Visiting Hours (1982)

Canada
Horror

geregisseerd door Jean-Claude Lord
met Michael Ironside, Lee Grant en William Shatner

De geschifte moordenaar Colt Hawker heeft het gemunt op de knappe journaliste Deborah Ballin. Na een gruwelijke slachting komt Deborah in het ziekenhuis terecht, maar als Hawker ontdekt dat ze nog niet dood is, komt hij zelf naar het ziekenhuis om de klus af te maken.

Met Linda Purl in de hoofdrol.

damon
o ja Linda!! en die kennen we natuurlijk allemaal van.........? :S

Niet bijster intelligent verhaaltje.
Desondanks zit de spanning er wel goed in.
Cliche matige thriller met een logisch plot/slot.
Het wordt dus nergens verrassend .
Toch net aan een voldoende voor de eerder genoemde
spanning

avatar van Mac Hammer Fan
Komt uit in de States op DVD. Released by Anchor Bay.
Een best genietbare horrorthriller i.m.o.

Patat
Nadat Michael Myers het plaatselijke ziekenhuis onveilig maakte in "Halloween II" krijgen we opnieuw een slasher die zich hoofdzakelijk afspeelt in een ziekenhuis. "Visiting Hours" is één van de slashers uit de gouden periode van het genre, maar stijgt niet boven de middelmaat uit.

Journaliste Deborah Balin wordt door Colt Hawker belaagd, een koele macho die haar leven wil zuur maken. Aan het begin van de film resulteert dit in een spannende confrontatie in het huis van de journaliste, waarbij de eerste verschijning van Colt effectief in beeld wordt gebracht. Colt laat haar uiteindelijk voor dood achter, maar ze overleeft de aanval en belandt in het ziekenhuis. Aanvankelijk zit de spanning er nog in, maar na ongeveer een half uur zakt de film wat in elkaar.

Door het feit dat je al van het begin van de film de identiteit van de killer kent ontbreekt een fundamenteel element die de film gaande houdt. Ook in de sequels van "Friday the 13th" weten we natuurlijk dat Jason achter de moorden schuilt, maar die films weten een specifieke sfeer over te brengen afgewisseld met originele en vaak bloederige moorden. Dit alles ontbreekt in "Visiting Hours": we zien weinig gore en weinig moorden en de ziekenhuisomgeving die in "Hallween II" wel duister en sfeerscheppend in beeld werd gebracht komt hier absoluut niet dreigend over.

"Visiting Hours" is een film voor de slasherliefhebber die zijn collectie wil vervolledigen, maar je mist niet echt iets als je hem nog niet hebt gezien.

Mijn oordeel: een matige 2.5/5

avatar van Friday the 13 th
Wie schreeuwende, geile tieners verwacht komt bedrogen uit in deze film. Wie zich voorbereidt op een doordeweeks tv-thrillertje kan best genieten van Visiting Hours. Het etiquet horror zou op deze film niet geplakt mogen worden.

Het is wel leuk om te zien dat er jacht gemaakt wordt op een oudere dame in deze film, ipv dan de stereotiepe jongeren. Ook de ziekenhuisomgeving schept veel sfeer en de film kan zeker voor enkele scares zorgen. Er zit weinig goor in, maar bevat toch enkele (licht) choquerende scenes (zoals vb. met dat oude dametje dat zich niet kan bewegen en dat nog wilt bellen voor hulp, ik vind dit erg wansmakelijk. De identiteit van de moordenaar wordt al heel snel onthuld, we krijgen ook fragmenten uit zijn verleden te zien, maar de identiteit en de motieven blijven erg vaag.

De film kent spanning, maar zoals Patat als reeds vermelde, kan de film die spanning niet blijven vasthouden. Ook het plot zit logisch en vrij gemakkelijk in elkaar (typisch voor tv-thriller).

Ik zou deze film niet afraden, maar ik denk dat de mensen hun verwachtingen van een "slasher" bij deze prent anders moeten rangschikken. Als je je voorbereidt op een film die makkelijk wegkijkt, redelijk standaard is en typisch voor een doordeweeks avondje, dan zal je zeker aan je trekken komen en niet al te veel teleurgesteld zijn. Een film die zeker eens het kijken waart is, maar na één keer heb je het wel gezien. Geen blijver dus.

