Martin (1978)

Alternatieve titels: Martin the Blood Lover | George A. Romero's Martin

Drama / Horror

geregisseerd door George A. Romero
met John Amplas, Lincoln Maazel en Christine Forrest

De 17-jarige Martin lijkt op 't eerste gezicht een beetje getikt. In werkelijkheid is hij belust op bloed, dat hij drinkt om zijn seksuele noden te bevredigen. Een familiekwaal, waaraan zijn oom voor eens en voor altijd een einde wil maken...

vic
wist niet dat hij van George a. Romero was. erg sterke film. heel erg cult

avatar van Yak
Yak
Ik zag een gedeelte hiervan op de DVD van 'Dawn of the dead' (met dank aan Kappeuter). Staat hoog op mijn lijstje!

avatar van bisse
Hoe kan ik aan deze topper komen?????????

Bizar.

starbright boy (moderator)
Bizar inderdaad en best fascinerend. Deze rare maar intelligente mix van psychopathie, vampirisme en godsdienstwaanzin. En dat in een film die grotendeels behoorlijk realistisch blijft overkomen. En niet zoveel typische horror stijlelementen heeft. Ben er niet helemaal weg van, maar het was wel interessant. Beetje onevenwichtig.

Apart dat deze film zoveel onbekender is als de Dead-trilogie. Raar ook dat Amplas niet meer bereikt heeft.

De originele versie schijnt trouwens 2 uur en 45 minuten geduurd te hebben, maar volgens Romero is daar geen enkele kopie van bewaard gebleven.

avatar van bartsch
Bij boudisque (amst. & utr.) voor 12 euro.
Ik heb 'm net.

avatar van bisse
Ik nu ook dankzij jouw tip, eindelijk. Echt een geniale meesterlijke film. Vreselijk origineel uitgangspunt en maximaal uitgewerkt. Wie een standaard vampierenfilm verwacht komt bedrogen uit. dikbelegde 5ster

Hopelijk wordt de originele, lange versie ooit teruggevonden.

avatar van martijn77
idd te hopen want hoe origineel de film ook is; soms is de montage hier debet aan. Als je je bedenkt dat Romero een cut van 2 uur en een kwartier had gedacht voor deze film is er een boel van zijn visie op dit verhaal verloren gegaan. Wat niet wegneemt dat deze cut overduidelijk zijn stempel draagt en op zijn minst een vreemde eend te noemen is in het 'vampiergenre'. De onevenwichtigheid waar Starbright boy het over heeft herken ik dus in de hier en daar wat rommelige montage. Iets wat Romero zelf ook aan het hart gegaan moet zijn aangezien hij er bij al zijn meesterwerken prat op gaat de montage zoveel mogelijk in eigen handen te houden. Afgezien van enkele minpunten maken het verhaal, het acteerwerk (lekker theatraal) en de sfeer erg veel goed. 4 sterren.

De Duitse docu op de DVD is interessant en ook als tijdsdocumentje van de 70-er jaren cinema leuk om te zien.

avatar van dutchtuga
Vind dit toch overgewaardeerd. Wat hier zo memorabel aan is is mij waarschijnlijk ontschoten. Er wordt enigszins een leuke draai gegeven aan het bekende vampierenverhaal maar verder biedt dit weinig interessants. Leuk om gezien te hebben maar wordt zwaar overtroffen door een Night of the Living Dead of een Dawn of the Dead.

Gewoon de oude dvd kopen. Deze is cropped naar 16/9. Origineel is academy.

avatar van Halcyon
Inderdaad erg unieke benadering van het vampierthema. De afwisseling tussen zwart-wit shots van een oude vampierfilm en de dagelijkse realiteit van Martin maakt het contrast met de gebruikelijke vampiervertellingen alleen maar duidelijker. Deze prent gaat zoals vele tijdsgenoten gebukt onder een trage cinematografie, maar de schaarse geweldscènes zijn zo intens dat ze het lange wachten meer dan goed maken. Romero's zombietrilogie mag dan kwalitatief sterker zijn, dit mini-meesterwerkje is vast en zeker een aanrader voor genrefans.

