Dust Devil (1992)

Zuid-Afrika / Verenigd Koninkrijk
Horror
87 minuten / 108 minuten (final cut) / 103 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Stanley (I)
met John Matshikiza, Robert John Burke en Terri Norton

Een 'shape shifter' - een geest die door de lokale bevolking de Dust Devil wordt genoemd - komt uit de woestijn op zoek naar nieuwe slachtoffers. Hij leeft van mensen die alles verloren hebben behalve het leven zelf. Wendy heeft het uitgemaakt met haar man en rijdt doelloos rond in haar auto. Ze pikt een vreemdeling op. Maar als er vreemde dingen gebeuren krijgt ze twijfels over haar actie. Ondertussen zit een politieagent de moordenaar op de hielen. Hij wordt geholpen door een spiritueel leider die zijn geloof in het buitenaardse heeft afgeworpen.

Reinbo
Apart en sfeervol horror filmpje. Had er nog nooit van gehoord, maar kwam het tegen i een pakket laserdiscs die ik gekocht heb. Verdient wat meer aandacht, zeker van horrorfans.

avatar van Zandadder
Reinbo schreef:

Ja ben ik zeker met je eens. Hij is mij ook aangeraden door iemand, ben erachter aan gegaan en de film is goed bevallen.

Zeer zeker sfeervol.

avatar van nognooit
Sfeervol en visueel sterk, maar het verhaal was erg matig en leeg, hier en daar was het zelfs wat voorspelbaar.
Ook jammer dat het nergens spannend word, wat mij betreft een twee en een half, puur voor het visuele aspect.

Ik had de final cut gezien, weet iemand of die veel verschild van de andere cut(s)?

avatar van dutchtuga
Bijzondere, maar saaie horror. De focus ligt voornamelijk op de personages en onze duivel en omdat ik de casting wat ongelukkig vind wil de film maar nergens opbloeien. Ook vind ik de quasi-poëtische aanpak vaak misplaatst. Dust Devil kent een leuk uitgangspunt inclusief sociale relevantie en biedt gelukkig nog wel wat gore voor de liefhebber, maar het geheel overtuigt niet helemaal. Gemiddeld.

avatar van Querelle
Occulte Zuid-Afrikaanse western/thriller van de regisseur van Hardware draait vooral op sfeer, eigenzinnigheid en een opzwepende score. Grootste minpunt is de rol van de politieagent, die totaal niet lijkt(!) te kunnen acteren en te weinig uitstraling heeft voor zo'n belangrijke rol,
en de rol van de dust devil had wel iets dreigender gemogen. Maar verder zoals gezegd erg sfeervol door de belichting en de locaties, en af en toe lekker brutaal. (Die 2 blanke politie agenten bijvoorbeeld!).

avatar van mikey
Typische film uit de early 90's met surrealistisch kleurgebruik en veel verlaten snelwegen zoals ook Wild at Heart. Is deze wel wat saai maar schitterend gefilmd. Het gebruik van amateur toneelspelers vond ik juist een aardige inbreng. Maar ik geef toe, het maakt de film wel hard to watch.

Zoals al eerder gemeld moet de film het vooral hebben van zijn fijne sfeer en opzwepende muziek. Want helaas begint de film na zo'n vijf kwartier een beetje te trekken en hiermee lijkt de director's cut (107min.) net iets te lang.
Maar toch beklijft deze horror-western wel, op een vreemdsoortige manier.

Voor nu 3,5*

ipman-99
"Was it a dream? No my friend that was reality... You are dreaming now." ... " !!!

Apart en sfeervol !!! 'Dust Devil' is een ietwat aparte
maar sfeervolle jaren '90.
Verwacht hier geen non stop gore of actie, want alles staat en valt
met de sublieme sfeer ondersteunt met stevige muziek.
Enkele seks scènes en lugubere taferelen mogen 'meespelen'
in dat prachtig decor van heel veel zand.
Vele stofferige en zanderige wegen wekt bij mij altijd iets op ... dit
in combinatie met een mysterieuze aparte genre film met enkele bloederige
momentjes !

avatar van Prudh
Leuk voor wie de film gezien heeft: in deze door Duitse diamantmijners gebouwde woestijnstad is de slotscène opgenomen:

Kolmanskop - Wikipedia

Kolmanskop is tegenwoordig een door zand bedekte spookstad in Namibië die vooral door toeristen wordt bezocht. Vroeger was er zelfs een filmtheater (zit ook in de film!)...

keimpeS
Ik heb de final cut gezien voor de 2e maal, dit blijft een hele unieke en bijzondere film.
Visueel erg mooi, ook het verhaal sprak mij erg aan...

avatar van Woland
Kon me toch wat minder bekoren dan ik van tevoren verwacht had, en zeker nadat ik bij het begin zag dat Richard Stanley (ook de man achter het bijzonder fijne Hardware) had ik hier toch wel hoge verwachtingen van. Dust Devil is een film die op sfeer probeert te draaien, en het klopt inderdaad dat de film erg mooi geschoten is, met fraaie beelden van Zuid-Afrika en de Namibische woestijn. Maar ik vond de film zich wel erg tergend langzaam voortbewegen. De Dust Devil wordt zelden een echt dreigende verschijning, en de film is sowieso niet echt een horror - meer een bovennatuurlijk mystery/drama (ook thriller zou ik het niet willen noemen) die ook nog eens meer geinteresseerd lijkt in fraaie woestijnbeelden en dromerige vista's dan in een werkelijk interessant plot. Misschien bevalt het ooit beter in een andere stemming, maar deze eerste kijkbeurt was toch niet helemaal wat ik ervan hoopte.

avatar van Basto
Sfeervolle originele horror ‘western’. Ik zag de final cut van 108 minuten. Die kon prima boeien, maar geloof dat de kortste versie mij ook wel aan zou spreken. Geen idee wat de verschillen zijn. De Duitse 5 disc bku ray editie bevat alle drie de cuts plus de soundtrack. Prachtige uitgave.

Zowel de film als die editie zijn een aanrader.

avatar van Rickyman
Bijzondere, sfeervolle horrorfilm door middel van prachtige beelden en een fijne soundtrack. Het stoffige verhaal komt rustig op gang, maar onderhoudend en duister, de cast is middelmatig..
Deze film maar weer eens opgezet, omdat ik Richard Stanley's laatste film pas heb gezien en die was qua stijl en op visueel vlak ook zeker de moeite waard.

avatar van Noodless
Een film over een serie moordende demon in de woestijn die zich als lifter laat meenemen door zijn slachtoffers. Lijkt een leuk basisidee, maar de uitwerking laat de wensen over. Hier en daar mooie fotografie, maar qua verhaal en spanning stelt het echt weinig voor. Ook op gebied van horror stelt dit werkje teleur. 3/10