Aardige tv-thriller. De ietwat negatieve recensies zijn naar mijn mening vooral te wijten aan de verkeerde indeling van het genre. Visiting Hours is nl geen horror (en al zeker geen slasher) maar eerder een (tv) thriller a la Someone's Watching Me, waarin een moordenaar het leven van een (of meerdere) perso(o)n(en) zuur maakt. Wie met die gedachte de film gaat kijken wordt niet zo teleurgesteld als iemand die de film gaat kijken in de hoop een goede slasher te zien. Wel heeft de film ook als thriller enkele mankementen. Zo zit de film vol met onlogica en zet het verhaal zoals hierboven al eerder gesteld niet echt door waardoor de spanning halverwege langzaam wegebt (en dat is dodelijk voor een thriller). De regiestijl van Lord is desalniettemin apart te noemen en had hij de mogelijkheid gehad zich verder te ontwikkelen hadden we nog misschien een bekwaam thriller-regisseur mogen verwelkomen. Wel duurt de film met 104 minuten iets te lang.

avatar van Richard_Voorhees
Bij Visiting Hours moet je inderdaad geen slasher verwachten, wel is het een aardige thriller, die jammer genoeg niet altijd zo schokkend overkomt als de bedoeling was. Toch 2,5*.

avatar van Vascago
Prima horror-thriller. Een mooi scenario dat wordt gesteund door prima acteurs, waarbij vooral Ironside op dreef is, en een lekker sfeertje. Ook de soundtrack mag er wezen. Ook al zaten er af en toe wat onlogische dingen in, ik vond de film van begin tot eind behoorlijk spannend.

avatar van movie acteurs
Visiting Hours is een vrij matige horror die inderdaad behoorlijk veel lijkt op Halloween II. Eerste kwartier is dan nog wel aardig. Maar dit is eigenlijk het enige stuk van de film die ik goed vond. Maar het merendeel speelt zich af in het ziekenhuis, en daar vond ik vrij weinig aan. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar deze film omdat dit een Video Nastie notering kreeg, maar dit was vrij mild. Er zit voor de rest weinig spanning, suspense en sfeer in. Visiting Hours is behoorlijk teleurstellend. 2,0.

avatar van mikey
Degelijk gemaakte film door mensen die wel weten hoe je moet filmen en de 'productionvalues' zien er okay uit. De typische ingredienten uit het slasher-canon zijn optimaal gebruikt zoals in de te gekke openingsscene, die best eng is. Zoals wel meer scenes die het prima doen. Niet geheel origineel maar ach..

En een erg leuk 70's/80's sfeertje.

Jammer genoeg gaat er ook heel wat mis wat de spanning wegneemt. De mankementen zijn voornamelijk verhaaltechnisch van aard. Onbegrijpelijke handelingen van mensen bijvoorbeeld. Een zuster die de hoofdrol van 'detective' op zich neemt (waarom het delletje haar nou de foto's gaf, snap ik echt niet)?? En die zus heeft daarnaast ook de totale verantwoordellijkheid over de bescherming van het mikpunt. Erg raar. En elke keer wanneer de maniak (prima rol trouwens) rondwandeld, is het ziekenhuis totaal leeg.. Etc...

Het middenstuk van de film is uberhaupt nogal saai. Wel een aanrader voor de fanaten van dit soort films.

Magere voldoende.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Viva VHS!

Maar niet heus, want dit is niet al te best helaas.

Het begint allemaal best aardig met Ironside die een prima psychopaat neerzet, maar wanneer de ziekenhuisopname van de hoofdpersoon begint, mag ook het script aan het infuus. De ene onlogische handeling volgt de andere op en dat begint vanzelf te irriteren in dit nogal gemiddelde griezelfilmpje.

Doorsnee.

avatar van alexander038
Aardige tv thriller/horror maar niet meer dan dat.

Magere voldoende idd

avatar van Mac Hammer Fan
Een moordzuchtige psychopaat terrorizeert een kliniek. De patiënten worden in hun ziekenbed genadeloos overgeleverd aan zijn gruwelijke, neurotische grillen. Niet het aan de kaak stellen van het personeelstekort in een ziekenhuis is de bedoeling van de kineast geweest, maar het voorschotelen van alle mogelijke staaltjes waarop men in een onvoldoende bewaakt ziekenhuis op tergend trage en sadistische wijze de patiënten naar het hiernamaals zou kunnen helpen. De film is vlot gerealiseerd, Michael Ironside als de moordenaar is indrukwekkend terwijl de bij de ijselijke moorden gillende Lee Grant ook overtuigt. Een beklemmende Canadese horror-thriller, met als Nederlandse titel "Terreur in het Centraal Ziekenhuis". Best genietbaar voor griezelfans.

Meneer Bungel
Klinkt goed MHF.

avatar van GrobbekuikenXL
Prima ziekenhuisthriller met naar sfeertje. Behoorlijk geflipte maniak en acteerwerk is ok. Iets te lang maar toch een film die ik erg waardeer. In de bios gezien en daarna nog wel een keer of tien. Geen slasher met flauwe humor en stomme tieners dus. BBC heeft ooit per ongeluk uncut versie op tv uitgezonden in jaren tachtig en dat konden veel mensen niet waarderen. Anderen natuurlijk wel.

Laat de lage score en de negatieve recensies jou niet op de verkeerde been zetten.
Het klopt dat er niet zo veel Gore is, maar de spanningsopbouw , jaren 80 sfeertje en de bad Guy M.Ironside compenseren dit met verve.

