News from Home (1977)

Frankrijk / West-Duitsland / België

geregisseerd door Chantal Akerman
met de stem van Chantal Akerman

In deze plotloze film worden beelden van het leven in New York vermengd met de voice-over van de filmmaker die voorleest uit brieven van haar moeder. Vele persoonlijke fragmenten passeren de revue: ruzies, scheidingen, zwangerschappen en andere zaken komen aan bod. Typisch voor vrouwelijke volwassenen, bevatten de brieven veel drama voor zulke schijnbaar kleine gebeurtenissen terwijl het leven gewoon doorgaat op deze normale dag in Amerika.

FisherKing
Een lange ongemonteerde film van straatbeelden in New York. Op de geluidsband leest een vrouw (in de originele engelse geluidsband Chantal Akerman zelf) op steeds dezelfde toon brieven voor van een moeder aan haar dochter in de grote stad, aan de andere kant van de oceaan.

De nederlandse stem werd gedaan door Peggy Landtsheer.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Begin jaren '70 ging de toen 21-jarige Akerman op vakantie in Israel. Zonder dat haar ouders daarop gerekend hadden ging ze daarna niet naar huis maar naar New York,waar ze een tijdje ging wonen. Haar moeder schreef haar veel brieven in deze tijd.

De film bestaat uit beelden van New York, anonieme straten, metroritten, massa's mensen op straat, kinderen die spelen met een brandweerkraan. Meestal niet de bekende plekken (pas aan het einde zien we bijvoorbeeld de beroemde skyline van New York) maar gewoon plekken waar het dagelijks leven is en af en toe plekken waar de stilte is. Akerman leest op de geluidsband brieven van haar moeder voor (op de DVD overigens in het Frans gelukkig ). Die brieven zijn geen literaire hoogstandjes, maar alledaagse berichtjes over hoe het gaat met haar gezondheid,hoe het met de winkel van haar ouders gaat, hoe de schoolprestaties van haar zusje zijn en wat kennissen en andere familieleden hebben meegemaakt.

Ik vond het een warme, kleine en bescheiden film over heimwee en afstand. Tegelijk een film over haar moeder, over gezinsverhoudingen als ook een film over New York. Ik heb er erg van genoten.

avatar van danuz
Verkapte liefde in recursieve berichten van het thuisfront. Verkapte anonimiteit en isolement in een stadsportret. Verkapte schoonheid in de banaliteit van straatbeelden.

Akerman verkiest een bijna zakelijk kale manier van filmen boven melodrama en weet juist op die manier nog meer te boeien. Als kijker verwordt de film tot een soort grabbelton waar ik telkens op andere dingen lette. Soms op de brieven, soms op de omgeving, dan weer op de mensen en het geluid dat ze bijna niet lijken te maken, dan weer op Akerman's 'bedoelingen', dan betrok ik het allemaal op mezelf. Maakt het een interessant, ingetogen en open portret. Ben nog niet helemaal om wat betreft Akerman's werk, maar ze bewijst zich nu als een erg interessant regisseuse.

(Deed me trouwens erg denken aan Manon de Boer's Sylvia Kristel - Paris, waarin Kristel tweemaal verteld over haar belevingen in Parijs. Op eenzelfde manier zien we beelden van een stad - in dit geval Parijs - en horen we een voice-over spreken.)

avatar van Verhoeven
starbright boy schreef:
Maar bovenal een liefdevol, teder en warm portret van moeder en dochter. Misschien wel Akerman's beste.