ad

Geregisseerd door: Gary Sherman

Met onder meer: James Farentino, Melody Anderson en Jack Albertson

Releasedatum: 11 februari 1982

Over Dead & Buried

"It will take your breath away. All of it."

Er gebeuren vreemde dingen in het altijd zo rustige kustplaatsje Potter's Bluff. Een reeks van onsamenhangende moorden houdt de kleine gemeenschap in hun greep. Danny Gillis - de sheriff - staat machteloos. Nog verontrustender is de mysterieuze verdwijning en het weer net zo raadselachtig opduiken van een aantal van de overledenen. Naar mate Gilles onderzoek vordert komt hij ook meer en meer achter de schokkende waarheid die het stadje herbergt...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sheriff Dan Gillis

Janet Gillis

William G. Dobbs

Girl on the Beach / Nurse Lisa

George Le Moyne / Freddie

avatar van Halcyon

Halcyon

Omdat ik al half vergeten was hoe geniaal deze film wel niet is, heb ik hem nog maar een keertje opgezet. Dit blijft ongetwijfeld een van de beste onbekende horrorfilms ooit gemaakt. Geweldig script over een begrafenisondernemer in een ogenschijnlijk rustiek vissersdorpje die zich inlaat met voodoo om de doden die hij hoort te begraven weer tot leven te wekken. Vooral de geniale twist op het einde waarin de plaatselijke sheriff ontdekt dat hij zelf ook dood is doet het hem.

avatar van voomzap

voomzap

Vond dit beduidend minder dan verwacht. Acteurs vaak bedroevend slecht en de dreigingen hadden een hoog Scooby Doo gehalte... Meer dan een 5 op 10 kan ik er niet van maken.

avatar van DVD-T

DVD-T

Heerlijk eightees filmpje. Sfeervol. lekkere gore en een fijn verhaaltje. Er is een leuke wending aan de zombiefilm meegegeven.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Sfeervol, met een aantal aardige gore scene's, die niet echt spannend is maar desondanks wel snel voorbij was.. Echter vond ik het totaalplaatje ietwat tegenvallen, waarschijnlijk waren de verwachtingen hoger door het gemiddelde dat de film hier krijgt.

Echt slecht.

Het eerste kwartier was het nog wat afwachten of het nu echt horror was, of eerder comedy/horror. Een paar lachwekkende moorden en belachelijke stijlkeuzes zorgen ervoor dat het allemaal nogal moeilijk serieus te nemen valt.

De film doet dat zelf wel, waardoor het al snel eerder huilen dan lachen wordt. Het betert wel iets wanneer Farentino eindelijk wat politiewerk begint te verrichten, maar hoe dichter hij bij de waarheid komt hoe slechter de film wordt. Wat trieste moordjes tussendoor helpen de film dan ook niks.

Rest enkel nog een belachelijke eindtwist die helemaal nergens op slaat en je hebt een baggerwerkje dat niet voor niks onbekend en onbemind is gebleven. Gewoon begraven, maar dan wel in de kist.

dutchtuga

Verborgen pareltjes noemen ze dergelijke films meestal. Meningen hier en bij genreliefhebbers beamen dat ook.

Mac Hammer Fan

Ik deel je mening dutchtuga Dit vind ik ook een topper in zijn genre.

Onderhond

Zeg maar gerust nicheliefhebbers.

dutchtuga

Dead & Buried hoort niet echt tot een specifiek subgenre. Deze film wordt alom gewaardeerd bij horrorliefhebbers in het algemeen en beschouwd als een vergeten klassieker.

Onderhond

Je moet al een serieuze 80s liefde hebben om doorheen de povere effecten, het slechte acteerwerk en de belabberde pogingen tot sfeer heen te kijken.

Mac Hammer Fan

Die effecten zijn helemaal niet slecht, het acteerwerk ook niet en de sfeerschepping is heel efficiënt.

Trouwens de meeste reviews over deze filmparel zijn positief.

Hier enkele:

DEAD AND BURIED (BLU-RAY) - Chronique/Critique/Review Film & DVD (http://www.devildead.com)

Nu ja, het blijft natuurlijk ieder zijn smaak.

Het valt me trouwens op dat jij heel wat filmklassiekers genadeloos de grond in boort met 0,5 of 1. Welke score zou je dan geven aan bvb "Manos the Hand of Fate" of al die rotzooi uit de Bottom IMdb 100?