avatar van Drs. DAJA
Bijzondere film van George A. Romero. Je zou het haast een Amerikaanse vampiertake op de Nouvelle Vague kunnen noemen. Daarbij refereert het Nouvelle Vague vooral aan de wel heel bijzondere montage en découpage. Dat dit tezamen met Romero’s bijzondere manier van shots tot leven wekken een gouden combinatie blijkt toont Martin zondermeer aan. Ook is het moderne aspect zeer fascinerend, de nachtelijke gesprekken met het radiostation en de door ervaring en spuiten wijzer geworden vampier slepen je vlot door de film. Moet ook bekennen dat dit met gemak één van de meest artistieke en psychologisch interessante horrorfilms is en één van de grootste prestaties van George A Romero.

avatar van brucecampbell
Erg leuk filmpje van Romero van in de tijd dat hij nog wat vernieuwend was. Het tempo is vrij laag en erg veel gebeurt er ook niet, maar het is toch een fascinerend geheel doordat de vampierenfilm helemaal anders belicht wordt.
John Amplas als Martin doet het hier uitstekend als wat wereldvreemde en eenzame jongen die nu eenmaal een "aandoening" heeft waarmee hij moet leven en overleven. Je zou bijna medelijden krijgen met hem.
Deze poster is wel erg lelijk in tegenstelling tot mijn coole Vhs-cover.

avatar van niethie
Bizarre vampierenflick met een vrij orginele twist. Voor zijn tijd ook wel erg vernieuwend denk ik. De spanning wordt in sommige scenes geweldig opgebouwt, erg cool gedaan ook met die zwart wit flarden tussendoor. Helaas was de montage niet al te best, sloeg het richting het einde iets te ver door (oa die achtervolging) en stijgt hij net niet boven de middelmaat uit voor mij. Toch leuk om eens iets anders te zien van Romero in plaats van die eeuwige Dead films. Las trouwens dat de orginele print er een van 165 minuten zou zijn geweest, benieuwd hoe dat er had uitgezien...

3 sterren

yorgos.dalman
Zeer opmerkelijke low-budgetfilm, meer een karakterstudie dan horror. Zeer persoonlijke film ook van George Romero met een hoog obscuriteitgehalte. Moet wel een voorbeeld geweest zijn voor latere klassiekers als Rampage en Clean, shaven....

starbright boy (moderator)
Moest dit maar eens herzien. Volgens mij heb ik 'm ondergewaardeerd.

yorgos.dalman
Geweldige uitgave van Arrow label, ja. Bordevol extra's!

(Arrow was / is oook al verantwoordelijk voor de uitgave van de klassieker Slaughter High, by the way - waar ik zeer blij mee ben...)

avatar van mayhemblik
Wat een schitterende film dit zeg en erg tof geacteerd.
Ik denk niet dat ze er 36 jaar geleden een betere acteur voor de rol van, tjezus hoe heet ie nou ook alweer, Marvin of Martijn ofzo hadden kunnen kiezen, mooie kop om naar te kijken.
Ik was trouwens blij dat Tom Savini tegen het einde ging verhuizen omdat ie daardoor nog tijd had om ons nog een ietwat gorigheid voor te schotelen.
Ik heb trouwens al die jaren gedacht dat Martin een film van William Friedkin was, waarom weet ik eigenlijk ook niet.

avatar van Richard_Voorhees
Een originele kijk op vampirisme, maar qua acteerwerk vind ik het niet altijd even sterk. Vooral de laatste stukken bij het ontstaan van de aparte relatie tussen die vrouw en Martin vind ik niet altijd even sterk.
Verder begon de oom me op een gegeven moment ook wat de keel uit te hangen.
Geen slechte film, maar persoonlijk heb ik meer met Romero's zombie werk.

avatar van alexspyforever
Een aparte film van Romero. Hoewel ik verschillende zaken herkenbaar vond en bij momenten ook wel medelijden met Martin had omdat hij een outcast was, kon deze film me toch niet erg boeien. Het vampirisme was eerder een excuus om het label horror te krijgen terwijl dit eigenlijk gewoon een drama is met veel symboliek. Goede film voor wat het is, maar ik kan hier weinig mee.