scene met de tennisbal niet per sé nodig, omdat nog een keer met lichtjes overtrokken symboliek werd gezegd wat al vele malen gezegd was, maar dat oordeel is denk ik vooral het gevolg van mijn subjectieve interpretatiekader.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30206 berichten
- 5129 stemmen
Ik had van Michelangelo Antonioni enkel La Notte gezien, maar voor mij een zeer geslaagde film. Blowup is toch wat anders. Een wat losgelaten projectiel, dat ongetwijfeld zijn invloed heeft gehad. Qua sfeer begint het ook goed met een fotograaf in de jaren '60. Passende muziek, mooie kleuren en de frivoliteit van een fotograaf en zijn modellen. Maar dan ben ik de weg wat kwijt. Het is mooi, maar kan er helaas niet veel mee. Vooral omdat de sfeer wat naar de achtergrond wordt gedrukt voor het mysterieuze verhaal. En dat evenwicht is wat mij betreft minder geslaagd.

korenbloem02
-
- 692 berichten
- 1752 stemmen
AL met al zeg ik een goede film, zeker nog een keer bekijken.
4* (waarschijnlijk naar herkijken gaat het omhoog)
Toen ik de bovenstaande review schreef, had ik niet gedacht dat de herziening 12 jaar opzich liet wachten. Maar waar ik 12 jaar geleden wat twijfelde om de film als een meesterwerk te bestempelen, twijfel ik nu om deze film geen volle mep te geven en een plaats te bieden in mijn top 25 en of misschien top 10.
4 -> 4,5*

starbright boy (moderator films)
-
- 21105 berichten
- 4280 stemmen
Ook herzien en ik had in veel opzichten een heel andere film in mijn geheugen zitten dan het blijkt te zijn. Allereerst: hoewel de toon en het decor anders zijn staat dit minder ver van de voorgaande films van Antonioni af dan ik dacht. Ten tweede: de film is veel minder op plot gericht en veel meer een handelingsfilm dan in mijn herinnereing. Ook veel minder dialoog. Ten derde was ik ook vergeten hoe centraal kijken staat in deze film. Ik vind '[m ook veel beter nu. Ik doe er een hele ster bij.

Basto
-
- 9651 berichten
- 6699 stemmen
Had m ooit gezien, maar toen was mijn smaak nog niet genoeg ontwikkeld om deze film te waarderen. Keek toen nog met name plot gedreven films in het actie, avontuur en thriller genre. Niks mis mee, maar ik word nu graag wat meer uitgedaagd.
Daarom is juist deze associatieve cinema nu meer mijn ding. Antonioni reikt je wel alle puzzelstukjes aan, maar niet persé op het moment dat je er naar zoekt. Het is opletten geblazen, want als kijker ben jezelf de detective in dit misdaad mysterie.
Wat ook opvalt is dat er ook veel aandacht is voor de grote verschillen in het Londen van de jaren 60. De film zit vol met uitvergrote tegenstellingen tussen de conformistische fabrieksarbeiders en de swinging youth, tussen de high end modellenwereld en de talentloze wannabee’s. Tussen kleurrijke muurschilderingen in de hippe wijken en het grauwe Londen van de jaren 20/50. Zo valt er genoeg te zien. Ook leuk te ontdekken waar Austin Powers zijn roots liggen. Dat had ik me nooit beseft.
Zo is Blow Up een hele rijke vertelling, waarbij je als kijker vooral moet kijken en genieten van de sfeer en schitterende fotografie en art direction.
Een oplossing, die komt er niet. Zoals alle Antonioni’s die ik gezien heb, eindigt het in leegte. Het leven is geen afgerond verhaal, laat staan dat het een happy end kent.
De blu ray van Criterion is ook schitterend. Ben erg blij dat ik die in bezit heb, voor dat de Woke en de Me too beweging de film in hun vizier krijgen en die vanwege het machtsmisbruik van de hoofdpersoon op de brandstapel willen werpen.
4,5

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen
De blu ray van Criterion is ook schitterend. Ben erg blij dat ik die in bezit heb, voor dat de Woke en de Me too beweging de film in hun vizier krijgen en die vanwege het machtsmisbruik van de hoofdpersoon op de brandstapel willen werpen.
Amen.