Onderhond schreef:

Zo slecht zijn deze zaken nu ook weer niet. Het is niet zo dat we het hier over Troll 2 hebben. Daar zou ik deze kritieken beter kunnen begrijpen.

avatar van voomzap

voomzap

Onderhond schreef:

Zeg maar gerust nicheliefhebbers.

avatar van DiDa

DiDa

Zou deze graag zien. Ik zie dat er nog een NL versie hier en daar wordt aangeboden. Is die een beetje te doen (Indies Entertainment, beelformaat 16:9?)

avatar van Boeikens

Boeikens

Men zou zo bang krijgen als iemand een fotoapparaat te voorschijn haalt

Misschien wat traag maar zeer sfeervol.

Kleine maar goede gore momentjes en een prachtig einde.

De beeldkwaliteit (Indies Home Entertainment) was niet top maar paste wel bij de 80's sfeer.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Keek deze film enkel voor de vroege rol van Robert Englund, maar kreeg er verrassend genoeg een amusante en goedgemaakte horror voor terug. Goede climax ook!

avatar van Ramon K

Ramon K

Onderhond schreef:

Plus het doorzichtige plot en het totale gebrek aan spanning. Slaapverwekkend eigenlijk; kon er amper doorheen komen.

Mac Hammer Fan

Toaal gebrek aan spanning? Ik vond hem juist reuze spannend en het plot geniaal.

dutchtuga

Vind het sfeertje in het dorp best wel spannend.

Mac Hammer Fan

Heeft iemand de Blue Underground Blu-ray? Hoe is de beeldkwaliteit?

avatar van PEN15

PEN15

Heb onlangs nog een keer gekeken. Ik besef dat deze film nu echt oud begint te worden. James Farentino is een tijdje terug overleden waar ik toch van ben geschrokken al haalde hij een hogere leeftijd. Lisa Blount (die verpleegster/jongedame op het strand) was relatief jong gestorven en Christopher Allport was er ook al niet meer. Ik heb Allport in de jaren tachtig nog gezien in een aflevering Examination Day van de twilight zone die me de stuipen op het lijf joeg net als deze Dead and Buried. Hij heeft iets in zijn gezicht dat een film enger maakt. In die aflevering vind ik de korte shot hoe ze de toekomst zagen in 1985 best verbluffend, maar het gaat natuurlijk om de lugubere moraal van dat korte verhaaltje.

avatar van j0enne

j0enne

Zonde van die toch wel belachelijke twist op 't einde.

Z'n vrouw is de beste creatie van Dobbs en kan wel tot één maand zonder 'm om daarna weer bijgewerkt te worden. Maar Dan Gillis weet ten eerste niet dat die dus dood is en hoeft schijnbaar nooit te worden bijgewerkt.

avatar van Insignificance

Insignificance

Ik wil nog wel een beetje lief zijn voor dit soort horror esthetiek van toen, maar erg enthousiast word ik er onderhand ook niet meer van. Althans niet van deze Dead & Buried. Het alom geroemde sfeertje valt wel mee en als het gaat om de moorden weet het zich ook niet echt te onderscheiden. De eerste is de beste. Vaak geen goed teken, al valt dat hier nog mee. De vieze effecten, nou ja, vooruit maar.

Het is er uiteindelijk eentje die opvalt vanwege z'n plotje. O'Bannon las ik, misschien heeft dat er ook iets mee te maken. Probleem is wel dat hoe langer het duurt en hoe meer tijd je krijgt om er bij stil te staan, hoe doorzichtiger het wordt. Met nul voorkennis en een dikke dosis naïviteit komt het dan nog wel een eindje. Misschien dat Albertson nog even blijft hangen, maar dat is het dan ook wel.

avatar van Proeneke

Proeneke

Khad m ooit wel eens gezien, maar wel was ik m totaal vergeten.

Vermakelijk,creepy en bizar. Een echte 80's horrorclassic. Leuk.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Het heeft een Twin Peaks-achtig sfeertje met een lieflijk muziekje op de soundtrack en kleurrijke personages uit de dorpsgemeenschap. Surreëel en sfeervol, maar het rommelige plot verspeelt zijn kaarten veel te vroeg in de verhaallijn: de moordenaars komen bij de eerste moord namelijk vol in beeld. Het gevolg is dat de obligate speurtocht van de goedhartige sheriff niet eng of spannend wordt. Daarnaast worden er aan de lopende band bijrollen vermoord, maar die personages worden nauwelijks meer geïntroduceerd dan dat zij een functie hebben als aanstaand slachtvee. Karakters vermoorden heeft geen effect als je geen binding met ze kunt krijgen. Dead & Buried (1981) heeft absoluut zijn charme als foute B-film (houterig acteerwerk, cheesy dialogen, onlogische plotwendingen). Toch ontgaat het mij waarom deze specifieke titel hier en daar als vergeten 'horrorklassieker' wordt getipt. Zo bijzonder is het niet.