Clapboy
Erg spannende film.

avatar van joolstein
Verwacht bij deze film geen Horror. Ook al doen de poster en de keuze bij het genre anders vermoeden. Nee, het is gewoon een Thriller over een seriemoordenaar. En dan nog wel een moordenaar met mes wat hij op een zeer knullige manier gebruikt. Verder zitten er in de film nogal een paar rare ontwikkelingen. Hierdoor verliest de moordenaar zijn koudbloedige karakter. Wat overblijft is een film die laat zien op hoeveel verschillende manieren je een ziekenhuis binnen kan komen. Helaas niet erg boeiend. Michael Ironside deed het verder wel prima in deze vakkundig gemaakte maar verder slappe thriller.

avatar van mrklm
Deze kleine Canadese productie heeft een indrukwekkende cast, maar bovendien een sterk scenario dat voorziet in een uiterst memorabele psychopatenrol. En laat het maar aan de sublieme Michael Ironside over om deze goed gespeelde, prima geregisseerde horrorthriller naar een buitengewoon hoog plan te tillen. Hij speelt Colt Hawker, een man wiens denkbeelden over huiselijk geweld dusdanig afwijken van wat de uitgesproken TV-presentator Deborah Ballin [Lee Grant] dat hij bij haar inbreekt en haar probeert te vermoorden. Deborah weet zich echter te verdedigen en overleeft de aanslag, maar belandt wel in het ziekenhuis onder toezicht van verpleegster Sheila Munroe [Linda Purl, in Nederland onder anderen bekend als Andy Griffiths TV-dochter in de serie Matlock]. Maar Hawker heeft zeer persoonlijke redenen om erop toe te zien dat hij het klusje klaart.

Een uiterst vindingrijk scenario dat slim gebruik maakt van het feit dat Colt altijd een kettinkje draagt met een onschuldig klinkend belletje. Maar voor zowel Deborah als de kijker verhoogt dit lieflijke geluid de suspense enorm. De film schenkt meer dan gebruikelijk aandacht aan de schurk en creëert een intrigerende achtergrondverhaal. Bovendien zet "Visiting Hours" zowel de schurk als de heldin neer als intelligente, inventieve personen die niet voor één gat te vangen zijn. Dat maakt iedere confrontatie met deze maniak memorabel en leidt tot een zeer doeltreffende, spannende finale. Een klein juweeltje!

avatar van clubsport
af en toe krijgen we korte flashbacks van de jeugd van de psychopaat te zien maar verdere uitleg hieromheen blijft achterwege .
Verder vond ik het nogal ongeloofwaardig hoe hij zo lang ongestoord in het ziekenhuis kon blijven rondlopen zonder opgemerkt te worden
verder redelijke thriller en met name het eind is wel spannend .

Ramon K
Wat mij betreft is dit één van de beste slashers die ik gezien heb tot nu toe. En dat zonder veel gore, tieten en een gemaskerde killer. Ironside is fucking creepy; enger dan Jason, Freddy of Michael...

avatar van Gang_Star
Helaas, het verhaal klonk leuker dan dat het uiteindelijk was. Inhoudelijk was er dan ook meer uit te halen uit deze film die hier als horrorfilm staat omschreven maar eigenlijk gewoon een thriller is. Een thriller met een degelijk verhaal, maar waar spanning enigszins te vaak ontbreekt en waar gore ontbreekt. Visiting Hours had wat mij betreft dan beter tot zijn recht gekomen als het een horrorfilm zou betreffen, want nu is het dan ook eigenlijk alleen Michael Ironside die als moordenaar indruk maakt.

avatar van alexspyforever
De film is zoals door andere kijkers reeds aangehaald eerder een thriller dan een horror. IK zou het niet meteen als een slasher definiëren meer als een sadistische man (door een of ander jeugdtrauma zo geworden) die bepaalde vrouwen viseert, sterke vrouwen die van zich durven afbijten. Uiteraard is het nogal ongeloofwaardig dat hij zo makkelijk het ziekenhuis in en uit kan geraken en buiten schot te blijven. Maar als ik dan denk aan de vele slashers waarbij de killer het ene moment op de grond ligt en de volgende seconde in het niets is verdwenen en steeds weer blijft opstaan, vind ik deze net verfrissend. Het kon inderdaad wat beter op het gebied van gore, maar ik klaag niet met de mooie Linda Purl in een van de hoofdrollen. Ironside speelt een goeie sleazy psychopaat. Ongelooflijk maar ik ben het zowaar eens met Ramon K. Ben het niet echt eens joolstein dat de moordenaar zijn koudbloedige krakter verloor. Hij was menselijk en geen met onverklaarbare bovenmenselijke krachten zoals de Jasons en Michael Meyersen. Dat maakte het wel spannender daar waar je bij veel andere slashers al weet dat een slachtoffer een vogel voor de kat zal zijn.