cinemanukerke
-
- 983 berichten
- 683 stemmen
Sire, er worden geen reviews meer geschreven ! Ik kom net terug uit het forum, vandaar. Maar de boer (een verre voorvader van mij) ploegde voort ...
Blow up, excuseer het fantastische Blow up, daarover gaat het vandaag. Ik pik meteen die magistrale scene van het popoptreden met The Yarbirds eruit. Antonioni linkt direct 2 belangrijke elementen die gans de film voorkomen. 1) Tegen het ritme. Wanneer Hemmings in de zaal komt staan alle mensen stil, te kijken, behalve 2 mensen die achteraan kalm dansen. Nochtans is de muziek zeer ritmisch. Het is ook een onnatuurlijke houding tijdens een popconcert. Wanneer er een kapotte gitaar in het publiek wordt gegooid, is iedereen plots uitzinnig. Die plotse tempo verandering zien we in veel scenes (cf de telefoon rinkelt, Hemmings blijft zitten, neemt niet op en wacht. Plots springt hij recht en vliegt naar de telefoon). 2) De korte interesse. Iedereen wil een stuk van de gitaar bemachtigen. Bij Hemmings lukt het en loopt weg van de woelige massa. Eenmaal uit het zicht gooit hij het gitaarstuk weg. Een omstaander ziet het liggen, neemt het op maar gooit het dan weer weg. De interesse is zeer snel weg. Nog voorbeelden : De propeller, het filmrolletje voor Redgrave, etc. Iedereen leeft op korte termijn prikkel. Niets kan hen aandacht vasthouden. Het moment is nu. Antonioni bestudeert het menselijk gedrag binnen een tijdsperiode (swinging sixties) en constateert de gebreken.
Dan is er nog een derde element in Blow up excuseer het fantastische Blow up nl wat we zien, is verbeelding of echt ? De schilder vat het mooi samen wanneer hij voor zijn schilderij staat. Hij kijkt tot hij een beeld kan vormen wat het schilderij betekent. Een aanwijzing in een detectiveverhaal. Het wordt letterlijk gezegd. Op het einde doet Hemmings mee met de verbeelding. Alsof hij zich bij neerlegt dat de moord niet heeft plaats gevonden. De verbeelding dat een foto kan veroorzaken, is voor een kunstenaar (fotograaf of filmmaker) een dilemma. Kies ik voor fictie of realiteit. Misschien niet toevallig gaat het hoofdpersonage in het begin van de film een foto reportage maken van een opvang tehuis. De foto's kunnen zo in een foto tentoonstelling voor documentaire. En tijdens een foto sessie neemt Antonioni een bestaand fotomodel (Veruschka von Lehndorff) wat de docu nog extra in de verf zet. Antonioni brengt een rijke visuele pracht (fotografie, camerastandpunt) gecombineerd met een esthetische vormgeving (Frame within framing – een kader binnen een kader). Personages zijn in een kader gefilmd, het kader van het scherm filmt een kader met een persoon. Daarnaast het kleurengebruik om de esthetica kracht bij te zetten. Maar toch behoort de film net niet bij die allergrootse, tijdloze meesterwerken omdat het hoofdpersonage antipathiek is. Het verhindert een band met de filmen en met de emotie. Het personage is arrogant en niet echt interessant. Maar Blow up excuseer nog steeds het fantastische Blow up (want dit laatste kan als een deukje gezien worden in een verder glanzende carrosserie) combineert een briljante cinematografie met een existentiële ondertoon. Het vertelt ons wie we waren, wie we zijn of wie we kunnen zijn en het feit dat de film van 1966 dateert, doet ons eraan herinneren dat er geen ontsnappen aan mogelijk is.

LLoyd Gallagher
-
- 43 berichten
- 36 stemmen
Briljant
Blow Up is een geweldige film waar ik wel even in moest komen maar al snel ingezogen was. De film heeft een aparte structuur van hoe het zijn verhaal vertelt. De film heeft meerdere interpretaties maar het voelt wel echt als een man die zijn bestaan aan het bevragen is. Acteerwerk is goed van de cast en David Hemmings was indrukwekkend. De hele film is desoriënterend en Thomas gaat van de ene plek naar de andere. Hij is een heel complex karakter en waar ik het gevoel bij heb dat hij niet echt een doel heeft in leven. Hij focust bijna de hele film op een moord die is gepleegd maar uiteindelijk verdwijnt die lichaam. Was die er nooit of wel? Laat dit juist zien dat er nooit echt een punt was om dit te onderzoeken? Voelt hij alsof er niet echt een plek is in de wereld voor hem? De laatste scene was heel sterk vond ik. Hij verdwijnt in een fantasie en bestaat niet meer. De scene met de 2 modellen vond ik wel raar. Was dit bedoeld zodat hij zijn onderzoek even negeert en even een leuke tijd kan hebben? Te ontsnappen van realiteit? Dat is mijn idee van die scene maar misschien heeft iemand anders een ander kijk erop.
Een geweldige film van Antonioni. Ik heb zeker zin om zijn andere films te zien.
Het laatste nieuws

Kamervragen gesteld over KRO-NCRV-programma, Michael Caine (90) met pensioen | MovieMeter Recap

De tien best beoordeelde films naar verhalen van de jarige Stephen King (76)

Sciencefiction-thriller 'I, Robot' met Will Smith is vanavond te zien op televisie

Nederlandse WOII-film 'Grenzeloos Verraad' vanaf vandaag te bekijken op Netflix
Bekijk ook

Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties

Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties

O Pagador de Promessas
Drama, 1962
4 reacties

Le Samouraï
Misdaad / Thriller, 1967
236 reacties

Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
284 reacties

La Notte
Drama, 1961
75 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandfotograafburglartennisloss of sense of realitysuspicion of murderonwerkelijkmunicipal parkdarkroompantomime illusionfotografiecounter-culturelijkphoto shootfashion modelmodelleringcounterculture
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.