scorsese

Matige film waarin een klein vissersdorpje wordt opgeschrikt door een paar moorden. Vooral de eerste helft is nogal eentonig en langdradig. Hierna komt er wat meer vaart in het plot en het einde is ook wel leuk. Spannend wordt het nergens en de make-up effecten komen zeker wat verouderd over. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van shrink

shrink

Wat een verrassing en wat een topper! Heerlijk verhaal met een absoluut gaaf einde.

avatar van Leno

Leno

De sfeer en onbouw zijn sterk, waarbij goed toegewerkt wordt naar de prima climax waarbij het wel knullig is dat die sheriff niet weet dat hij eigenlijk ook dood is; hoeft hij dan niet bijgewerkt te worden??. Verder is het weinig bijzonder, de gore is aardig maar eng wordt het nooit. De cast is vrij matig en met de setting wordt weinig gedaan.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een sympathieke en minder bekende horror uit begin jaren 80. Heeft qua sfeer en toon wel iets weg van een John Carpenter als The Fog en past qua sfeer ook wel bij de Stephen King verfilmingen. Maar Dead & Buried heeft verder niet echt veel grote namen. Het script werd weliswaar geschreven door Ronald Shusett, de schrijver van Alien, dus daar kan de film flink mee pronken. Ook de naam Dan O’Bannon (die andere scenarist van Alien) wordt genoemd, maar O’Bannon zelf zegt vrijwel niets met deze film te maken te hebben. Regie is in handen van Gary Sherman, die hiervoor de horror Death Line maakte en na deze film het aardige vervolg Poltergeist III regisseerde. Maar er is wel een grootheid betrokken bij de film; niemand minder dan legende Stan Winston verzorgt namelijk de effecten.

Dead & Buried is geen snelle, flitsende horror, maar moet het hebben van de sfeer en het mysterie. De film wordt langzaam opgebouwd, met hier en daar een moordpartij en een enkele zeer effectieve scare. Echt eng is de film niet, maar de duistere, dreigende sfeer die wordt neergezet is wel aanstekelijk. De effecten zijn voornamelijk alleraardigst en creatief, met hier en daar een knullige uitzondering (de man die zuur geïnjecteerd krijgt is wel heel duidelijk een pop). De personages zijn prima en ook het acteerwerk voldoet, met Jack Albertson - de opa uit Willy Wonka - als duidelijke hoofdattractie en Robert ‘Freddy’ Englund speelt verder nog een klein, geinig rolletje. Hoofdrolspeler Farentino is iets minder, zeker tegen het einde wordt zijn overacteren nogal lachwekkend. Desondanks kent Dead & Buried een sterk einde.

3,5 sterren.

avatar van HK Senator

HK Senator

Heerlijke jaren 80 prul. Veel stelt het niet voor maar lollig is het wel. Deed me vooral denken aan het boek The Stepford Wives.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19240 berichten

Door wat te communiceren over voorspelbaarheid in films en hoe vervelend dat soms wel is met een van mijn goeie filmmaatjes hier baspls herinnerde ik me deze film weer. Het is al even geleden dat ik deze heb gezien, maar ik herinner me dat de film redelijk sfeervol was. Het grote probleem was dat ik halfweg al wist hoe het grotendeels in elkaar zat waardoor het einde voor mij ook totaal niet verrassend was, vergezocht en misschien net niet van de pot gerukt.

Later zou dit trucje van de protagonist is dood en heeft het zelf niet door nog wel herhaald worden zoals bijvoorbeeld in The Sixth Sense. Maar eigenlijk is Dead and Buried eerder zoals Carnival of Souls (1962)maar dan in een ander iets moderner jasje gegoten. Maar uiteindelijk blijft er zonder dit mysterie maar een zwak en niet bijster interessant plotje over waar je snel over bent uitgepraat.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vroeger ook ooit eens gezien, blijft toch nog leuk om naar te kijken.

avatar van DiDa

DiDa

Matige horror thriller. De sfeer is prima en het einde onverwacht. Maar dat einde zorgt dan ook weer voor een hoop plotgaten. Ik begrijp wel dat dit een vergeten klassiekertje in het genre is, maar de plotgaten maken het voor mij dan toch net niet dat verschil.