Utvandrarna (1971)

Alternatieve titel: The Emigrants

Zweden

geregisseerd door Jan Troell
met Max von Sydow, Liv Ullmann en Eddie Axberg

Episch verhaal over de familie Larsen die tijdens de voedselschaarste in het Zweden van de 19e eeuw naar Minnesota emigreren. De film volgt hun moeilijke tijden in Zweden, waarna het besluit valt om te emigreren. Samen met andere boeren en onder leiding van een priester varen ze naar de VS. Het wordt al snel duidelijk dat niet iedereen deze vreselijke reis zal overleven.

Ik vond 'm mooi en traag en zweeds, destijds.
Zeker een film om te proberen. Troell heeft meer mooie films gemaakt.

Volgens zijn imdb-biografie één van Ingmar Bergman's favoriete films.

avatar van Ithildin
Volgens Zweedse critici een van de beste films uit Zweden. Met vertrouwde Bergman acteurs von Sydow, Ullmann en Edwall.
Het is een heerlijke rustige film, waarin het vooral om het lijden, de onzekerheden en de (valse?) verwachtingen van de emigranten gaat. Mijn versie duurde wel nog een half uur langer.

Wellicht dat ik nybyggarna ook nog eens zal bekijken.

edit - speelduur is aangepast

avatar van Mochizuki Rokuro
Deze staat al heel lang op mijn wensenlijst. Helaas alleen een DVD met subs in een taal die ik niet machtig ben (Noors, Deens, Fins). Zover ik weet tenminste, of...?

avatar van Ithildin
Om deze met engelse sub te zien moeten er inderdaad andere zeeen bevaren worden.

Een speelduur van ruim drie uur. In het eerste kwartier had ik het al gezien. Dit gaat een hele lange zit worden. En inderdaad. De film gaat supertraag. Het eerste anderhalf uur gaat over het leven in Zweden en hoe zwaar het bestaan daar is. Dan drie kwartier voor de bootreis naar Amerika en alle ontberingen aan boord. De laatste drie kwartier is dan nog het boeiendste. De reis door Amerika naar Minnesota, waar iedereen zich uiteindelijk gaat settelen. Maar hoe dat verder afloopt doet het verhaal niet. Daar heb je de vervolgfilm Nybyggarna (1972) waarschijnlijk voor nodig. In het verhaaltje bij die film kan je lezen hoe het verder gaat met onze reizigers en waarom je dus naar deze film gekeken hebt. Maar na drie uur van deze film gezien te hebben geloof ik dat verdere vervolg wel. Toch is het zeker geen slechte film denk ik. Ik denk meer dat dit genre niet zo aan mij besteed is.

avatar van trebremmit
Deze en The New Land komen uit op blu-ray bij Criterion.

blu-ray.com

Yes, eindelijk!!

avatar van trebremmit
Ziet er goed uit die blu-ray!

dvdbeaver

avatar van Mochizuki Rokuro
I have no idea whether he has met Terrence Malick, but I imagine they would find a great deal to talk about.

Even nagezocht, want het ging ook door mijn hoofd. Zeker Malick van de jaren 70 (deze film van Troell is nog van voor Malicks debuut), want Troell neemt zijn tijd: ondergaande zon, het snijden van graan, lichtval door een rad, het overgieten van melk, regen, bossen en landschappen. De film lijkt soms haast in real time te verlopen.

Zeker in het eerste deel is er weinig dialoog en zien we handelingen van het leven in Zweden. Met veel opvallende close-ups ook. Het stuk op de boot - toch niet de eerste verfilmde overtocht naar Amerika - is eigenlijk zelden zo ingetogen verteld. Het sleepte wel een tikkie vond ik.

Fijn om deze film eindelijk eens te zien, want hij stond al lang, heel lang op mijn wensenlijst. Al zeker 20 jaar. De warme hefst- en frisse lentekleuren op de Criterion BD zijn prachtig. Op naar het - nog langere! - tweede deel.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zeer fijne rustige film over Zweedse emigranten naar de Verenigde Staten zo rond het midden van de 19e eeuw. De film duurt met ruim 3 uur behoorlijk lang, ik heb hem dan ook in twee delen gezien. Toch vond ik het nergens saai worden dankzij het knappe camerawerk en de mooie, afwisselende setting (moet toch ook wel een behoorlijk dure film zijn geweest) en uitstekende acteurs- ik had niet anders verwacht met namen als von Sydow en Ullman. Het plaatst ook de huidige migratiegolven in een historisch perspectief- op zoek naar een beter leven is van alle tijden- al zijn er natuurlijk ook een hoop verschillen.

Het eerste deel laat zien hoe zwaar het leven was op het Zweedse platteland, en toont ook hoe onvoorbereid ze op reis gaan, nauwelijks wetend wat ze daar precies gaan doen, de taal niet sprekend etc. Alleen de jongere broer probeert zich nog enigszins in te lezen en Engels te leren. Religie speelde ook een grote rol, wat enkele grappige dialogen oplevert, bijvoorbeeld over het vertrouwen van sommigen dat ze de taal wel vanzelf spreken als ze eenmaal voet aan wal zetten, ingegeven door hun geloof.

Het stuk op zee vond ik het beste, de vele ontberingen en ellende aan boord was haast voelbaar. Reizen in die tijd was nog wel een echte onderneming. Maar ook het stuk in de Verenigde Staten was mooi, het wordt duidelijk voorgesteld als het land van milk & honey met zijn uitgestrekte, onbewoonde vlaktes. Benieuwd naar het vervolg.